Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Barnemat

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 11-01-2005, 12:14   #1
Supermedlem

Kate sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Meldinger: 1,096
MP Rating: 0% (0)
Kate har en strålende fremtid.Kate har en strålende fremtid.Kate har en strålende fremtid.Kate har en strålende fremtid.Kate har en strålende fremtid.Kate har en strålende fremtid.Kate har en strålende fremtid.Kate har en strålende fremtid.Kate har en strålende fremtid.Kate har en strålende fremtid.Kate har en strålende fremtid.
Holle grøt og jern

Jeg har nettopp gått fra nestle sine sukkerbomber til holle sin usukret grøt. Men det er jo ikke tilsatt jern i holle sine grøter. Hva gir dere for å sikre jernopptaket?
Jeg gir også nan, men er det tilstrekkelig?

Jeg blander halvt om halvt med nan og vann, er det feil? Det står så mye om søtmelk og koking og det er ikke måte på...Jeg blander nan og vann og varmer i microen.

Og finnes det bare to sorter for 6mnd? Finner bare fullkornsgrøt og speltgrøt i den helsekosten jeg handla i.

takknemlig for svar

Meg og mine sommerbarn 2004&2007

Kate er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-01-2005, 14:09   #2
Medlem

Forventningsfull sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Indre Østfold
Meldinger: 55
Forventningsfull vil raskt nok bli berømt.Forventningsfull vil raskt nok bli berømt.Forventningsfull vil raskt nok bli berømt.Forventningsfull vil raskt nok bli berømt.Forventningsfull vil raskt nok bli berømt.Forventningsfull vil raskt nok bli berømt.Forventningsfull vil raskt nok bli berømt.Forventningsfull vil raskt nok bli berømt.Forventningsfull vil raskt nok bli berømt.Forventningsfull vil raskt nok bli berømt.Forventningsfull vil raskt nok bli berømt.
Sv: Holle grøt og jern

Jeg bruker hirsegrøt. Hirse inneholder naturlig jern, så jeg har skjønt at det skal være nok... Men til daglig bruker jeg heliosgrøt i stedet for holle, siden den er mye drøyere (les: billigere) i bruk.
Gammel 11-01-2005, 14:38   #3
VIP-Medlem

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Feb 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 8,738
Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.Polyanna har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg sjekket masse på dette her da jeg gjorde det samme sist, og hadde søkefunksjonen virket så skulle jeg funnet det frem til deg, men:

- Bruk jernrike grøter. Spelt er bra, tror jeg, og hirse er i hvert fall bra (de hadde ris, hirse og spelt på den helsekosten der jeg handlet - Helios på Majorstua i Oslo)
- Tilsett gjerne noe med litt c-vitamin (frukt). Det bedrer jernopptaket
- Husk at man også får jern gjennom middag

Jeg for min del NEKTER å tro at man skal være avhengig av kunstig tilsatt jern for å ha et fullverdig kosthold! Dette måtte i så fall være en gigantisk feilproduksjon av menneskerasen...

Melk hemmer jernopptaket, så det beste er egentlig å gi grøten bare blandet ut med vann, men da smaker den papp... Et alternativ er å blande i hvert fall noen av grøtmåltidene med for eksempel vann og fruktmos. Jeg blandet også av og til med Biola yoghurt og fruktmos, sånn for variasjonen sin del. Men vanligvis blandet jeg det med morsmelk.

Hvis barnet liker grøten sånn som du lager den nå, så gjør det sånn. (Tror det med søtmelk er fordi de har litt mer liberale "regler" på dette med når man begynner med melk, i Danmark).

Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-01-2005, 14:58   #4
Seniormedlem

Bequita sin avatar

Medlem siden: Aug 2003
Sted: Oslo
Meldinger: 1,810
Bequita er fantastisk mot andre.Bequita er fantastisk mot andre.Bequita er fantastisk mot andre.Bequita er fantastisk mot andre.Bequita er fantastisk mot andre.Bequita er fantastisk mot andre.Bequita er fantastisk mot andre.Bequita er fantastisk mot andre.Bequita er fantastisk mot andre.Bequita er fantastisk mot andre.Bequita er fantastisk mot andre.

Vi brukte også Holle hirsegrøt, den likte hun best og den inneholder mest jern. Lagde den med varmt vann fra vannkokeren, en dæsj Hipp melkepulver (ca sånn at det tilsvarte 50/50 melk og vann) og litt nypemarmelade eller hjemmelaget fruktmos for smak og C-vitaminer. Det holder for de fleste med jernet som er der naturlig plus jernet i MMEen. Vi var litt nøye på å at hun fikk jernholdige grønnsaker også, som brokkoli og spinat. Vet at det sies man ikke skal gi spinat pga nitratinnholdet, men så lenge man holder seg til økologisk spinat er jeg sikker på at fordelene oppveier ulempene med god margin. Men alt med måte, såklart.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 23:20.