Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Barnemat

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 26-03-2004, 08:10   #1
Supermedlem

Sweet Candy sin avatar

Medlem siden: Mar 2003
Sted: Asker
Meldinger: 1,354
MP Rating: 0% (0)
Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.
Oppskrifter på babymat!

Noen som har noen fine oppskrifter på babymat? Lurer på om jeg skal begynne å lage selv istedefor å kjøpe ferdige glass. Hadde også satt pris på om noen skrev ned holdbarheten til maten også! Fra 5 mnd og oppover!

Sweet Candy er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-03-2004, 11:54   #2
Supermedlem

Benja sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Sted: Bodø
Meldinger: 714
Benja er bare skikkelig grei.Benja er bare skikkelig grei.Benja er bare skikkelig grei.Benja er bare skikkelig grei.Benja er bare skikkelig grei.Benja er bare skikkelig grei.Benja er bare skikkelig grei.Benja er bare skikkelig grei.Benja er bare skikkelig grei.Benja er bare skikkelig grei.Benja er bare skikkelig grei.
Lager maten selv jeg

For da har jeg hele tiden styr på hva han får i seg.
Har masse oppskrifter fra 4-5 mnd, og oppover. Sender du meg en PM så kan jeg sende dem til deg.
Gammel 26-03-2004, 12:04   #3
Veteranmedlem

sofia sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Midt på
Meldinger: 3,252
sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.sofia har en strålende fremtid.
Lagde også all mat selv i starten, billigere og bedre og god kontroll over hva barna fikk i seg, mtp allergi.

HER er en link med mange oppskrifter.
En superfavoritt her i huset var:

* ris, ca 2 porsjoner. Brukte naturris som inneholder mer fiber.
* gulrot, 3 store
* mais, 1 stor boks med maiskorn, ca 240 g.
* kylling, 2 fileter.
* persille, noen kvaster frisk.
Kokte gulrot og ris hver for seg, tilsatte kyllingen i gulroten mot slutten av koketida. Hakka persille og hadde oppi food prosessor'n. Kjørte alt sammen og tilsatte en boks med most mais. Den moste jeg for seg med stavmikser, ellers ble det så mange hele maiskorn.

Oppskriften kan jo varieres i det uendelige. Jeg bruker av og til både potet og ris i maten jeg. Bruker også blomkål, brokkoli, sellerirot (bruk lite, for den gir MYE smak), hakket basilikum, svinefilet og leverpostei på boks. Den gir mye jern.

Liten matboksblogg
Lite på NM - send heller PM
sofia er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-03-2004, 19:48   #4
Supermedlem

lafa sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: Trøndelag
Meldinger: 1,049
lafa vil raskt nok bli berømt.lafa vil raskt nok bli berømt.lafa vil raskt nok bli berømt.lafa vil raskt nok bli berømt.lafa vil raskt nok bli berømt.lafa vil raskt nok bli berømt.lafa vil raskt nok bli berømt.lafa vil raskt nok bli berømt.lafa vil raskt nok bli berømt.lafa vil raskt nok bli berømt.lafa vil raskt nok bli berømt.
Jøss, så flinke dere er!!
Nå må jeg fram med husmorevnene mine snart jeg også
lafa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-04-2004, 21:49   #5
Seniormedlem

Medlem siden: Jan 2004
Meldinger: 2,571
loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.
Vi lager mye supper og gryter fra basis av til hele familien. Tar av en god slump til babymat før jeg krydrer maten ferdig og kjører det i foodprosessoren og fryser ned posjoner.

ENKEL OG GOD KYLLINGSUPPE
1 hel kylling eller høne
vann (fyll opp stor kjele)
1 løk, deles i to
ev. 1/2 persillerot eller sellerirot

Kokes i 2-3 timer
Ta ut alt fra krafta
Tilsett:
6-8 gulrøtter
1-2 purre
kålrot
(poteter)
Kok 1/2 time

Legg tilbake kyllingbiter eller
kjøttdeig formet i små boller

TA UT DET DU SKAL HA TIL BABYMAT

tilsett salt og pepper i suppa
ev kok poteter ved siden av
loop er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-04-2004, 10:22   #6
Supermedlem

Sweet Candy sin avatar

Medlem siden: Mar 2003
Sted: Asker
Meldinger: 1,354
Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.Sweet Candy er fantastisk mot andre.
Sv: Oppskrifter på babymat!

Sitat:
Opprinnelig postet av loop
Vi lager mye supper og gryter fra basis av til hele familien. Tar av en god slump til babymat før jeg krydrer maten ferdig og kjører det i foodprosessoren og fryser ned posjoner.

ENKEL OG GOD KYLLINGSUPPE
1 hel kylling eller høne
vann (fyll opp stor kjele)
1 løk, deles i to
ev. 1/2 persillerot eller sellerirot

Kokes i 2-3 timer
Ta ut alt fra krafta
Tilsett:
6-8 gulrøtter
1-2 purre
kålrot
(poteter)
Kok 1/2 time

Legg tilbake kyllingbiter eller
kjøttdeig formet i små boller

TA UT DET DU SKAL HA TIL BABYMAT

tilsett salt og pepper i suppa
ev kok poteter ved siden av
Er ikke dette for litt større babyer da? Gutten min er 6 mnd. snart.

Sweet Candy er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-04-2004, 10:31   #7
Seniormedlem

Medlem siden: Jan 2004
Meldinger: 2,571
loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.loop er et navn alle kjenner.

Jo, det er nok for tidlig hvis dere ikke har gitt noe fast føde enda. Ville begynt med å mose kun gulrot og potet og tynnet ut med vann. Deretter innført litt og litt. Den oppskriften jeg la inn er jo for voksne, men jeg moser den i foodprosessoren til barnemat. Enda bruker jeg bare krafta og moser i gulrot og poteter, til gutten min som er 4 mnd. Poenget mitt er at jeg tror vanlig sunn mat er best, og at de kan spise det samme som oss, minus krydder. Ikke mer tungvint enn det.

Ellers har jeg oppdaget at "Semper" i Sverige har masse melkefritt og økologisk på glass, fra 3 mnd. Det er billig og mye bedre enn Nestle som inneholder konserveringsmidler med mer.
loop er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 14-04-2004, 20:25   #8
Supermedlem

Medlem siden: Nov 2002
Meldinger: 655
Rikke69 har en strålende fremtid.Rikke69 har en strålende fremtid.Rikke69 har en strålende fremtid.Rikke69 har en strålende fremtid.Rikke69 har en strålende fremtid.Rikke69 har en strålende fremtid.Rikke69 har en strålende fremtid.Rikke69 har en strålende fremtid.Rikke69 har en strålende fremtid.Rikke69 har en strålende fremtid.Rikke69 har en strålende fremtid.

vi begynte med most potet og gulrot. Så begynte vi å lage større porsjoner for nedfrysning (i små yoghurtbegre), da hadde vi tre varianter:

potet
gulrot
laks
persille

potet
gulrot
kylling
ananas

potet
gulrot
lam (lammedeig)
ananas
basilikum

Ananasen (fra boks) gjør lam- og kyllingrettene veldig saftige + at C-vit. øker jernopptaket, så med mindre det er citrus-allergi i familien er det verdt å prøve. Varierte også med andre grønsaker som vi hadde frosset i isbitterninger (etter tips fra Sofia , fx broccoli) og tilsatte en ts olje i porsjonen før servering. Pleide å bruke ca 2 deler potet til 1 del gulrot og ca 40 g fisk/kjøtt/kylling pr porsjon. fisk/kylling blir kokt for seg (spe med kraften), lam brunet ved svak varme. NB ikke bruk foodprocessor til potet, det blir seigt og klissete. Vi kjøpte en manuell potetmoser (ser ut som en stor hvitløkspresse) og det er en fin investering, kan brukes til mange grønsaker.
Disse tre variantene spiste junior i mange mnd - fra ca 7 mnd til omkring 1 år. Da begynte han å spise sammen med oss av vår middag, evt litt "tilrettelagt" for ham. Han har aldri villet ha barnemat på glass (vi prøvde da vi holdt på å flytte og tømte fryseboksen; no way, og jeg kan godt forstå det! Nå spiser han det meste av våre middager.
Det tok en 2-3 kveldstimer å lage 15 porsjoner, men det var vel verdt arbeidet.

Rikke
Rikke69 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 15-04-2004, 22:43   #9
Seniormedlem

Idefix sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,502
Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.Idefix er som en lysfontene.

Masse gode tips her. Anbefaler også boka "Barnemat" fra Teknologisk forlag. Den er utsolgt fra forlaget og du kan bare låne den på biblioteket. Jeg bestilte den på engelsk på amazone. Der heter den "First meals".

Masse spennende oppskrifter, både tradisjonelle, men også mer spenstige retter. Jeg er så glad i å lage mat, og vil gjerne hun skal bli vant til ulike smaker ganske tidlig!

Eneste er at noen av oppskriftene fra 6. mnd. alder inneholder melk. Det følger ikke det som blir tilrådd på helsestasjonen nå. Man skal vel vente til de er rundt året?

Ellers har jeg kjøpt pakker med frosne grønsaksblandinger og kokt dem etter henvisning og most dem. Sikkert litt dyrere enn å skrelle gulrøttene selv da.
Idefix er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 00:56.