Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Generelt om det å ha barn




Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 10-11-2008, 09:44   #1
Supermedlem
 
Tash sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Sted: sør/vest
Meldinger: 541
MP Rating: 0% (0)
Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.
Dette bør barnet ditt kunne før det starter på skolen?

Ja, om de ikke klar alt like bra, så mener jeg det er bra å øve/være innom de fleste punktene.

Hva mener dere?

- Dette bør barnet ditt kunne før skolestart - Aktuelle nyheter - barnehage.no
__________________
Jeg er mamma til 4 fantastisk barn

Det viktigste målet i livet mitt er å være en god mamma
Tash er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-11-2008, 10:06   #2
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Østlandet
Meldinger: 281
MP Rating: 0% (0)
Millenia er fantastisk mot andre.Millenia er fantastisk mot andre.Millenia er fantastisk mot andre.Millenia er fantastisk mot andre.Millenia er fantastisk mot andre.Millenia er fantastisk mot andre.Millenia er fantastisk mot andre.Millenia er fantastisk mot andre.Millenia er fantastisk mot andre.Millenia er fantastisk mot andre.Millenia er fantastisk mot andre.
Sv: Dette bør barnet ditt kunne før det starter på skolen?

Enig med hovedinnlegger

Har skolejente til høsten igjen og hun er for lengst gjennom disse punktene.
__________________
Millenia, mai 03, juli 05 og f. 080808
Millenia er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-11-2008, 10:14   #3
Æresmedlem
 
Berta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 14,972
MP Rating: 100% (22)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Dette bør barnet ditt kunne før det starter på skolen?

Jeg synes ikke de punktene var så urimelige, men jeg har en kommentar til punkt nummer 1. Det å kunne skrive navnet sitt selv. Samt delvis punktet om å skille bokstaver som fekd d og b.

Det er ikke alle som klarer dette til de begynner på skolen, tross øving og i det hele tatt. Det er derfor et godt alternativ at barnet klarer å kjenne igjen navnet sitt når det ikke kan skrive det. Å kreve at alle barn skal kunne skrive navnet sitt den dagen de begynner på skolen synes jeg derfor blir en smule unyansert.

Selv om noen for lengst har vært gjennom alle disse punktene, er det alltid noen som henger etter og som tar ting seinere eller veldig i rykk og napp. En må for all del ikke glemme bort å ta hensyn til disse barna!
__________________
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-11-2008, 10:20   #4
Veteranmedlem
 
Tjorven75 sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 4,511
MP Rating: 0% (0)
Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Dette bør barnet ditt kunne før det starter på skolen?

Det var en kjekk liste. Jeg er ikke direkte uenig i noen av punktene (annet enn at jeg ikke synes det er veldig viktig at de kan skrive navnet sitt, men det kan jo være praktisk når de vil merke egne ting).

Jeg ser at det er noen av punktene hvor vi godt kan jobbe litt med snuppa, og så er det andre ting jeg ser vi er i mål med allerede.

Det var et godt tips at vi skal oppmuntre henne til å dikte/lage egne historier. Det har jeg ikke tenkt på før.
__________________
Tjorven
stolt mor til snuppa (januar 2005) og knerten (oktober 2007)
Tjorven75 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-11-2008, 10:23   #5
Supermedlem
 
Tash sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Sted: sør/vest
Meldinger: 541
MP Rating: 0% (0)
Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Dette bør barnet ditt kunne før det starter på skolen?

Sitat:
Opprinnelig postet av Berta Vis post
Det er ikke alle som klarer dette til de begynner på skolen, tross øving og i det hele tatt. Det er derfor et godt alternativ at barnet klarer å kjenne igjen navnet sitt når det ikke kan skrive det.
Enig. Det er heller ikke så viktig at de skriver navet sitt riktig. At de skriver navnet sitt som et navnetrekk som de selv kjenner igjen er bedre enn ingenting. Jeg vet av erfaring at læreren oppfordrer ganske så tidlig at barna eksempelvis skriver navet sitt på bøker og/eller tegneark - med en liten komentar som "de som ikke kan skrive navnet sitt kan få hjelp av meg"...(dette skjedde på første skoledag for en av våre og jeg takket meg selv for at mine barn tilfeldigvis har korte navn som er lette å lære )

Jeg stiller meg vel heller mer spørrende til "lage musikk". Kan vel ikke kalle det musikk det jeg lager - en klare vel å lage en rytme på djemben min
__________________
Jeg er mamma til 4 fantastisk barn

Det viktigste målet i livet mitt er å være en god mamma

Sist endret av Tash; 10-11-2008 kl 10:28.
Tash er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-11-2008, 10:25   #6
Supermedlem
 
Tash sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Sted: sør/vest
Meldinger: 541
MP Rating: 0% (0)
Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.Tash har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Dette bør barnet ditt kunne før det starter på skolen?

Sitat:
Opprinnelig postet av Tjorven75 Vis post
Det var en kjekk liste.


Det er en liste jeg selv bruker på "mine" 6-åringer som jeg har i barnehagen. Mestrere de dette er det litt letter å sende dem i fra meg
__________________
Jeg er mamma til 4 fantastisk barn

Det viktigste målet i livet mitt er å være en god mamma
Tash er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-11-2008, 10:26   #7
Æresmedlem
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 18,600
MP Rating: 100% (4)
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Dette bør barnet ditt kunne før det starter på skolen?

Grei liste å være innom, men på ingen måter absolutt.
__________________
“God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
the courage to change the things I can,
and the wisdom to know the difference.”
Reinhold Niebuhr

Hjertemamma med hjertebarnet'05 Støtt LHL!

Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-11-2008, 18:13   #8
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2003
Sted: Back in Norway!
Meldinger: 496
MP Rating: 0% (0)
Minn er fantastisk mot andre.Minn er fantastisk mot andre.Minn er fantastisk mot andre.Minn er fantastisk mot andre.Minn er fantastisk mot andre.Minn er fantastisk mot andre.Minn er fantastisk mot andre.Minn er fantastisk mot andre.Minn er fantastisk mot andre.Minn er fantastisk mot andre.Minn er fantastisk mot andre.
Sv: Dette bør barnet ditt kunne før det starter på skolen?

Virker som en grei liste. 6-åringen min begynte på skolen i høst, og dette er ting hun klarer fint.
Men det burde vært et punkt om høflighet også, om ikke annet enn å kunne si Takk og Vær så snill der det hører hjemme. Dette er ting jeg prøver å innprente i mine jenter, selv om det ofte virker som det ikke er in å være høflig lengre....
Minn er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-11-2008, 18:26   #9
Supermedlem
 
nordlandsjente sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Sted: Nordre Nordland
Meldinger: 655
MP Rating: 100% (2)
nordlandsjente har mye å være stolt av.nordlandsjente har mye å være stolt av.nordlandsjente har mye å være stolt av.nordlandsjente har mye å være stolt av.nordlandsjente har mye å være stolt av.nordlandsjente har mye å være stolt av.nordlandsjente har mye å være stolt av.nordlandsjente har mye å være stolt av.nordlandsjente har mye å være stolt av.nordlandsjente har mye å være stolt av.nordlandsjente har mye å være stolt av.
Sv: Dette bør barnet ditt kunne før det starter på skolen?

Kjekk liste, skulle gjerne lest den før storebror begynte i skolen nå i høst. Synes det var mange punkt som var kjekk å tenke over som en forberedelse til skolen.
__________________
21. nov. 02 - Amund 20. mai 07

nordlandsjente er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-11-2008, 18:45   #10
Isa
VIP-Medlem
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Sted: Tr.heim
Meldinger: 6,434
Blogginnlegg: 36
MP Rating: 0% (0)
Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.Isa har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Dette bør barnet ditt kunne før det starter på skolen?

Sitat:
Opprinnelig postet av Berta Vis post
Jeg synes ikke de punktene var så urimelige, men jeg har en kommentar til punkt nummer 1. Det å kunne skrive navnet sitt selv. Samt delvis punktet om å skille bokstaver som fekd d og b.

Det er ikke alle som klarer dette til de begynner på skolen, tross øving og i det hele tatt. Det er derfor et godt alternativ at barnet klarer å kjenne igjen navnet sitt når det ikke kan skrive det. Å kreve at alle barn skal kunne skrive navnet sitt den dagen de begynner på skolen synes jeg derfor blir en smule unyansert.
Enig. Å skille mellom bokstaven d og b er jo vanskelig, og det er ikke alle som har enkle navn å lære seg.
Samtidig, så er jo navnet ofte det første barnet lærer å skrive, og det er helt klart noe man bør begynne å prøve på før man begynner på skolen.

Men lista er jo et veldig godt utgangspunkt for hva man bør være innom, både som forelder og som ansatt i barnehage.
__________________
Datascrapping - Min blogg - Bakovervendt er best! Min datascrapping-vise-frem-og-skryte-tråd Isa´s sangbok

Om man begår en feil, trenger ikke den ene feilen å bety noe. Det er hva du gjør med feilen som er viktig

-- Leif Askeland --
Isa er pålogget nå   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 15:56.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com