|
|
18-05-2009, 14:37
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Dec 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 5,571
|
Endring av loven i forhold til bilsikring
Jeg bet meg merke i hva Berta skrev i diskusjonen vedrørene pute i fremstetet:
Sitat:
Pute uten rygg i forsetet er lov og fremovervendt foran airbag er lov. Men, begge deler er sterkt frarådet. Synd at det er lov når det er frarådet....
|
Min utheving.
Det er ofte oppe her inne dette med hva som faktisk er lov og hva som faktisk er anbefalt, og det er jo virkelig et tankekors at selv Trygg Trafikk går jo ut med anbefalinger som er langt strengere enn selve loven.
Det er jo da forvirrende for foreldre og andre hva som er god bilsikring for barnet hvis man f.eks. blir anbefalt forovervendt fra 9 kg (det står jo på setet at det er lov ), selgeren er ikke spesielt dyktig, naboen har jo forovervendt og ja, hva sier egentlig loven da?! Vi som sitter inne med informasjonen synes jo saken er særdeles enkel, men det er ikke tvil om at utrolig mange foreldre der ute dessverre tar beslutninger vedrørende bilsikring på dårlig grunnlag. Og når faktisk ikke loven engang støtter barnets beste, så er saken vanskelig.
Jeg tror ikke at løsningen alene ligger i lovendring, men jeg er ikke tvil om at det vil hjelpe mange barn. F.eks. informasjon allerede i barseltiden tror jeg er viktig. De fleste foreldre er veldig mottakelig for info i den tiden.
Så hva må til før man starter holdningsendringen allerede ved loven?
Hva må til for å få en lov som setter barnets behov først?
|
|
|
18-05-2009, 15:34
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: May 2003
Meldinger: 8,054
|
Sv: Endring av loven i forhold til bilsikring
Forstod jeg det sånn at barn har lov til å sitte forovervendt i i beltestol i forsetet?
|
18-05-2009, 20:03
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Nov 2005
Sted: Tr.heim
Meldinger: 9,039
|
Ja, barn har lov til å sitte i beltestol i framsete.
Det eneste loven sier noe om, er at bakovervendt barnesete ikke er lov forran aktiv airbag.
Det er synd at loven er så lite streng. Mange liv kunne vært spart om loven var strengere tror jeg.
Har kusiner på 6 og 8, og moren gledet seg sånn til yngsta fyllte 6 nå i april, for da kunne de ta av ryggen på beltestolen.
For det er bare anbefalt med rygg til de er 6 år, og nabojenta tok og av ryggen da hun var 6. Pluss at uten rygg så var det jo plass til headsetet til DVDspilleren de har i bilen
Onkelen min prøvde seg på i vinter at sidebeskyttelsen jo er veldig viktig, og jeg nikket og prøvde å undertreke så godt jeg kunne at ja, det er viktig! Men tanta mi får det jo som hun vi
Jeg tror at om det hadde blitt satt mer fokus på det, ala som ved "bruk bilbelte" kampanjen, så hadde det gått opp for mange.
F.eks. plakater langs veiene og TV filmer.
Bedre kursing av de som selger bilsikringsutstyr og av helsesøstere tror jeg også hadde hjulpet mye.
være sammen med voksne som ikke later som
om de er overmennesker?"
Jesper Juul
|
|
|
18-05-2009, 20:47
|
|
VIP-Medlem
|
Ikke at vi har tenkt å sette noen av barna i forsetet i beltestol, men er dette lov altså? Eller bare uten ryggen? Hva med airbagen da da?
|
18-05-2009, 21:18
|
|
VIP-Medlem
|
Det er helt lov, både med fremovervendt barnestol, beltestol og pute.
Og ja, med airbag og.
om de er overmennesker?"
Jesper Juul
|
|
|
18-05-2009, 21:26
|
|
VIP-Medlem
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Isa
Det er helt lov, både med fremovervendt barnestol, beltestol og pute.
Og ja, med airbag og.
|
Ingen aldersbetingelser heller?
Beklager at jeg spør så mye, men trodde virkelig ikke at det var lov før de er 135-140 cm eller 10 år.
|
18-05-2009, 21:43
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Apr 2002
Sted: Sunnmøre
Meldinger: 3,624
|
Trudde det gjekk på kva bilprodusentane set som "lov" eg???
At det ikkje er berekna at små under 140 cm / 10 år sit framfor/bak aktiv airbag????
Men ja -skal ikkje vere enkelt.. hadde nok vore lurt om loven var klar og streng
|
|
|
18-05-2009, 21:51
|
|
VIP-Medlem
|
Nei, det er ingen aldersbegrensning, og bilprodusentene kan nok bare gi en anbefaling.
Men det er anbefalt å vente til barna er 12 år, fordi de først da begynner å bli "voksen" nok i kroppen til å tåle og dra nytte av airbaggen.
om de er overmennesker?"
Jesper Juul
|
|
|
18-05-2009, 22:20
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2005
Sted: Telemark
Meldinger: 2,209
|
Jeg sakset likegodt inn hele loven, jeg. Det som gjelder barn spesifikt er markert med rødt
Sitat:
§ 1. Påbud om bruk av bilbelte og annet sikringsutstyr
Bilbelte og annet utstyr til sikring av personer skal brukes der det er montert.
I denne forskrift menes med bilbelte ethvert belte til sikring av sittende person i kjøretøy uansett i hvilken type kjøretøy beltet er montert. Unntatt fra dette er setebelter i traktor og anleggsmaskiner m.m. der krav til innmontering av setebelte og krav til bruk av setebelte reguleres av forskrift 26. juni 1998 nr. 608 om bruk av arbeidsutstyr.
For personbil (gruppe M1), varebil (gruppe N1), og lastebil (gruppe N2 og N3), jf. definisjoner i forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) § 2-2, gjelder:
a)I bil med sitteplasser bak fremre seterad skal passasjer som sitter i sete bak fremre seterad, bruke sitteplass hvor bilbelte er montert dersom slik sitteplass er ledig.
b)Der bilbelte er montert, skal barn lavere enn 150 cm bruke godkjent sikringsutstyr som er tilpasset barnet eller slikt utstyr i kombinasjon med ordinært bilbelte.
c)Der det ikke finnes godkjent barnesikringsutstyr, kan barn under 150 cm og over 135 cm bruke ordinært bilbelte.
d)Der bilbelte ikke er montert, skal barn yngre enn 3 år ikke transporteres, og barn som er 3 år eller eldre, men lavere enn 150 cm, skal ikke transporteres i fremre seterad.
e)Barn skal ikke transporteres i bakovervendt sikringsutstyr med kollisjonspute foran uten at kollisjonsputen er deaktivert manuelt eller automatisk.
For buss, med unntak av buss gruppe M3 klasse I (« bybuss »), jf. kjøretøyforskriften § 2-2 og § 8-1, gjelder:
a)Bilbelte og annet utstyr til sikring av personer skal brukes av sittende.
b)Barn yngre enn 3 år skal i buss bruke godkjent sikringsutstyr som er tilpasset barnet eller slikt utstyr i kombinasjon med ordinært bilbelte. Når slikt utstyr ikke er tilgjengelig, skal ordinært bilbelte brukes på egnet måte. Barn som er 3 år eller eldre skal bruke ordinært bilbelte på egnet måte.
c)Passasjerer skal informeres om plikten til å bruke bilbelter. Informasjonen skal gis når bussen er i bevegelse og på en eller flere av følgende måter: 1.av fører eller billettør, 2.ved hjelp av audiovisuelle midler, 3.ved hjelp av skilt med tekst eller piktogram som vist i anneks til direktiv 2003/20/EF, godt synlig plassert ved hvert sete.
Påbudet om bruk av bilbelte og annet sikringsutstyr gjelder likevel ikke:
a)når kjøretøyet står stille,
b)under rygging,
c)under kjøring i garasje, på parkeringsplass, bensinstasjon, verkstedområde eller lignende avgrenset område,
d)under kjøring i lav hastighet der vedkommende med korte mellomrom må forlate sin plass, så som under utdeling av post eller aviser, eller ved renovasjonsarbeid eller lignende,
e)når vedkommende har med legeerklæring som fritar fra å bruke bilbelte,
f)- - -
g)for ledsager ved øvelseskjøring og førerprøve i klassene C, C1, D, D1, CE, C1E, DE og D1E der ledsager i bilbelte ikke rekker fram til rattet,
h)sikringsutstyr til fastsetting av barnevogn.
Legeerklæring som nevnt i fjerde ledd bokstav e, har gyldighet i EØS-området dersom den er utformet i samsvar med artikkel 5 i direktiv 91/671/EØF.
0Endret ved forskrifter 23 juni 1994 nr. 647, 27 april 2006 nr. 448 (i kraft 9 mai 2006 og 1 jan 2008), 15 sep 2008 nr. 1014 (i kraft 1 nov 2008).
Klippet fra Lovdata
|
Selv mener jeg også at loven burde endres, og gjøres strengere. Det er dessverre mange som driter i anbefalingene og tror at så lenge det er lov er det bra.
|
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 17:57.
|