+ Svar på diskusjon
Viser resultater 1 til 3 av 3

Diskusjon: Narsisstisk personlighetsforstyrrelse?

  1. #1
    Uregistrert
    Gjest

    Question Narsisstisk personlighetsforstyrrelse?

    Hei. Jeg lurer litt på denne psykiske lidelsen. Har lest litte grann om den. Kan den behandles? I så fall hvordan?

    Jeg er skilt, men pga av at jeg har barn så må jeg nødvendigvis ha med barnefaren og gjøre. Jeg begynner å tro det er noe psykisk feil på han. Og da kom jeg over narsisstisk personlighetsforstyrrelse. Symptomer som stemmer på han er blandt annet:

    - Tar aldri feil.
    - Kan aldri innrømme feil
    - umulig å samarbeide med, dette gjelder ikke bare felles barn, men også de som jobber sammen med han og alle rundt han sier det samme.
    - mangel på empati
    -utnytte andre til egen fordel
    - har store visjoner om at han er utrolig smart og det er bare han som kan få til ting her i verden. Han skal bli millionær etc etc. men skal ikke jobbe. Bare bruke andre til å jobbe.
    -snakker ofte nedlatende til meg om meg, og nedlatende om sin nye dame.

    Jeg har tenkt og tenkt at ingen normal kan oppføre seg sånn. Derfor tenkte jeg på at han må ha en eller annen personlighets forstyrrelse...

    Vil gjerne vite mer om det så en kanskje kan forstå fyren.

  2.  
  3. #2
    Tidl. bruker
    Gjest

    Sv: Narsisstisk personlighetsforstyrrelse?

    Denne lidelsen kan man nesten umulig behandle, men man kan lette på symptomtrykket. En personlighetsforstyrrelse kommer ofte av forholdene man vokste opp under, feks omsorgssvikt, traumer eller andre "avvik" ifht en "god" barndom. Alle har vi våre personlighetstrekk hvor noen er sterkere trekk enn andre i oss selv, men en personlighetsforstyrrelse betyr at noen deler av ens personlighet har så sterke avvik i forhold til resten av befolkningen at det anses som patalogisk/sykelig og dermed en forstyrrelse utover det som er normalt.

    Vi har altså normale variasjoner i personlighetstrekk, vi har avvikende trekk og vi har patalogiske trekk som er så avvikende at det skaper store problemer for denne personen. Noen ganger er man klar over det selv, noen ganger ikke.

    Det du beskriver, kan være mange ting, det kan være flere ulike personlighetsforstyrrelser som kan gi disse tegnene, og det kan like gjerne være noe helt annet enn personlighetsforstyrrelse i det hele tatt.

    Om du har et vanskelig samarbeid med ham, eller opplever det vanskelig, vil jeg heller anbefale deg å gå til familierådgivningskontoret for å få hjelp der til hvordan forholde deg til ham. Du kan gå dit alene for å få hjelp og veiledning. Der sitter det også mennesker som har kunnskap og erfaringer med psykiske lidelser.

  4. #3
    Supermedlem
    Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte Rykte
    pludre sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2002
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    1,097

    Sv: Narsisstisk personlighetsforstyrrelse?

    Høres ut som eksmannen min det der, og han har alle de trekkene du beskriver, jeg mener han har psykopatiske trekk. En annen ting han gjorde var å trakkasere meg psykisk....sliter fortsatt med selvtilliten jeg, nå 5 år etterpå....

    Her er litt om psykopati:

    Glatthet / overflatisk sjarm
    Egosentrisk / storhetsideer om egen verdi
    Behov for stimuli / lett for å kjede seg
    Patologisk løgnaktighet, bedrageri
    Bløffmakeri / manipulering
    Manglende anger eller skyldfølelse
    Manglende dybde av følelser
    Ufølsomhet, manglende empati
    Parasittær livsstil
    Oppfarende / dårlig kontroll over sinne
    Promiskuøs seksuell adferd
    Tidlige adferdsproblemer
    Manglende realistisk langtidsplanlegging
    Impulsivitet
    Uansvarlig adferd
    Hyppige ekteskap / samboerforhold
    Ungdomskriminalitet før fylte 15 år
    Svikt under prøvetid eller løslatelse
    Manglende ansvarsfølelse for egne handlinger
    Pludre, mamma til 3


    01 03 05

 
+ Svar på diskusjon
  • Del på Facebook
  • Lignende diskusjoner

    1. Hva skjer etter diagnostisering (personlighetsforstyrrelse)
      Av Uregistrert i forum Psykiske problemer
      Svar: 6
      Siste melding: 03-05-2007, 15:15

    Stikkord for denne diskusjonen

    Sosiale Bokmerker

    Sosiale Bokmerker

    Regler for innlegg

    • Du kan starte nye diskusjoner
    • Du kan svare på meldinger/diskusjoner
    • Du kan ikke laste opp vedlegg
    • Du kan ikke redigere meldingene dine