+ Svar på diskusjon
Side 3 av 3
FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 51 av 51

Diskusjon: Hva er en stemor / stefar?

Madeleine
    Gjest

Sv: Hva er en stemor / stefar?

Sitat Opprinnelig postet av Abritta
    For meg så er stemor og stefar de som er gift med de biologiske foreldrene. Uavhengig av om den andre biologioske lever eller ei!
    Signerer

Men om min mor skulle finne seg en ny nå,ville jeg nok brukt navnet og omtalt personen som min mors kjæreste/samboer/mann
    Men min fars samboer omtaler jeg som min stemor,men jeg bruker navnet hennes hvis jeg snakker med henne.Hun kom inn i bildet da jeg var 12-13 år gammel.

Jeg ser på meg selv som stemor til min samboers sønn og jeg har sikkert sagt at jeg er det også,men jeg ville ikke likt om han skulle kalt meg det.Så han bruker navnet mitt,eller en forkortelse av navnet mitt som han trives med da.

Polyanna
    Gjest

Jeg har alltid brukt betegnelsen til Abritta. Har aldri tenkt på at det skal være noe rart med det. Greit å vite at noen reagerer på det, så kan man sjekke før man bruker begrepet på andre.

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    *saga* sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2002
    Meldinger
    13,503

Jeg liker ikke stemor/stefar, og kommer aldri til å lære mitt barn å bruke det om min nye type. Hun kan bruke navn.
    saga

VIP-Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    lille krølle sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Oppegård
    Meldinger
    6,853

Jeg synes også det er litt rart å kalle mors/ fars nye mann/ dame for stemor/ stefar hvis de biologiske foreldrene lever. Tror jeg hadde brukt navnet deres, istedet for ste-betegnelsen. Høres mer naturlig ut.
    Tre krøllete solstråler 04, 06 og 10

Sanne
    Gjest

mamma er gift på nytt. og det har fra de hadde blitt sammen,. min stefar. pappa er også gift på nytt. men sier ikke at det er min stemor . pga jeg har nesten mer kontakt med stefaren min en jeg har med min egen pappa. og pappas kone har jeg ALDRI likt. jeg kan jo rettsom det er å kalle min stefar for pappa.
    Men jeg mener folk på kunne velge dette selv, hva en vil kalle mammas/pappas nye kjæreste. Syns ikke det er feil å kalle dem det..
    Sist endret av Sanne; 02-12-2004 kl 00:45

Gla`pappa`n
    Gjest

Jeg mista faren min da jeg var 11-12 år... For meg var det aldri aktuelt å kalle min mors nye mann for stefar, og jeg likte heller ikke at andre sa det. Jeg tror kanskje det kom av at jeg på en måte var innstilt på at ingen kunne ta min fars plass selvom han var død.

junien
    Gjest

Jeg er enig med hovedinnlegger her.

Jeg kaller min far sin nye samboer ved navn.

Jeg mener at en stemor er en erstatning for ens egen mor, og siden min mor lever i beste velgående, så er min fars samboer bare en erstatning for henne i min fars øyne, og ikke i mine.

Hadde min mor dødd da jeg var liten og min far hadde giftet seg igjen mens jeg fortsatt bodde hjemme, så ville jeg nok oppfattet hans nye kone som en stemor.

Mokka-mor
    Gjest

mammas nye mann kaller vi for ved navn. skal jeg forklare andre om han synes jeg det er enklest å bruke stefaren min. han har vel vært mest far..... pappa er alkoholiker, og jeg har svært liten kontakt med ham. Stefaren min kom inn i bilde da jeg var 11 år gammel er i dag gift med mamma og pappan til lillebroren min. For mine barn er de alle besteforeldre. Kaller jo pappa for pappa likevel.

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Delfinus sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2002
    Sted
    Some place in Norway
    Meldinger
    16,009

Synes dette må være litt opp til barna og jeg, men jeg kommer ikke til å insistere på at mine barn skal kalle min-eller pappaen sin nye partner for stemor/stefar! Tror heller jeg vil prøve å få¨de til å kalle h*n med navn uansett!

Ingsa
    Gjest

Jeg kaller min stefar ved navn, men når jeg snakker om ham til andre så sier jeg "stefaren min...etc.etc".
    Snakker jeg om både mamma og min stefar, da sier jeg foreldrene mine

elisabeth k.
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Maximillia Vis post
    Jeg ser at mange bruker betegnelsen stemor / stefar om pappas / mammas nye ektefelle - tiltross for at barnet har en biologisk mor eller far som lever i beste velgående og har kontakt med barnet. Dette syns jeg blir feil. Hvis barnet har en far, så er ikke mammas nye mann stefar (= istedet for far). Stefar er hvis den ordentlige pappaen er død / ikke har kontakt med barnet i det hele tatt.

Hva mener dere?
    kunne virkelig ikke sagt det bedre ! jeg hater at dama til far til min sønn kaller seg for stemor ! jeg lever i beste velgående... syns ikke hu er annet en dama hans. thats it !

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 3 av 3
    FørsteFørste 1 2 3

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine