Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Barnemat
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!
 





Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 28-03-2008, 09:28   #1
Seniormedlem
 
Humlesnurr sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 2,345
MP Rating: 100% (1)
Humlesnurr har en strålende fremtid.Humlesnurr har en strålende fremtid.Humlesnurr har en strålende fremtid.Humlesnurr har en strålende fremtid.Humlesnurr har en strålende fremtid.Humlesnurr har en strålende fremtid.Humlesnurr har en strålende fremtid.Humlesnurr har en strålende fremtid.Humlesnurr har en strålende fremtid.Humlesnurr har en strålende fremtid.Humlesnurr har en strålende fremtid.
Oppskrifter på hjemmelaget babymiddag

Noen som har noen gode oppskrifter på babymat å dele? Gjerne noe det blir mange porsjoner av, slik at jeg kan fryse det. Snuppa er 7,5 måneder, og elsker hjemmelaget middag. Men, hun spiser ikke fisk da, venter litt med det pga det er mye allergi i min familie.
__________________
Humlesnurr er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-03-2008, 23:15   #2
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2003
Sted: Buskerud
Meldinger: 180
MP Rating: 0% (0)
fruenge er som en lysfontene.fruenge er som en lysfontene.fruenge er som en lysfontene.fruenge er som en lysfontene.fruenge er som en lysfontene.fruenge er som en lysfontene.fruenge er som en lysfontene.fruenge er som en lysfontene.fruenge er som en lysfontene.fruenge er som en lysfontene.fruenge er som en lysfontene.
Sv: Oppskrifter på hjemmelaget babymiddag

hva med å la barnet spise det samme som dere. VI koker grønnsaker og kjøtt og tilsetter spinat og moser dette.
__________________
Vår kjære William ble født 23. nov. 2003
fruenge er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 30-03-2008, 23:21   #3
Supermedlem
 
Thea sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2001
Sted: Nær Bergen
Meldinger: 928
MP Rating: 0% (0)
Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.Thea har mye å være stolt av.
Sv: Oppskrifter på hjemmelaget babymiddag

Når mine var små, laget jeg mye babymat som jeg frøs ned. Haddde ingen oppskrift på dette, men puttet oppi masse grønnsaker og kokte dette til en mos. Hadde også noen med kjøtt i sammen med grønnsakene. Brukte stavmixer for å mose dette ekstra fint!
__________________
Klem fra Thea, og Vi ønsker oss en spire...
Thea er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 31-03-2008, 13:35   #4
Seniormedlem
 
Humlesnurr sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 2,345
MP Rating: 100% (1)
Humlesnurr har en strålende fremtid.Humlesnurr har en strålende fremtid.Humlesnurr har en strålende fremtid.Humlesnurr har en strålende fremtid.Humlesnurr har en strålende fremtid.Humlesnurr har en strålende fremtid.Humlesnurr har en strålende fremtid.Humlesnurr har en strålende fremtid.Humlesnurr har en strålende fremtid.Humlesnurr har en strålende fremtid.Humlesnurr har en strålende fremtid.
Sv: Oppskrifter på hjemmelaget babymiddag

Sitat:
Opprinnelig postet av fruenge Vis post
hva med å la barnet spise det samme som dere. VI koker grønnsaker og kjøtt og tilsetter spinat og moser dette.
Vi bruker en del mat som hun ikke kan spise enda, mat med mye salt i feks, (som poseretter fra Toro), ferdig fiskemat (jeg vil ikke gi henne fisk enda pga allergi) som også inneholder mye salt.
Kommer til å gjøre det når hun nærmer seg året da

Thea: Sånn gjør jeg det også Kunne bare tenkt meg å lage noe med "spennende" enn svinekjøtt med diverse grønnsaker en gang, som feks noe med pasta eller ris
__________________
Humlesnurr er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-04-2008, 21:32   #5
Veteranmedlem
 
Anansie sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Meldinger: 3,612
MP Rating: 0% (0)
Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.
Sv: Oppskrifter på hjemmelaget babymiddag

Sitat:
Opprinnelig postet av fruenge Vis post
hva med å la barnet spise det samme som dere. VI koker grønnsaker og kjøtt og tilsetter spinat og moser dette.
Spinat er nok ikke egnet tilspedbarnsføde.

Sitat:
Grønnsakene spinat, rødbete, bladselleri, nesle og mangold inneholder mye nitrat. Dette kan omdannes til nitritt. Nitritt hindrer transporten av oksygen til kroppens celler. Spedbarn er spesielt utsatt fordi de opptar nitritt raskt i blodet. Vent derfor med å gi barnet store mengder av disse grønnsakene til barnet er over ett år gammelt.
__________________
Store Prinsesse (04. nov 2004) Prinsen(12. mai 2006) Lille Prinsesse (08. juli 2007)


Anansie er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-04-2008, 21:38   #6
Veteranmedlem
 
Anansie sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Meldinger: 3,612
MP Rating: 0% (0)
Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.Anansie har en strålende fremtid.
Sv: Oppskrifter på hjemmelaget babymiddag

Sitat:
Opprinnelig postet av Anansie Vis post
Spinat er nok ikke egnet tilspedbarnsføde.
Om du forestiller deg at du skal lage middag til deg og mannen så har du ca 5-6 porsjoner der.

2 Kyllingfilet (eller annen kjøttvare)
1 brokkoli
3 gulrøtter
4-5 poteter


Hakker opp alle grønnsakene og har de i en stor kjele, kyllingen hakkes opp og pakkes godt inn i aluminiumsfolie og legges sammen med grønnsakene. Grønnsakene kokes til de er al dente (de er best på smak når de ikke har kokt for mye) og kjøttet blir sjekket til det er gjennomkokt.

Moses med stavmikser og tilsettes estragon, basilikum og timian + en stooor dose solsikkeolje.
__________________
Store Prinsesse (04. nov 2004) Prinsen(12. mai 2006) Lille Prinsesse (08. juli 2007)


Anansie er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 15-04-2008, 01:34   #7
Seniormedlem
 
Reggius sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Meldinger: 1,534
MP Rating: 0% (0)
Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.Reggius har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Oppskrifter på hjemmelaget babymiddag

HEr er en oppskrift fra meg.

Snuppa mi er gla' i tomatsmak.

Pasta bolognes ala Snuppa!!

1 boks hakkede tomater
1 halv hvitløkbåt
Litt sukker
bassilikum
timian
1-2 gulrøtter
1/2 blomkål
Solsikkeolje
Craim fresh
Pasta

Del hvitløken i skiver, sviss dette med litt olje til det mykner, gulrøttene og blomkålen deles i biter og tilsettes, deretter slenger men tomatene over + sukkeret. LA dette koke MINST 15 min for å få vekk den skarpe tomatsmaken. HA i tre spiseskjeer med craim fresh, timian og bassilikum. La det koke i et par minutter.
Dette tar jeg og moser med stavmikser...
Kok pasta etter anvisning - del dette med en kniv i små biter om det behøves
Sleng alt sammen og fordel i porsjoner - frys!

Spaghettin kan jo også lages når man skal ha dette og bare fryse selve sausen...

Skogens-konge-gryte

1/5 kg. kjøttdeig av elg (kan seff bruke gris, lam, okse, kylling etc.)
1/2 løk
1/2 paprika
1/4 kålrot
1-2 gulrøtter
1 stor potet
1 dl. fløte/craim fresh
1 klatt med usalta smør/event. olje
Bitte litt pepper
...og en såvidt synlig klype med buljong - det er så lite at det nesten ikke synes, men gir en fin smak uten å bli for salt!!

Jeg steiker kjøttet på svak varme til det er gjennomstekt, sammen med hakket løk og paprika. Kålrot, gulrøtter og potet kutter jeg i biter og koker for seg selv sammen med den usynlige buljongen. (Sparer da på endel av kokevannet)

Deretter stavmisker jeg kjøttet, sammen med litt fløte (om det trengs litt væske) - deretter bruker jeg "stamper" på grønnsakene, sammen med litt smør/olje. Deretter blander jeg alt sammen og krydrer med litt pepper. Har oppi fløte/craimfresh og lar det få ett oppkok. Fordeler i porsjoner og fryser.

Levergryte - lettvint.

Jeg har "alltid" porsjoner med grønnsaker, i fryseren, ferdig most med gaffel/potetstamp. Da bruker jeg en "haug" med grønnsaker, ala.

blomkål, kålrabi, gulrøtter, poteter, persillerot, purre, hvitløk, løk, osv osv.

Eller rettere sagt, jeg bruker det jeg har i kjøleskapet...

Når jeg skal ha levergryte da, så varmer jeg dette opp og har i noen t-skjeer med ovnsbakt leverpostei. Den er salt nok til å gi smak synes Snuppa
(Husk forøvrig at det er fisk (ansjos) i de fleste leverposteier, i og med at du nevner allergi)

Lykke til!!

MVH Reggius - som selvfølgelig blei sulten midt på natta...
__________________
Snuppa kom 5. mai 2007 og er seff. verdens fineste!
Reggius er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 13:58.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com