Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Søvn

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 15-01-2006, 00:31   #1
Medlem

Nienna sin avatar

Medlem siden: May 2004
Sted: Troms
Meldinger: 311
MP Rating: 0% (0)
Nienna har en strålende fremtid.Nienna har en strålende fremtid.Nienna har en strålende fremtid.Nienna har en strålende fremtid.Nienna har en strålende fremtid.Nienna har en strålende fremtid.Nienna har en strålende fremtid.Nienna har en strålende fremtid.Nienna har en strålende fremtid.Nienna har en strålende fremtid.Nienna har en strålende fremtid.
Ferber metoden

Er det noen som ferber metoden IKKE har funket på?
Er ikke uten etter hvorfor eller hvorfor ikke den bør brukes

Nienna er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 15-01-2006, 00:43   #2
Seniormedlem

ElinM sin avatar

Medlem siden: Jul 2002
Meldinger: 1,800
ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Ferber metoden

Jeg må innrømme at vi prøvde noe a la ferber på Mellomsøster. (Noe jeg forøvrig angrer veldig på nå i ettertid og innser at vi alldri skulle ha gjort.) Ferber fungerte iallefall overhodet ikke. Og det er ikke så veldig rart heller, når jeg i etterpåklokskapens lys vet hvorfor hun gråt og var urolig. Hun var en veldig aktiv baby, og hun slet derfor med å gire ned om kvelden. Hun falt ikke til ro og fikk dermed ikke til å sovne. Det hjalp henne selvfølgelig ikke noe at vi gikk ifra henne. Det som derimot hjalp fra første kveld da jeg endelig skjønte hva problemet var, var babymassasje.
Gammel 15-01-2006, 00:49   #3
Medlem

Nienna sin avatar

Nienna har en strålende fremtid.Nienna har en strålende fremtid.Nienna har en strålende fremtid.Nienna har en strålende fremtid.Nienna har en strålende fremtid.Nienna har en strålende fremtid.Nienna har en strålende fremtid.Nienna har en strålende fremtid.Nienna har en strålende fremtid.Nienna har en strålende fremtid.Nienna har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av ElinM
Jeg må innrømme at vi prøvde noe a la ferber på Mellomsøster. (Noe jeg forøvrig angrer veldig på nå i ettertid og innser at vi alldri skulle ha gjort.) Ferber fungerte iallefall overhodet ikke. Og det er ikke så veldig rart heller, når jeg i etterpåklokskapens lys vet hvorfor hun gråt og var urolig. Hun var en veldig aktiv baby, og hun slet derfor med å gire ned om kvelden. Hun falt ikke til ro og fikk dermed ikke til å sovne. Det hjalp henne selvfølgelig ikke noe at vi gikk ifra henne. Det som derimot hjalp fra første kveld da jeg endelig skjønte hva problemet var, var babymassasje.
Hvor lenge holdt dere på før dere ga opp da?

Nienna er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 15-01-2006, 01:02   #4
Seniormedlem

ElinM sin avatar

ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.ElinM har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Nienna
Hvor lenge holdt dere på før dere ga opp da?
Jeg husker ikke. Men hun var iallefall urolig fra hun var kun noen få måneder, og babymassasjen kom jeg først på da hun var ca 9 måneder. Før den tid prøvde vi mye (men ikke så mye av de mer "snille" metodene som samsoving etc). Så vi drev nå på og gikk ut og inn til henne, sikkert i både dagesvis og ukesvis og månedsvis. Hun sovnet nå alltid til slutt, og det hadde ikke noen særlig betydning for henne om vi var der eller ikke, kunne det virke som. Hun hadde nok kjapt roet seg i armene mine, tenker jeg, men den gang lyttet jeg til andre "eksperter" enn nå.
Gammel 15-01-2006, 04:51   #5
Medlem

Nienna sin avatar

Er usikker på om jeg skal avbryte hele greia, men det er kanskje tidlig å si.
Prøvde med snuppa da hun var 6 mnd og det gikk veldig bra. tok noen dager med skriking.
Denne karen lager ikke lyd når han blir lagt på kvelden, men så våkner han på natta. Inatt har det vært mye skrik, men så ble han vekt av snuppa og ble ikke så veldig blid av det.

Gammel 15-01-2006, 13:10   #6
Seniormedlem

ElinM sin avatar

Som du sikkert skjønner, så er jeg ikke tilhenger av Ferber lengre, men jeg skal ikke blande meg i hva du gjør. Det jeg tror, er at det er viktig å prøve å finne ut hvorfor barnet gråter/er urolig/ikke sovner. Og så prøve å finne en løsning ut fra årsaken til uroen. Som i vårt tilfelle syns jeg det er ganske opplagt at Ferber-metoden ikke fikk barnet til å roe seg og sovne. Mange fremstiller Ferber nærmest som løsningen på alle søvnproblemer hos barn, men så enkelt er det nok ikke. Barn er forskjellige og har forskjellige behov. Det viktigste for oss foreldre må vel være å forsøke å dekke disse behovene, og så vil det gå seg til etterhvert.

Hvorfor tror du at sønnen din gråter om natta? Er det noe han har gjort lenge? Jeg kjenner ikke til situasjonen deres, så jeg kan igrunnen ikke gi noen råd. (Vel, du spurte jo i grunnen ikke om andre råd heller, du lure bare på Ferber.....). Uansett, enkelte hevder at de små ikke skal taes opp om natta, ikke nattammes (etter 6mndr), ikke samsove, osv, fordi de blir bortskjemt eller får uvaner. Det tror jeg er noe tøv. Lillesøster har fått "full service" om natta, og jeg ser at ting holder på å "gå seg til" med henne, hun nattammes mindre enn før, kan sovne i egen seng, faktisk sovner hun nå ofte raskere der enn når hun ligger sammen med meg. Alt går veldig gradvis og helt smertefritt for alle parter. Det jeg prøver å si, er at man ikke nødvendigvis skal være redd for å velge den enkleste løsningen der og da (som amming eller samsoving) for å få barnet til å roe seg igjen. Det trenger ikke å bety at man får det vanskeligere senere (slik som enkelte "eksperter" mener). Men dette er selvfølgelig ting du skal få vurdere selv, jeg ville bare minne deg på at Ferber ikke nødvendigvis er den eneste mulige løsning, selv om metoden elskes av helsesøstre og andre.
Gammel 15-01-2006, 13:18   #7
Supermedlem

Louise73 sin avatar

Medlem siden: May 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 1,146
Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.

Sitat:
Opprinnelig postet av Nienna
Er det noen som ferber metoden IKKE har funket på?
Er ikke uten etter hvorfor eller hvorfor ikke den bør brukes
Så bra du spør! Det er jeg også interessert i å høre om. Også
så lurer jeg på, helt ærlig, opplever dere ikke tilbakefall noen netter.
Mener jeg nekter å tro at ungene sover natt etter natt uansett hvilken
metode som er brukt.
Gammel 17-01-2006, 11:17   #8
Supermedlem

Louise73 sin avatar

Medlem siden: May 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 1,146
Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.Louise73 er fantastisk mot andre.

Er det ingen som tør å skrive?

Er nysgjerrig altså, overhodet ikke fordømmende. Er jo en stakkars
førstegangsmor selv, som bare prøver å gjøre det beste for snuppelure.
Gammel 17-01-2006, 11:37   #9
Supermedlem

tink sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Vestlandet
Meldinger: 1,434
tink har mye å være stolt av.tink har mye å være stolt av.tink har mye å være stolt av.tink har mye å være stolt av.tink har mye å være stolt av.tink har mye å være stolt av.tink har mye å være stolt av.tink har mye å være stolt av.tink har mye å være stolt av.tink har mye å være stolt av.tink har mye å være stolt av.

Sitat:
Opprinnelig postet av Louise73
Så bra du spør! Det er jeg også interessert i å høre om. Også
så lurer jeg på, helt ærlig, opplever dere ikke tilbakefall noen netter.
Mener jeg nekter å tro at ungene sover natt etter natt uansett hvilken
metode som er brukt.
For min del er det viktig, om enn ikke så lett, å prøve å finne ut hvorfor barnet våkner og gråter. Når barna er såpass små som våre (under 1 - 2 år) utvikler de seg veldig fort. Dermed har jeg opplevd at skriking/urolige netter over lengre tid har gjort at jeg har mistet fokus. Grunnen til at han griner nå, kan være enn annen enn for noen måneder siden. Tenner, magen, utvikling, drømmer, overstimulering på kveldstid...

Dersom jeg tolker gråten som redsel eller smerter/ubehag får han komme opp og få kos. Dersom han våkner tidlig (før 6) og vil opp i vår seng (og herje ) har jeg i perioder satt/lagt meg ned ved siden av hans seng. Da har han fått styre på med sitt, herje, rase, klage. Men jeg har vært tilstede sånn at han ikke skulle føle seg utrygg. Om kvelden har jeg valgt å gå litt ut og inn av rommet uten å ta han opp av senga.

Ferber eller ikke, vi voksne trenger av og til litt søvn og fred rundt oss, og barnet vårt trenger faste rammer og forutsigbarhet for å fungere greit. Derfor er jeg streng når jeg først er i gang med slike "økter". Men jeg merker stor forskjell på de gangene jeg er overbevist om at jeg handler rett, og de periodene vi bare fortsetter av gammel vane.

Skjønner du? Fikk du noe særlig svar? Den rene "Ferber-metoden" har jeg altså ikke brukt, men valgt å være konsekvent i perioder hvor han fortrinnsvis har blitt roet i egen seng. Og det har virket hos oss, men plutselig skjer det noe nytt i livet vårt, som snur alle rutiner på hodet. Ingenting varer evig når det er snakk om små barn.
Gammel 17-01-2006, 11:47   #10
Veteranmedlem

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Nov 2001
Sted: Bergen
Meldinger: 4,486
Nabbe har en strålende fremtid.Nabbe har en strålende fremtid.Nabbe har en strålende fremtid.Nabbe har en strålende fremtid.Nabbe har en strålende fremtid.Nabbe har en strålende fremtid.Nabbe har en strålende fremtid.Nabbe har en strålende fremtid.Nabbe har en strålende fremtid.Nabbe har en strålende fremtid.Nabbe har en strålende fremtid.

Forsøkte Ferber, holdt ut i to uker, men da ga vi oss. Sofiane var da to år gammel, og hadde store søvnproblemer. Vi hadde prøvd omtrent alle framgangsmåter, men ikke noe funket. Etter to uker, så kastet vi inn håndduken, fordi han gråt i 5-6 timer i strekk hver natt. Og sovnet ikke før i 12-tiden, sov en time, våknet, og skreik til morgenen.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 17:11.