+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 7 av 7

Diskusjon: Psykolog

  1. #1
    Håper
    Gjest

    Psykolog

    Hvordan går man egentlig frem for å finne en psykolog uten henvisning. Et åpenbart svar er selvsagt gule sider, nettkatalogen, ol., men det er jo en jungel av psykologer der ute og ingen av oppføringene forteller noe om behandlingsopplegg, retning eller andre ting som gjør det mulig å finne en som man tror passer.

    En annen ting er pris. Hvor mye er vanlig pris for en klokketime hos en privatpraktiserende psykolog (uten henvisning)? Jeg har hørt 800,- og synes det var en stiv pris... men det er kanskje det man må betale?

    Og en tredje ting er mye som skal til for å få henvisning av fastlegen. Er det vanlig at det er lang ventetid på time hos henvist psykolog?

  2.  
  3. #2
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    M&C sin mamma sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Vest er Best:-)
    Meldinger
    2,379

    Sv: Psykolog

    Hei

    For å ta det siste først, tror ikke det skal så veldig mye til å få en henvisning til en psykolog fra fastlegen. Sier en at en har behov for det, så vil vel legen antagelig spørre hvorfor og kansje tilby sin hjelp i første omgang. Og hvis du har en ok fastlege, kan det faktisk være mye til hjelp å gå å prate litt med han/henne Fastlegen din kan overraske Men når du blir henvist kan det gå en stund ja, først blir henvisningen din sendt avgårde til lokale dps, lokalt psykiatrisk polilklinikk. Der har de "inntaksmøte" der det blir diskutert hvilke saker som haster og etter det blir det sendt ut brev til deg om hvor lenge du må vente; jeg fikk komme inn nå på enheten for spiseforstyrrelser her i byen, etter å ha ventet i 4 mnd

    En annen løsning er at du får med deg henvisningen og ringer selv til privatpraktiserende psykologer med driftstøtte og hører på ventetid og sånn.

    Velger du å gå privat, tar du som du selv sier for deg gule sider og ringer rundt. Du kan presentere problemene dine på en kort måte og høre hva en evt psykolog kan bidra med, om denne har erfaring med akkurat dette, hvilken arbeidsform den bruker osv. Ha en lapp klar til å skrive ned. Så når du er ferdig, sammenligner du og tenker over hvem du fikk best magefølelse for. Å ringer opp igjen og avtaler time. Noen kan ha lang ventetid, men som regel er det kortere ventetid privat. Prisene kan variere. Jeg gikk privat og hos henne var prisen 600,- for 45 min. Stivt ja, men absolutt verdt det. Hos de med driftstøtte ligger vel prisen på rundt 3-400,- opp til frikortgrensa. Er litt usikker, men tror du må betale noe etter at du har oppnådd frikortgrensa også.

    Vet ikke hvor du er fra, eller hva slags problemer du har, jeg vet om noen gode i stavanger som jeg kan anbefale. Men det hjelper jo lite om du er fra Alta liksom
    M:2003 & C:2006 Lillebror ble født 3 oktober

  4. #3
    Uregistrert
    Gjest

    Sv: Psykolog

    Hei!

    Takk for informasjon om privatpraktiserende psykologer. Leter selv etter hjelp i Stavanger - hadde du noen gode å anbefale? På forhånd takk

  5. #4
    Seniormedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    M&C sin mamma sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Vest er Best:-)
    Meldinger
    2,379

    Sv: Psykolog

    Sitat Opprinnelig postet av Uregistrert Vis post
    Hei!

    Takk for informasjon om privatpraktiserende psykologer. Leter selv etter hjelp i Stavanger - hadde du noen gode å anbefale? På forhånd takk
    Det kommer jo helt an på hva slags problemer det er snakk om, om psykologene er #gode#.. egentlig. Men ja, vet om et par som er gode, spesielt på traumer kansje, men også på andre områder. Gunn Saltvedt, Tone Sem Langfeldt, Du finner tlf på gule sider. Lykke til
    M:2003 & C:2006 Lillebror ble født 3 oktober

  6. #5
    Uregistrert
    Gjest

    Sv: Psykolog

    Hei!

    Vil bare si at det kan være god hjelp i andre som driver med samtaleterapi o.l., men som ikke er psykolog eller psykiater. Det finnes psykiatriske sykepleiere som driver privat og det finnes homeopater bl.a. som driver med forskjellig type behandling. Mange av disse annonserer i aviser o.l. Jeg har gått hos psykiatrisk sykepl. og betalt 300 pr. time.

    Lykke til!

  7. #6
    Uregistrert
    Gjest

    Sv: Psykolog

    Kanskje litt sent ute her , men må bare si at vi som bor i Stavanger er heldige med at det iallefall finnes minst en fantastisk psykolog i Stavanger!

    Jeg har selv slitt de siste årene, både med meg selv og en tøff familiesituasjon. Men alt ble mye bedre etter at jeg begynte å gå til psykolog Ellen Hegreberg. Hun hjalp meg å se lyset, og å finne veien dit. Kommer alltid til å være takknemlig for hjelpen jeg fikk fra henne, og anbefaler henne på det varmeste!

  8. #7
    Uregistrert
    Gjest

    kidoki Sv: Psykolog

    Jeg betalte selv 750,- for første vurderingssamtale og 600,- for timen etter på www.aklinikken.no. Kvinnelig pyskolog.
    Fikk time på uken, trengte totalt kun 5 timer som brukte 1 x hver 14 dag. De jobber tverrfagelig der, både lege, psykolog, fysio og kostholdsveileder, synes ikke det var så dyrt. Anbefales.

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Stikkord for denne diskusjonen

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine