+ Svar på diskusjon
Side 2 av 2
FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37

Diskusjon: Hvordan fjerne tiss fra madrass? ..natron?

Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    2,281

Sv: Hvordan fjerne tiss fra madrass? ..natron?

Selv om vår er tørr synes jeg det er kjekt med tisselaken for å beskytte madrassen, reddet den blant annet fra oppkastdøden her om dagen. Jeg legger det under overmadrassen siden den er lett å vaske, da får det ikke flyttet på seg selv om hun gjerne snurrer rundt i senga i løpet av en natt. Hjelper deg ikke med problemet ditt nå men kan iallfall forebygge når ny madrass er på plass!
    05 og 08 11

Veteranmedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    tuuli sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Langt borte
    Meldinger
    4,243

Sitat Opprinnelig postet av Vibs Vis post
    Selv om vår er tørr synes jeg det er kjekt med tisselaken for å beskytte madrassen, reddet den blant annet fra oppkastdøden her om dagen. Jeg legger det under overmadrassen siden den er lett å vaske, da får det ikke flyttet på seg selv om hun gjerne snurrer rundt i senga i løpet av en natt. Hjelper deg ikke med problemet ditt nå men kan iallfall forebygge når ny madrass er på plass!
    Ah, det var lurt å legge under overmadrassen!

Takk for tips

Sitat Opprinnelig postet av Vibs Vis post
    Ja da blir det jo ikke så klamt heller.. Ikke dumt

Må gjøre det når vi kjøper ny madrass. .
    Kjøpe stoooooooore tisselaken altså.. Og legge dem under overmadrassen..
    Callie
    02 04 08 og tvillingene født 10.12.2010

Ikke glem å knipe, jenter!

Æresmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Helene Harefrøken sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    19,416
    Blogginnlegg
    4

How to get rid if a urine stain on a mattres:
    Side 1
    Side 2

Her er noe annet jeg fant:
    you probably have tried every cleaner on the shelf and still the stains and odors return! There is a reason! Typical cleaners only mask the odor and then they return a in couple of days.
    One tablespoon of baking soda to one cup of warm water. Put in a spray bottle and spray area. The baking powder neutralizes most odors, including urine.

Jeg vasker flisene med en edikkblanding og lukten forsvinner så fort det har tørket, men da er det jo ikke snakk om ren edikk da.
    Sist endret av Helene Harefrøken; 13-02-2009 kl 14:29
    Stolt nybakt mamma igjen til februar 11 og august 05

Min side: Sikring av barn i bil.

Sitat Opprinnelig postet av Helene Harefrøken Vis post
    How to get rid if a urine stain on a mattres:
    Side 1
    Side 2

Jeg vasker flisene med en edikkblanding og lukten forsvinner så fort det har tørket, men da er det jo ikke snakk om ren edikk da.
    Jeg tok jo vann og sprayet på madrassen for å få det vått og tok natron på, men kun i 15-20 minutter før jeg støvsugde det opp.. Men skjønner ikke hvordan det kan ta det som har kommet inni madrassen.. Kanskje jeg må prøve det en gang til?
    Callie

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Erika sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Meldinger
    969

Sitat Opprinnelig postet av Callie Vis post
    Jeg tok jo vann og sprayet på madrassen for å få det vått og tok natron på, men kun i 15-20 minutter før jeg støvsugde det opp.. Men skjønner ikke hvordan det kan ta det som har kommet inni madrassen.. Kanskje jeg må prøve det en gang til?
    Natron eller baking soda, brukte disse rengjøringsdamene på "ekstrem rengjøring" på et teppe. I tillegg helte de utover noe som luktet godt (søren - nå står det helt stille hva det var - har det på tunga - lurer på om det var lavendel???) Etterpå støvsugde de. Så natron kan brukes, men som du sier, hva man skal gjøre med det som har kommet inni, er vel litt verre.

Sitat Opprinnelig postet av Callie Vis post
    Du blander natronen i lunket vann og sprayer på.
    Hvis du trenger noe som er litt sterkere kan du gjøre følgende:
    2 ts natron
    2 ss edikk
    2-4 kopper lunket vann (litt etter størrelsen)
    2 ts 60 % blank sprit

Denne blandingen tar knekken på det meste, jeg bruker den til alt, helt genial.
    Heller den på en sprayflaske og sprayer rundt. Den setter ikke lukt, den dreper bakterier og den tar lett flekker.

Håper du får madrassene dine rene igjen.
    Lille er mammas solstråle.

Sitat Opprinnelig postet av Interference Vis post
    Du blander natronen i lunket vann og sprayer på.
    Hvis du trenger noe som er litt sterkere kan du gjøre følgende:
    2 ts natron
    2 ss edikk
    2-4 kopper lunket vann (litt etter størrelsen)
    2 ts 60 % blank sprit

Denne blandingen tar knekken på det meste, jeg bruker den til alt, helt genial.
    Heller den på en sprayflaske og sprayer rundt. Den setter ikke lukt, den dreper bakterier og den tar lett flekker.

Håper du får madrassene dine rene igjen.
    Hva gjør du så da?
    Lar du det være der? Spyler du madrassen? Støvsuger du når den har tørket?
    Callie

Skyller ja. Blandingen er helt flytende.
    Lille er mammas solstråle.

Juniormedlem
    Rykte
    Kara sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    13

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Lita84 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Meldinger
    7,170
    Blogginnlegg
    18

INteressant!

Ang. de tisselakene, har de fått noen nye på IKEA? Vi kjøpte slik man bare "legger på" (ikke stretch), men de er superklamme, prøvde selv så Men er slike stretchlaken i noen annen "form"..?
    Bitteliten kom Januar 2010

Lille skatt 2006

VIP-Medlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Suzie Q sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    6,490

Sitat Opprinnelig postet av Lita84 Vis post
    INteressant!

Ang. de tisselakene, har de fått noen nye på IKEA? Vi kjøpte slik man bare "legger på" (ikke stretch), men de er superklamme, prøvde selv så Men er slike stretchlaken i noen annen "form"..?
    De er ikke nye, men ligger ikke sammen med de 'vanlige' tisselaknene som man legger under ordinære laken. Disse blir klamme ja. Laknene med frotté finner du i sengetøyavdelingen, og de har alle størrelser. Heter Skydda Högt. Bruker det selv for vi har en pode som ofte kommer oppi sengen vår. Riktignok lenge siden det har skjedd uhell, men bedre føre var Poden har det selvsagt i sin seng, for der kan det skje uhell nå og da. Snuppa har ikke hatt uhell på det jeg kan huske, men dog kjekt å ha. Ser flere nevner oppkast her, og med slikt laken så er man sikret at madrassen høyst sannsynlig ikke må kastes på dynga.
    Klem fra Suzie Q
    Frøken Snupp Sprettkanort født 2002
    Unge herr Super Sprettkanort født 2004
    MikroMini Sprettkanort termin 6.9.2012

VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Lita84 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Meldinger
    7,170
    Blogginnlegg
    18

Ja, det var hovedsakelig spy jeg tenkte på - for vår jente har vi ikke tatt av bleia på natta på enda.. Så har slikt klamt ett i senga hennes, men hun klager på at det er varmt i senga si, og er mer i vår seng enn i sin om nettene, så kanskje det rett og slett er tisselakenet kom jeg på når jeg leste her..!

Takk for navn og alt, skal på IKEA til helga *notere*
    Bitteliten kom Januar 2010

Lille skatt 2006

Supermedlem
    _Ella sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    1,268

En får kjøpt sånne store frotetisselaken 90x200 på KID i allefall. eg har dei, dei er heilt geniale. har vanlig laken oppå dei slik at eg ikkje trenger så mangen av dei, berre skifter vanlige laken når eg skal skifte på sengen som vanlig.
    Oksen-07 og Eddik-05

Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    i eget hus
    Meldinger
    766

Sitat Opprinnelig postet av Mrs.SeaCaptain Vis post
    heisann

vet at det ikke der dette du spør etter, men jeg kommer med et lite tips alikevel...
    vi bruker kladder under lakenet (og på stellebordet istede for handduker)
    slike blå kladder 80x90 som de bruker på sykehus og sykehjem i sengene.
    disse er jo selvsagt ikke billig (130,- for 30) men man må jo tenke på at man sparer vaskemaskina noen omganger da....

håper jeg ikke blandet med inn nå da

Sånne har vi benyttet også!!! Supert!
    Stolt mamma og tante

Minni01
    Gjest

På jysk får man kjøpt madrassbeskyttere, veldig lette å hive i vaskemaskina når uhellet først er ute, og de er ikke så klamme som tisselaken kan være.
    Har i senga til minsten selv om det er en stund siden han ble tørr, men man vet jo aldri, jeg har og et til dobbelsenga til samboern og meg, hender jo han dukker opp der og

vik
    Gjest

nodoki Sv: Hvordan fjerne tiss fra madrass? ..natron?

Grønnsåpevann med eddik funka mange ganger for meg men nå er jeg tom for grønnsåpe så nå har jeg en stinkende flekk her :/

+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 2 av 2
    FørsteFørste 1 2

Sosiale Bokmerker

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine