Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Spørsmål fra SnartMammaer

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 06-04-2007, 11:26   #1
Seniormedlem

Arwen* sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Vestfold
Meldinger: 2,338
MP Rating: 100% (9)
Arwen* har en strålende fremtid.Arwen* har en strålende fremtid.Arwen* har en strålende fremtid.Arwen* har en strålende fremtid.Arwen* har en strålende fremtid.Arwen* har en strålende fremtid.Arwen* har en strålende fremtid.Arwen* har en strålende fremtid.Arwen* har en strålende fremtid.Arwen* har en strålende fremtid.Arwen* har en strålende fremtid.
gravide og maling

Jeg har lyst til å pusse opp noen møbler. Hva kan jeg ikke bruke av maling og hva er trygt?
Og et tileggsspørsmål, litt utenfor gravid-tema ..hva må gjøres av grunnarbeide føre maling?

født 15. august-07
Arwen* er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 06-04-2007, 11:49   #2
Juniormedlem

Manamanam sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Bergen
Meldinger: 2
MP Rating: 0% (0)
Manamanam er som en lysfontene.Manamanam er som en lysfontene.Manamanam er som en lysfontene.Manamanam er som en lysfontene.Manamanam er som en lysfontene.Manamanam er som en lysfontene.Manamanam er som en lysfontene.Manamanam er som en lysfontene.Manamanam er som en lysfontene.Manamanam er som en lysfontene.Manamanam er som en lysfontene.
Sv: gravide og maling

Du kan nok ikke male med oljemaling, og det er nok det som må brukes på møbler... Hvis det skal bli et fint resultat er det lurt å pusse ned med maskin eller hånd - og rengjøre de godt. Så kan man ta på heftgrunning, da flasser ikke malingen av etter kort tid. Det er masse arbeid om man skal gjøre det ordentlig, jeg har brent meg på å bare male ivei et par ganger, og har angret etterpå.

Var dette noe hjelp???
Gammel 06-04-2007, 19:51   #3
mlf
Seniormedlem

mlf sin avatar

Medlem siden: Jul 2006
Sted: Litt utenfor Arendal
Meldinger: 1,916
MP Rating: 100% (1)
mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.mlf har en strålende fremtid.

Så lenge du står ute og maler så er det vel ikke noe problem, jeg gjorde det i forrige svangerskap. Nå holder vi på å pusse opp soverommet vårt og der malte jeg med vannbasert maling igår.
Spurte jordmor om dette og ho sa at dersom du står ute og det blåser litt så er det ikke verre enn å gå i en by der det er masse eksos, og det er jo mange som bor i by men de kan jo ikke stenge seg inne selv om de er gravide...
mlf er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-04-2007, 19:26   #4
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 18,413
MP Rating: 100% (24)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

Når det gjelder graviditet og maling, er det sånn at oljemaling foretrekkes om man skal male vegger, møbler osv. Nettopp fordi denne malingen er ferdig med å avgi gasser straks lukta har gitt seg.

Vannbasert maling virker så mye mindre farlig, men her er realiteten den at den vil avgi gasser sakte men sikkert over lang, lang tid. Den vil avgi gasser i flere måneder etter at man har malt.

Derfor bør man feks male barnerom i god tid eller bruke oljemaling.

Gravide bør stort sett holde seg unna all slags maling. Vannbasert er ikke stort bedre enn oljebasert. Selv om det kan virke sånn pga den manglende lukta. Gravide bør feks ikke være tilstede der det males feks et rom pga gassene det gir. Å ta en tur ut/bort mens det males, kan lønne seg.

Å male litt, og å male ute hadde jeg allikevel ikke hatt de helt store problemene med. I tillegg kan man få tak i masker som beskytter ganske bra.
Gammel 02-05-2007, 12:28   #5
Seniormedlem

annka sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: nordnorge
Meldinger: 1,905
MP Rating: 100% (2)
annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.annka har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg malte og pusset opp når jeg gikk gravid med minste..både oljemaling og vannbasert..men hadde god utluftning...men kjøpte ei maling beregnet på gulv ,som jeg tenkte og male i trappa med..den luktet så forferdelig at det malte jeg ikke..skal ta det nå..ha ha nå er snuppa 3..ting som ikke blir gjort med en gang tar tid..men ville ikke male mens ho var baby..
Spør hos helsesøster...
Gammel 02-05-2007, 12:40   #6
VIP-Medlem

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Meldinger: 7,156
LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg pusset opp rommet til Lille da jeg var 7-8 mnd, uten problem.
Jeg kjøpte en maske på en malingsbutikk, som tar alle gasser og lukter
og den fungerer helt utmerket! Mener den kostet rundt 300 kr tror jeg.

Nå, 2,5 år senere, holder jeg på å male Lille's kommende seng, masken fungerer fremdeles utmerket, og jeg skal også male stuen i løpet av et par dager. Jeg spurte i samme butikken hvor lang holdbarhet det er på masken, og fikk beskjed om at så lenge gummien ikke blir morken, så er det bare til å bruke den.
Gammel 21-05-2007, 18:41   #7
Supermedlem

Klompen74 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Karmsund
Meldinger: 706
Klompen74 har mye å være stolt av.Klompen74 har mye å være stolt av.Klompen74 har mye å være stolt av.Klompen74 har mye å være stolt av.Klompen74 har mye å være stolt av.Klompen74 har mye å være stolt av.Klompen74 har mye å være stolt av.Klompen74 har mye å være stolt av.Klompen74 har mye å være stolt av.Klompen74 har mye å være stolt av.Klompen74 har mye å være stolt av.

Jeg skal male sprinkelsenga til snuppa vi venter (har ca. 5 uker igjen). Tok en tur på malingsavdelingen og der ble jeg faktisk anbefalt en oljemaling fra Lady. Denne var miljøvennlig og vanntynnbar. Litt dyrere enn vanlig oljemaling, helt ufarlig for meg som gravid og babyen.
Det som evt. ble av gasser forsvant veldig kjapt, fikk jeg beskjed om.

Når det gjelder grunnarbeid, kommer jeg bare til å pusse over med litt sandpapir siden sengen opprinnelig er hvit og nå blir eggeskalls-farget.

Dersom du har et mørkt møbel og skal male det lyst/lysere er det nok en fordel å pusse lett og ha på en grunning. Da går det ikke så mye av malingen i hovedfargen.

Lykke til

Lykkelig mamma til 4 flotte jenter
Det finnes bare et virkelig vakkert barn i hele verden,
og alle mødre har vært så heldig å få det!
Klompen74 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-05-2007, 19:14   #8
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 18,413
MP Rating: 100% (24)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

Klompen: Ja, oljemaling er faktisk bedre enn vannbasert maling fordi gassene forsvinner med en gang. Mens vannbasert maling luker lite og er skummel fordi man tror den er så "bra", avgir den gasser i måneder etterpå.

Selv om du har fått dne malinga du nå bruker, bør du bruke en skikkelig maske eller i det minste male ute.

Det forbauser meg at så mange er uhyre strenge med graviditet og alkohol, men male, ja det kan man!
Gammel 22-05-2007, 11:39   #9
VIP-Medlem

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Meldinger: 7,156
LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.LilleLeo har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Klompen74
Tok en tur på malingsavdelingen og der ble jeg faktisk anbefalt en oljemaling fra Lady. Denne var miljøvennlig og vanntynnbar. Litt dyrere enn vanlig oljemaling, helt ufarlig for meg som gravid og babyen.
Det som evt. ble av gasser forsvant veldig kjapt, fikk jeg beskjed om.
Dette er jo helt feil. Ja, den er dyrere, men fy for noe møkk å arbeide med!
Visst er det greit å kunne vaske malerkoster i vasken, men jeg sverger heller til oljemaling når jeg ser resultatet.

Denne vanntynnede malingen glir ikke ut og får en glatt og jevn overflate som vanlig oljemaling, iallefall ikke om man maler med pensel.

Og - den er ikke ufarlig for gravide og babyen.
Gammel 16-06-2007, 16:52   #10
Supermedlem

Composa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Sted: Vestfold
Meldinger: 619
Composa har mye å være stolt av.Composa har mye å være stolt av.Composa har mye å være stolt av.Composa har mye å være stolt av.Composa har mye å være stolt av.Composa har mye å være stolt av.Composa har mye å være stolt av.Composa har mye å være stolt av.Composa har mye å være stolt av.Composa har mye å være stolt av.Composa har mye å være stolt av.

oi ja, dette er en diskusjon som gikk igjen her i dette huset. da jeg gikk gravid sommeren i fjor, pussa vi opp både stue, soverom og vaskerom.
ja jeg malte! men fikk også mye hjelp av mor og venninne, og samboer selvfølgelig.
vi hadde vinduene på vidt gap, og følte at det gikk greit så lenge jeg ikke holdt på i mange timer om gangen.

møbler kan en også pusse ute, eller i garasjen,med porten oppe, da er det jo friluft.
jeg hadde en bekjent som også var gravid og som stadig var innom, og hu masa fælt om dette med malinga, at det var skadelig, men jenta røkte som en skorstein selv...

så, jeg sier, alt med fornuft

heftgrunning må du bruke! men husk det er forskjellige typer..
du må spørre etter møbelheft. og husk å pusse godt
sparkle hull, skader, riper, og puss over når det er tørka.

-06
Bryllupstråden Ammehjelper, Pm meg dersom du lurer på noe
Composa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 04:06.