+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 14 av 14

Diskusjon: Mislykket abort - senabort

  1. #1
    HI - Gjest
    Gjest

    Mislykket abort - senabort

    Jeg lurer litt på om noen har opplevd noe som dette.

    I midten av juli fikk jeg foretatt en kirurgisk abort, godt innenfor 12-ukers grensa.

    I tiden etterpå hadde jeg blødninger/blodig utflod i seks og en halv uke og etter noen flere uker forsvant andre symptomer på graviditet som bekkenløsning og ømme bryster.

    Nå er det oppdaget at fosteret fremdeles lever i magen min, ca 17 uker gammelt og jeg skal til samtale på sykehuset.

    Så spørsmålet er naturligvis hva skjer nå? Jeg har fått forståelsen av at jeg vil få innvilget senabort og ettersom det fremdeles ikke er aktuelt å få barnet, må jeg velge dette. Da må jeg altså gjennom en full fødsel?

    Takknemlig for svar angående dette. Avgjørelsen er altså tatt, det er ikke aktuelt å få barnet i det hele tatt.

  2.  
  3. #2
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ke@ sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Meldinger
    752

    Sv: Mislykket abort - senabort

    Sitat Opprinnelig postet av HI - Gjest Vis post
    Da må jeg altså gjennom en full fødsel?

    .
    Ja, når du er kommet så langt i svangerskapet må du føde som normalt.
    2002, 2009, 2011.

  4. #3
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Carrera sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Trånnheim
    Meldinger
    9,666

    Sv: Mislykket abort - senabort

    Det er ikke ofte jeg reagerer på spørsmål om abort da jeg er for den abortordningen vi har i dag, men akkurat nå kjenner jeg at jeg reagerer her...

    Du var inne for en abort "godt innenfor" 12 ukers grensen. Det er greit. Vi har selvbestemt abort her i landet, og det støtter jeg som sagt. Og her har altså denne aborten gått galt, fosteret har mot alle odds overlevd. Og da kommer mitt første spørsmål inn: Hvordan kan du ha gått så lenge uten å ant uråd?

    Og spørsmål to: Du bærer på et foster som om ikke mange ukene er et levedyktig menneske, utenfor mors liv. Hvordan kan man da klare å ta livet av dette? Jeg er fullstendig klar over at det innimellom gis tillatelse til senabort, noe jeg også støtter, så lenge det da omfatter liv og helse, enten for barnet eller mor. At man får innvilget senabort på grunnlag av at man "bare" ikke vil ha barnet, det finner jeg helt horribelt.

    Men ok, du har tatt din avgjørelse, og tydelig fått innvilget dette, så da skal jeg ikke si mer om det. For å svare på spørsmålet ditt, så må du nok belage deg på å gå gjennom en vanlig fødsel ja.
    Abritta has left the building...

  5. #4
    HI - Gjest
    Gjest

    Sv: Mislykket abort - senabort

    Ke@: Takk for svar.

    Carrera: Det var nettopp den typen moralisering jeg ønsket å unngå og jeg kommer ikke til å besvare spørsmålet annet enn med at det er veldig gode grunner til ikke å få dette barnet. Så takk for at du gjør en allerede vanskelig situasjon enda litt tøffere. Det gjør alt så mye enklere.

  6. #5
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lucifine sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    7,738

    Sv: Mislykket abort - senabort

    Tror ikke de innvilger senabort "bare fordi kvinnen vil". Det er en nokså omstendelig prosess utfra det jeg har hørt, to leger må være enige for å få det godkjent. Skal være tungtveiende grunner og dersom legene ikke blir enige så blir det ikke innvilget.

    Til HI, trist du må gå igjennom dette.
    Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
    Snuppa Mars 2008 Spirrevippen September 2012

  7. #6
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Catharina sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Bergens området
    Meldinger
    4,158
    Blogginnlegg
    2

    Sv: Mislykket abort - senabort

    Sitat Opprinnelig postet av lucifine Vis post
    Tror ikke de innvilger senabort "bare fordi kvinnen vil". Det er en nokså omstendelig prosess utfra det jeg har hørt, to leger må være enige for å få det godkjent. Skal være tungtveiende grunner og dersom legene ikke blir enige så blir det ikke innvilget.

    Til HI, trist du må gå igjennom dette.
    Uten at jeg er noen ekspert, så får hun vel innvilget på bakgrunn av at de dreit seg ut på den forrige tenker jeg.
    Uten at jeg er noen ekspert som sagt.
    Storesøster født 2005
    Lillesøster født 2007

    Hjemmeside

  8. #7
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ke@ sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Meldinger
    752

    Sv: Mislykket abort - senabort

    Det skal rimelig sterke grunner til for å få innvilget abort så sent i svangerskapet, og jeg kan ikke engang tenke meg hvor jævli det må være å måtte ta den avgjørelsen, så det siste hun trenger er vel å bli dømt av folk på et forum.
    2002, 2009, 2011.

  9. #8
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Mislykket abort - senabort

    Carrera: Jeg synes man skal holde seg for god til noen form for moralisering til denne kvinnen og synes det er kjempetrist, unødvendig og å strø salt i såret for en som allerede ligger nede.

    HI: Jeg forstår godt at dette er en kjempevanskelig sak og jeg forstår godt at dette kjennes helt umenneskelig ut å komme i en situasjon som du beskriver. Jeg kjenner at å lese hovedinnlegget ditt virkelig setter mange følelser i sving hos meg nettopp fordi dette er en så vanskelig sak. Men ja, du må gjennom en fødsel. Dvs at du får medisiner som avslutter livet til det fosteret du bærer på og få dager etterpå blir fødselen din satt igang. I og med at du allerede har vært gjennom en kirurgisk abort hvor fosteret har overlevd, er det alltid en sjanse for komplikasjoner i svangerskapet og for fosteret i ettertid og jeg antar at det er derfor du har fått beskjed om at du vil få innvilget en senabort om du fortsatt vil.

    Sørg for å få all den informasjon du trenger før du går til neste steg, spør og ikke minst: Få noen å snakke med og oppfølging av i ettertid!

    Ønsker deg riktig lykke til i denne kjempevanskelige situasjonen!
    Sist endret av Tidl. bruker; 06-10-2012 kl 22:35 Begrunnelse: Leif

  10. #9
    HI - Gjest
    Gjest

    Sv: Mislykket abort - senabort

    Tusen takk for fine svar, dere andre. Jeg setter stor pris på det. Og ja, det er en uhyre vanskelig situasjon, særlig nå som jeg har trodd at svangerskapet var avsluttet og på ingen måte har tatt hensyn til fosteret i magen. Det å vite at nå skal ikke "bare" en celleklump ut, det er et barn, et menneske med hode, armer og ben og nettopp det å ta livet av noe som åpenbart er sterkt er vondt.

    Jeg har veldig vondt av de som inderlig ønsker seg barn, men som ikke kan klare å få det til som kanskje leser dette, men min situasjon er fortvilet.

    Sykehuset har lagt seg helt flate og er fryktelig lei seg for det som har skjedd, det er visst så sjeldent at de knapt har tall på det en gang. De vil naturligvis gjøre alt for å gjøre dette så greit som mulig for meg, men jeg frykter helt klart at dette vil ha en større innvirkning på meg i etterkant. Jeg har gode mennesker rundt meg som tar godt vare på meg og som vil være der for meg også i etterkant.

    Nå må jeg bare gjøre det beste ut av det og håpe at det går i alle fall etter forholdene greit.

    Igjen takk for svar.

  11. #10

    Sv: Mislykket abort - senabort

    Sitat Opprinnelig postet av Ke@ Vis post
    Det skal rimelig sterke grunner til for å få innvilget abort så sent i svangerskapet
    I teorien ja, i praksis ikke. De fleste som søker om senabort mellom uke 12 og 18 får det innvilget. Men jeg er enig med deg i at å dømme noen er unødvendig. Ved mislykket abort vil man alltid få innvilget senabort.

  12. #11
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Mislykket abort - senabort

    La nå dette ikke bli en diskusjon om hvor mye som skal til. Å måle på for mange som får innvilget blir feil, den sier ikke noe om årsakene til at man søker, kun at de fleste får det innvilget. Det sier ikke noe om at for alt vi veit, har de fleste som søker seinabort nettopp rimelig sterke grunner og derav innnvilget flesteparten.

  13. #12
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ke@ sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Meldinger
    752

    Sv: Mislykket abort - senabort

    Sitat Opprinnelig postet av Berta Vis post
    La nå dette ikke bli en diskusjon om hvor mye som skal til. Å måle på for mange som får innvilget blir feil, den sier ikke noe om årsakene til at man søker, kun at de fleste får det innvilget. Det sier ikke noe om at for alt vi veit, har de fleste som søker seinabort nettopp rimelig sterke grunner og derav innnvilget flesteparten.
    Ja, jeg tror ikke en senabort er noe noen tar lett på.
    2002, 2009, 2011.

  14. #13
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Mislykket abort - senabort


  15. #14
    Uregistrert
    Gjest

    Sv: Mislykket abort - senabort

    Utlogget Frida*.

    Er veldig enig med Berta. Veldig unødvendig av Carrera.

    Har en nydelig god venninne som nettopp har vært gjennom dette, HI.
    Hun måtte gjennom en abortnemd med to leger som spurte henne noen
    spørsmål og hun fikk det innvilget. Så måtte hun føde på vanlig måte ja,
    det var tøft, men gikk bedre enn hun hadde fryktet. Hun var veldig bestemt
    på at hun gjorde det riktige, men tøft likevel! Hun fikk innvilget mtp alder og helse.

    Hun hadde ikke tenkt tanken en gang at hun var gravid!

    Ønsker deg veldig lykke til med denne vanskelige situasjonen du skal gjennom!

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. Mislykket medisinsk abort?
      Av nysgjerrig i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 4
      Siste melding: 04-11-2007, 23:06
    2. Senabort
      Av Tidl. bruker i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 1
      Siste melding: 21-04-2007, 15:14
    3. Senabort/fødsel
      Av Tidligere bruker i forum August
      Svar: 10
      Siste melding: 21-01-2006, 18:15
    4. Krever millioner etter mislykket abort
      Av Andrea Mora i forum Generelt om det å ha barn
      Svar: 42
      Siste melding: 27-04-2005, 08:57
    5. Forterdiagnostikk og senabort
      Av Unregistered i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 0
      Siste melding: 21-01-2004, 22:36

    Stikkord for denne diskusjonen

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine