Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Barselklubber > Eldre barn > 2004




Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 16-11-2008, 14:20   #1
Supermedlem
 
Silkemamma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,380
MP Rating: 100% (1)
Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.
14 åringen min

Er fersket i å drikke alkohol
Fryktelig vanskelig situasjon og så utrolig vanskelig å vite hvordan man skal takle dette på riktig måte.
__________________
Silkemamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-11-2008, 15:33   #2
Supermedlem
 
Underlig sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Sted: Vestlandet
Meldinger: 594
MP Rating: 0% (0)
Underlig har et ubeskrivelig bra rykte.Underlig har et ubeskrivelig bra rykte.Underlig har et ubeskrivelig bra rykte.Underlig har et ubeskrivelig bra rykte.Underlig har et ubeskrivelig bra rykte.Underlig har et ubeskrivelig bra rykte.Underlig har et ubeskrivelig bra rykte.Underlig har et ubeskrivelig bra rykte.Underlig har et ubeskrivelig bra rykte.Underlig har et ubeskrivelig bra rykte.Underlig har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: 14 åringen min

Jeg kan si noe om hva jeg har gjort/ tenkt:

Jeg har en på 19 og en på 14 år. 19 åringen fortalte selv at hun hadde smakt øl med venninner når hun var 13 og 14 åringen har ikke begynnt å drikke (de er veldig forskjellige typer med ulik omgangskrets).

Med alt mine barn har funnet på hvor jeg har hatt lyst til å låse dem inne til de er tredve (for å beskytte dem) så har jeg satt meg ned og tenkt gjennom følgende spørsmål: Hvordan forhold vil jeg at hun skal ha til dette (alkohol, sex, konflikt, kropp, mat, penger...) når hun er voksen og hva må jeg gjøre nå for å bidra til å oppnå det?

Når spørsmålet var alkohol ble svaret at jeg vil at hun skal ha et reflektert og fornuftig forhold til alkohol: være istand til å bestemme (kontrollere) selv og sette grenser (for seg selv og andre).

For å oppnå dette måtte jeg sørge for at hun hadde klare grenser og en forståelse av hvorfor. Den klare grensen var at alkohol var uaktuelt før hun fylte 18 år. Vi la opp til flere muligheter hvor vi diskuterte begrunnelsene for dette. Vi la vekt på å lytte til hennes syn, spurte mange spørsmål rundt det (nysjerrig) men var samtidig veldig klare på følgende:
  1. Det er ikke lov
  2. En tenårings hjerne er i voldsom utvikling (spesialisering) og derfor sårbar for alkoholbruk
  3. Et fornuftig alkoholbruk må læres. Som tenåring bommer mange og opplever derfor mye ubehagelig som en konsekvens (her hadde hverken vi, familiemedlemer eller hun problemer med å komme med eksempler.
I tilegg har jeg fra tidlig vært bevisst på at mitt eget og min families forhold til alkohol (og alt annet) vil være svært toneangivende. Vårt forbruk og vår håndtering av tema (hvordan vi snakket om, hva vi snakket om, hva som var "lov" til å si) vil i stor grad bestemme hennes forhold til alkohol som voksen.

Vi vet utmerket godt at hun drakk i løpet av disse årene. Vi opplevde imidlertid bare 2-3 ganger at hun kom hjem synlig beruset. Konsekvensen av det var at vi satt oss ned med henne og spurte hva hun tenkte om det som var skjedd og tok hele alkoholsamtalen igjen. Vi minnet henne på at alkohol før 18 år eller uansvarlig alkoholbruk generelt aldri ville bli tolerert i vår familie. Så var vi ferdig med det.

Vi hadde en innetid eller hentet henne eller satt oppe slik at vi alltid så henne når hun kom hjem. Det var veldig forutsigbart at hvis hun gikk over grensen (slik at vi merket det) så ville vi alltid oppdage det.

Fordi alkohol sannsynligvis ville være endel av hennes fremtid "straffet" vi henne ikke utover overnevnte alvorlige samtale. Konsekvensene for ting som var helt unøvendig at ble endel av hennes voksenliv (eg sigaretter) hadde vi større konsekvenser for.

Nå er hun 19 og bor for seg selv. Når hun er hjemme får hun på lik linje med alle andre voksne tilbud om vin / øl når vi har det til middag. Hun får ikke servert noe med 21 års grense. Hun forteller at hun drikker men at det er sjeldnere enn vennene og at hun stort sett ikke blir full. Hun liker ikke at andre blir overstadig beruset og ønsker ikke selv å havne i slike situasjoner.

Selv forteller hun nå at hun drakk når hun var yngre men at hun passet på "å bli edru" før hun skulle være hjemme. Hun sluttet med andre ord å drikke før de andre og var oppmerksom på hvor mye hun drakk. Hun fikk med andre ord trening i akkurat det vi ønsket: å sette grenser og kontrollere eget bruk. I tilegg fikk hun anledning til å se andre fulle mens hun selv ikke var like beruset... og det er alltid lærerikt

Hun sier også at hun er takknemlig for at hun hadde klare grenser (lett å forholde seg til) og at en av oss alltid var oppe. Det gjorde det lettere for henne både å sette grenser for seg selv (hun visste at hun ville bli fersket) og for andre (hun kunne si at hun ikke kunne på grunn av oss.

Dette fngerte for oss og vi planlegger det samme for de to neste som skal ut i dette - den en hvert øyeblikk og den andre heldigvis lenge lenge lenge til
__________________

Vår etterlengtede Ea ble født 26.03.08 kl 07:21
4000g, 52cm, hodeomkrets 37cm
Underlig er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-11-2008, 16:30   #3
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Meldinger: 1,535
MP Rating: 0% (0)
McPhee har en strålende fremtid.McPhee har en strålende fremtid.McPhee har en strålende fremtid.McPhee har en strålende fremtid.McPhee har en strålende fremtid.McPhee har en strålende fremtid.McPhee har en strålende fremtid.McPhee har en strålende fremtid.McPhee har en strålende fremtid.McPhee har en strålende fremtid.McPhee har en strålende fremtid.
Sv: 14 åringen min

Fvn.no: Relanserer holdningskampanje som ga resultat

det er jo ingen tvil om at barn/unge må ha grenser. men det er søren ikke alltid lett å vite at de grensene vi setter er riktige ikke så lett å være foreldre,man vil at barna skal bli fornuftige,smarte,selvstendige,ressurssterke oppegående personer. man må jo bare håpe at de valgene vi tar for barna og de grensene vi setter hjelper dem til å bli alt dette.
__________________
McPhee.
Verdens heldigste mamma

McPhee er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-11-2008, 19:12   #4
Supermedlem
 
Silkemamma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,380
MP Rating: 100% (1)
Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: 14 åringen min

Til Underlig

Tusen takk for kjempeflott svar
Det roer meg i grunnen ganske mye.
Jeg vet jo at dette er en ganske så normal utvikling blandt de unge i dag , men hadde jo klart håpet det skulle gå et par år ennå.
Jeg bare håper hun forstår alvoret i saken.
__________________
Silkemamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 16-11-2008, 19:45   #5
Supermedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Sted: Sørlandet
Meldinger: 849
MP Rating: 100% (2)
Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.Smulamor har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: 14 åringen min

Grensa for å få kjøpt alkohol er 18 år, dermed så er en 14 åring ikke gammel nok til å drikke. 14 åringer har ingenting nede i ei ølflaske eller sterkere saker å gjøre. Og de som kjøper alkohol til en 14 åring kan bli straffet med, i verste fall, fengsel.

Min mening er at det er NULLTOLERANSE på alkohol når de er i den alderen. Skal man begynne å slippe dem litt så bør det ikke være før de går inn i sitt 18 år, alså etter de er fylt 17. Jeg syns det er helt forkastelig at det fins foreldre som faktisk LAR barna drikke når de er 14. Jeg har sett MANGE fulle 14 åringer i min jobb, og jeg har sendt flere hjem med politi/barnevern. og når de blir funnet halvveis druknet i sitt eget spy fordi dem ikke har klart å moderere alkoholinntaket sitt, (og det kan ikke en fjortenåring, syns jeg ser en fjortis sitte å kose seg med en pils til maten du liksom) og dessuten så er det en trend at når de er 14 år så skal de liksom feste natt til 1 mai. Mange som gjør det som ikke har foreldre som passer på de godt nok. Jeg sendte min fjortenåring ut døra natt til 1 mai, og laget en avtale med han, men der gikk jeg rett i baret. Han ble både full og kasta ølflasker etter politiet.
Enda en gang så klarte han å lure meg. Da gikk dem til byen og han var bare 16 år og vanka i sentrum. Klarte å tirre på seg en utlending som gav han en knust nese.
En annen gang jeg "stolte" på han, så fant jeg han på en strand, full som ei alke, med sekken full av alkohol og allerede så full at han var ikke i stand til å gjøre rede for seg. Sier det bare, og verre kunne det vært om det var ei jente, hvem vet om noen hadde funnet det for godt å utnytte henne.
Etter de gangene så var jeg nødt til å kontrollere han framover etter disse episodene, og det har vært tøft som pokker, og jeg har fått så mye kjeft av han fordi jeg sjekker han opp, men jeg har forklart han hvorfor. Fordi jeg ikke vil kunne sove om natta om han er ute uten at jeg vet hva han gjør, og han er så full at han ikke vet hvor han er eller hvor han skal sove. Fordi han kan komme ut for noe.

Nå fyller han 17 og jeg har begynt å slippe han litt etter litt. Det er nok på tide å la han få finne ut av litt ting selv. Men når de er 14 så har de ingenting på fylla å gjøre. Mener jeg.

Vennene til sønnen min ser på meg som ei streng mor, og jeg har nok vært med å stabla noen av de også på beina og fått de hjem, men alikevel så kommer de her, de legger meg til som venn på facebook og nettby, så det er jo tegn på at jeg ikke er helt gal heller da.

Og som sagt, loven sier jo egentlig 18 år og skal man lempe litt der som foreldre så bør man kanskje ikke begynne når de er 14.
__________________
Smulamor er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 17-11-2008, 19:53   #6
Supermedlem
 
Silkemamma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 1,380
MP Rating: 100% (1)
Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.Silkemamma har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: 14 åringen min

Må også bare få si at det her i huset er null aksept for at hun drikker alkohol , men det betyr jo ikke at hun nødvendigvis respekterer det , det tviler jeg igrunnen på.
Vi har sagt til henne at vi kommer til å være strengere og kommer til å sjekke henne mye mer enn før , sånn er det bare blitt siden vi ikke kan stole på henne.
Tatt fra henne pc og mobil på ubestemt tid.
Jeg tror nok også at det er mye i det Underlig skriver , at sålenge det ikke er akseptert at hun drikker vil hun forhåpentlig begrense det om hun velger å gjøre det.
Jeg har også informert skolen om det som er skjedd noe de var veldig glad for.
Skal også til legen Mandag for å få P-piller til jenten for jeg kan ikke stole på at hun ikke gjør noe dumt og lite gjennomtenkt og selv så mangen ganger vi har snakket om kondom som prevansjon den dagen hun velger å ha sex så tar vi rett og slett ikke sjansen på at hun skal komme hjem gravid som tenåring. Jeg håper hun er fornuftig og venter med det enda en stund mn det trodde jeg da virkelig når det gjalt alkohol også.
Det er jaggu mye på en gang med disse jentene , man kan jo bli sprø av mindre.
__________________
Silkemamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 11:26.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com