Opprinnelig postet av
Uregistrert
Jeg søkte egentlig på denne siden for å finne noe om familieterapi. Men tok meg tid til å lese det du har skrevet. Og så fikk jeg lyst til å svare på det. Jeg er 36 år, samboer i 11 år med en flott dame på 35. Vi har to barn sammen. Og vi sliter.....veldig. Jeg vet vi er ulike når det gjelder "behov for sex", det har jeg forstått siden vi ble sammen, men jeg trodde i mange år at det skulle "jevne seg ut". Men det har det ikke gjort. Tvert i mot, det bli bare verre og verre. Og tro meg; vi har prøvd. Vi har snakket om det, lagd regler for å ta initiativ, regler for furting, masing, sarkasmer fra min side om hennes manglende lyst. Vi har forsøkt å ha en fast dag i måneden for sex. Vi har reist bort uten ungene. Vi har prøvd å dele på oppgavene i hjemmet. Vi har til og med flyttet til et hus nærmere jobbene våre for å få mer tid sammen og mindre tid til og fra jobb. Men for et par år siden gav jeg opp. Jeg orket ikke lenger å være den som hele tiden skulle ta initiativet. Jeg sluttet å foreslå for henne at vi kunne "kose" litt. Jeg orket ikke flere avvisninger. I dag har vi hvert vårt soverom. Det som er trist med dette er selvsagt at vi går glipp av muligheten til å sove inntill hverandre, stryke på hverandre, kort sakt, være sammen. Men det som er virkelig skummelt, er at mangelen på gjensidighet i forholdet når det gjelder sex har spredd seg til absolutt alle andre deler av samlivet vårt. Jeg finner ingen glede i å gjøre noe sammen med henne lenger. Alt foregår mekanisk og rutinepreget. Stå opp, få ungene klare til dagen, levere i barnehagen, reise på jobb, hente ungene i barnehagen, lage middag, rydde etter middagen, leke med ungene, få dem klare til å legge seg, lesestund.......og phuu, ferdig med den dagen. Selv om klokka da ikke er mer enn 20.00, har jeg ikke lyst til å sette meg ned og snakke med henne. Jeg har forsøkt, og samtalene dreier seg da stort sett om hvilke møbler hun har lyst til å kjøpe, eller om hvilke gardiner vi "trenger". Ingen snakk om hva vi føler for hverandre, hvordan vi har det, hva vi ønsker med de siste 30 årene av livene våre....ingen ting. Dersom jeg prøver å komme inn på slike temaer, koker det bare bort i " vi får se da veit du, når vi bare har fått orden på bla, bla bla." Jeg vet ikke om dette skyldes at vi har forskjellige behov seksuelt, eller om det er den "populære" tidsklemma som har lagt beslag på oss. Aner ikke, men jeg vet at jeg ikke vil ha det slik. Jeg har tenkt på om vi kanskje har "vokst fra hverandre" som det så fint bli kalt. Kanskje har vi det? Kan man egentlig vokse fra hverandre? Jeg tror, i min naive verden, at dersom vi var mer jevnbyrdige seksuelt sett, ville mange av de andre problemene vår ordne seg. Når man er forelsket ser man da ikke letter gjennom fingrene med partnerens feil og mangler? Jeg gjorde det. Jeg tenkte at vi ville utvikle et bedre sexliv over tid bare vi prøvde. At hun jo, tross manglende sexlyst, er et fantastisk menneske, snill og god. En utrolig god mor, intelligent og flott. Men i de siste årene har jeg begynt å tvile. Mange av hennes gode sider som jeg så før, har på en måte begynt å falme. Kanskje er hun ikke så snill og god som jeg alltid har ment. I enkelte situasjoner ser jeg at hun faktisk oppfører seg skremmende og kyniskt, rent ut groteskt. Dersom hun alltid har vært slik, men jeg ikke har sett det før nå, betyr det noe for forholdet vårt? Og hva betyr det for sexlivet vårt videre. Jeg merker selv at jeg har mistet mye godhet for henne. Mangelen på sex, har ført til at mine følelser for henne har blitt gradvis redusert. Jeg har fortalt henne hvordan jeg føler. Hun svarer med at hun ikke føler mindre for meg selv om vi ikke har sex. Men ser hun ikke at dersom mine følelser for henne blir mindre og mindre, så gjør det noe med forholdet vårt? Det har selvsagt ikke økt hennes lyst, at jeg forteller at jeg føler mindre for henne, men etter så mange år ser jeg ingen grunn til å late som om alt er bra. Jeg har lenge tenkt på å forlate henne. Men vi har to fantastiske barn sammen. To helt uskyldige, nydelig unger som elsker begge foreldrene sine, og som ikke fortjener en oppvekst med to hjem. Så da blir spørsmålet; har du som leser dette noen forslag til hva jeg bør gjøre? Har mangelen på sex noen skyld, eller er det noe annet? Er sex egentlig viktig for et forhold, eller er det bare jeg som tror det?
Sosiale Bokmerker