PDA

Vis full versjon : Dere som er hjemme hele dagen.. Hvordan greier dere det?

Unregistered
16-02-2004, 12:16
Jeg har måttet være hjemme de siste par ukene pga barnepassproblemer. Er innvilget perm fra jobben inntil det løser seg.

Jenten min er to år, hun er vant til å være sammen med andre barn og bli aktivisert hele dagen. Jeg har ikke samme mulighet til å være sammen med andre, vi har ikke åpen barnehage her, og jeg kjenner få hjemmeværende i nærmiljøet. Familie bor langt unna.

Synes synd på henne, hun kjeder seg. Selv om vi er mye ute, leser mye, leker sammen. Det er tydelig ikke nok, og det tar på oss begge.

Hun sover 2-3 timer om dagen. Da sitter jeg ved pc'n, og gidder ikke annet. Hele dagen går jeg og småspiser, og raider godteskapet. På jobb har jeg faste rutiner, her sklir de helt ut. Hvordan greier dere hjemmeværende å legge opp dagene?? Jeg kjeder meg så jeg holder på å bli gal...

Snurreline
16-02-2004, 20:43
Vel, forskjellen her blir vel at vi har Åpen barnehage vi drar til, vi har naboer med barn på samme alder som vi er ute å leker med nesten daglig. Er det dårlig vær er vi inne hos hverandre og barna får lekt sammen pluss at vi voksne får litt voksen kontakt.

Det kommer jo også an på barna og hva dem er vant til!

Får håpe problemet løser seg snart slik at dere blir fornøyde igjen begge to.

Ps: er det ingen her inne som er hjemme med bar og bor i nærheten av dere da??

Har ikke så mange råd om aktiviteter dere kan gjøre. kanskje dra på svømming,male...prøve noe nye aktiviteter!

Mumrikka
17-02-2004, 03:05
Vi er nok forskjellige som mennesker, også i dette. For mens noen synes det bare er koselig å gå hjemme og stelle med hus, unger og hjem, så er det sånt som får meg til å gå på veggene.

Ikke er jeg så glad i husarbeid, så det passer meg best å ha en timeplan å bortforklare hybelkaniner og stuebordsrot med, og mens toåringen dør etter å være ute og base i snøen, dør jeg etter fred og ro til å lese en god bok sammenkrøllet i sofaen. for eksempel. Og joda, jeg kjeder meg skvett ihjel når dagene mine reduserer til å male med vannfarger, løse puslespill, vaske opp kopper med vannsprutelskende medhjelper, rydde stuen for tredje gang samme dag bare for at det ser like ille ut igjen halvtimen etterpå, gå slow motion til posten og butikken, og enda slowere motion hjem igjen - om det da ikke har vært mildvær nok til at man kan friste med å løpe fra den ene spennende hundebæsjen til den enda mer spennende andre, hele veien hjem.

Jeg får litt begge deler, med tredagersbarnehage og altså to ukedager hjemme også. Og det er ganske mye alvor i den fleipen om at hjemmedagene er de som er slitsom og at studier/jobb er koselig avslapning i forhold. ;)

Dessuten synes jeg det er mye kjekkere å løse puslespill, lese billedbøker, synge hundesangen og drikke tyve kopper luftkaffe når det ikke er ALT jeg gjør om dagene og livet mitt får lov å handle litt om meg også.

Og det var et langt innlegg i natten som sikkert kunne vært skrevet på tre setninger i dagslys. Det er godt jeg ikke skal opp så altfor tidlig i morgen, hahaha.

Tidligere bruker
17-02-2004, 07:58
Thea går i barnhegae hele dagen, men jeg har dessverre fått en uvane med å se på tv hele tiden:gal: Men det jeg gjør er:

Lage en ukes meny
Skrive en action liste over hva som skal gjøres neste dag
Og bruke ekstra tid på å lage hjemmelaget middag og ikke "pose" middag

Hadde jeg ikke gjort dette så hadde det nok blitt tv fra morningen til kvelden.

Tidligere bruker
17-02-2004, 10:59
Då eg var heime virka innlegg som dette provoserande på en måte; eg tenkte; guri, dei må vel kose seg litt heime, det er jo så deilig! Men no, etter snart et år i jobb, kunne eg sikkert skreve det sjøl. Lars er vant med barnehagen, vant med action, og å vere heime saman med meg blir kjempekjedelig! Han surver, sutrer, er grinete og er ikkje så veldig sjarmerande :uff: Vi kan kose oss innimellom, men stort sett er det litt sånne sutredagar. Dette er TOTALT min feil altså! Det er for deilig å berre luffe rundt i pysjen, lese avisa og surfe. Hadde eg engasjert meg litt meir hadde det sikkert vorte bedre. Dette hørtes ut som et skikkelig dårligmor-innlegg, men eg har kome fram til, jobbar i alle fall med å kome fram til :gal: , at vi er ulike som mødre. For meg passar det kanskje bedre med yrkesliv og barnehage enn heimeliv med bollebaking. Men det er en tung kamel å svelge........ :p

zena
17-02-2004, 11:08
Vi er nok forskjellige som mennesker, også i dette. For mens noen synes det bare er koselig å gå hjemme og stelle med hus, unger og hjem, så er det sånt som får meg til å gå på veggene.
:klapp::klapp: Mumrikka! Printer ivei for å vise det innlegget til mannen min, han som ikke kan fatte at jeg vil jobbe, hvorfor jeg ikke (som "alle" andre) stooortrives å være hjemme dagen lang med mine barn isteden (selvom han ikke kunne tenke seg det da...:uff: ) Innlegget ditt var som skrevet rett fra hjertet mitt :)!
Selvom jeg har masse på "aktivitetslista" med ungene, så synes jeg ikke dagen blir særlig spennende okke som.

Visst er vi forskjellig som mennesker, også i dette!

Unregistered
17-02-2004, 11:36
Opprinnelig melding fra Mumrikka

Ikke er jeg så glad i husarbeid, så det passer meg best å ha en timeplan å bortforklare hybelkaniner og stuebordsrot med, og mens toåringen dør etter å være ute og base i snøen, dør jeg etter fred og ro til å lese en god bok sammenkrøllet i sofaen. for eksempel. Og joda, jeg kjeder meg skvett ihjel når dagene mine reduserer til å male med vannfarger, løse puslespill, vaske opp kopper med vannsprutelskende medhjelper, rydde stuen for tredje gang samme dag bare for at det ser like ille ut igjen halvtimen etterpå, gå slow motion til posten og butikken, og enda slowere motion hjem igjen - om det da ikke har vært mildvær nok til at man kan friste med å løpe fra den ene spennende hundebæsjen til den enda mer spennende andre, hele veien hjem.

Jeg får litt begge deler, med tredagersbarnehage og altså to ukedager hjemme også. Og det er ganske mye alvor i den fleipen om at hjemmedagene er de som er slitsom og at studier/jobb er koselig avslapning i forhold. ;)

Dessuten synes jeg det er mye kjekkere å løse puslespill, lese billedbøker, synge hundesangen og drikke tyve kopper luftkaffe når det ikke er ALT jeg gjør om dagene og livet mitt får lov å handle litt om meg også.

Og det var et langt innlegg i natten som sikkert kunne vært skrevet på tre setninger i dagslys. Det er godt jeg ikke skal opp så altfor tidlig i morgen, hahaha.

Hehe... Du skriver det så bra! Og jeg kjenner meg så igjen!!!

Polyanna
17-02-2004, 11:42
Opprinnelig melding fra Mumrikka

...

:klapp:

Er du sikker på at du ikke egentlig er meg? ;)

De som trives med å være hjemme får sikkert dagene til å gå på en super måte for både store og små, men vi andre... næ, vi får velge vår egen måte! :)

Gremli Skremli
17-02-2004, 16:00
Selv får jeg dagene til å gå hjemme ved å gå ut... (Er nettopp ferdig med permisjonen, men har endt opp som en slags arbeidsledig hjemmestudent..)
Går til byen, tar en kopp kaffe og skriver brev eller leser avisa mens gutten sover, går opp på høgskolen, i skogen en sjeden gang, til naboen...

Cecilie85
17-02-2004, 16:03
Vel jeg har familie i nærheten, min mor og de er mine naboer.
Jeg har kjøpesenter i nærheten og en buss som går en/to ganger i timen. Nå er jo småen kun fire måneder. Men vi har likevel litt faste rutiner, der vi noen av dagene går på tur eller shopping. synes det er gøy å vær hjemme jeg

divine
17-02-2004, 17:55
Mumrikka: :klapp: :klapp: :klapp:

Polyanna: hmm...om Mumrikka er deg, så må jo du være ...MEG!!? Er du? :???: :gal:

Tidligere bruker
17-02-2004, 18:58
Jeg har nå vært hjemme med gutten min i snart 3 år.

Og i det store og hele så trives jeg veldig godt med dette!

Her er uka vår:

Mandag- åpen barnehage fra 11-14. Da har jo nesten hele dagen gått, så da tusler vi bare hjem etterpå og leker litt før vi lager middag.

Tirsdag- er hjemmedag. Da koser vi oss hjemme. Vi leker med lego, med togbanen, med biler. Vi maler og tegner. Vi er ute i den deilige hagen vår og herjer. Noen ganger baker vi brød eller rundstykker. Er vi i det snille hjørnet baker vi sjokoladekake som pappa blir overrasket med.

Onsdag- er enten besøke-morfar-dag eller dra-til-byen-dag. Drar vi til byen så tar vi bussen, og så går vi i lekebutikker og titter før vi setter oss på kafè og spiser is.

Torsdag-åpen barnehage.

Fredag-ryddedag. Da rocker vi kåken! Da er det skifting på senger, vasking av klær(dette gjøres flere ganger i uka, da..)støvsuging, støvtørking, vasking av bad o.s.v. Gutten min synes det er morsomt å hjelpe til, og dagen går fort!

Så for oss er dette den absolutt beste løsninga.

Alt hadde kanskje sett annerledes ut hvis jeg hadde hatt et annet barn. Gutten min er stille, rolig, sensitiv og sjenert. Han er utrygg ute blant masse folk, og trives best sammen med få, nære venner/familiemedlemmer. Så for ham er 2 dager i åpen barnehage mer enn nok foreløpig.

Forslag til ting å gjøre hjemme:

Male
Tegne
Fingermale i badekaret. Enkelt å spyle vekk etterpå.
Bake
Gå ut og plukke ting som man kan lage fine bilder av senere.
Gå på biblioteket
Gå på jernbanen og se på togene. (Stoor suksess her i huset!)
Dra til flyplassen for å se på fly. (Samme suksess!)
Leke butikk. Kjøp og selg alt innen rekkevidde. Lag penger selv av papir.
Fyll vann i badekaret, og drypp oppi MASSE farget boblebad.. Gi barnet boller og små plastbeger til å helle med.
Lag en "føle"lek.: Fyll en liten balje med sand, erter, makaroni o.l. Bruk gamle rømme/yoghurt beger til å grave/helle med. La barnet beskrive hvordan de forskjellige tingene føles.
Lag orkester på kjøkkenet. Erter i en kasserolle gir fin lyd!
Lag mat sammen. Det er mye barn kan gjøre, hvis de bare får litt hjelp.

:)

All tekst og innhold © NybaktMamma.com
Du ser på arkivet fra vårt diskusjonsforum Møteplassen