Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Mat for små og store mager > Barnemat
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 26-03-2009, 10:28   #1
Medlem

Jiin sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 277
MP Rating: 0% (0)
Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.
Sushi til ettåring?

Finnes det noen grunn for at ettåringen min ikke skal få smake sushi? Jeg vet at hun hadde elsket det, men jeg er jo litt redd for at det kan være farlig for henne. Det er salma, så det burde vel være ok?

Hun har aldri reagert dårlig på noe mat tidligere.
Gammel 26-03-2009, 11:12   #2
Juniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Meldinger: 39
Jannickeb er en ukjent størrelse akkurat nå.
Sv: Sushi til ettåring?

Hvis der er allergi i familien bør man vel vente til barnet er minst 1 år før man introduserer hvit fisk. Men rå fisk? Jeg hadde ikke tatt sjansen før jeg hadde spurt på helsestasjonen.
Jannickeb er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-03-2009, 11:28   #3
Medlem

Jiin sin avatar

Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.Jiin har mye å være stolt av.

Det er ingen former for matallergi i familien. Jeg har ikke lyst til å spørre på hs, for vi får forskjellig svar ift hvem vi spør der.
Gammel 26-03-2009, 11:40   #4
Veteranmedlem

lucifine sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 4,028
MP Rating: 100% (1)
lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.

Les litt på nett og se hva du finner.. Det surrer for meg at det KAN bo noe humbug i rå fisk som barn og eldre samt de med nedsatte immunforsvar burde styre unna, men kan for mitt liv ikek huske HVA. Hvorfor kunne ikke vi spise det da vi var gravide bl.a?

Jeg hadde ikke gitt henne hverken rått kjøtt eller rått fisk jeg..
Gammel 26-03-2009, 11:49   #5
VIP-Medlem

Autofil sin avatar

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Høygesynn
Meldinger: 5,986
MP Rating: 100% (2)
Autofil har et ubeskrivelig bra rykte.Autofil har et ubeskrivelig bra rykte.Autofil har et ubeskrivelig bra rykte.Autofil har et ubeskrivelig bra rykte.Autofil har et ubeskrivelig bra rykte.Autofil har et ubeskrivelig bra rykte.Autofil har et ubeskrivelig bra rykte.Autofil har et ubeskrivelig bra rykte.Autofil har et ubeskrivelig bra rykte.Autofil har et ubeskrivelig bra rykte.Autofil har et ubeskrivelig bra rykte.

Begge mine har fått sushi fra de var rundt året. Jeg er mer bekymret for matforgiftning på McDonalds, for å si det sånn.

(Tor Einar Calisch, overlege ved Barneintensiv avdeling på Ullevål.)
Autofil er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-03-2009, 12:13   #6
Veteranmedlem

lucifine sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 4,028
MP Rating: 100% (1)
lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.

Er dette sushi som dere lager selv elelr kjøper? Jiin dere KAN vel sushi? Dere vet vel hvordan det tilberedes riktig, at det må fryses for å drepe evnt. Parasitter ol? Dere driver jo med mat.. (kom ikke på det med en gang, beklager). Tror kanskje det er verre med andre som ike har peiling og som bare gir ungen rått fisk og kaller det sushi..? :koko:
Gammel 26-03-2009, 12:50   #7
Veteranmedlem

Emmami sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Sted: Bergen, vel
Meldinger: 4,869
Emmami har et ubeskrivelig bra rykte.Emmami har et ubeskrivelig bra rykte.Emmami har et ubeskrivelig bra rykte.Emmami har et ubeskrivelig bra rykte.Emmami har et ubeskrivelig bra rykte.Emmami har et ubeskrivelig bra rykte.Emmami har et ubeskrivelig bra rykte.Emmami har et ubeskrivelig bra rykte.Emmami har et ubeskrivelig bra rykte.Emmami har et ubeskrivelig bra rykte.Emmami har et ubeskrivelig bra rykte.

Du kan jo lage "juksesushi" med røkelaks, crabsticks, kokte reker osv. Vi introduserte sushi slik, kjempepopulært. Lager det ofte slik til meg selv også, er ikke alltid jeg stoler på at fisken har sushikvalitet.
Gammel 26-03-2009, 14:06   #8
Medlem

Jiin sin avatar

Luci: Den fisken vi lager Sushi av heter Salma, og den er ekstremt fersk. Den jeg og gubben hadde i går ble fisket og pakket den 24.03. Det er den eneste laksen som gravide faktisk kan spise rå. Den trenger heller ikke fryses først. Dersom vi hadde servert den på restaurant måtte vi gjort det, men det er pga. matforskrifter. De matforskiftene som følges på restaurant/næring er ikke de samme som man følger hjemme, hvor man har en helt annen oversikt over råvarene.

Skjønner godt at ikke du vil gi jenta di rå fisk Luci, hun tåler jo ikke all verdens mat heller.

Emmami: Det kan vi jo, men såfremt hun ikke kan ta skade av det, liker vi å gi henne det samme som vi spiser.

Autofil: Du sier noe. Har hørt skumle ting om fastfood-steder.

Jeg hadde ikke gitt henne restaurant-sushi. Det er snakk om sushi som vi lager selv, og kun av Salma-laks. Likevel, det er noe urnorsk i meg som sier at fisk bør være tilberedt i månedsvis før den spises.
Gammel 26-03-2009, 18:46   #9
VIP-Medlem

Autofil sin avatar

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Høygesynn
Meldinger: 5,986
MP Rating: 100% (2)
Autofil har et ubeskrivelig bra rykte.Autofil har et ubeskrivelig bra rykte.Autofil har et ubeskrivelig bra rykte.Autofil har et ubeskrivelig bra rykte.Autofil har et ubeskrivelig bra rykte.Autofil har et ubeskrivelig bra rykte.Autofil har et ubeskrivelig bra rykte.Autofil har et ubeskrivelig bra rykte.Autofil har et ubeskrivelig bra rykte.Autofil har et ubeskrivelig bra rykte.Autofil har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg fryser selvsagt ned fisken først om jeg lager sushi selv.

(Tor Einar Calisch, overlege ved Barneintensiv avdeling på Ullevål.)
Autofil er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-03-2009, 20:14   #10
Medlem

Jiin sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Autofil Vis post
Jeg fryser selvsagt ned fisken først om jeg lager sushi selv.

også salma?

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 08:14.