|
|
|
08-08-2008, 22:40
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2006
Meldinger: 2,087
|
Vanskelig innkjøring i bhg, hvor lenge holde på?
|
|
Mini begynte i bhg midten av Juli.
Men det er veldig tungt for han, han skal i utgangspunktet ha en 50% plass hvor han er der 3 og 2 dager sånn annenhver uke. Men i innkjøringen har vi fått ha han der korte dager (10-14) hver dag, fordi han sliter litt med å trives der.
De ansatte der er helt fantastiske, kan virkelig ikke få rost de nok for hvor flinke de har vært til å passe på han og ha han på fanget og kose med han. Så han er trygg på de, spør etter de når vi er hjemme og sånn. Så jeg tror det er barna som er problemet, det blir for mye for han på en måte.
En av de første dagene var det ei jente som "kjefta" på han for noe han gjorde, bare sånn vanlig barnesurving, type "min leke" eller noe sånn, og det var det som "utløste skummelheten".
Men nå har han jo gått der snart 1mnd hver dag, og enda så er han ikke trygg. Vil mye opp på fanget, gråter hver dag vi leverer, og gråter i løpet av timene han er der også, noen dager mer enn andre, mandagen er tydelig værst!
Dette ble langt og rotete, men det er så sårt og se at han ikke trives! Har bare lyst å ta han ut og prøve igjen neste høst! Men han har jo godt av å bli litt "sosialisert" med andre på egen alder/barn, og ikke bare gå hjemme sammen med meg og lillesøster!
Er det noen som har noen tips, erfaringer eller meninger? Hvor lenge skal vi se på at han mis/halv-trives? Alt av synspunkter mottas med takk!! Dette er veldig vondt!
|
|
|
08-08-2008, 22:43
|
|
Seniormedlem
|
Sv: Vanskelig innkjøring i bhg, hvor lenge holde på?
|
|
Vil bare legge til at han begynte der før lillesøster ble født, og han har taklet det å få en lillesøster ganske bra annet enn et lite anfall mot meg 2. eller 3. dagen. Så jeg er ganske sikker på at de to tingene ikke henger sammen, siden det var sånn før hun ble født også!
|
|
|
08-08-2008, 22:44
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: May 2002
Sted: Hjemme
Meldinger: 8,461
|
|
|
Da min sønn begynte i park som 2 åring brukte han en mnd på å bli vant med det. Skulle ta han ut igjen fordi jeg ikke orket se han sånn lenger, men sånn plutselig over natten trivdes han kjempe godt.
Gi han tid, ikke bruk for lang tid ved levering, ikke gå tilbake når han gråter, det vil bare gi han bekreftelse på følelsene hans.
|
|
|
08-08-2008, 22:52
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2003
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,795
|
|
|
Gi han litt mer tid du. Har hatt et barn som trengte opptil et halvt år for å tilpasse seg barnehage, for så å plutselig stortrives. Hadde flere samtaler med mor i løpet av den tiden og hun var faktisk klar for å ta han ut. Hun valgte å vente, og det var de glad for etterpå.
|
08-08-2008, 22:53
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Oct 2005
Meldinger: 5,426
|
|
|
Min jente begynte da hun var 2 år.
Det tok henne hele 3mnd å godta barnehagen.
Hun fikk ha smokken så mye hun ville, og hun hadde en primærkontakt hun stolte mye på.
Var én av de ansatte hun brukte veldig lang tid på å bli trygg på. Var hun i garderoben så stoppet jenta i døren. Skulle IKKE inn.
Nå har hun gått der 6 mnd, og stortrives.
|
|
|
09-08-2008, 00:08
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Apr 2007
Meldinger: 814
|
|
|
Huff høres ikke noe kjekt ut når det er sånn over så lang tid.. Ville bare si at hvis du tenker på å ta han ut av bhg og vente ett år, så kan ett godt alternativ være å gå i åpen barnehage (hvis det finnes der du bor). Der kan han treffe andre barn på samme alder og får en myk tilvening til det å gå i vanlig bhg etterhvert. Jeg har gått en del i åpen bhg med mine to yngste og det er veldig kjekt for både liten og stor
|
09-08-2008, 12:33
|
|
Seniormedlem
|
|
|
Tusen takk for at dere deler erfaringer!!
Det gir litt håp! Jeg vil jo at han skal trives der!
Vi har vært veldig bevisste på at vi ikke skal nøle når vi sier hade, eller gå tilbake og sånn. Smokken har vi også latt han ha så mye han vil, selv om han i utgangspunktet da bare brukte den ved soving, får ta den kampen senere!
Et halvt år vet jeg ikke om jeg orker, men jeg gir ikke opp helt enda...
|
|
|
09-08-2008, 15:34
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2003
Sted: Trondheim
Meldinger: 1,795
|
|
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Cathie
Tusen takk for at dere deler erfaringer!
Et halvt år vet jeg ikke om jeg orker, men jeg gir ikke opp helt enda...
|
Et halvt år er jo ganske ekstremt, og jeg har kun vært borti det en gang i løpet av mine 8 1/2 år i barnehage. Noen barn trenger bare litt ekstra tid, mens andre springer inn i barnehagen som de aldri har gjort annet. Barn er og blir forskjellige så det er vanskelig å vite før man har innkjøring. Et barn som er skikkelig utadvent ellers trenger ikke å få en lett innkjøring i barnehage selv om man skulle tro det.
Vil si at det er virkelig flott av barnehagen deres å la han gå halve dager istedet for 2 og 3 dager i uka. Det hjelper mye på innkjøringa! La det gå litt mer tid du, så skal du nok se at tassen trives i barnehagen!
|
09-08-2008, 22:05
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Buskerud
Meldinger: 1,249
|
|
|
I midten av juli vil jeg si er en litt vanskelig tid å begynne på også, da er det gjerne ferietid og mange av barna og de voksne på hans avdeling hadde kanskje ferie?
Det er gjerne litt mer spennende når alle tilvenninger er over, og barnegruppa er litt tryggere- da begynner det liksom å skje litt mer!
Kjempe flott at han har fått muligheten til å gå hver dag, anbefaler dere å fortsette med det så lenge dere får lov.
Og det er kjempe positivt at han har knytta seg til de voksne, det er absolutt ett stort skritt i riktig rettning!
Jeg ville ikke tatt han ut, han kommer nok garantert til å ha utbytte av disse dagene etterhvert, kan nok fort bli litt kjedelig hjemme for veldig mange. Men det kommer ann på hvordan ungen er, og hvor flinke de voksne er til å være sammen med andre med gjevngamle barn.
Men hva slags type er han da?
Husk å snakke masse om barnehagen og positive ting rundt det å være der. Be gjerne personalet om å gi beskjed når han har gjort noe morsomt sammen noen av de voksne eller de andre barna. For da kan dere prate masse om dette hjemme.
Lykke lykke til!
09-08-2008, 23:10
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Oct 2004
Sted: Telemark
Meldinger: 5,250
|
|
|
Hva med at de deler inn i grupper? At de f.eks bare er 3-4 barn og 1 voksen på et eget rom.
Har hatt innkjøring med minsta mi nå denne uka, og det har kun vært 4 barn på avdelingen + 2 ansatte (+3 foreldre ) Men pga ferie hos mange av barna har de hatt mulighet til å være "overbemannet", da. Tror nok fort det kunne blitt litt "heavy" å gå rett inn i en gruppe på 14 barn og 4 voksne i ett rom.
|
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 09:04.
|