Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Helse og velvære > Forebyggende helse




Vis resultat: Vil du la jenta di bli vaksinert mot livmorhalskreft på nåværende tidspunkt?
Ja 9 29.03%
Nei 4 12.90%
Vet ikke 18 58.06%
Velgere: 31. Du kan ikke stemme i denne spørreundersøkelsen

Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 12-03-2008, 08:27   #1
Supermedlem
 
Ra-punzel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2004
Sted: Møre og Romsdal
Meldinger: 784
MP Rating: 0% (0)
Ra-punzel har et ubeskrivelig bra rykte.Ra-punzel har et ubeskrivelig bra rykte.Ra-punzel har et ubeskrivelig bra rykte.Ra-punzel har et ubeskrivelig bra rykte.Ra-punzel har et ubeskrivelig bra rykte.Ra-punzel har et ubeskrivelig bra rykte.Ra-punzel har et ubeskrivelig bra rykte.Ra-punzel har et ubeskrivelig bra rykte.Ra-punzel har et ubeskrivelig bra rykte.Ra-punzel har et ubeskrivelig bra rykte.Ra-punzel har et ubeskrivelig bra rykte.
Jenter og vaksinering mot livmorhalskreft.

Rett over påske så skal det diskuteres om staten skal sette i gang vaksinering av 12 års gamle jenter. Altså at det blir innlemmet i den vanlige vaksinering. Jentene må da få 3 vaksiner. Dette er mot HVP viruset, som kan forårsake kreft i livmorhalsen.

Gynekologer ønsker denne vaksineringen, mens mange allmennleger mener det er for lite forsket på bivirkninger på lang sikt.

Ville dere latt deres jenter vaksineres på dette tidspunktet, altså om den innføres fra 2009, og jentene deres var i den alderen?

Kan legge til denne linken fra VG, der det står litt om saken.
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=503182
__________________
Mamma til 5 jenter -99 -01 -02 -04 -06

Sist endret av Ra-punzel; 12-03-2008 kl 08:57. Begrunnelse: La til link.
Ra-punzel er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-03-2008, 08:51   #2
Seniormedlem
 
Marry sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 2,520
MP Rating: 100% (2)
Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Jenter og vaksinering mot livmorhalskreft.

Min datter blir 12 i 2009 så dette bør jeg vel ta stilling til

Kjapt google søk kom opp med bla dette:
Tre døde etter omstridt vaksine (dagbladet.no 30.05.07)

1637 rapporter om bivirkninger, hvorav 371 alvorlige - deriblant tre dødsfall. Det er status etter at HVP-vaksinen Gardasil ble innført i enkelte stater i USA i fjor. Det er interesse- og overvåkingsorganisasjonen Judicial Watch som har fått ut tallene fra U.S. Food and Drug Administration (FDA). De måtte bruke den amerikanske offentlighetsloven, såkalte Freedom of Information Act, for å få ut opplysningene.

Linker:
http://www.dagbladet.no/dinside/2007/05/30/502077.html
http://www.dagbladet.no/dinside/2007/05/24/501608.html

Må nok sjekke litt mer før vi evt bestemmer oss.
__________________
Storm 04 spiser ristet brød fra Melissa brødrister
Marry er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-03-2008, 09:30   #3
lex
Veteranmedlem
 
lex sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Meldinger: 4,303
MP Rating: 0% (0)
lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.lex har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Jenter og vaksinering mot livmorhalskreft.

Jeg vet ikke. Jeg måtte ha satt meg mye grundigere inn i saken først, og måtte ha fått anledning til å stille en del spørsmål til noen som hadde greie på det.
__________________
Lykke kommer i mange størrelser!
lex er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-03-2008, 10:17   #4
Supermedlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 564
MP Rating: 0% (0)
Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.Ida og Isak´s mamma har en strålende fremtid.
Sv: Jenter og vaksinering mot livmorhalskreft.

Nå er da min datter bare 4 år, så regner med at det er en stund til hun har sitt første samleie enda. Det er jo annbefalt å sette vaksine før første samleie. Så vi kan fint vente og se ann virkningen over tid før vi bestemmer oss. Men er i utgangspunktet positiv til vaksinen.
__________________
Jeg er "despo".
Ida og Isak´s mamma er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-03-2008, 14:33   #5
VIP-Medlem
 
Medlem siden: Jan 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 9,911
MP Rating: 100% (2)
Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Jenter og vaksinering mot livmorhalskreft.

Ikke nå, ikke om Sprell var 12 år. Da ville jeg heller innprente hvor viktig det er med gyn-prøver regelmessig.
__________________
- Happy -
Turbo (-02), Sprell (-03), Liten (-05)
Happy er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-03-2008, 14:55   #6
Veteranmedlem
 
veslamor sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Sted: Hedmark
Meldinger: 3,224
MP Rating: 0% (0)
veslamor har en strålende fremtid.veslamor har en strålende fremtid.veslamor har en strålende fremtid.veslamor har en strålende fremtid.veslamor har en strålende fremtid.veslamor har en strålende fremtid.veslamor har en strålende fremtid.veslamor har en strålende fremtid.veslamor har en strålende fremtid.veslamor har en strålende fremtid.veslamor har en strålende fremtid.
Sv: Jenter og vaksinering mot livmorhalskreft.

om jeg hadde hatt en datter så vet jeg ikke.
hadde gjort det hvis det var mange tilfeller av livmorhalskreft i familien.

jeg har fått denne vaksinen.
var med på studie når det var her i norge.
vi viste jo ikke hvem som fikk placebo og hvem som fikk vaksinen.
snakket med legen når studien var avsluttet, og da fikk jeg vite at jeg hadde fått vaksinen.
alle som var med på studien skulle få den gratis.
studien gikk over 3 år hvis jeg ikke husker feil.
også var vi inne ofte i begynnelsen og tok kontrollen, også var det en gang i året de 2 siste årene
__________________
veslamorveslamannenHenrik født 10.06.05 Bildegalleri


veslamor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-03-2008, 17:16   #7
Æresmedlem
 
Berta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 16,856
MP Rating: 100% (24)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Jenter og vaksinering mot livmorhalskreft.

Siden jeg har hatt dette selv, ville jeg sterkt vurdert det ja. HPV overføres seksuelt og ca 80-90% av Norges befolkning har dette en eller flere ganger i løpet av livet. Det er imildertid kun et fåtall av HPV virusene som kan gi så sterke celleforandringer at det kan føre til kreft - og det er disse det vaksineres mot. De andre gir ofte også celleforandringer, men sjelden kreft.
__________________


...og Berta er atter igjen nybakt mamma
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-03-2008, 18:09   #8
VIP-Medlem
 
Tammis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Sted: Utenfor bygrensen..
Meldinger: 6,452
MP Rating: 100% (1)
Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.Tammis har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Jenter og vaksinering mot livmorhalskreft.

Jeg aner ikke. Må sette meg mer inn i det først. Men om man kan vaksinere mot kreft så er det igenting som er bedre.
__________________


Sist endret av Tammis; 12-03-2008 kl 18:14.
Tammis er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-03-2008, 18:28   #9
Seniormedlem
 
2 fine barn sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Sted: Trøndelag
Meldinger: 1,678
Blogginnlegg: 4
MP Rating: 0% (0)
2 fine barn har et ubeskrivelig bra rykte.2 fine barn har et ubeskrivelig bra rykte.2 fine barn har et ubeskrivelig bra rykte.2 fine barn har et ubeskrivelig bra rykte.2 fine barn har et ubeskrivelig bra rykte.2 fine barn har et ubeskrivelig bra rykte.2 fine barn har et ubeskrivelig bra rykte.2 fine barn har et ubeskrivelig bra rykte.2 fine barn har et ubeskrivelig bra rykte.2 fine barn har et ubeskrivelig bra rykte.2 fine barn har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Jenter og vaksinering mot livmorhalskreft.

Jeg vet ikke. Jeg synes jeg vet for lite om denne vaksinen enda til å ta stilling til det. Dessuten er min datter 2 år da så det er jo litt tidlig å tenke på dette.

Det jeg frykter er at dette skal bli en sånn falsk trygghet og at jenter derfor ikke går til regelmessige undersøkelser av underlivet sitt. Man kan faktisk få kreft selv om man er vaksinert, så man bør jo ikke stole 100% på det. I tillegg vil det at jenter ikke går til gynekolog føre til at flere har uoppdaget klamydia f.eks..
__________________
2 fine barn, Gutt 2003, Jente 2005 og bonusjente 1998

Det er vanskelig å være noe for andre, derfor er jeg noe for meg selv!!

2 fine barn er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 12-03-2008, 18:30   #10
Isa
VIP-Medlem
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Sted: Tr.heim
Meldinger: 8,333
Blogginnlegg: 36
MP Rating: 0% (0)
Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Jenter og vaksinering mot livmorhalskreft.

Da er mitt første spørsmål: hvor stor sjangse er det for at denne kreften blir oppdaget? Og hvor stor sjangse er det for at det går bra selv om det skulle være kreft?

Som Happy sier tror jeg heller jeg hadde intrepentet dette med gyn.undersøkelser, men er litt enig med veslamor og, om det er mange tilfeller av slik kreft i familien, blir det jo mer aktuelt (om det har noe med gener å gjøre da..).

Uansett er jeg ganske skeptisk til vaksiner generelt, og særlig fordi man sjeldent vet langtidsbivirkningene av vaksinene som gis i dag. Så nei, jeg tror ikke jeg hadde gitt den om jeg hadde hatt en 12 år gammel datter i dag.
__________________
Min blogg

Om man begår en feil, trenger ikke den ene feilen å bety noe. Det er hva du gjør med feilen som er viktig

-- Leif Askeland --
Isa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 01:38.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2009, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com