Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Barnestell
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 08-04-2008, 18:21   #1
Supermedlem

Amber sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Tønsberg
Meldinger: 572
MP Rating: 0% (0)
Amber har en strålende fremtid.Amber har en strålende fremtid.Amber har en strålende fremtid.Amber har en strålende fremtid.Amber har en strålende fremtid.Amber har en strålende fremtid.Amber har en strålende fremtid.Amber har en strålende fremtid.Amber har en strålende fremtid.Amber har en strålende fremtid.Amber har en strålende fremtid.
Gode råd om bleieslutt og doangst tas i mot med takk

La dette i barselklubben min (jfm -05) men legger den her også, i håp om at det finnes erfarne mammaer med gode råd her inne...

---------

Nora sluttet nesten med bleie i fjor høst, men start i ny barnehage fikk satt en effektiv stopper for det.

Hun er tørr om natta, har vært det i et år, og en periode i høst så var hun på do hver eneste morgen og tisset. Men nå har hun nesten doangst. Hun vil ikke, ikke do og ikke potte. Hvordan i all verden skal jeg få bukt med det? Jeg ser for meg at vi må skifte bleier på henne til skolestart ( i mine mest pessimistiske stunder)

Hun vil gjerne slutte med bleie, snakker om det stadig vekk og da benytter vi anledningen til å snakke om det vi og. Og vi har kjøpt truser, som hun skal få lov til å bruke når hun slutter med bleier, hun syns det er veldig stas og vil gjerne ha på truse hele tiden, men hun får ikke bruke truse utenpå bleia.

Nå har vi noen dager forsøkt å "øve", dvs at hun har fått ta av bleia og gå med truse etter barnehagen og frem til kveldsstell. Vi spør henne regelmessig om hun må på do, og vi tar henne med på do (og hun aksepterer heldigvis da) innimellom...men det kommer sjelden noe i do, og vi har uhell hver dag. '

Hun er sannsynligvis ikke klar, skjønner det...men hva skal til for å få henne klar? Hun begynner å nærme seg 3 1/2 år, og det virker ikke som hun kjenner at hun må hverken tisse eller bæsje. Hun sier aldri i fra når hun har tissa eller bæsja i bleia, tvert i mot blånekter hun selvom bleia henger tungt mellom bena eller det stinker verre...

HJELP! Noen som har råd??? Vil ikke stresse det for mye heller, i redsel for at hun skal få fullstendig prestasjonsangst..
Gammel 08-04-2008, 18:31   #2
Seniormedlem

Imiles sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 2,364
Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Gode råd om bleieslutt og doangst tas i mot med takk

Vanskelig dette her.
Hvordan få henne klar, liksom.

Men jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver ang.redsel for at barnet ikke har skjønt det enda før h*n begynner på skolen . Gutten min sluttet med bleier nå i Påsken. Da var han litt over 3,5 år gammel. Følte at absolutt ALLE andre barn hadde sluttet med det. Det var bare min sønn og 1 gutt til som brukte bleier enda i barnehagen hans da Påsken kom. Fant ut etterpå at ca. 10 % av dem i barselsgruppen min som har barn født i samme måned som gutten min enda ikke hadde sluttet med bleier og da ble jeg litt lettet. Man blir jo litt stressa når man føler at ungen sin er den eneste som ikke har skjønt dette med bleieslutt enda.

Uansett- gutten min var både do-og pottenekter helt frem til Påske.
Hva jeg gjorde da?

Jeg sa at jeg ikke hadde kjøpt flere bleier fordi de ikke finnes i hans størrelse og at man må gå på do når man er blitt så stor gutt. Det lå masse snø ute i Påsken og han fikk først lov av meg til å "tisse i snøen" ute istedenfor å gå på do-noe han synes var litt morsomt da. Han tisset ute i 1 dag og så fikk jeg overtalt han til å gå på do. Nå har han vært bleiefri og uten et eneste uhell siden Påsken.

Akkurat som deg , følte jeg at han ikke skjønte når han måtte tisse. Men det gjorde han jo, fant jeg fort ut. Men han snakket aldri om det før. Bare tisset i bleien liksom.

Uansett-masse lykke til og hold motet oppe

Adrian født september`04 og
Adelina født februar`07
med termin i April `09
Imiles er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-04-2008, 18:38   #3
Isa
VIP-Medlem

Isa sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Tr.heim
Meldinger: 6,560
Blogginnlegg: 36
Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.

Hm. Det er nok smart som du sier å ikke stresse for mye så hun ikke får presentasjonsangst.

Det høres jo ut som dette med skifte av barnehage har laget problemer for henne, kanskje hun har opplevd noe skummelt på do i barnehagen?

Å la henne bruke truser om ettermiddagen og ellers når dere er hjemme tror jeg er fint.
Når hun tisser på seg, så skift, uten noe oppstyr rundt det. Da vil hun nok etter hvert skjønne sammenhengen mellom tissefølelsen, og at det blir vått i trusa. Selv om jeg tror de fleste 3-4 åringer har skjønt denne sammenhengen, selv om de ikke gir utrykk for det!

Om du syns det blir mye søl, kan du jo prøve avvenningsbukser.

Les bøker om å gå på do, snakk om det, gjør dobesøk til en fin situasjon, skru på vann mens hun sitter på do - det får ofte frem tissetrangen. Men ikke ros for mye når hun først gjør noe, for da kan det bli for mye press på at dette er noe hun MÅ, særlig om hun kanskje ikke er helt moden enda, fokuser heller på hvor deilig det er for HENNE å slippe å gå med bleier, og å slippe å være våt.

Kanskje det er omsorg og nærhet hun trenger? Oppmerksomhet?
At bleieskiftene til nå har vært en situasjon hvor hun får mye av dette, og at hun føler at hun mister det ved å gå på do, og dermed heller vil bruke bleie. Særlig siden dette kom i forbindelse med barnehageskifte.

Det kan også være smart å snakke med barnehagen.
De ansatte der har nok mye erfaring med bleieslutt, og kanskje kan dere legge en slagplan sammen, både for hvordan ting skal gjøres hjemme og i barnehagen.

I barnehagen jeg hadde praksis i før jul var det en del 3-4 åringer som tisset seg ut, noen hver dag, og det som ble taktikken da, var å ta dem med på do, om de ville eller ei, og la dem tisse. Det var sjeldent det var noen protester utenom akkurat i det vi tok dem ut av leken. Å gå på do var greit. Men her må man jo se an hvert enkelt barn.

En annen ting som kan være smart å tenke på er at man ikke plutselig sier "nå skal du på do", men å gi barnet et lite forvarsel. "Om fem minutter skal du på do", "når vi er ferdige med å spise middag skal du gå på do en tur". Tenk sel hvor irriterende det er å bli tvunget til å gjøre noe du har lyst til når du har tenkt til/holder på med noe annet.
Men kanskje gjør dere alt slik.

Hm, dette ble langt, håper det ble litt fornuftig i alle fall.

Om man begår en feil, trenger ikke den ene feilen å bety noe. Det er hva du gjør med feilen som er viktig

-- Leif Askeland --

Sist endret av Isa; 08-04-2008 kl 18:40.
Isa er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-04-2008, 21:08   #4
Isa
VIP-Medlem

Isa sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Tr.heim
Meldinger: 6,560
Blogginnlegg: 36
Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.

Kom på en ting til.
Når dere har brukt truse, har hun hatt mange uhell da? Ofte at hun ikke har rukket frem til doen tidsnok f.eks.?

Kan hun ha blitt oppfordret til å gjøre ting hun ikke har klart, f.eks. å tørke seg selv?

Om man begår en feil, trenger ikke den ene feilen å bety noe. Det er hva du gjør med feilen som er viktig

-- Leif Askeland --
Isa er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-04-2008, 07:47   #5
Supermedlem

Amber sin avatar

Amber har en strålende fremtid.Amber har en strålende fremtid.Amber har en strålende fremtid.Amber har en strålende fremtid.Amber har en strålende fremtid.Amber har en strålende fremtid.Amber har en strålende fremtid.Amber har en strålende fremtid.Amber har en strålende fremtid.Amber har en strålende fremtid.Amber har en strålende fremtid.

Hun har tissa i trusa en gang hver av de dagene vi har prøvd det. Og sånn som jeg opplever det så har hun ikke forsøkt å si ifra en gang, hun bare kommer plutselig og sier at hun har tissa...

Hun har ikke blitt oppfordret til å tørke seg selv, men jeg ser at vi kanskje har vært litt for glade når hun har klart det og har skapt prestasjonsangst den veien. Det er riktignok lenge siden, i høst, for i vinter har vi ikke stressa det i det hele tatt. Men jeg tar den med meg, at vi ikke roser for mye når det går bra, sånn at hun ikke føler at hun må prestere...
Gammel 09-04-2008, 08:43   #6
Seniormedlem

Imiles sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Meldinger: 2,364
Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.Imiles har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Amber Vis post
Hun har tissa i trusa en gang hver av de dagene vi har prøvd det. Og sånn som jeg opplever det så har hun ikke forsøkt å si ifra en gang, hun bare kommer plutselig og sier at hun har tissa...
Ja, det skjedde med gutten vår også.
Så derfor tok jeg det i Påsken når han bare var hjemme med oss. Måtte en hel dag til for at han skjønte det. I barnehagen med bleier også hjemme 3 timer med truse hos oss funka ikke i det hele tatt.

Vi var t.o.m. mase ute i Påsken men det hjalp at jeg spurte han hele dagen om han måtte tisse o.l. uten å få tilbud om bleie i det hele tatt.

Adrian født september`04 og
Adelina født februar`07
med termin i April `09
Imiles er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-04-2008, 11:43   #7
Veteranmedlem

Medlem siden: Jan 2005
Meldinger: 3,726
flodis har et ubeskrivelig bra rykte.flodis har et ubeskrivelig bra rykte.flodis har et ubeskrivelig bra rykte.flodis har et ubeskrivelig bra rykte.flodis har et ubeskrivelig bra rykte.flodis har et ubeskrivelig bra rykte.flodis har et ubeskrivelig bra rykte.flodis har et ubeskrivelig bra rykte.flodis har et ubeskrivelig bra rykte.flodis har et ubeskrivelig bra rykte.flodis har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg er veldig for å vente til barna er helt klare, men litt oppmuntring må nok til også ja.
Ingrid sluttet med bleie i juleferien like etter hun var blitt 3 år.
Det var noe hun kom på helt av seg selv, og det er sånn hun har tatt alle overganger/når hun har sluttet med noe - det må være en indre motivasjon for at hun skal ønske og klare å gjennomføre det. Vi opplevde det hvertfall sånn med både bleieslutt og smokkeslutt.

Uansett; hun hadde siden hun var 2,5 år omtrent bæsjet på do. Hun kom å sa i fra og hun satte seg på do. For henne var det viktig med trygghet. Doen var stor og litt skummel, men med en god doring som sitter stødig på doen og en liten krakk under føttene slik at hun fikk fotfeste var viktig for henne.
Vi skrøyt av henne når noe kom i do og påpekte også at det måtte vel være deilig å slippe å få dette i bleie osv.
Vi brukte også klistremerker som motivasjon og hun fikk klistre et merke hver gang det kom noe i do.
Hun blei lovet en større premie når hun sluttet helt med bleie, men det virker ikke som det var så viktig.
Men hun var i grunnen ikke veldig intressert i å gå uten bleie. Hun opplevde det som et voldsomt nederlag de gangen hun gikk med truse og ikke rakk fram til do. Vi gjorde ikke noe nummer ut av det, men allikevel opplevde hun det på det måten. Derfor fortsatte vi bare å oppmuntre henne og ta tak i hennes initiativ.
Men i jula løsnet det for henne. To dager gikk hun med tørre bleier og tisset/bæsjet på do hele dagen, den tredje dagen valgte hun selv å ta på truse om morgen og gikk siden har hun ikke hatt bleie om dagen.
Selvfølgelig har vi hatt uhell, men det har vært et fåtall.
Men vi har opplevde at det innimellom er viktig å minne henne på å gå på do, kan fort glemmes når de leker.
Vi har gjort avtaler om at hun skal gå på do neste gang vi sier i fra osv.
Også har vi hatt dosete liggende på do med krakken stående foran så det er enkelt å greit for å henne å sette seg på do selv dersom behovet blir akutt. Hun går bare med truse og strømpebukse slik at det er enkelt for henne å gå på do selv.

Vet ikke om dette var til mye hjelp, men det var hvertfall slik vi gjorde det.
Gammel 09-04-2008, 12:18   #8
Medlem

Miriam sin avatar

Medlem siden: Feb 2003
Sted: Drammen
Meldinger: 315
MP Rating: 100% (1)
Miriam har en strålende fremtid.Miriam har en strålende fremtid.Miriam har en strålende fremtid.Miriam har en strålende fremtid.Miriam har en strålende fremtid.Miriam har en strålende fremtid.Miriam har en strålende fremtid.Miriam har en strålende fremtid.Miriam har en strålende fremtid.Miriam har en strålende fremtid.Miriam har en strålende fremtid.

Størstegutten vår likte ikke potta i det hele tatt, og det "løsnet" ikke før vi kjøpte en fin doring med andehode på - den var det stas å sitte på.

Vi prøvde avvenningsbleiene til Libero, men han reagerte ikke på dem heller. Han var like glad om han var våt eller ikke...
Så vi ventet til sommerferien da han var litt over tre. Når en er ute i bare shortsen er det lettere å ta uhellene uten for mye styr, og han fikk også løpe rundt en del uten klær. Da ble det kjempemoro å tisse i gresset, og han lærte seg selv om kontroll.

Litt rotete, men håper det hjalp litt...
Gammel 09-04-2008, 14:59   #9
Supermedlem

Amber sin avatar

Takk for råd Jeg tror grunnen til at jeg føler dette som desperasjon fra min side (uten at den kommer til uttrykk andre steder enn her) er at hun var så og si tørr i fjor sommer. Vi hadde flere tørre dager, men da hun begynte i barnehagen var det slutt. Det er nok mulig at hun følte det som et enormt nederlag å tisse seg ut i barnehagen, men fra å elske å sitte på både doring og potte (vi har begge deler, også en liten krakk) så vegrer hun seg enormt.

Vi presser henne ikke på noen måte, de siste dagene når hun har gått uten bleie etter barnehagen, så er det fordi hun har bedt om det selv.

Jeg er også helt for at det skal skje i hennes tempo, jeg skulle bare ønske jeg skjønte hvorfor hun, som nesten slutta i fjor sommer, og som har hatt tørre nattebleier i et år, er så lite klar nå? Hun snakker masse om bleieslutt selv, at hun er stor jente osv, men når trusa først er på så går det liksom ikke likevel.

Hun skal absolutt få gjøre ting i sitt eget tempo, om det så betyr at vi har bleier i hus et år til.. men jeg tror egentlig ikke det altså, jeg tror det løser seg selv når sommeren kommer. I tillegg har flere av barna i barnehagen slutta i det siste og hun har fått med seg det. Så jeg er optimist, men jeg er redd for å gjøre noe galt liksom...

Noen som har hatt det som meg???
Gammel 09-04-2008, 19:14   #10
Medlem

Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 89
Mamianne er som en lysfontene.Mamianne er som en lysfontene.Mamianne er som en lysfontene.Mamianne er som en lysfontene.Mamianne er som en lysfontene.Mamianne er som en lysfontene.Mamianne er som en lysfontene.Mamianne er som en lysfontene.Mamianne er som en lysfontene.Mamianne er som en lysfontene.Mamianne er som en lysfontene.

Vi snakket litt om bleieavvenning i barselgruppa for et par uker siden. Nå er det jo lenge til vi selv er der, men ei hadde et tips. Det er mange barn som ikke skjønner meningen med å gå på do. Hvorfor skal bæsjen og tisset i do liksom....

Hun kjente noen som hadde brukt argumentet at: maten til fiskebabyer er det vi gjør i do. Så hvis bæsjen kommer i bleia i stedet for i do, så får ikke fiskebabyene så mye mat til å vokse seg store.... Da fikk iallefall ungen en motivasjon til å slutte.
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 19:37.