+ Svar på diskusjon
Side 2 av 2
FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36

Diskusjon: Negative erfaringer med Cerazette?

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Mammis_82 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    235

Sv: Negative erfaringer med Cerazette?

Jeg fikk supermegavondt i hodet av Cerazette! Det var et evig sus i hodet og følelse av at hodet var fullt av vatt. Forferdelig følelse, kastet de etter 5 dager..... Har tidligere gått på p-piller i mange herrens år uten noen som helst bivirkning.
    Jeg synes forøvrig det er merkelig at legene skriver ut denne mini-pillen til alle og enhver, når det faktisk finnes alternativer som Conludag....må da være bedre med en lavdose pille??

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Mammis_82 Vis post
    Jeg synes forøvrig det er merkelig at legene skriver ut denne mini-pillen til alle og enhver, når det faktisk finnes alternativer som Conludag....må da være bedre med en lavdose pille??
    Det undres jeg også over.

Det er som at mange leger ikke engang oppgir at det finnes flere minipiller på markedet og dermed er det ikke mange kvinner heller som er klar over det.

Cerazette har blitt en motepille som har blitt veldig in de siste årene fordi den inneholder kun et hormon, i motsetning til p-piller som har to. Hovedforskjellen på tradisjonelle minipiller (det var flere før, nå er bare Conludag igjen) og Cerazette er at man med tradisjonelle Conludag har +/-3 timers slingringsmonn (dvs tar man den vanligvis kl 22, kan man ta den mellom 19 og 01 neste kveld), mens Cerazette som er høydose (og nettopp derfor) har 12 timers slingringsmonn.

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Millema sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    768

Datt over denne diskusjonen litt ved en tilfeldighet, og må bare si tusen takk til HI for å ha stillt spørsmålet, og til Berta spesielt for alle de gode og opplysende svarene! (Jobber du innen faget Berta??)

Jeg var hos legen på 6 ukerskontroll etter fødsel idag og fikk Conludag. Ble mye tryggere på å skulle begynne på den nå etter å ha lest dette. Har jo bare hørt om Cerazette før - for det har alle jeg kjenner fått....

Men vet noen hvorfor man kan ha forskjellig hormondose, og allikevel ha samme virkning som prevensjon??
    Lykketrollet - sept 2008
    Rumpetrollet - mars 2010
    Hobbyblogg

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Millema Vis post
    (Jobber du innen faget Berta??)

Jeg har gjort det ja, men prevensjon har jeg nok av erfaringer med ellers også

Men vet noen hvorfor man kan ha forskjellig hormondose, og allikevel ha samme virkning som prevensjon??
    Tenker du på Cerazette kontra Conludag? De gir begge prevensjon på nokså lik linje, men siden Cerazette har mye mer hormoner enn Conludag, får man lenger tid på seg om man skulle glemme en pille. Det er her hovedforskjellen ligger og dette er grunnet mengden hormoner. De er altså noe forskjellige og det er fordi de har ulike nivåer av hormonet i seg. God beskyttelse gir de begge to, men slingringsmonnet på tiden er grunnet mengden hormoner i hver tablett.

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Lita84 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Meldinger
    7,170
    Blogginnlegg
    18

Det e rvel en motepille fordi slingringsmonnet er så stort som du sier. Om 80 % ikke får bivirkninger av den høye dosen hormoner i Cerazette, så er det sikkert veldig praktisk for dem at de slipper å huske dem så nøye.

Skjønner den andre minipillen heller ikke er noe for meg, er vimsekopp Jaja. Berta, mens jeg har deg - har du hørt noe om hormonspiral gir slike symtpomer som jeg snakket om over..? Har ikek lyst til å implantere noe jeg ikek kan stoppe med enkelt om det skulle være.. Masse penger koster den jo og.. Har resepten, men ikke hentet ut..
    Bitteliten kom Januar 2010

Lille skatt 2006

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Lita84 Vis post
    Berta, mens jeg har deg - har du hørt noe om hormonspiral gir slike symtpomer som jeg snakket om over..? Har ikek lyst til å implantere noe jeg ikek kan stoppe med enkelt om det skulle være.. Masse penger koster den jo og.. Har resepten, men ikke hentet ut..
    Man har ingen garantier, hormonprevensjon er det uansett med mye felles bivirkninger.

Når det er sagt, er hormonspiralen kjent for å ha få bivirkninger ifht både Cerazette og p-piller. Hormonspiralen avgir langt færre hormoner enn feks Cerazette, og det er jo et pluss mtp faren for bivirkninger. Man kan regne med spotblødninger i alt fra noen uker til noen mnd med hormonspiralen, men det gir seg da som regel etter en stund og man kan se på det som en investering bare man blir ferdig med den første spotteperioden.

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Lita84 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Meldinger
    7,170
    Blogginnlegg
    18

Ja, spotting er en ting (jeg personlig har aldri spottet ved cerazette, så jeg er heldig ), tenkte mer på det med humøret. Men det er jo ikke sikkert det er hormonene (fra det) uansett som gjør det. Neei, blæ, vet ikke. FÅr vente med å satse på det enda tror jeg..

Men takk for svar

Lille skatt 2006

Seniormedlem
    Rykte Rykte
    Frysh sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Meldinger
    2,922

Har nettopp startet på Cerazette,legen min anbefalte den og nevnte ingen andre alternativer når det gjaldt mini-piller.
    Jeg er i bunn og grunn ganske skeptisk til hormon-prevensjon,det gjelder både mini-piller,p-piller eller hormonspiral.
    Men etter jeg fikk barn nr.2 ble menstruasjonen fryktelig upresis, kunne vare opptil 9-10 dager og jeg har vært fryktelig plaget med pms.
    Humørsvingninger og aggresjon under pms.

Så legen min fant ut at jeg kunne prøve ut Cerazette og se om det ble bedre.
    Har forøvrig begynt å spotte blod nå etter jeg startet på Cerazette,men det fikk jeg beskjed om at jeg kunne oppleve.
    Man kan visstnok småblø i flere måneder,for det evt. stabiliserer seg el. at mensen forsvinner.

Vi får se hvor dette går.
    Sist endret av Frysh; 12-05-2010 kl 09:54

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Frysh Vis post
    Har nettopp startet på Cerazette,legen min anbefalte den og nevnte ingen andre alternativer når det gjaldt mini-piller.
    Det er så jeg undres over om legestanden er kjøpt og betalt av Organon (firmaet) .....

Seniormedlem
    Rykte Rykte
    Frysh sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Meldinger
    2,922

Sitat Opprinnelig postet av Berta Vis post
    Det er så jeg undres over om legestanden er kjøpt og betalt av Organon (firmaet) .....
    Veldig pussig,ihvertfall når det finnes likså gode om ikke bedre alternativer.

Jeg blør like mye som ved vanlig menstruasjon nå,og det gidder jeg rett og slett ikke.
    Jeg skal ringe legen min i dag og fortelle om det.

jeg fikk resept på Cerazette i dag, mem jeg fullammer og glemte å spørre når jeg kan begynne på brettet siden jeg ikke har fått mensen ennå... kan jeg begynne nå?

Medlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Vista83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    308

Hvordan begynne med din første pakke med Cerazette.
    • Hvis du ikke har brukt noen form for hormonell prevensjon den siste måneden. Vent til menstruasjonen begynner. På den første menstruasjonsdagen tar du den første Cerazette tabletten. Det er ikke nødvendig å bruke tilleggsprevensjon. Du kan også starte på 2.- 5. menstruasjonsdag, men i det tilfellet må du passe på å bruke tilleggsprevensjon (barrieremetode) de første 7 dagene du tar tabletter.

Så du må nok vente til mensen dukker opp.

Jeg har brukt Conludag i siden 2002 og har ikke hatt noen bivrikninger. Så når jeg leser det dere skriver om Cerazette skjønner jeg ikke hvorfor legene anbefaler denne. Når jeg var til legen etter fødselen og det ble snakk om prevasjon, var hun raskt ute med å anbefale Cerazette. Men jeg tar fortsatt Conludag.

Godjenta kom til verden 26.10.2009

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Lita84 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Meldinger
    7,170
    Blogginnlegg
    18

Til du får mensen?? Neinei, dette er piller man kan begynne med så fort man får dem i hånda. Men som andre hormonpiller må man bruke annen prevensjon de første 7 dagene om man ikke tar den til første mensdag. Jeg begynte med Cerazette på 6 ukers kontrollen med nr.1, og fikk ikke mensen før over ett år senere, ventet aldri så lenge med å starte på dem, nei.

Edit: Om du søker på Cerazette på Felleskatalogen.no står det dette:
    "Etter fødsel kan en starte før menstruasjonen er tilbake. Tilleggsprevensjon (kondom) anbefales første uken."

Lille skatt 2006

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Lita84 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Meldinger
    7,170
    Blogginnlegg
    18

Og jeg kan tenke meg til at grunnen til at Conludag ikke anbefales på samme måte som Cerazette er at det er så veldig viktig at man tar den på samme tid, kun etter tre timer blir effekten dårligere. Cerazetten oppfører seg på det viset som en p-pille, du har 12 timers slingringsmonn..

Fra Felleskatalogen:
    Det er ytterst vesentlig at tablettene tas omtrent til samme tid hver dag. Dette gjelder også under menstruasjonen eller dersom menstruasjonen er forskjøvet, eller om det forekommer blødninger mellom menstruasjonene. Sikkerheten reduseres om tidspunktet for tablettinntak overskrides med mer enn 3 timer.

Lille skatt 2006

Tidl. bruker
    Gjest

Sitat Opprinnelig postet av Lita84 Vis post
    Og jeg kan tenke meg til at grunnen til at Conludag ikke anbefales på samme måte som Cerazette er at det er så veldig viktig at man tar den på samme tid, kun etter tre timer blir effekten dårligere. Cerazetten oppfører seg på det viset som en p-pille, du har 12 timers slingringsmonn..

Fra Felleskatalogen:
    Det er ytterst vesentlig at tablettene tas omtrent til samme tid hver dag. Dette gjelder også under menstruasjonen eller dersom menstruasjonen er forskjøvet, eller om det forekommer blødninger mellom menstruasjonene. Sikkerheten reduseres om tidspunktet for tablettinntak overskrides med mer enn 3 timer.
    Man må ikke ta den til nøyaktig samme tid, men man har tre timers slingringsmonn - mot som du skriver 12 timer på Cerazette. Det jeg imidlertid reagerer på, er at leger unnlater å informere om de valgene man har sånn at man selv skal være i stand til å ta et valg som er rett for seg selv. Det er tross alt en vesentlig forskjell på disse to med tanke på at Cerazette er en høydose minipille og Conludag en lavdose minipille med alt av fordeler og ulemper dette drar med seg.

Uregistrert
    Gjest

Første gang jeg gikk på disse merket jeg ingenting, men så ville jeg prøve p-stav. Denne ga meg hyppige blødninger, fet og ektremt uren hud, så måtte ta den ut. Byttet tilbake til Cerazette, og fikk BART! Kvisene fortsatte og jeg sov ikke en eneste hel, sammenhengende natt på 5 uker. Har nå gitt kroppen en pause. Skal til legen og høre om det finnes noe som kroppen min kan tåle..

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 2 av 2
    FørsteFørste 1 2

Lignende diskusjoner

1. Negative erfaringer med pudentalblokade?
      Av Cathie i forum Spørsmål fra SnartMammaer
      Svar: 4
      Siste melding: 22-04-2008, 09:16
    2. Negative erfaringer...
      Av nene80 i forum Barnevogner
      Svar: 1
      Siste melding: 04-01-2008, 17:03
    3. Troll vinterdress, erfaringer, både positive og negative
      Av Tidligere bruker i forum Klær og utstyr
      Svar: 12
      Siste melding: 30-09-2004, 10:45
    4. Minipille - positive og negative erfaringer?
      Av myrna i forum Mors helse og egenpleie
      Svar: 9
      Siste melding: 08-07-2002, 11:14

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine