Vil i tillegg til Høst sin informasjon om Reggio Emilia pedagogikken si, at de er veldig opptatte av barna skal være med på prosjekt i barnehagen helt fra grunnen av. Disse prosjektene som gjennomføres i barnehagen, skal også baseres ut ifra barnas egne interesser.
Reggio Emilia er basert på fire grunnleggende elementer:
*Rom i rommet
*Dokumentasjon
*Barneperspektiv
*Prosjekt
Rom i rommet:
Barnas interresser varierer mye.
Derfor vil de at rommene i barnehagen skal variere og lette å gjøre om.
Dvs. at de har mange små "rom" i selve rommet. I et hjørne kan de ha kjøkkenkrok, i et annet hjørne kan de ha et bord tilpasset barnas størrelse med små stoler rundt, hvor de kan holde på med forskjellige aktiviteter. De har også et eget atelier inne på hver avdeling, hvor det skal stå fram malesaker og annet formingsaktiviteter som barna kan benytte seg av når de vil.
Poenget med med "rom i rommet" er at det skal være mange kroker i rommet hvor barna kan holde på med forskjellige aktiviteter. Og disse skal kunne lett gjøres om etter barnas interresser.
Dokumentasjon:
De er også opptatte av å dokumentere hendelser i barnehagen. Det kan være så enkelt som at de voksne har skrevet ned ved siden av tegningen til barnet, det barnet snakket om da det tegnet.
Ved prosjekter i barnehagen, skal hele prosessen dokumenteres, fra ideskapingen til sluttproduktet.
Er de på tur, pleier fotoapparatet å være med, og de vil gjerne ta bilder av barn i aktivitet, ikke barn som står pent på rekke og smiler til fotografen.
Barneperspektiv:
Det menes at barnehagen skal innredes etter barnas perspektiv. Enkelt forklart kan det bety at lappene som henger over barnas plass i garderoben, blir flyttet i slik høyde at barna kan se de. Det samme med tegninger og collager som blir laget.
De har også satt alt av materiale i barnas høyde og i kurver og gjennomsiktige plastesker slik at barna kan se hva de inneholder.
Innenfor Reggio Emilia pedagogikken er de opptatte av at barnehagen skal tilrettelegges barna, ikke de ansatte. I en ekte Reggio Emilia barnehage, finner du ikke en stol i de voksnes størrelse inne på avdelingene.
Prosjekt:
Det betyr at de har prosjekter i barnehagen. Litt vanskelig å forklare, men her er et lite eksempel: En ansatt overhører barna leke "mor, far og barn". I neste samlingsstund, kan de ta opp temaet "familie" og høre hva barna sier om det temaet, hvor entusiastiske de er. De ansatte kan da spørre om de har lyst til å lage noe om "familien". Hvis barna vil, bestemmer de i fellesskap hva de skal gjøre og evt lage. Med andre ord, barna er med på hele prosessen, og prosjektene blir bestemt ut i fra barnas interesser.
Lengden på prosjektene er ubestemte, dvs at de kan godt ha en pause på 3-4 uker, før temaet blir brakt på banen igjen, og fortsettes. Det er barna som bestemmer intensiteten på prosjektet og lengden.
Dere må arrestere meg hvis jeg har skrevet noe feil folkens! Det er ei stund siden jeg har drevet med dette. Men gud så arti!
Hvis det er noe mer du lurer på, er det bare å sende meg en pm!
Og ja, vil bare tilføye en ting til.
Loris Malagucci (?) sa at barn hadde 100 språk, men ble frarøvet 99. Altså alt bortsett fra det muntlige språket.
Reggio Emilia er opptatte av at barna skal ivareta alle de 100 språkene og at man kan ikke være kreative med kun hjernen og ikke kroppen og omvendt. Teit forklart, men den beste forklaringen jeg kom på akkurat nå.