HEr er en oppskrift fra meg.
Snuppa mi er gla' i tomatsmak.
Pasta bolognes ala Snuppa!!
1 boks hakkede tomater
1 halv hvitløkbåt
Litt sukker
bassilikum
timian
1-2 gulrøtter
1/2 blomkål
Solsikkeolje
Craim fresh
Pasta
Del hvitløken i skiver, sviss dette med litt olje til det mykner, gulrøttene og blomkålen deles i biter og tilsettes, deretter slenger men tomatene over + sukkeret. LA dette koke MINST 15 min for å få vekk den skarpe tomatsmaken. HA i tre spiseskjeer med craim fresh, timian og bassilikum. La det koke i et par minutter.
Dette tar jeg og moser med stavmikser...
Kok pasta etter anvisning - del dette med en kniv i små biter om det behøves
Sleng alt sammen og fordel i porsjoner - frys!
Spaghettin kan jo også lages når man skal ha dette og bare fryse selve sausen...
Skogens-konge-gryte
1/5 kg. kjøttdeig av elg (kan seff bruke gris, lam, okse, kylling etc.)
1/2 løk
1/2 paprika
1/4 kålrot
1-2 gulrøtter
1 stor potet
1 dl. fløte/craim fresh
1 klatt med usalta smør/event. olje
Bitte litt pepper
...og en såvidt synlig klype med buljong - det er så lite at det nesten ikke synes, men gir en fin smak uten å bli for salt!!
Jeg steiker kjøttet på svak varme til det er gjennomstekt, sammen med hakket løk og paprika. Kålrot, gulrøtter og potet kutter jeg i biter og koker for seg selv sammen med den usynlige buljongen.
(Sparer da på endel av kokevannet)
Deretter stavmisker jeg kjøttet, sammen med litt fløte (om det trengs litt væske) - deretter bruker jeg "stamper" på grønnsakene, sammen med litt smør/olje. Deretter blander jeg alt sammen og krydrer med litt pepper. Har oppi fløte/craimfresh og lar det få ett oppkok. Fordeler i porsjoner og fryser.
Levergryte - lettvint.
Jeg har "alltid" porsjoner med grønnsaker, i fryseren, ferdig most med gaffel/potetstamp. Da bruker jeg en "haug" med grønnsaker, ala.
blomkål, kålrabi, gulrøtter, poteter, persillerot, purre, hvitløk, løk, osv osv.
Eller rettere sagt, jeg bruker det jeg har i kjøleskapet...
Når jeg skal ha levergryte da, så varmer jeg dette opp og har i noen t-skjeer med ovnsbakt leverpostei. Den er salt nok til å gi smak synes Snuppa
(Husk forøvrig at det er fisk (ansjos) i de fleste leverposteier, i og med at du nevner allergi)
Lykke til!!
MVH Reggius - som selvfølgelig blei sulten midt på natta...