+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 6 av 6
  1. #1
    Litt redd
    Gjest

    Angst for å reise..

    Hei!
    Saken er slik; vi ska på tur til England snart, mannen og jeg sammens med et vennepar.
    Jeg elsker Engand (har også familie der). Men jeg sliter med en eller annen redsel for å reise og fly. Altså mest for å fly, og litt det for å være hjemmefra.
    Det er utrolig kjipt å ha det sånn.. veldig ødeleggende. Jeg har egentig ikke flyskrekk med redsel for å rame ned eller terorisme. Det går mere på at jeg er redd for å få angst, mens jeg er på flyet. Har egentlig ikke hatt det sånn før. For flere år siden (før jeg fikk barn) reiste jeg og en venninne alene til england på tur. Var ikke redd eller engstelig i det hele tatt! Også er det en liten redsel for det å ikke være hjemme med det trygge vante. Men mest av alt fly problematikken..
    Jeg vil ikke la dette utvikle seg og balle seg på slik at jeg ikke tør dra noe sted.
    Har dere noen tips eller råd? Noen med erfaring fra hypnose mot angst?

  2. #2
    Uregistrert
    Gjest

    Sv: Angst for å reise..

    hei..
    det er ikke noe godt å føle d slik, kan fortelle at jeg hadde akkurat likedan som deg da jeg og mannen skulle på langweekend til england for første gang etter at vi fikk barn.. ar livredd for at flye skulle ramle ned , at vi ble utsatt for noe i landet generelt veldig redd for at jeg aldri kom hjem til barna... men fikk mot til meg og vi reiste , hadde en kjempefin tur og storkoset oss... kjenner at jeg greuer meg til neste gang jeg ska laangt borte fra barna om noe skulle skje, men jeg tror bare man må hoppe i d , og tenek at alt går fint

    håper dere får en fin tur alt går nokk fint skal du se

  3. #3
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    c3po sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    2,926

    Sv: Angst for å reise..

    Jeg er så å si oppvokst på fly. Den største gleden i alle år var å fly, men rundt 2000 begynte jeg å føle meg ubekvem på fly. Så kom 11. september 2001, og da fikk jeg faktisk flyskrekk. Det fulgte noen år med vanskelige flyturer. Det som kurerte meg utrolig nok var da jeg nevnte for en flyvertinne at jeg var litt bekymret for å fly, og hun veldig høylytt erklærte til de andre (hun mente det godt): "Henne må vi passe på! Hun har flyskrekk!" Det var et eller annet med at hun satt ord (litt feilaktig) på det som hjalp meg tilbake til normalen.

    For min del, tror jeg at det er noe med alderen, det å være klar over min dødelighet, som forårsaket denne perioden. Kan det være noe slikt?

    I perioden jeg hadde flyskrekk hjalp det meg veldig å sitte i midtgangen (noe jeg gjør uansett), slik at jeg slapp å se ut av vinduet om jeg ikke ville selv og begrave meg i bøker. Å lukke øynene og prøve å sove gjennom turen også hjalp.

    Lykke til! Du får det nok fint når du kommer frem.

  4. #4
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    VeroTrollet sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Meldinger
    3,812

    Sv: Angst for å reise..

    Vet du hva, jeg har det på samme måte.
    Når jeg fikk første så tengte jeg mye på det, men det var ikke så ille. Så kom nr 2 og nå er det veldig ille egentlig. Vi skal ut å fly i mange timer i desember. Tenker på alt mulig som kan hende, og at jeg tar med ungene også føler jeg er ekstra ille. Hva om jeg ikke kan beskytte de godt nok? Det gjør ofte fysisk vondt og jeg gruer meg litt. Men turen skal vi på, det har jeg bestemt meg for. Jeg må bare jobbe med det og bite tenne sammen. Men ja det er helt for j*** å tenke for mye på det nå

  5. #5
    VIP-Medlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tini 2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Meldinger
    5,655

    Sv: Angst for å reise..

    Jeg skjønner akkurat hvordan du har det. Jeg og mannen har akkurat vært i usa uten barna, og jeg grudde meg fælt på forhånd og tenkte på terrorisme ol og skrekken for å aldri skulle komme hjem til barna igjen.
    Men det gikk veldig bra når vi først var igang på turen, da hadde vi mye flott å se fram til og redselen vek litt unna, samt at noen glass vin på flyet hjalp meg også til å slappe av litt.
    Derimot når vi skulle hjem igjen fikk jeg fullstendig panikk, vi kom på flyplassen i new york og foran oss i sikkerhetskontrollen ut til flyet ble en skummel type stoppet(dvs lignet på en slik terrortype som man ser på tv) Han ble tatt til sides og undersøkt og de begynte å sjekke noe flytende han hadde med seg, smat alt av sko, klokker, smykker ol ble nøye scannet. Da flippet jeg helt og satt i ventehallen og gråt i over en time og hadde ikke lyst å gå på flyet i det hele tatt. Men jeg kom meg på og det gikk veldig bra, for jeg er kommet trygt hjem igjen

    Det jeg prøver å trøste meg selv med er at det er så sinnsykt mange som flyr hver dag og sjansen for å komme ut for ei flyulykke er faktisk så liten at du skal fly døgnet rundt i ca 100 år tror jeg det var, før man statistisk skal komme ut for ei ulykke med fly. Så det er mye skumlere å sette seg i bilen og kjøre fram og tilbake fra jobb hver dag enn å fly noen ganger i året.

    Vet at man kan bli behandlet av tankefeltsterapauter for å kurere flyskrekk og andre ting.

    Håper du greier å få kontroll på tankene og at derer får en flott tur til england.
    -98 aug-05 sept 06

  6. #6
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    MammaMu sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Meldinger
    2,705

    Sv: Angst for å reise..

    Jeg er yrkesdykker(/student) og jeg blir redd under vann(det skjer seg titt som tett i dårlig sikt, sterk strøm el bare dårlig dag )

    Sett ord på redselen. Si til deg selv: "nå er jeg redd" tenk en stund over det faktum at du er redd og at hjertet ditt slår fortere. puste inn og ut 1 min bevisst og litt kraftigere(men ikke hyperventilere)Bruk magen når du puster ikke halsregionen. Fortsett og ha konversasjon med deg selv. Snakke innom deg akkurat som du skulle prate med moren din el en god venn, det går tro meg . Resonere med deg selv: " jeg er redd og det er ikke rart at jeg er redd". Ikke prøv og si til deg selv at du "ikke burde være redd" det har motsatt hensikt. Ikke prøv og gjøre "normale ting" som og snakke med en fremmende, el lese avisen, bare for og late overfor deg selv at alt er normalt og du har kontroll som du faktisk ikke har. Det virker mot hensikt. Men du opprettholde en dialog innom deg. Ikke la deg dras med av flyktige korte tanker. Hva jeg mener er at hold en stund på et resonemang- og ta deg tid til og formulere en settning inni hodet. Om du etter en stund føler at ting er litt bedre skal du si til deg selv at: " nå var jeg flink, jeg føler meg faktisk litt roligere. Jeg var i en stresset situasjon, men jeg kom meg over kneika fordi jeg, pustet og snakket meg gjennom det, jeg er ikke så verst"

    For meg personlig så det absolutt viktigste måten og kontrollere angst el redsel og puste bevisst m magen + snakke (innom meg) + ros til meg selv når pulsen roer seg.

    Lykke til, det er mulig og kontrollere angst og redsel. Men krever litt øving.
    Litjtuppa født aug- 07

    MammaMu`s vannhull

+ Svar på diskusjon

Stikkord for denne diskusjonen

Sosiale Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan starte nye diskusjoner
  • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine