Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Barnemat

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 31-01-2006, 11:05   #1
Supermedlem

Alibaba sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Sted: Sunnmøre
Meldinger: 1,487
MP Rating: 0% (0)
Alibaba har mye å være stolt av.Alibaba har mye å være stolt av.Alibaba har mye å være stolt av.Alibaba har mye å være stolt av.Alibaba har mye å være stolt av.Alibaba har mye å være stolt av.Alibaba har mye å være stolt av.Alibaba har mye å være stolt av.Alibaba har mye å være stolt av.Alibaba har mye å være stolt av.Alibaba har mye å være stolt av.
Babygrøt med morsmelk - den er så flytende!

Har begynt med grøt til lilletassen nå. Har kjøpt alle tre typene (Er det ikke 3 stk som er fra 4 mndr fra Nestlè tro? )

To av de skal blandes med morsmelk (eller erstatning) og en med vann. Den med vann blir jo ok konsistens på. Den blir som en grøt. Men de med morsmelk blir jo så utrolig flytende!! Det står også på at de blir det, og at man likevel ikke skal ha i mer grøtpulver enn det står på pakken. Men det blir jo bare gris når det er som en suppe!!

Hva er det som gjør at det blir så tynt?
Og hvorfor kan man ikke tilsette mer pulver så det blir grøt istedenfor suppe?

Kunne jo bare gitt han den som er med vann i, men jeg synes det høres bra ut å få mer morsmelk også i grøt jeg...
Gammel 31-01-2006, 12:17   #2
Supermedlem

Annfyk sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: hardanger
Meldinger: 1,064
Annfyk har mye å være stolt av.Annfyk har mye å være stolt av.Annfyk har mye å være stolt av.Annfyk har mye å være stolt av.Annfyk har mye å være stolt av.Annfyk har mye å være stolt av.Annfyk har mye å være stolt av.Annfyk har mye å være stolt av.Annfyk har mye å være stolt av.Annfyk har mye å være stolt av.Annfyk har mye å være stolt av.
Sv: Babygrøt med morsmelk - den er så flytende!

Tilsetter du morsmelk i grøten,vil enzymene i morsmelken gjøre grøten tynn utover i måltidet.Enzymene hjelper barnet å fordøye maten,derfor skal du ikke tilsette mer mel eller grøtpulver når grøten blir tynn,men beholde forholdet mellom væske og grøtpulver.
Gammel 31-01-2006, 12:21   #3
Seniormedlem

calliope sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Meldinger: 2,109
calliope har en strålende fremtid.calliope har en strålende fremtid.calliope har en strålende fremtid.calliope har en strålende fremtid.calliope har en strålende fremtid.calliope har en strålende fremtid.calliope har en strålende fremtid.calliope har en strålende fremtid.calliope har en strålende fremtid.calliope har en strålende fremtid.calliope har en strålende fremtid.

Om du varmer MM helt opp , brytes enzymene ned . Den er da fortsatt laget på kjent melk men enzymene er satt ut av spill .
Gammel 31-01-2006, 12:28   #4
Medlem

Nr. 3 sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Meldinger: 373
Nr. 3 er et navn alle kjenner.Nr. 3 er et navn alle kjenner.Nr. 3 er et navn alle kjenner.Nr. 3 er et navn alle kjenner.Nr. 3 er et navn alle kjenner.Nr. 3 er et navn alle kjenner.Nr. 3 er et navn alle kjenner.Nr. 3 er et navn alle kjenner.Nr. 3 er et navn alle kjenner.Nr. 3 er et navn alle kjenner.Nr. 3 er et navn alle kjenner.

Jeg har løst det ved å gi henne grøten på flaske med vellingtut, går så bra så og så blir det lite gris.
Gammel 31-01-2006, 12:34   #5
VIP-Medlem

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Feb 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 8,738
Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.

Ellers kan du blande grøten litt og litt. Ha melken i en flaske (med måleenheter på) i et vannbad, og grørpulver målt opp i en liten skål. Så blander du ca. en spiseskje med grøt, spiser det, blander videre. Da risikerer du heller ikke å lage mye mer enn barnet vil ha.

Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 31-01-2006, 12:46   #6
Supermedlem

Alibaba sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Sted: Sunnmøre
Meldinger: 1,487
Alibaba har mye å være stolt av.Alibaba har mye å være stolt av.Alibaba har mye å være stolt av.Alibaba har mye å være stolt av.Alibaba har mye å være stolt av.Alibaba har mye å være stolt av.Alibaba har mye å være stolt av.Alibaba har mye å være stolt av.Alibaba har mye å være stolt av.Alibaba har mye å være stolt av.Alibaba har mye å være stolt av.

Sitat:
Opprinnelig postet av Nr. 3
Jeg har løst det ved å gi henne grøten på flaske med vellingtut, går så bra så og så blir det lite gris.
Han er ikke så glad i flaske, så det er egentlig ikke noe alternativ.
Også prøver vi jo å venne til spising nå, da er det ok å bruke skje.

Sitat:
Opprinnelig postet av calliope
Om du varmer MM helt opp , brytes enzymene ned . Den er da fortsatt laget på kjent melk men enzymene er satt ut av spill .
Koke den opp da du mener med å varme het opp?
Da blir ikke grøten så flytende, og den er fortsatt like næringsrik da eller?
Er ikke ensymene egentlig nødvendig?
Gammel 31-01-2006, 13:00   #7
Veteranmedlem

Missi sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Meldinger: 3,392
Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.Missi har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg veide opp grøtpulver i starten og brukte morsmelk
..Gav med skje og det var ikke noe problem..grøten var tynn men det var veldig greit i starten ..

Nå får han fortsatt maisgrøt med morsmelk men jeg tilsetter litt ekstra grøtpulver jeg da (bruker 90ml morsmelk og tilsetter grøtpulver til passe konsistens)..og har ikke merket noe galt av den grunn

Gutten elsker grøten han da
Missi er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 31-01-2006, 13:12   #8
Supermedlem

Medlem siden: Apr 2005
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,359
husnisse har en strålende fremtid.husnisse har en strålende fremtid.husnisse har en strålende fremtid.husnisse har en strålende fremtid.husnisse har en strålende fremtid.husnisse har en strålende fremtid.husnisse har en strålende fremtid.husnisse har en strålende fremtid.husnisse har en strålende fremtid.husnisse har en strålende fremtid.husnisse har en strålende fremtid.

jeg har alltid en eller 2 isterning med fruktmos i grøten jeg, det blir ekstra væske det! Så jeg tilsetter pulver til den har den konsistensen jeg vil ha, og ser ikke på det som står på pakken.. Er det for tykk sier gutten fra uansett... Han liker ikke klumper siden han kvalte seg med en brødkrome

husnisse er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 31-01-2006, 14:01   #9
VIP-Medlem

julibe sin avatar

Medlem siden: Jul 2004
Sted: Ullensaker
Meldinger: 5,104
julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.julibe har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av husnisse
jeg har alltid en eller 2 isterning med fruktmos i grøten jeg, det blir ekstra væske det! Så jeg tilsetter pulver til den har den konsistensen jeg vil ha, og ser ikke på det som står på pakken.. Er det for tykk sier gutten fra uansett... Han liker ikke klumper siden han kvalte seg med en brødkrome
Jeg pleiede også å blande grøt på slump når jeg brukte MME eller vann.

Poenget her er at det er stoffer i MM som gjør at grøten blir tynnere etterhvert, og da skal man IKKE ha i mer pulver etterhvert. Så selv om grøten har OK konsistens når man starter måltidet, så vil det være suppe etter en tid, og det er da man ikke skal ha i mer pulver, ofr da blir blandingsforholdet helt feil.

julibe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 31-01-2006, 14:10   #10
Seniormedlem

calliope sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Meldinger: 2,109
calliope har en strålende fremtid.calliope har en strålende fremtid.calliope har en strålende fremtid.calliope har en strålende fremtid.calliope har en strålende fremtid.calliope har en strålende fremtid.calliope har en strålende fremtid.calliope har en strålende fremtid.calliope har en strålende fremtid.calliope har en strålende fremtid.calliope har en strålende fremtid.

Ja du må varme den helt opp , men den trenger ikke koke .Noe som betyr at antistoffene og enzymene blir borte . Dette gjorde jeg med å ta en passende mengde i en tallerken og kjøre den i mikroen til det begynnte å boble . Men næringsinnholdet er det samme og den er snillere for babyen alikevel fordi det er MM . Jeg fikk tipset på sykehuset av en jordmor .

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 20:11.