+ Svar på diskusjon
Side 2 av 2
FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35

Diskusjon: Hvor ofte ammer/flasker dere?

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Xandra sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Jæren
    Meldinger
    1,801

Re: Sv: Re: Sv: Hvor ofte ammer/flasker dere?

Sitat Opprinnelig postet av Mariposamamma Vis post
    Svie inne i brystet kan være sopp.. Har barnet tegn til trøske? Selv om barnet ikke har tegn til trøske, så kan du ha sopp på/i brystet (og barnet i sin munn). Men jeg tror man som oftest blir sår på brystvortene også om det er sopp..? Jeg har i alle fall hatt "ømme" brystvorter, og en følelse av at noen trakk sviende/brennende tråder ut og inn av brystet.. :iik:

http://ammehjelpen.no/artikkel/4/Sopp-troske

Jeg ville kontaktet fastlegen for en ekspertuttalelse, evt behandling. Det kan bli inni granskauen vondt med sopp... Jeg hadde en behandling med storesnuppa, og har hatt en behandling nå. Håper jeg slipper mer. Og skifter ammeinnlegg som bare det for å unngå flere runder..
    Tusen takk for svar! Fullt lov å svare når en har gode råd, selv om det er i en annen klubb
    Jeg får følge med. Ingen tegn til trøske, og har ikke såre brystvorter. Bruker ikke ammeinnlegg, men så lekker jeg ikke noe melk siden jeg knapt har noe, så da er ikke behovet der.
    Veslevips: Det svir hele tida, også under amming. Er et stykke inni brystet det svir, ikke i brystvorta. Jeg får ta en tlf. til legen om det ikke gir seg innen imorgen.
    Lykkeliten mars 06
    Vesla
    juli 08
    KnirkeKnerten mai 11

Sv: Hvor ofte ammer/flasker dere?

"Mamaria"- Høres ut som mine snuppe1 og snuppe2. Snuppe1 skulle ha pupp hele tiden, ellers så hylte hun. Kunne til nød trille henne i søvn, men hun våknet så fort jeg stoppet. Og hun ville aller helst sove med puppen i munnen. Fikk henne over i egen seng etter noen mnd. Snuppe2 følger i samme fotspor, men hun kan ha dager hvor hun er mye mer fornøyd, og hyler og pupper mindre. Nå er vi vel oppe i halvt om halvt med gode dager, og slitsomme dager. Håper å få henne over i egen seng om ikke så lenge.
    Sigurd f. 16.11.05
    Sunniva f. 20.04.08
    Siv f. 25.04.11

Sv: Re: Sv: Hvor ofte ammer/flasker dere?

Sitat Opprinnelig postet av Xandra Vis post
    Her flaskes det og. Blir flotte barn av det også
    Det som stresser meg litt er at en strengt tatt skal forholde seg til en døgndose regnet ut ifra 15% av kroppsvekta.
    Så da må en helst prøve å følge faste mattider så godt en kan, så en ikke overmater babyen. Samtidig så må en se an babyens behov også da, for de må jo få mat når de blir sultne
    Her mates det mellom hver 3-4time på dagtid, og med 5-6 timers mellomrom på natta. Han får litt mer i kveld og nattfalska si da, så han skal sove litt lenger.

Pumper du mm, eller gir du mme? Her går det i mme, nærmere sagt Hipp siden jeg er mest fornøyd med den.

Også et ammespørsmål til dere drevne damer? Jeg gir fremdeles morgen og kveldspupp for kosen sin del (eller som jeg kaller det-smokk med smak). Men det svir så innmari inni ventre bryst. Hva kan det være for noe?
    Jeg gir kun mme, også HIPP nå. Det var egentlig helt tilfeldig fordi det var det mannen kjøpte. Brukte bare Collett på storesøs så blir nok å gå over på det. Gammel vane vond å vende

Her drikkes det vel 70-100 ml per måltid og så får han vel... hmmm 6 flasker i døgnet. Det blir jo maks 6 dl i døgnet som er kanskje 12% av vekta hans vil jeg tro. Så han er innenfor selv om jeg ikke følger med veeeldig på akkurat det der og jeg synes han spiser MYE. Ikke ofte men MYE

Andre med flaskebarn her?

Hoff, som vi sliter med amminga. Jeg er så sår, så sår. Gruer meg til babyen våkner og vil ha mat og sitter med skuldrene oppunder ørene når vi ammer.
    Skal på barsel i morgen å få hjelp/veiledning og håper virkelig det ordner seg, har ikke lyst å styre med flasker og koking og greier. Men er svært nær å gi opp.
    Sipp sipp.

Det måtte bare ut.
    jada, jada

Uff, så kjedelig Macaroni! Har du vært inne på ammehjelpen.no og lest? Håper du kan få skikkelig hjelp på barsel i hvert fall, kjempedumt hvis du må gi opp på grunn av sugetaket (som jeg antar er problemet).

Hvordan gikk det med deg da Xandra, fant du ut av hva problemet er/var?

Seniormedlem
    Xandra sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Jæren
    Meldinger
    1,801

Re: Sv: Hvor ofte ammer/flasker dere?

Sitat Opprinnelig postet av Macaroni Vis post
    Hoff, som vi sliter med amminga. Jeg er så sår, så sår. Gruer meg til babyen våkner og vil ha mat og sitter med skuldrene oppunder ørene når vi ammer.
    Skal på barsel i morgen å få hjelp/veiledning og håper virkelig det ordner seg, har ikke lyst å styre med flasker og koking og greier. Men er svært nær å gi opp.
    Sipp sipp.

Det måtte bare ut.

Ikke det at jeg er den største ammeeksperten her, men ammet endel i begynnelsen i håp om at det kanskje kom noe denne gangen og da brukte jeg Calendula salve 10% fra Weleda. Den er en super salve som kan brukes til brystvorter, til såre babyrumper og som sårsalve generelt. Den er naturlig antiseptisk og trenger ikke vaskes bort før amming Den funket godt for meg da jeg hadde såre brystvorter ihvertfall, og ikke dumt at den er antiseptisk i tillegg

Håper du får god veiledning, og at det ordner seg med amminga! Forstår godt at du vil unngå flaske. Er temmelig lei av flaskevasken, men takk og lov for flaskesterilisator sier bare jeg. Hadde ikke overlevd uten
    Lykkeliten mars 06
    Vesla
    juli 08
    KnirkeKnerten mai 11

Seniormedlem
    Xandra sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Jæren
    Meldinger
    1,801

Re: Sv: Hvor ofte ammer/flasker dere?

Sitat Opprinnelig postet av Veslevips Vis post
    JHvordan gikk det med deg da Xandra, fant du ut av hva problemet er/var?
    Jeg vet ikke hva det var, men smurte med calendula førjeg la meg, og dagen etter var smerten borte
    Lykkeliten mars 06
    Vesla
    juli 08
    KnirkeKnerten mai 11

Jeg vet ikke hva det var, men smurte med calendula førjeg la meg, og dagen etter var smerten borte
    Så bra!

Håper du får god veiledning, og at det ordner seg med amminga! Forstår godt at du vil unngå flaske. Er temmelig lei av flaskevasken, men takk og lov for flaskesterilisator sier bare jeg. Hadde ikke overlevd uten
    Jeg skjønner at folk ønsker å amme hvis de får det til altså, men her i huset er ikke flaskevask noe ork egentlig. Har nok flasker til et døgn og så vasker jeg dem hver kveld og har i sterilisatoren. Koker opp vann og setter alle i kjøleskapet. Tar vel et kvarter eller noe til sammen. Bare et tips dersom noen ender opp meg flaskebarn

Seniormedlem
    Xandra sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Jæren
    Meldinger
    1,801

Re: Sv: Re: Sv: Hvor ofte ammer/flasker dere?

Sitat Opprinnelig postet av Lillemo77 Vis post
    Jeg skjønner at folk ønsker å amme hvis de får det til altså, men her i huset er ikke flaskevask noe ork egentlig. Har nok flasker til et døgn og så vasker jeg dem hver kveld og har i sterilisatoren. Koker opp vann og setter alle i kjøleskapet. Tar vel et kvarter eller noe til sammen. Bare et tips dersom noen ender opp meg flaskebarn
    Det tar ikke allverdens tid nei, og jeg vasker også bare en gang daglig, men jeg er bare lei alle de tusen delene i Born free flaskene vi bruker Når han blir litt større og den lille magen tåler litt mer, så går jeg for flasker som er enklere og montere, men enn så lenge er Born free flaskene best for lillebror, så da står vi heller i litt ekstra tid på oppvask og montering Skal kjøpe inn noen Tommee Tippee CTN flasker snart og teste de ut snart. Funker de bra kan vi gå over til de etterhvert

Men apropos den oppvarmingen av mme. Kom over den infoen om min 70grader på vannet og så nedkjøling, så jeg har flasker i kjøleskapet med litt vann i, så blandes kokende vann oppi så det blir ca 70grader, blander oppi pulver og så må flaska kjøles ned. Kjenner det tar litt tid og lillebror er temmelig utolmodig oblandt. Spesielt om natta er det litt tungvint.
    Lykkeliten mars 06
    Vesla
    juli 08
    KnirkeKnerten mai 11

Fikk god hjelp og veiledning på barsel og tror vi klarer dette med noen små justeringer. Men fytti katta så inni ham** vondt det er å legge henne til nå.
    Jeg er rett og slett for lat til å styre med flasker, er jo så enkelt å amme, spesielt når man er på tur. Men det forutsetter at det ikke gjør vondt å amme da. Akkurat nå tar ammingen nattesøvnen min, og det kan jeg ikke holde på med lenge.
    jada, jada

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Hvor ofte ammer/flasker dere?

Den calendula salven fra weleda, hvor får man kjøpt den? Helsekost, apotek eller annet?
    jada, jada

Seniormedlem
    Xandra sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Sted
    Jæren
    Meldinger
    1,801

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Hvor ofte ammer/flasker dere?

Sitat Opprinnelig postet av Macaroni Vis post
    Den calendula salven fra weleda, hvor får man kjøpt den? Helsekost, apotek eller annet?
    De fåes på helsekost og enkelte apotek-evt kan apoteket bestille
    Lykkeliten mars 06
    Vesla
    juli 08
    KnirkeKnerten mai 11

Supermedlem

Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    523

Jeg har aldri prøvd den salven dere snakker om, men Purelan har vel den samme effekten? Den har de på de fleste apotek.

Vi sliter også litt med ammingen. Liten munn og stor pupp er ikke alltid en god kombinasjon. Det går bedre og bedre. Nå sliter jeg mest med høyre pupp. Venstre går som regel bra. Vi fik hjelp på barselpoliklinikken. Og fordelen med de ekstra dagene på sykehuset (jeg har skrevet om det på privaten) var ar vi fikk god tid til å øve. Der fikk jeg også låne en skikkelig pumpe så det ble noen flaskemåltider mens vi var der.
    desember 06
    januar 09
    mai 11

Vi bruker Purelan allerede og av og til albueskjell også. Er den calendula-salven også lanolin?
    Her er det venstrepuppen som er verst, verkende sår og au og ai og spenntak i bordet.
    jada, jada

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 2 av 2
    FørsteFørste 1 2

Lignende diskusjoner

1. hvor ofte ammer dere?
      Av embla_ i forum April
      Svar: 9
      Siste melding: 03-08-2008, 07:50
    2. Hvor ofte ammer dere nå?
      Av Tihi i forum Desember