+ Svar på diskusjon
Side 3 av 4
FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 64

Diskusjon: Ung mor= Folk spør og graver mye mer?

  1. #41
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Stjørdal
    Meldinger
    2,102

    Sv: Ung mor= Folk spør og graver mye mer?

    Sitat Opprinnelig postet av linepetrine Vis post

    I sommer var jeg i København, og der snakket jeg med en organisasjon som kalles Mødrehjelpen. Kvinnen jeg snakket med fortalte at problemet som mange unge mødre sliter med, er at de ikke får støtte for valget sitt. De får derfor en veldig dårlig start. Mange opplever også at det nesten forventes at de skal mislykkes og at de ikke vet sitt eget beste.
    Sånn følte/føler jeg det mange ganger. At jeg må "klare alt perfekt". Og det har stresset meg veldig...
    For siden så mange er "imot" at jeg fikk barn så tidlig, så må jeg liksom bevise at jeg er perfekt

    For min egen del klarer jeg meg veldig fint som ung mor, men kunne godt ha klart meg uten "press" fra omverden.
    Nå er det mye mulig at jeg har diktet opp dette presset helt selv, men sånne spørsmål som nevnt tidligere i tråden får meg til å øke presset.
    Klem fra lille Siv (lilleMamma på SM)
    Storesøster -12/10-05
    Lillebror -19/7-08


  2. #42

    Sv: Ung mor= Folk spør og graver mye mer?

    Sitat Opprinnelig postet av lille Siv Vis post
    Sånn følte/føler jeg det mange ganger. At jeg må "klare alt perfekt". Og det har stresset meg veldig...
    For siden så mange er "imot" at jeg fikk barn så tidlig, så må jeg liksom bevise at jeg er perfekt

    For min egen del klarer jeg meg veldig fint som ung mor, men kunne godt ha klart meg uten "press" fra omverden.
    Nå er det mye mulig at jeg har diktet opp dette presset helt selv, men sånne spørsmål som nevnt tidligere i tråden får meg til å øke presset.
    Hvor gammel var du da du ble mor?

  3. #43
    Isa
    Gjest

    Sv: Ung mor= Folk spør og graver mye mer?

    Sitat Opprinnelig postet av lijander Vis post
    Jeg ble stoppet på gata her for en liten stund siden av en mann som lurte på om var trillepike. Da jeg svarte nei, dette er min. Da trodde han meg ikke.

    Lurer på hva slags kommentarer jeg hadde fått, som senest i sommer ble tatt for å være 12 år..

  4. #44
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ke@ sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Meldinger
    752

    Sv: Ung mor= Folk spør og graver mye mer?

    Sitat Opprinnelig postet av linepetrine Vis post
    Jeg synes det sier noe om samfunnet vårt - når det å feste oppfattes som mer meningsfullt enn å ta vare på et barn og se det vokse opp.
    Ja, det kan du si.


    Sitat Opprinnelig postet av lucifine Vis post
    Ikke at det var tidlig, vi fikk høre hvor sent det var ().. Ellers var det disse jeg tenkte på: -Hva sa din mor og de? -Er du sammen med faren? -Var det planlagt?

    Fikk dere det til selv? Blir denne enebarn siden dere ventet så lenge, ja det blir det vel? Prøvde dere lenge? Osv...
    Herremin, folk altså Enkelte ting har man bare ikke noe med!
    2002, 2009, 2011.

  5. #45
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Ke@ sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Meldinger
    752

    Sv: Ung mor= Folk spør og graver mye mer?

    Jeg synes rett og slett det er frekt, jeg, å spørre noen om barnet var planlagt. Har de noe med det!? Det er en privatsak, og spiller vel ingen rolle. Barnet kommer jo uansett.
    2002, 2009, 2011.

  6. #46
    posky
    Gjest

    Sv: Ung mor= Folk spør og graver mye mer?

    Sitat Opprinnelig postet av lijander Vis post


    Jeg ble stoppet på gata her for en liten stund siden av en mann som lurte på om var trillepike. Da jeg svarte nei, dette er min. Da trodde han meg ikke.
    Hehe, det har jeg ikke tall på hvor mange ganger jeg ble spurt om når min var baby.
    Jeg fant ut at det sikkert var en diskret måte å finne ut om det virkelig var mulig at den lille jentungen jeg, var mor.

  7. #47

    Sv: Ung mor= Folk spør og graver mye mer?

    Ja, ja Lijander Den var litt morsom, da.

    Jeg synes det er morsomt å møte gamle klassekamerater. Du skal se fjeset deres når jeg kommer med to barn. WOW! HAR DU TO BARN?!!?

    Det synes jeg er litt gøy Av og til sier jeg: "ja, det er de to yngste. De 3 eldste er hjemme alene. De begynner å bli så store."

  8. #48
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte

    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Stjørdal
    Meldinger
    2,102

    Sv: Ung mor= Folk spør og graver mye mer?

    Sitat Opprinnelig postet av linepetrine Vis post
    Hvor gammel var du da du ble mor?
    17 med første, 20 med andre (og ja, di har samme far)
    Klem fra lille Siv (lilleMamma på SM)
    Storesøster -12/10-05
    Lillebror -19/7-08


  9. #49

    Sv: Ung mor= Folk spør og graver mye mer?

    Sitat Opprinnelig postet av lille Siv Vis post
    17 med første, 20 med andre (og ja, di har samme far)
    wow - du er flink

  10. #50
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Høns sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    2,266

    Sv: Ung mor= Folk spør og graver mye mer?

    Mange føler vel at de kan spørre om alt, noe som er utenfor alle normale grenser for folkeskikk. Hva med å ta igjen litt når de setter igang? hadde jeg blitt irritert nok, npoe jeg blre etter første mann, hadde jeg gjort det med glede

    Drette er gode spm:

    Du var jo utrolig gammel når du fikk barn, tenkte du på farene ved det?
    Du er jo nesten pensjonist før barna flytter ut?
    Er du sammen med faren? om svaret er ja: Jøss, dewre har vel nettopp blitt sammen da, siden du vaer så desperat?
    Klarte dere å få barn naturlig?

    Eller legg ut om fordelene ved å få barn tidlig, best for kroppen, sparer samfunnet for penger, krefter til å ta seg av dem osv, osv, osv

    Eller bare hev deg over det og spør om de egentlig har noe med det? Om de ikke eier oppdragelse?
    Høns & gutta

    2002
    2008

  11. #51
    Seniormedlem
    Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    gullli sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    1,982

    Sv: Ung mor= Folk spør og graver mye mer?

    Høns: mange gode forslag der, ja.

    Men er det ikke slik at folk spør uansett da, om man ikke kommer akkurat innenfor gjennomsnittet mener jeg?
    Folk er nysgjerrig om man får barn tidlig, om man venter for lenge, om man får for mange barn (flere enn to), om man får for få barn (færre enn to), om man ammer for lenge, om man ammer for kort osv osv...

    jeg var vel verken spesielt ung eller gammel når jeg fikk min datter (24) men fikk likevel mange spørsmål siden jeg ikke var ferdig med utdannelsen. Hvordan skulle vi kløare oss økonomisk, var det planlagt, hva med utdannelsen min nå, hva med bosituasjon, hva sier foreldrene dine til dette osv osv. Tok det som et tegn på at folk brydde seg jeg da, og ble ikke fornærmet eller brydd på noen måte egentlig. Svart etter beste evne

    Er vel som med alt annet, spørsmål og kommentarer blir ofte tolket på en litt annen måte enn de er ment

    Støttemedlem av AF's jaktlag

  12. #52
    Supermedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    MammaAne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    1,002
    Blogginnlegg
    13

    Sv: Ung mor= Folk spør og graver mye mer?

    Høns: kunne ikke spurt om sånne ting jeg, hadde DEF kommentert ja! men å spørre folk om så vonde ting må jeg holde meg for god til.. Legger meg på et høyere nivå enn dem..
    Gulli: Syns ikke man skal behøve å svare på sånne ting heller jeg.. Hva har din mors mening å si når du har fortalt at du venter barn i en alder av 24? nei det har vel svært lite å si vil jeg tro..
    Det er klart man kan ta det som at folk bryr seg, eller bare prøve å holde igang en samtale, men som høns foreslår, skal jeg da spørre den som spør om hans/hennes fertilitet? eller om hva deres slektninger syns om at de klarer/ikke klarer å få barn?


    Prinsesse Sara 16.05.07
    Lynvingen Noah 07.03.09


  13. #53

    Sv: Ung mor= Folk spør og graver mye mer?

    Må bare komme med en liten kommentar her; Jeg er ikke av dem som pleier å spørre om sånt som denne tråden omhandler, men jeg kan ofte sende svært unge mødre noen blikk-beundrende blikk, altså!

    Da tenker jeg ofte at enten: " se der er det en som gikk mot strømmen og ikke tok abort" (selv om jeg ikke vet noe om hennes situasjon) og "tenk så mye glede hun får av barnet sitt!"

    Så selv om folk enten stiller spørsmål eller titter på dere så kan det vel så ofte være med beundring

    Ps, her er forresten en som har tenkt å gå inn i "deres situasjon" med åpne øyne:
    http://forum.snartgravid.com/showthread.php?t=103528
    Sist endret av Prøvende; 20-01-2009 kl 11:59
    Hilsen Prøvende

    Minstejenta 2010
    Vinterbarnet 2008
    Sommerbarnet 2005

  14. #54

    Sv: Ung mor= Folk spør og graver mye mer?

    [quote=gullli;7545046]Høns: mange gode forslag der, ja.

    Men er det ikke slik at folk spør uansett da, om man ikke kommer akkurat innenfor gjennomsnittet mener jeg?
    Folk er nysgjerrig om man får barn tidlig, om man venter for lenge, om man får for mange barn (flere enn to), om man får for få barn (færre enn to), om man ammer for lenge, om man ammer for kort osv osv...

    jeg var vel verken spesielt ung eller gammel når jeg fikk min datter (24) men fikk likevel mange spørsmål siden jeg ikke var ferdig med utdannelsen. Hvordan skulle vi kløare oss økonomisk, var det planlagt, hva med utdannelsen min nå, hva med bosituasjon, hva sier foreldrene dine til dette osv osv. Tok det som et tegn på at folk brydde seg jeg da, og ble ikke fornærmet eller brydd på noen måte egentlig. Svart etter beste evne

    Jeg er delvis enig med deg. Disse spørsmålene er ikke naturlig å komme med når man blir mor i en alder av 24. Da er man etter min mening ikke for ung til å bli mor. Jeg ble selv mor i alder av 23 og synes det er rart at dette plutselig er blitt "altfor tidlig" For to generasjoner siden var det helt normalt å få barn i denne alderen.

    Derfor synes jeg at slike spm er upassende. På samme måte som jeg synes det er upassende å si til modne mødre at de er for gamle til å bli mødre, og at de ikke skulle ha ventet så lenge. Et barn kommer når det passer og det passer ALLTID!!!

  15. #55

    Sv: Ung mor= Folk spør og graver mye mer?

    [quote=Prøvende;7546317] Må bare komme med en liten kommentar her; Jeg er ikke av dem som pleier å spørre om sånt som denne tråden omhandler, men jeg kan ofte sende svært unge mødre noen blikk-beundrende blikk, altså!

    Da tenker jeg ofte at enten: " se der er det en som gikk mot strømmen og ikke tok abort" (selv om jeg ikke vet noe om hennes situasjon) og "tenk så mye glede hun får av barnet sitt!"

    Så selv om folk enten stiller spørsmål eller titter på dere så kan det vel så ofte være med beundring



    Så flott at du tenker slik!

  16. #56
    Isa
    Gjest

    Sv: Ung mor= Folk spør og graver mye mer?

    Sitat Opprinnelig postet av Prøvende Vis post
    Da tenker jeg ofte at enten: " se der er det en som gikk mot strømmen og ikke tok abort" (selv om jeg ikke vet noe om hennes situasjon) og "tenk så mye glede hun får av barnet sitt!"

    Så selv om folk enten stiller spørsmål eller titter på dere så kan det vel så ofte være med beundring
    Jeg og, eller "åååh, så heldig hun er. Jeg vil og ha baby", eller mer "urettferdig at alle andre enn meg får baby"

    Linepetrine: Hadde man sagt til ei dame på 30-40 år at "er ikke du litt for gammel for å få barn" så hadde man nok fått hørt det ja.

    Litt det samme som med tykk vs tynn det.
    Tykke folk kan man ikke si noe til, men tynne folk, ja da er det bare å kommentere i vei liksom..

  17. #57
    Veteranmedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Tash sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Sted
    sør/vest
    Meldinger
    3,628

    Sv: Ung mor= Folk spør og graver mye mer?

    Sitat Opprinnelig postet av MammaAne Vis post
    Høns: kunne ikke spurt om sånne ting jeg, hadde DEF kommentert ja! men å spørre folk om så vonde ting må jeg holde meg for god til.. Legger meg på et høyere nivå enn dem..
    Jeg er helt enig med der her MammaAne
    - å legge seg på deres nivå hjelper iallefall ikke mange, da blir jo du like frekk som dem. Skal du si noen så ville jeg hevet det et nivå og spurt hvorfor de lurer på dette og kanskje også fortalt dem hvordan de får deg til å føle deg når de spør om slike personelig ting som de ikke har noen med.
    Alt før du var unnfanget, var du ønsket -
    Alt før du var født, var du elsket -
    Fra den første gang jeg så deg kunne jeg gitt mitt liv for ditt.


    93, 96, 99 og 08

  18. #58
    Supermedlem
    Rykte
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    MammaAne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    1,002
    Blogginnlegg
    13

    Sv: Ung mor= Folk spør og graver mye mer?

    Ja jeg syns ufrivillig barnløshet er forferdelig trist, og vil ikke gå inn på det for å "ta igjen"


    Prinsesse Sara 16.05.07
    Lynvingen Noah 07.03.09


  19. #59
    Seniormedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    Høns sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    2,266

    Sv: Ung mor= Folk spør og graver mye mer?

    Er enig med dere i det, satte det bare litt på spissen
    Høns & gutta

    2002
    2008

  20. #60

    Sv: Ung mor= Folk spør og graver mye mer?

    Jeg tror nok det var humoristisk ment fra Høns

    Men enig med Tash og MA - det å måtte forsvare sitt eget valg gjør en faktisk mer tolerant overfor andres valg

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Side 3 av 4
    FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine