Her finnes det meste av den infoen du trenger om dette:
Tema: Vaksine - Folkehelseinstituttet
Velg av menyen til venstre etter ditt behov.
Her står det en del aktuelt om vaksiner i de ulike livsfasene:
Nasjonalt folkehelseinstitutt - Velkommen til Folkehelseinstituttets nettsted
Sitat:
Voksne
Oppfriskningsvaksiner
For flere av vaksinene som gis i barnevaksinasjonsprogrammet, trengs det gjentatte oppfriskningsdoser i voksen alder for å opprettholde beskyttelsen mot de aktuelle sykdommene. Slik oppfriskningsvaksinasjon anbefales mot sykdommene stivkrampe, difteri og kikhoste. Dette bør gjøres ca. hvert 10. år og gjelder alle voksne, også personer som ikke har tenkt seg på utenlandsreise. På grunn av økt risiko for smitte og videre spredning av smitte til sårbare pasienter er dette spesielt viktig for helsepersonell. Ved reise til land hvor poliosmitte forekommer, bør det også gis oppfriskningsvaksine mot polio.
|
Er man fullvaksinert, er man det i ca ti år. Feks sist jeg tok stivkrampevaksine, var det også med bla. kikhoste i en og samme vaksine (difteri-tetanus-pertussisvaksine (DTP)) men jeg tror dette kan variere litt om man tar vaksine i voksen alder - altså om den kommer i kombinasjon eller ei.
For at jeg ikke bare skulle være sikret i en kortere periode, krevdes det fullvaksinering. Det krevde en dose til etter tre måneder og så en til etter et år. Da var jeg fullvaksinert for ti år.
Her finner du også informasjon om de ulike vaksinene:
Vaksiner a-å - Folkehelseinstituttet
Når det gjelder revaksinasjon som er gjort systematisk gis det fra skoleåret 2005-2006 gis boosterdose DTP-IPV ved 8-årsalder også. Boostervaksinasjon av voksne anbefales ca. hvert 10. år.