Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Forebyggende helse
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!
 





Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 27-12-2003, 23:15   #1
Hjelpeadmin
 
Stine-mor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2001
Meldinger: 12,525
MP Rating: 100% (11)
Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.Stine-mor har et ubeskrivelig bra rykte.
Hva forventer dere av en helsesøster?

Og hva kan man kreve?
Og er dere fornøyde med den dere har?

Jeg har samme helsesøster til begge mine barn,og er ikke helt fornøyd med hennes innsats og engasjement.

Hjemmebesøket var veldig preget av opplesning av brosjyrer.
Som førstegangsmor leste jeg det jeg kom over,så at hun satt her med hodet i brosjyren var ikke akkurat det jeg forventet.

Jeg forventet løs prating om bl.a fødsel,barselopphold og amming.

Helsestasjonsbesøkene er veldig rutinepreget.
Veiing,måling og litt toneløst pjatt under barselgruppen.
Hun er veldig opptatt av skrevne regler ang mat o.l,og lurer jeg på noe føler jeg ikke at hun setter seg inn i problemet eller hjelper meg med det.

Ellers er det fort gjort og ut med oss,føler jeg.

Jeg har sett de andre helsesøstrene som sitter vel og lenge med sine grupper,serverer drikke og oppfordrer til barselgrupper på egenhånd og hjelper til med oppstartsfasen(adresser o.l.)
(Ikke at jeg har behov for det denne gangen,men sist hadde jeg det.)

Jeg har ringt helsesøster flere ganger og spurt om hørsel,språk og fotstilling på Storesøster.
Hver gang blir jeg avfeid med at fotstillingen gjør de ikke noe med(hun overpronerer og er litt plattfot kan det se ut som.)
En annen helsesøster sa at om foten hennes var slik når hun fylte 2 år(noe den er),så skulle hun henvises til fysio...
Men "min" helsesøster mener at det ikke er noe å gjøre.
(Det plager henne ikke og det er sikkert ikke noe man kan gjøre,men en fagutdannet's mening hadde vært greit å ha.)

Ang språket sier hun at det er store individuelle forskjeller,og siden Storesøster er tidlig ute motorisk,så er det vanlig at språket henger litt.
Hun har ikke tatt seg tid til observasjon e.l.

Nå viser det seg at hun muligens har væske i mellomøret og derfor hører dårlig.

Da jeg hadde med meg henne på Lillebror's kontroll sist,så nikket hun da jeg nevnte språket..men å gjøre noe?Neida.

Som nevnt er jeg ikke helt fornøyd.
Synes hun gjør det hun må gjøre,og ikke noe mer.(Heller mindre.)

Så jeg gjentar:
Hva forventer dere av en helsesøster?
Hva kan man kreve av helsesøsteren?
Er dere fornøyde med deres helsesøster?
__________________
06.09.01 25.05.03 23.01.06
Firern ventes 09.03.09.
Stine-mor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-12-2003, 23:28   #2
Æresmedlem
 
FlyAway sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2002
Sted: Farmen
Meldinger: 10,588
MP Rating: 0% (0)
FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.FlyAway har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig melding fra Stine-mor


Hva forventer dere av en helsesøster?
Hva kan man kreve av helsesøsteren?
Er dere fornøyde med deres helsesøster?
Jeg forventer at helsesøster observerer barnet. Ikke bare ser på vekt og lengde, men også motorisk og språklig utvikling. Jeg synes helsesøster skal være "folkelig", i den forstand at hun ikke henger seg opp i tall og som du nevner; brosjyrer og vaksinasjoner. Hun skal være der som en støtte og veileder, ikke som en sjefsfigur. Vår helsesøster henger seg alt for mye opp i det "boka" sier - fullamming til 6 mnd, kurver, vaksiner. Jeg synes de gjerne kan gi mer råd om amming og soving jeg, mange blir jo sliitne av nattesøvnen...

Jeg er ikke fornøyd med helsesøster vi har brukt til nå, og regner med at vi kommer til å bytte helsestasjon nå til Fredriks 2-årskontroll, ettersom vi jo har flyttet og egentlig hører til en annen.

Svigermor er også helsesøster, så jeg vet jo hva de skal si og ikke skal si, men hun sier at man må jo se på hver enkelt, for ingen barn er like, men det virker det som om mange glemmer.
__________________
FlyAway er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 27-12-2003, 23:40   #3
Supermedlem
 
Dings sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2001
Sted: Rogaland
Meldinger: 1,043
MP Rating: 0% (0)
Dings har en strålende fremtid.Dings har en strålende fremtid.Dings har en strålende fremtid.Dings har en strålende fremtid.Dings har en strålende fremtid.Dings har en strålende fremtid.Dings har en strålende fremtid.Dings har en strålende fremtid.Dings har en strålende fremtid.Dings har en strålende fremtid.Dings har en strålende fremtid.
Re: Hva forventer dere av en helsesøster?

Sitat:
Opprinnelig melding fra Stine-mor
Hva forventer dere av en helsesøster?
Hva kan man kreve av helsesøsteren?
Er dere fornøyde med deres helsesøster?
Jeg forventer råd og tips, ikke opplesing fra bøker og moralprekener. Også forventer jeg at de forstår at alle barn er ulike, og utvikler seg i sitt eget tempo. MEN, at de også gir beskjed og setter igang tiltak når de observerer ting som er utenom det "vanlige" avvik.

Jeg krever av mine helsesøstre at de tar meg på alvor om jeg er bekymret for barnas helse/utvikling. At de ikke bare feier det under en stol og er overlegne, fordi de er fagfolk.

Jeg er veldig fornøyde med mine helsesøstre.
Siden Kine er prematur fikk jeg komme og veie/måle og prate med helsesøster når jeg ville. De hadde lite erfaring med premature babyer på vår helsestasjon, og våren 2000 var det en boom med prematurfødsler i bygda. Så da gikk de på kurs, for å lære mer om premature babyer og oppfølgingen av dem.
Stian er ikke prematur, men vi har hatt andre "bekymringer" med han. Da har alltid helsesøster hørt på prblemet, kommet med råd, sagt hva som "anbefales i bøkene og av de lærde" men samtidig gitt oss klar beskjed; dette er anbefalinger. Bruk det som best du kan, men det er til syvende og sist ditt barn og ditt liv. Det er du som bestemmer! Og det synes jeg er så flott.
__________________
Dings
Kine (28/3/00) Kjører fremover i Recaro Monza
Stian (22/11/01) Kjører fremover i Recaro Monza
Morten ( 10/09/07) Kjører bakovervendt i DuoLogic og TWE.
Galleri
Dings er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-12-2003, 09:29   #4
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 2,324
MP Rating: 0% (0)
MokkMokk har en strålende fremtid.MokkMokk har en strålende fremtid.MokkMokk har en strålende fremtid.MokkMokk har en strålende fremtid.MokkMokk har en strålende fremtid.MokkMokk har en strålende fremtid.MokkMokk har en strålende fremtid.MokkMokk har en strålende fremtid.MokkMokk har en strålende fremtid.MokkMokk har en strålende fremtid.MokkMokk har en strålende fremtid.

Siden jeg er så "heldig" å ha samme helsesøster som deg Stine-mor , så vet du jo at jeg er enig med deg i det du sier om henne. Opplevde det samme som deg når vi hadde hjemmebesøk; for det første kom hun ikke før et par uker etter at vi hadde kommet hjem, i seneste laget syns jeg, og slett ikke hva jeg var blitt forestilt på forhånd. Og besøket bar preg av brosjyreutdeling (hun ER virkelig fiksert på disse hersens brosjyrene! ), og lite løst prat rundt amming, stell og barseltida generelt. Det var tall, tørre fakta og en masse papirer.

Alle kontrollene foretas i grupper noe jeg også er svært misfornøyd med. Da går det gjerne i slike diffuse spørsmål rettet mot hele gruppa, som "går det greit med ammingen?" og sånt. Joa, sikkert innmari lett å brette ut om eventuelle ammeproblemer foran en haug med ukjente mennesker.. Og vi har heller ikke kontroller hver måned, samtidig som at vi alltid får time en god stund etter at C har passert den måneden som kontrollen "hører til". Ikke er selve gruppemøtene særlig hyggelige heller - ingen koselig samtale med en liten kaffekopp e.l., neida - bare en bunke brosjyrer sammen med formaninger om hva man skal og ikke skal gjøre ift. mat, stell og slikt. Ved siste gruppemøte sprakk jeg litt, etter å ha fått indirekte kritikk fordi jeg har gitt C brødmat ved noen anledninger. "For det skal man IKKE gi før de er minst 10 måneder" - noe hun mente alle ved deres helsestasjon var enige om. Pøh - andre helsesøstre ved samme stasjon har sagt det er helt fint med brød fra 6-måneders alder, om barna liker det. Grr

Men du spør:

Hva forventer dere av en helsesøster?
Jeg forventer veiliedning rundt aktuelle temaer ift. alder og utvikling. At vedkommende tar opp problemstillinger som knytter seg til det enkelte alderstrinn, og er lydhør for våre spørsmål og erfaringer. At hun er oppriktig interessert i MITT barn, selv om jeg så klart er klar over at mitt barn bare er ett av mange hun ser gjennom dagen. Skryt er alltid koselig, og en helsesøster skal også være løsningsorientert og ikke bare snakke om mulige problemer og komplikasjoner! Siden alle kontrollene er gruppeorientert, hadde det også vært hyggelig at hun bidro til en koselig samlingsstund for oss på gruppa, ikke bare sitte der med en masse brosjyrer og formaninger og se direkte uinteressert og kjedsom ut! Hun skal også ta seg TID, og greie å fange opp ting som kanskje ligger litt mellom linjene i det vi mødrene snakker om.

Hva kan man kreve av helsesøsteren?
Jeg mener bestemt at alle de tingene jeg nevner overfor, er ting man kan kreve av en god helsesøster. En helsesøster er sykepleier "i bunn", og dette med å lytte, være genuint interessert i én og én person/ pasient der og da, være løsningsorientert og å ta seg tid, er sentrale deler av sykepleierutdannelsen, og dermed hennes utdannelse også (jeg er selv sykepleier).

Er dere fornøyde med deres helsesøster?
Tror akkurat det sier seg selv jeg Jeg tror jeg skal bytte, for jeg har venner som går til andre helsesøstre ved samme stasjon, som er veldig fornøyde. Hadde det ikke gått an å bytte, hadde jeg brukt helsestasjonen utelukkende til veiing/ måling og vaksinering, og tatt opp alt annet hos egen lege eller i andre fora. For å sitte og kaste bort tid på å irritere seg over en helsesøster som ikke gjør jobben sin, DET gidder jeg ikke!
__________________
Mamma'n til storesøster juni-03, lillesøstrene juni-05

MokkMokk er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-12-2003, 10:06   #5
Seniormedlem
 
Blesha sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2002
Sted: Oslo
Meldinger: 2,824
MP Rating: 0% (0)
Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.Blesha har en strålende fremtid.

Jeg forventer at helsesøster ikke bare går "etter bøkene", og at hun ser foreldrene også (prøver å forstå og lytter om det er noe som er vanskelig i familiesammenheng). Var så veldig heldig og hadde en super helsesøster der vi bodde før. Den helsesøsteren som vi skal ha her vi bor nå vet jeg ikke hvem er engang, for vi har ikke fått vært på 1 års kontroll ennå. Eller, vi var på 1 års kontroll, men helsesøster var syk, så vi fikk ikke møtt henne. Vi skal en tur til den "gamle" helsestasjonen vår på nyåret og hilse på.
__________________




Gutten vår satt bakovervendt i Britax Two Way Elite til han var 5 1/2 år. Bakovervendt er tryggest!
Blesha er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-12-2003, 13:02   #6
Æresmedlem
 
Delfinus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2002
Sted: Some place in Norway
Meldinger: 15,442
MP Rating: 0% (0)
Delfinus har et ubeskrivelig bra rykte.Delfinus har et ubeskrivelig bra rykte.Delfinus har et ubeskrivelig bra rykte.Delfinus har et ubeskrivelig bra rykte.Delfinus har et ubeskrivelig bra rykte.Delfinus har et ubeskrivelig bra rykte.Delfinus har et ubeskrivelig bra rykte.Delfinus har et ubeskrivelig bra rykte.Delfinus har et ubeskrivelig bra rykte.Delfinus har et ubeskrivelig bra rykte.Delfinus har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg forventer råd og veiledning dersom jeg lurer på noe og ikke moralprekener!Jeg forventer normal oppfølgning, og rom for diskusjoner!

Vi har flyttet i sommer så jeg har kun hilst på vår nye helsesøster ved vaksinasjon, blir spennende å se hvordan hun er. Den gamle er jeg bare glad for å være kvitt!
__________________
IKKE nybaktmamma lenger J: 1998 og j: 2002
Delfinus er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-12-2003, 21:01   #7
Sebkez
Gjest
 
Meldinger: n/a

Hei.

Siden min mann jobber er det stort sett jeg som er med på kontrollene, derfor setter jeg mine tanker her. Men min mann har de fleste av de samme tankene, det vet jeg.

Hva jeg forventer av helse søster ( h.s)?

Jeg forventer at hun møter meg med respekt og at hun lytter til det jeg har å si. Jeg kjenner jo barna mine best og vet hva de kan og ikke kan. Jeg forventer ikke at hun skal jatte med meg på alt, men se på mine ideer med et åpent sinn, samtidig som at hun kommer med sine innspill. Og at hun viser omsorg og omhu, at hun ikke moraliserer og holder lange prekner.
Og at hun møter meg med et blidt fremmøte


Fornøyd med den h.s vi har?

Uforbeholdent ja.
Hun er en topp dame som viser at hun er intressert i jobben sin og at hun bryr seg om hvert enkelt lite barn som hun har under seg.

For min helsesøster.

Hva man kan kreve av h.s?

At hun lytter, tar seg tid og rådfører seg med andre dersom hun ikke vet svaret på et spørsmål. At hun eventuelt henviser til videre helseinstanser ved behov.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 28-12-2003, 22:55   #8
Mammama
Gjest
 
Meldinger: n/a

Mange av mine tanker følger Sebkez...

Hva jeg forventer av helse søster?

Jeg forventer at hun møter meg med respekt og at hun lytter til det jeg har å si. At hun setter seg inn i mitt barn sin situasjon før jeg kommer til avtalte kontroller og følger opp det vi har snakket om tideligere. Jeg forventer ikke at hun skal jatte med meg på alt, men se på mine ideer med et åpent sinn, samtidig som at hun kommer med sine innspill. Jeg vil at hun skal respektere mitt syn og min måte å håndtere min sønn på så lenge jeg kan begrunne hvorfor og hvordan jeg har tenkt, og dette ikke er stikk i strid med all fornuft og forskning. Jeg vil at hun skal huske min sønn (eller i alle fall late som) slik at han også har tillit til henne og synes det er greit å gå på helsestasjonen. Jeg vil ha tillit til at hun vet hva hun snakker om av erfaring og ikke fordi hun leser i en bok/brosjyre der og da...

Fornøyd med den helsesøster vi har?

Uforbeholdent ja.
Jeg hadde en jeg ikke var så veldig fornøyd med til å begynne med, men så kom denne hyggelige damen og overtok en del av "klientene". Har følelsen av at jeg ble sendt til henne fordi jeg hadde for mange tanker om alt fra kosthold, alternative behandlingsformer, anti-antibiotika (hvis overhode mulig uten at barnet lider...) vaksiner og lignende som jeg spurte litt for mange spørsmål om. Endte alltid med at den første helsesøsteren måtte sjekke og komme tilbake til det... noe hun som oftest glemte!
Min nåværende helsesøster er en søt, omgjengelig person som husket sønnen min fra første møte. Hun stiller spørsmål og viser seg interessert i mine teorier og støtter meg med den delen av forskningen hun har lest og hørt om, selv om det ikke er helt etter "lege-boken". Hun stiller også mot-spørsmål slik at jeg faktisk må argumentere for en del av synene mine før hun evt. støtter dem, altså ingen "jatter". Mine erfaringer skriver hun ned for seg selv, og er i det hele tatt et lyttende menneske som er til stede under samtalene og som er flink til å gi komplimenter! Jeg er VELDIG fornøyd!!!

For min helsesøster.

Hva man kan kreve av helsesøster?

At hun lytter, tar seg tid og rådfører seg med andre dersom hun ikke vet svaret på et spørsmål. At hun eventuelt henviser til videre helseinstanser ved behov. At hun husker/leser seg til din situasjon før du kommer til kontroll slik at hun kan følge opp ting man har pratet om tideligere, og at hun tar dine bekymringer på alvor. Det er du som ser ditt barn oftest og kjenner det best! Hvis hun virkelig mener at dine bekymringer er overdrevne mener jeg at hun som fag-person skal kunne møte dine bekymringer argument for argument slik at du blir beroliget!
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 29-12-2003, 13:16   #9
Seniormedlem
 
sisle sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2002
Sted: Akershus
Meldinger: 2,806
MP Rating: 0% (0)
sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.sisle har en strålende fremtid.

Tja - egentlig forventer jeg meg nesten ingenting....

Jeg ser på kontrollene på helsestasjonen kun som en sjekk at vekst og uvikling går normalt. At det i tillegg kommer endel veiledning og er et sted man kan henvende seg når det er noe man lurer på - det kom igrunnen som en bonus. Kanskje var jeg litt uvitende på forhånd...

Men selvfølgelig venter jeg å bli møtt på en hyggelig, profesjonell måte - der som andre steder
sisle er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 05:14.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com