Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Klubber > Barselklubber > Eldre barn > 2005
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 17-01-2008, 10:22   #1
Supermedlem

Vimsa77 sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 823
MP Rating: 100% (13)
Vimsa77 er fantastisk mot andre.Vimsa77 er fantastisk mot andre.Vimsa77 er fantastisk mot andre.Vimsa77 er fantastisk mot andre.Vimsa77 er fantastisk mot andre.Vimsa77 er fantastisk mot andre.Vimsa77 er fantastisk mot andre.Vimsa77 er fantastisk mot andre.Vimsa77 er fantastisk mot andre.Vimsa77 er fantastisk mot andre.Vimsa77 er fantastisk mot andre.
Har noen av dere hund ?

Lurer fælt på å skaffe oss. Er mest jeg som drar i trådene da, har alltid hatt lyst på. Ser på en cairn terrier, liten tass. Men det jeg lurer på er om noen av dere har hund, hvilken og om dere har noen råd. Lurer jeg meg selv når jeg innbiller meg at det er i begynnlsen den vil kreve mest tid, senere vil den egentlig bare være del av familien, med på det vi foretar oss osv ?

Har ikke hatt hund før, verken meg eller sambo. Har hatt litt annet diverse av dyr ( undulat, marsvin, chinchilla og katt). Derfor er jeg usikker på hvor mye en hund krever. Vet Linea er liten enda, Sebastian blir 3 i sommer og emma er 4,5 år. Men nå er jeg hjemme, så jeg tenkte det var greieste utgangspunkt for starten..

HJELP !
Gammel 17-01-2008, 10:47   #2
Seniormedlem

Krembolle sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Spikkestad
Meldinger: 1,710
Blogginnlegg: 1
MP Rating: 0% (0)
Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.
Sv: Har noen av dere hund ?

Jeg har hund vettu!
Gammel 17-01-2008, 11:03   #3
Supermedlem

Ellonia sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Østfold
Meldinger: 935
Ellonia har en strålende fremtid.Ellonia har en strålende fremtid.Ellonia har en strålende fremtid.Ellonia har en strålende fremtid.Ellonia har en strålende fremtid.Ellonia har en strålende fremtid.Ellonia har en strålende fremtid.Ellonia har en strålende fremtid.Ellonia har en strålende fremtid.Ellonia har en strålende fremtid.Ellonia har en strålende fremtid.

Vi har hund, tispe på snart 5 år. Ho er blanding av schäfer og border collie. Veldig snill mot barn, men også ganske stor hund.

Når en anskaffer seg hund, er det i starten nesten som å ha en baby. Det kreves endel arbeid med den i starten ja, og det vil gå seg til etterhvert hvis dere er flinke med hunden den første tiden. Sånn sett kan det jo være greit å skaffe seg hund nå når du likevel går hjemme. Greit å ha god tid til den lille nykomlingen når dere anskaffer den. Den hunden som du vurderer er jo heller ikke så veldig stor, og det kan jo være en fordel.

Selv har jeg vokst opp i hjem med hund, og det har liksom alltid vært hund hjemme. Så da jeg flytta for meg selv, hadde jeg igrunnen veldig lyst på hund selv, men ventet i nesten 7 år fra jeg flytta hjemmefra til jeg fikk min egen. Da klarte jeg bare ikke å vente lenger, så skjønner veldig godt hvordan du har det når du sier at du alltid har hatt lyst på hund.

En liten valp er jo som en baby, som sagt. Den trenger å bli lært opp til alt dere til å vite hva dere ser på som riktig og galt. I starten må man nok regne med en del tissing inne på gulvet, ettersom de ikke har helt kontroll på det å holde seg den første tiden. Vi hadde en del tisse-uhell med Lady i starten, men heldigvis sjeldent bæsje-uhell.

Før dere anskaffer dere hund, kan det være greit å sjekke opp hvilke hunder som er best egnet sammen med barn og som best tilfredsstiller deres ønske om størrelse og type hund. Jeg hadde jo ikke barn på det tidspunktet jeg anskaffet meg Lady. Var singel og ensom til tider på den tida. Dermed var det veldig koselig med en hund som selskap. Heldigvis hadde jeg en veldig grei sjef, og jeg fikk lov å ha med meg den lille valpen på jobb den første tida. Er jo lenge for en liten valp å være alene hjemme mens man er på jobb.

Lykke til i avgjørelsen!
Ellonia er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 17-01-2008, 11:04   #4
Supermedlem

Vimsa77 sin avatar

Vimsa77 er fantastisk mot andre.Vimsa77 er fantastisk mot andre.Vimsa77 er fantastisk mot andre.Vimsa77 er fantastisk mot andre.Vimsa77 er fantastisk mot andre.Vimsa77 er fantastisk mot andre.Vimsa77 er fantastisk mot andre.Vimsa77 er fantastisk mot andre.Vimsa77 er fantastisk mot andre.Vimsa77 er fantastisk mot andre.Vimsa77 er fantastisk mot andre.

Sitat:
Opprinnelig postet av Krembolle Vis post
Jeg har hund vettu!

åååååå fortell fortell !!
Gammel 17-01-2008, 11:06   #5
Seniormedlem

Krembolle sin avatar

Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.Krembolle har en strålende fremtid.

Oi, jeg har så mye på hjertet at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne!

Hva skal du bruke hunden til? Er det en selskapshund? Brukshund du er ute etter? Det første du må gjøre, er å finne hva du vil med hunden. Skal det kun være en familiehund? Vil du delta på utstillinger? Er du interresert i lydighet, dressur ol? Liker du å gå lange turer i all slags vær -hver dag? Har du noen til å passe hunden når dere skal bort? Har du allergier i familien? Hvordan stiller du deg til røyting? Det blir MASSE hår to ganger i året i hele huset. Seriøst, overalt. Det er mange spørsmål som dukker opp og alle bør besvares før du i det hele tatt begynner å tenke på hvilken rase du kunne ha tenkt deg.
Å ha hund er dyrt, tar masse tid og er verdens beste livsstil!

Ja, for det er det det blir, en livsstil. Man får et firbent familiemedlem som krever oppmerksomhet, trening, kos og disiplin (IKKE fysisk, men psykisk).

Den rasen du har tenkt på, cairn terrier er i utgangspunktet en brukshund. De blir brukt i jakt i England. Hvis du ikke dekker dens fysiske og psykiske behov, kan den bli agressiv, begynne å ødelegge hjemme i rein frustrasjon. Men andre ord, det kan fort bli en ganske håpløs situasjon. Terriere er domintante hunder, dvs de krever klare regler og trenger å befinne seg nederst på rangstigen for å bli en harmonisk hund. De er aktive skapninger som ikke nøyer seg med en tur til postkassa to ganger om dagen. De vil ut å GÅ i all slags vær. Ikke kjøp dere hannhund, jeg anbefaler alltid førstegangs-hundekjøpere å velge tispe, fordi de er ikke så opptatt med å klatre i rangstigen og du slipper problemet med markering inne hos deg selv og hos andre. Det er utrolig flaut å ha med seg bikkja bort og plutselig ser du gullet ditt løfter på beinet og tisser på tv'n eller sofaen Dessuten kan tispene være mindre dominante også.

En hund krever mye, og det blir ikke lettere jo eldre hunden blir. I starten prøver man å få hunden husrein og kanskje lære den ting som å sitte, ligge, bli osv. Jo eldre hunden blir, dukker det opp nye ting. Det blir aldri kjedelig med en hund i huset iallefall.

Jeg er opptatt av at man skal være så godt forberedt som mulig før man henter hjem en liten vilter krabat. Jo mer du kan om hundepsykologi og dempende signaler, jo bedre rustet er du til å få en glad og lykkelig hund og hundeeier!
Gammel 17-01-2008, 11:07   #6
Supermedlem

Vimsa77 sin avatar

Takk for svar Ellonia
Gammel 17-01-2008, 11:13   #7
Supermedlem

Vimsa77 sin avatar

Tusen takk for svar krembolle! Det jeg har lyst på er en familiehund som kan være en del av familien. En som ikke er for stor i størrelse og som ikke krever kjempemasse mosjon. Sambo jobber vanlig dag og jeg jobber natt. Så den blir ikke veldig mye alene, jeg sover jo endel på dagen, men alene blir den ikke. Den må være gled i barn og snill. Jeg har ikke så store kravene egntlig, mer opptatt av at vi skal velge en hund som vi klarer å følge opp. Vi har ikkenoe allergier.
Gammel 17-01-2008, 11:24   #8
Seniormedlem

Krembolle sin avatar

Jeg klarer ikke å stoppe jeg!

Jeg vil også anbefale deg å melde deg på valpekurs og følge opp med lydighetskurs når den tid kommer. Ikke kjøp hund av hvem som helst. Men kontakt valpeformidleren for den rasen dere havner på. Da vil valpeformidleren sette dere i kontakt med en seriøs oppdretter. Dette kan dere dra mye nytte ut av, fordi oppdretteren kjenner rasen veldig godt og kan mye om hvilke linjer som ligger bak i slekta på hunden. Linjene kan være viktig i forhold til temperament, gemytt, fysisk og psykisk helse. Da vet du at du har en person som du stoler på og du kan henvende deg til oppdretter om det er noe du lurer på.
Vær så snill og ikke velg blandingshund. Man kan være utrolig heldig og få en super hund, men man kan også være utrolig uheldig å få en hund som har fått dårlige gener fra begge hold. Dessuten de som selger blandingshunder, har som regel ikke et nettverk av fagpersoner rundt seg og parringen har som regel skjedd ved et uhell. Dermed vet man ikke hvilke linjer som hunden har og linjene som regel gir en utrolig god pekepinn på hvilken hund du får.

Er man en seriøs hundeeier, er det lurt å prøve å få et nettverk rundt seg som kan hund. På denne måten kan du få mye svar på spørsmål og adferd som kommer til å dukke opp hos hunden. Det er mange som bare gir opp hunden fordi den er "håpløs" og "umulig" å ha i hus. Er det adferdsproblemer på hunden, er det som regel eierens feil. Altså, det går an å gjøre noe med det.

Når det gjelder barn og hund, er det utrolig sunt for unger å ha dyr rundt seg (min personlige mening). Men la aldri barna og hunden være alene, da man kan aldri stole 100% på hverken barn eller hund. Man må sette grenser for barna ang hunden, feks. når den spiser og sover skal hunden være i fred. Ikke la ungene mase på hunden, ingen er glad i mas. Det er viktig å gi både hund og barn positive erfaringer med å være sammen, f.eks ved å gi barna godbiter som de kan kaste til hunden. Ikke la barna gå tur med hunden, da det er dokumentert at hunder ikke føler seg trygge uten lederen i flokken sin.

Jeg kunne ha fortsatt til neste år, men det blir bare kjedelig for folk som ikke er så veldig interessert. Dessuten tror jeg at jeg har pratet meg ganske bort nå...

Det ble en del formaninger, men man kan aldri få hunden opp på menneskets tankenivå, det er vi som må prøve å tenke som hunder.

Jeg brenner veldig for at mennesket skal ha et sunt og godt forhold til hund, så du må bare spørre så mye du ønsker! Jeg har forresten vært hjelpeinstruktør i lydighet, så jeg tar ikke dette ut i det blå altså.

Anbefaler deg å søke opp Cesar Milan dog whisper på google, da får du opp masse god info om hundehold.
Gammel 17-01-2008, 11:32   #9
Supermedlem

Vimsa77 sin avatar

Oi ! Tusen tusen takk. Du sier mye klokt og godt. Du maser aldeles ikke ! Er kjempeglad for alt du vil dele jeg

Men din personlige mening om det kommer til valg av rase. Hvilken vil du anbefale ? Vi har ikke tenkkt å kjøpe blandingshund, og det med formidlingen var lurt.

Synest du barna våre er for små til å kunne behandle hunden skikkelig ? Vet ikke hva man anbefaler av alder jeg (på barna altså )

ÅÅ skulle bare visst hva jeg skulle spurt deg om, for du har jo virkelig peiling !
Gammel 17-01-2008, 11:50   #10
Seniormedlem

Krembolle sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Vimsa77 Vis post
Tusen takk for svar krembolle! Det jeg har lyst på er en familiehund som kan være en del av familien. En som ikke er for stor i størrelse og som ikke krever kjempemasse mosjon. Sambo jobber vanlig dag og jeg jobber natt. Så den blir ikke veldig mye alene, jeg sover jo endel på dagen, men alene blir den ikke. Den må være gled i barn og snill. Jeg har ikke så store kravene egntlig, mer opptatt av at vi skal velge en hund som vi klarer å følge opp. Vi har ikkenoe allergier.
Okei, da har du luket ut alt av brukshunder og store hunder. De fleste miniatyrhundene er selskapshunder og trives godt hjemme. Selskapshunder er fleksible i forhold til mosjon, de tåler både lange søndagsturer og er fornøyde med turen til postkassa hvis de har gjort sitt fornødne.

Jeg kan komme med noen raser til deg som jeg mener egner seg som familiehunder og er i passe størrelse:

Bichon Frise:
Utrolig morsom rase som er glad hele tiden. De krever pelsstell, da de ikke røyter og er allergivenlige. Det er lurest å levere inn hunden til hundefrisør, men dette koster litt penger. Man bør levere de inn ca annenhver mnd, men det kommer litt an på føret ute.
Klikk på bildet for å se det i full størrelse.

Tibetansk spaniel:
Morsomme hunder som er godt egnet som familiehunder. Disse tåler lange turer, men syns det er greit med korte også. De har ingen spesielle krav i forhold utvidet trening av lydighet eller agility. De krever litt pelsstell (kamming og bading) og de røyter. Disse får du også i svarte farver, skikkelig stilig! Er du interresert, har jeg nr til ei som driver oppdrett av disse.

Malteser:
Egentlig ganske liten hund, men det er mye hund i liten kropp! Den kan virke litt kvass i målet og har lett for å bjeffe. Men det har egentlig alle de mindre typer av hund. De røyter ikke og krever pelsstell på lik linje med bichon frise.

Puddel:
Pudler er glade hunder som du får i størrelsen toy, dverg, mellom og storpuddel. Komiske hunder som er glade hele tiden og får deg til å trekke på smilebåndet både titt og ofte. De er allergivenlige og røyter ikke. Men krever pelsstell på lik linje med bichon frise.

Klikk på bildet for å se det i full størrelse.Toypuddel ca vekt er 3-4 kg

Klikk på bildet for å se det i full størrelse.Storpuddel ca vekt mener jeg ligger rundt 10-15 kg

Schapendoes:
En utrolig morsomt og livlig hund! De er i utgangspunktet gjeterhunder, men mange har de som familiehunder og det fungerer veldig bra. De er allergivenlige, men røyter litt. Rasen kommer opprinnelig fra nederland, og det er ikke så mange oppdrettere her i landet. Men er du interresert, har jeg nr. til ei som driver med rasen. Jeg skal forresten ha meg en sånn neste gang jeg kjøper hund.

Bichon Havanais:
Morsom rase som er kanskje litt mindre enn en mellomstor hund. Fantastisk gemytt og humør. Liker både lange turer og korte turer. Er litt pelsstell, men ikke overhengende mye. Familiehund og liker godt å bli kost med. Jeg har også nr. her til ei som driver med rasen

Er garantert mange raser til dere kan vurdere, men det var disse jeg kom på i farta.
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 09:07.