Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Barnemat

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 08-04-2009, 13:27   #1
VIP-Medlem

silkepels sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: På øya
Meldinger: 9,090
MP Rating: 100% (1)
silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.
Hva kan erstatte melk?

Lillemor drakk villig MME - både kald, lunken og varm - innntil for litt siden. Hun begynte å protestere sist gang hun var tett i nesa. Sikkert ikke så godt å drikke av tåteflaske da nei.

Så jeg prøvde ut alle mulige alternativer: annen tutekopp, med/uten stopper, maaaaaassevis av andre tåteflasker, vanlig kopp, sugerør og you name it.

Men neida. Melka vil hun ikke ha. Jeg har blandet MME'en med vanlig melk, prøvd å gi henne KUN vanlig melk, men nei. Ikke snakk om. Bare vifter det vekk uansett hva og hvordan det tilbys.

Nevnte det for HS på 1-årskontrollen, og fikk klarsignal om å bytte ut vannet i grøten med melk, slik at hun fikk i seg melken på den måten. Men så virker det som om hun har gjennomskuet dette, for hun begynner å protestere på grøt også. (Storesøster begynte å nekte på grøt i det hele tatt da hun rundet året, så det kan jo like gjerne være at hun er drittlei av grøt).

I allefall: HS sa at jeg også kunne regne med yoghurt og gulost.

Men hva mer finnes det som kan erstatte melk?

Vann drikker hun med god apetitt av en tutekopp som hun forøvrig nekter å drikke melken av så for meg virker det ikke som om det er MÅTEN melka blir tilbydt på, men at hun ikke lenger vil ha melk.

Går det an å plutselig mislike/hate melk?
Gammel 08-04-2009, 17:43   #2
VIP-Medlem

lucifine sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 5,712
lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hva kan erstatte melk?

Smøreoster, yoghurt, rismelk, havremelk, melk i grøt sammen med litt fruktmos..? Kanskje prøve la ho spise grøt selv med skje? Kanskje bytte grøt? Kanskje blande litt melk i middagen, fruktmosen osv..?
Gammel 08-04-2009, 18:30   #3
(-:
Supermedlem

Medlem siden: Jan 2006
Meldinger: 1,013
MP Rating: 0% (0)
(-: har et ubeskrivelig bra rykte.(-: har et ubeskrivelig bra rykte.(-: har et ubeskrivelig bra rykte.(-: har et ubeskrivelig bra rykte.(-: har et ubeskrivelig bra rykte.(-: har et ubeskrivelig bra rykte.(-: har et ubeskrivelig bra rykte.(-: har et ubeskrivelig bra rykte.(-: har et ubeskrivelig bra rykte.(-: har et ubeskrivelig bra rykte.(-: har et ubeskrivelig bra rykte.

Minsten vår på 17 mndr har aldri likt kumelk, men vi stresser ikke med det. Storesøsteren sluttet å drikke melk da hun var ca fire. Minsten får mye mm, da, men pga storesøsteren tenker vi en del på å gi dem nok kalsium. Vi bruker surmelk og sesamfrø i brødet vi baker. I tillegg vet jeg at brokkoli har mye kalsium. Burde nok sette meg litt bedre inn i det, men siden de elsker ost og yoghurt, styrer vi ikke så mye med det. Regner med at minsten vil like kumelk etter hvert. Tilbyr ikke så ofte lenger, men hun får smake av mitt glass av og til - det er mer spennende. Foreløpig liker hun det ikke - eller annen drikke med farge på. Bare vann skal det være av kopp, og mm av puppen (men ikke mm av noe annet)!
Gammel 08-04-2009, 18:45   #4
Kii
Supermedlem

Kii sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Eidsvåg
Meldinger: 1,495
Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.

Smoothie, drikkeyoghurt, yoghurt, grøt (havregrøt med melk f.eks) er vel mer enn godt nok? Vanlig 12mndsgrøt inneholder vel uansett en del MME?

Kii er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-04-2009, 20:24   #5
VIP-Medlem

lucifine sin avatar

lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.

Nestle har sånne drikker: ris/banan, eple/gulrot/ris, de har også noe som heter smoothie (eller er det småfolk) på sånne små kartonger.. Addy liker det godt
Gammel 08-04-2009, 23:59   #6
VIP-Medlem

silkepels sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: På øya
Meldinger: 9,090
silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.silkepels har et ubeskrivelig bra rykte.

Har prøvd Nestle sin Drikki. Nei, fysjameg. Den grøste hun bare av
Gammel 09-04-2009, 09:25   #7
VIP-Medlem

lucifine sin avatar

Gammel 09-04-2009, 11:00   #8
Seniormedlem

Tuppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: Sør-Trøndelag
Meldinger: 1,726
Tuppa har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppa har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppa har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppa har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppa har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppa har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppa har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppa har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppa har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppa har et ubeskrivelig bra rykte.Tuppa har et ubeskrivelig bra rykte.

La henne bare drikke vann da, kalsium får hun sikkert i seg, men om hun ikke får det i seg kan du jo kanskje gi kalktabletter?

Har en gutt i vår bhg som ikke tåler melk, han drikker juice, og får kalkbrusetabletter oppløst i det. (han burde nok dukket mindre juice og mere vann, etter mitt skjønn da... juice er jo surt for tennene!)
Gammel 19-04-2009, 21:15   #9
VIP-Medlem

millact sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Vestlandet
Meldinger: 8,640
MP Rating: 100% (2)
millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.

Storesøster har aldri likt melk utenom mme. Vi sluttet med mme rundt 1 års alderen tror jeg, husker ikke nøyaktig. På den tiden var hun glad i ost og yoghurt naturell, spiste masse av det.

Nå spiser hun ost så og si aldri (bortsett fra på pizza eller ostesmørbrød) og får i seg litt yoghurt. Vi gir henne kalsium tyggetabletter daglig. De smaker nesten som vaniljeis; hun elsker dem!
Gammel 20-04-2009, 09:41   #10
Kii
Supermedlem

Kii sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Eidsvåg
Meldinger: 1,495
Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.Kii har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av silkepels Vis post
Har prøvd Nestle sin Drikki. Nei, fysjameg. Den grøste hun bare av
Live tok ca 10 småslurker av den før hun til slutt konstanterte at dette var noe hun ikke likte. Hun måtte liksom prøve en del ganger før hun bestemte seg. Hun hadde et mindre fornøyd uttrykk i ansiktet for hver slurk da

Men hun virkelig DIGGER smoothiesene fra Småfolk. Hun sluker det i seg nesten i en slurk. Hun blir illsint hvis vi prøver å ta den bort fra henne

Kii er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 09:12.