+ Svar på diskusjon
Side 2 av 2
FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28

Diskusjon: Hvilken aldersforskjell mellom søsken er den ideelle?

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Lita84 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Meldinger
    7,170
    Blogginnlegg
    18

Sv: Hvilken aldersforskjell mellom søsken er den ideelle?

For stressnivået synes jeg det var veldig greit at nr.1 var litt for seg. Men det hadde jo sikkert gått med to "små" og (tror jeg, nå fikk jeg det litt vanskelig etter fødsel, så det hadde kanskje ikke gått så bra for meg). Sist jeg skrev, for ett år siden, var lillebror bare 2 måneder. Nå er han altså 1 år og 2 måender, og det går fortsatt strålende! Storesøster hjelper lillebror masse, og han plager henne masse tilbake Hun er flink å rydde for "lillebror kan få den i halsen", og vil alltid se på bæsjen når han har bæsja Henter stellesalve, smokk, bleier osv.. Helt perfekt, så er nesten litt redd for at jeg må vente såå lenge til å evt. få en til en, er ikke så flink å vente, jeg *utålmodig*
    Bitteliten kom Januar 2010

Lille skatt 2006

Seniormedlem
    Rykte
    xtina sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hjemme
    Meldinger
    1,898

Det spørs jo hvordan man tenker og- perfekt for barna eller foreldre?
    Jeg har hele 8 år mellom 1 og 2, ideelt for meg
    Mellom 2ern og 3ern er det 2,5 år, det er ganske ideelt for deres del, men har vært ganske slitsomt for mannen og meg

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Carrera sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2002
    Sted
    Trånnheim
    Meldinger
    9,666

Jeg tror den ideelle aldersforskjellen er den aldersforskjellen det faktisk blir...

Vi har 3,5 år mellom våre. Litt mer enn vi planla, men ideelt for oss og barna. Hadde de kommet tettere, eller med enda større forskjell, så hadde det også vært ideelt. Mellom meg og søstrene mine så er det 8 år, noe som var, og er, ideelt for oss.
    Abritta has left the building...

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tamia sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Meldinger
    523

Her ble det 3 år imellom hver av ungene, og det passer oss utmerket. Er nok enig med Carrera, "den ideelle aldersforskjellen er den aldersforskjellen det faktisk blir". Her var det et bryllup og noen studier som gjorde at det ble den aldersforskjellen det ble. Da Vesla kom, hadde Rampen både kjent på "jeg"et og blitt vant til å være alene, men vi opplevde hverken sjalusi eller trass. Vi merket jo egentlig ikke at vi hadde barn før begge to ble litt eldre. Da Lillemor kom, var jo Vesla der Rampen hadde vært da hun kom til, og her var det heller ikke sjalusi eller trass. Men hun hadde jo heller aldri vært "alene". Det morsomste syns jeg var at Rampen i en alder av 6 år, skjønte utrolig mye av det å bli storebror. I dag leker jentene utrolig godt sammen, og Rampen og Vesla krangler UTROLIG godt sammen........
    Tamia, mor til Lillemor -07, Vesla -04 og Rampen -01.

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Linus mamma sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    915

Måtte innom her igjen... Med vår fasit i hånden, kan jeg si at jeg og mannen møttes på halvveien, og det ble 2,5 år mellom perfekt for oss! Både store og små vil jeg si. Men som flere påpeker kommer de jo ikke på bestilling, ble litt utålmodig jeg også, så vi startet prøvingen tidligere enn jeg egentlig hadde tenkt. Og det tok jo 6 mnd før spiren satt. Men det har blitt veldig bra!!

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    guttem@mm@ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Helt øst i Norge
    Meldinger
    5,750

Så bra Linus mamma!

Ellers vil jeg tilføye at den optimale aldersforskjellen er det tidspunktet når mor og far føler seg klare for ett barn til. Det er det aller viktigste!
    Lykkelige Guttem@mm@ med
    02 04 07 11

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Lykkelig77 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Harestua
    Meldinger
    2,495

3 år var perfekt for oss Eldste var stor nok til å være litt selvstendig og hun kunne hjelpe til med å hente ting/rydde.
    Stolt mamma til Alva, født 14. april 2008 og Vera, født 24. mars 2011

"Babies will wean and someday they will sleep through the night. This high maintenance stage
    of nighttime parenting will pass. The time in your arms, at your breast, and in your bed is a relatively
    short while in the life of a baby, yet the memories of love and availability last forever."

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    lucifine sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    7,738

"Når mor er far er klare og babyen faktisk kommer" var tanken som slo meg. Her ble det 4,5år mellom våre små og det går strålende.
    Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
    Snuppa Mars 2008 Spirrevippen September 2012

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 2 av 2
    FørsteFørste 1 2

Lignende diskusjoner

1. Lei meg, aldersforskjell mellom søsken
      Av Uregistrert i forum Vanskelige følelser og pinlige spørsmål
      Svar: 61
      Siste melding: 26-11-2009, 21:50
    2. Aldersforskjell mellom søsken
      Av Anne-S. i forum Familierelasjoner
      Svar: 6
      Siste melding: 31-08-2007, 08:29
    3. Hvor stor aldersforskjell mellom søsken?
      Av Glad80 i forum Familierelasjoner
      Svar: 20
      Siste melding: 18-11-2006, 20:24
    4. Aldersforskjell mellom søsken?
      Av mammaogmeg i forum September
      Svar: 21
      Siste melding: 04-10-2005, 11:16
    5. Svar: 4
      Siste melding: 27-01-2003, 23:08

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg