|
|
|
10-08-2008, 21:58
|
|
Medlem
Medlem siden: Jan 2006
Meldinger: 68
|
Første dag i barnehagen nærmer seg...
|
|
Nå har uka kommet for at fireåringen i huset endelig skal få begynne i barnehagen! Han er helt klar, og gleder seg veldig! Så alle jenter, nå må dere hjelpe meg ... Jeg har ingen erfaring med å ha barn i barnehagen, og har derfor en masse spørsmål!
Er det dumt hvis både mamma og pappa er med i barnehagen den første dagen? Det er nok sikkert mest vanlig at bare en av foreldrene er med barnet sitt...Men vi har lyst å være med gullet vårt begge to, og lurer derfor på om det er rart hvis vi begge blir med han...
Hvor stor må barnehagesekken til barnet være? Er det greit med en liten, enkel barnesekk, eller bør den ha plass til endel? Jeg vurderer å kjøpe en ny sekk pga jeg er redd den han har fra før blir litt liten... Synspunkter?
Også det med merking av klær...Det ser jeg på som et mareritt! Merker dere alle klærne fra dag en, eller? Det blir jo litt av en jobb, da!!! Jeg har utsatt det i det lengste, men nå blir jeg bare nødt å iallefall begynne.
Helt tilslutt må jeg si at jeg er spent på hvordan han vil reagere når han finner ut at han faktisk skal være der helt alene... Hvordan gjør dere det hvis barnet slår seg helt vrang? Gutten min er veldig forsiktig, og det hadde vært fint å få noen råd om hva man gjør/ikke gjør om barnet nekter å bli igjen i barnehagen... Det er denne biten jeg gruer meg til...selv om det selvfølgelig kan gå veldig bra...Men ønsker gjerne å være litt forberedt...
Ja, nå skal jeg ikke spørre mer i denne omgang... Håper noen gidder å komme med noen tanker til en spent mamma
|
|
|
10-08-2008, 22:09
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2003
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,795
|
Sv: Første dag i barnehagen nærmer seg...
|
|
Gratulerer med barnehagegutt!
Det har ingenting å si om dere begge er med han, bare tryggere for han det. Regner med at dere har snakket med han om at han etterhvert skal være der alene mens dere er på jobb? Selv om han er forsiktig så finner han helt sikkert noe å henge fingrene i på barnehagen
Ang. barnehagesekk så ville jeg kjøpt ny KUN hvis de skal bære sin egen sekk på tur. Det er veldig forskjellig fra barnehage til barnehage. Noen bærer sekken sin fra de er små, mens andre barnehager venter med sekk til barna er i 5-årsgruppa. Hvis han skal bære sekk så ville jeg sett etter en som sitter godt på ryggen og både har hoftestropp og over brystet. Vil anbefale Bergans sin 12 liter sekk. Den er super!
Merking av klær: Vi merker så å si alle klær, ikke bare for vår del, men også for barnehagepersonalets del. Ikke enkelt å vite hvem sin genser som ligger i dukkekroken når de har slengt den fra seg der. Det eneste som ikke merkes er vanlige bomullssokker og truser. Det er forbruksvare hjemme hos oss
|
10-08-2008, 22:11
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2004
Sted: over to broer...
Meldinger: 1,593
|
|
|
ang sekk: vent og hør med bhg!!
ang. merking: er det klær du er redd blir vekke,så merk fra dag 1! jeg har brukt merkelapper og tag-it's fra sabo, og da går det rimelig kjapt, og jeg kan merke klær om morgenen når jeg merker at det ikke er fra før av..
og hos oss var det mange som hadde med begge foreldrene første dagen!! kjekt for de ansatte å se begge og samspillet der evt få tips fra begge foreldre ang ting og gjøre slik at begge får med seg info!!
hør med de ansatte hvordan dere i sammen skal takle det om barnet slår seg vrangt, slik at dere alle ha en felles agenda på det og det ikke blir usikkerhet pga at folk gjør forskjellig.
lykke til!!
10-08-2008, 22:23
|
|
Medlem
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Dimples
Gratulerer med barnehagegutt!
Det har ingenting å si om dere begge er med han, bare tryggere for han det. Regner med at dere har snakket med han om at han etterhvert skal være der alene mens dere er på jobb? Selv om han er forsiktig så finner han helt sikkert noe å henge fingrene i på barnehagen ...
|
Tusen takk for raskt svar! Og jada, vi har snakket med han om at han skal være alene i barnehagen uten mamma og pappa...men vi har prøvd å heller legge vekt på hvor kjekt det skal bli for han i barnehagen og alt han vil få oppleve der... Han synes nemlig ikke noe om at han skal være der alene, så jeg er usikker på hvor mye jeg skal snakke om det nå før han har begynt...
|
|
|
10-08-2008, 22:28
|
|
Medlem
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av minsten
ang. merking: er det klær du er redd blir vekke,så merk fra dag 1! jeg har brukt merkelapper og tag-it's fra sabo, og da går det rimelig kjapt, og jeg kan merke klær om morgenen når jeg merker at det ikke er fra før av.. ...
|
Takk for svaret! Hvor får man kjøpt merkelappene du bruker? Jo mer lettvint det er, jo bedre er det
Og jeg tror det blir til at både mamma og pappa blir med første dagen, siden det virker som det ikke er noe problem... Det blir koselig å få med seg den begivenheten sammen
|
|
|
10-08-2008, 22:32
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2003
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,795
|
|
|
Jeg anbefaler www.navnelapper.no og www.sabo.no Vi bruker kun klistrelapper, vevde navnelapper festet med tag-it, samt merkepenn.
|
10-08-2008, 22:43
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Nord-Trøndelag
Meldinger: 1,202
|
|
|
Hei du!
Vi skal være med 3-åringen vår på sin første dag i bhg imorgen. Jeg og gutten har vært innom noen dager før,men sambo vil også være med imorgen,og det tror jeg går bra. At vi begge er med liksom.
Har kjøpt Bergans sin 12 L sekk vi også,den passet slik at han kan bære den selv,og den har fått mye skryt. Kostet 299,- på sportsbutikk.
Lykke til!!
|
|
10-08-2008, 22:59
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Meldinger: 2,782
|
|
|
Husk at når du skal gå fra han på dag to så ikke trekke det ut. Fortell han før dere går dit at dere skal først være der sammen og når han finner noe han vil leke med så skal du gå og gjøre noe (gjerne noe han synes er kjedlig) og at han skal være der i to timer uten at du er der. Vise han på klokka når du kommer tilbake. La han forstå at det ikke er noe valg å være med deg tilbake. At barnehagen er jobben hans og sånt.
|
|
|
11-08-2008, 14:24
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Oct 2002
Sted: ved fjord og fjell
Meldinger: 1,154
|
|
|
Hei, hvis begge foreldrene har lyst til å være med den første dagen, så går nok det fint ja.
Jeg bruker å stryke på navnelapper inni klærne, ved merkelappene. Men det går sikkert fint å bruke en egnet tusj/penn også. (jeg stryker en del tøy igjennom uka uansett, så det er ikke noe stort problem å ta en ekstra sjau med nytt tøy). Bruker som regel de fra Askeladden.no, eller Markmaster.no.
Har også klistremeker med navn og tel nr, disse bruker jeg først og fremst inni støvler og sko. Det er jo for barnehagens del først og fremst at jeg merker alt, samt at det er ergelig å miste en vott her og en lue der.
Barnehagesekk er ikke riktig like viktig som en ny skolesekk til 1.klassingen syns jeg. Til barnehagebruk har vi bare en eller annen sekk som barna har fått i gave her eller der, den brukes kun til å frakte litt tøy i til/fra barnehage, samt matbokser. Og det er som regel vi voksne som bærer den. Skal sekken derimot brukes ut på tur i tillegg, blir det noe annet. Se an behovet du.
|
15-08-2008, 08:35
|
|
Medlem
|
|
|
Tusen takk for svar, alle sammen. Tenkte jeg skulle gi en tilbakemelding om hvordan det gikk
Første dagen var jeg og mannen sammen med han i barnehagen hele tiden. Vi var der i 2 1/2 time, og han fant seg noen gutter på sin egen alder som han lekte godt med en liten stund før vi skulle gå. Når vi kom hjem snakket han mye om disse guttene, og at han skulle møte dem dagen etter.
Dagen etter, altså igår, var det jeg og lillebror som ble med han. Men etter 15 minutter var han så opptatt i lek, at jeg kunne sikkert gått da...Ble der tilsammen en halvtime, og han ropte bare hadet når vi skulle gå... Jeg var fryktelig spent, og såg for meg at han kom til å gråte når det gikk opp for han at han var der alene. Da vi kom tilbake for å hente han 4 1/2 time senere, var han opptatt med lek og så ikke at jeg og lillebror kom. Jeg gikk bort til han og viste han at vi var kommet. Da så han bare opp på meg, og lekte seg videre uten et ord. Jeg hadde tydeligvis ikke blitt savnet. Hihi... Og jeg som har bekymret meg slik!
Idag var det pappa som skulle bli med han til barnehagen. Og idag ville han gå inn selv, uten at pappa var med inn i avdelingen. Og i dag ville han være der ennå lengre enn i går, sa han Så dette er jo supert!!! Jeg er så glad og lettet, og veldig overrasket over at min forsiktige gutt gjorde jobben så bra!!! Jeg kjenner at jeg blir stolt av gutten min... Han er så flink!!!
|
|
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 10:13.
|