Min fødselshistorie

Jeg ble gravid i 09 en gang husker ikke helt når men rundt april engang jeg fikk 3 terminer. Den første var i slutten av november 09 pga hadde siste mens i februar , så fikk jeg beskjed om at jeg hadde termin 28 januar 2010, og siste termin de satte opp var den 10februar men han kom den 22januar

Svangerskapet var litt komplisert hadde mye bronkitt å på slutten fikk jeg diagnosen polyhydramnion altså for mye fostervann. Fostervannet gikk ned litt så det var ikke noe fare
Men den 12januar var det noe som ikke stemte fostervannet hadde steget en god del siden sist så de mente det kanskje kunne være noe galt med spiserøret på guttungen. Ble lagt inn tirsdag den 12 januar på Tønsberg sykehus masse ctg registreringer. Fra den 12 te den 15 på kvelden hadde jeg masse ctg registreringer å en god del ultralyder for å sjekke om guttungen hadde det bra.
På kvelden den 15januar begynte jeg å få små blødninger å hadde åpnet meg 2cm eller noe
Ble så sendt inn på rikshospitalet de turte ikke å ha fødselen på Tønsberg tilfele det var noe galt med guttungen. Fikk beskjed på Tønsberg at det var planer om å sette i gang fødselen på mandag den 18januar. Men det ville ikke dem på rikshospitalet var masse frem å tebake der borte ble ganske oppgitt te tider. Masse ctg å ultralyd der oxo.
Så torsdag den 21januar fikk jeg modnings piller fikk den første på dagen måtte ligge i ro på ryggen i 2timer den virka nesten ikke fikk så pille nr 2 på kvelden den virka bedre fikk noen rier så de ville vente te fredags morgen før jeg fikk en til. Jordmora som var på jobb den dagen sa det te meg mamma og stefaren min at det er sjelden de modningspillene setter i gang en fødsel.. Så på kvelden i 12tiden ville ho andre jordmora at jeg skulle ta noen smerte stilenes så jeg kunne få sove men jeg sa nei ville ikke ha noe… fikk sove te kl var 02:00. Da våknet jeg av at jeg trudde jeg måtte på do å tisse. Jeg ringte te mamma å sa jg trur jeg har tissa på meg å da sa mamma at jeg måtte plinge på jordmora for vannet gikk. Fikk plinga på jordmora kl 02:30 å sa det at jeg trur jeg har tissa på meg men det hadde jeg ikke vannet gikk å det som en foss jeg fikk nesten panikk. Men måtte fortsatt på do å tisse etter mye om å men fikk jeg lov te å tisse på do å det gikk bra. Ble satt på ctg med engang vannet gikk å de tok ultralyd guttungen hadde snudd seg å lagt seg på tvers jeg fikk beskjed om at det kunne hende det ble keisersnitt siden han lå på tvers jeg sa ifra at vis det ble keisersnitt så skulle jeg ha narkose. Ble masse frem å tebake å kl 8 ble jeg sendt inn på føden kl 9 satte dem meg på drypp. De satte opp dryppet vær halvtime eller noe. Mamma å stefaren min kom i 10tiden det første jeg sa når de kom var “jeg har fått tebake navlen min” var en del leger som var innom å gikk igjen å kl 14 kom det en lege å kjente om jeg hadde åpnet meg mer men det hadde jeg ikke hadde bare åpnet meg 3cm ca. fra kl 14:15 å frem te kl var 17 hadde jeg rier som andre hadde presserier syns synd på mamma å stefaren min som fikk gjenomgå med styrken min.. på alle ultralydene som ble tatt viste det seg at Guttungen lå på tvers så kl 17 tok dem å stoppa dryppet både jeg å guttungen tålte det ikke. Å da hadde jeg ligget på den ene siden fra kl 02:30 å frem te kl 16:30 så jeg var ganske ustø når jeg fikk lov te å reise meg opp å gå på do.
Kl 17:30 ble det bestemt hastesnitt siden jeg ikke hadde åpnet meg noe mer. De hadde litt problemer med å sette inn kateteret men etter 4gang gikk det. Ble trilla inn på opprasjonstuen de prøvde å sette spinal å epidural men de virka ikke på meg. Så det ble narkose.
Kl 18:08 kom guttungen. Han ble født i tverrleie.
Ble vekt på opprasjonsalen rundt kl 19 å trilla inn på oppvåkninga. Der var jeg i 1time ca
Fikk så besøk av mamma som sa at alt var bra med lillegutt det var ikke noe galt med han.
Så kl 20:30 fikk jeg se min sønn for første gang det var en god følelse.
Chrissander var 51cm lang
Veide 3564gram
Å var 35 rundt hode
Sånn det var min fødselshistorie…