Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Generelt om det å ha barn

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 02-10-2008, 20:20   #1
Medlem

Happymom sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Sted: i et hus ved sjøen
Meldinger: 379
MP Rating: 0% (0)
Happymom har mye å være stolt av.Happymom har mye å være stolt av.Happymom har mye å være stolt av.Happymom har mye å være stolt av.Happymom har mye å være stolt av.Happymom har mye å være stolt av.Happymom har mye å være stolt av.Happymom har mye å være stolt av.Happymom har mye å være stolt av.Happymom har mye å være stolt av.Happymom har mye å være stolt av.
Hvor lenge kan en to mnd baby sitte i bilstolen?

Hei.

Vi må reise hjem i begravelse til min farmor. Bilturen blir da 50 mil. Ville dere utsatt en liten baby for den turen? Blir veldig dyrt med fly nå når vi er så seint ute med bestilling.

Hvor lenge kan en to mnd baby sitte i bilstolen før vi må ta pause? Hvor lange bør pausene være? Hva når baby sover, må vi vekke henne for å ta pause?

Håper noen av dere kloke damer kan svare meg på dette. Vil ikke utsette ryggen hennes for noe hun kan få plager av senere.

Klem Happymom
Gammel 02-10-2008, 20:26   #2
Moderator

Monen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Lier
Meldinger: 1,396
Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hvor lenge kan en to mnd baby sitte i bilstolen?

2 timer fikk vi beskjed av fysio. Da burde man vekke babyen selvom den sover.
Vi reiste til svigers i Skåne da snuppa var 1 mnd. Tok båten ned, men kjørte hjem. Det er ca 75 mil. Vi lot henne sitte 3 timer en gang da hun sov, men da tok vi en pause på 1.5 time etterpå.
Ang pause, ville jeg tatt en pause på 20-30 min annenhver time.
En del pauser faller jo naturlig også, hun må jo ha mat og skifte bleie
Gammel 02-10-2008, 20:49   #3
Veteranmedlem

Nicy sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Sted: På en rosa sky
Meldinger: 3,248
Nicy har et ubeskrivelig bra rykte.Nicy har et ubeskrivelig bra rykte.Nicy har et ubeskrivelig bra rykte.Nicy har et ubeskrivelig bra rykte.Nicy har et ubeskrivelig bra rykte.Nicy har et ubeskrivelig bra rykte.Nicy har et ubeskrivelig bra rykte.Nicy har et ubeskrivelig bra rykte.Nicy har et ubeskrivelig bra rykte.Nicy har et ubeskrivelig bra rykte.Nicy har et ubeskrivelig bra rykte.

Da vi skulle kjöre 60 mil med vår på 2,5 mnd leste jeg mye om det der og kom fram til at det ikke finnes noen grunn til at barnet ikke skal kunne sitte lenge, så fremt det er fornöyd. Vi kjörte på så langt vi kunne når barna var roliga og fornöyde. Så stoppet vi heller og tok en pause når de ble slitne. Det tok ca ti timer.

"Life is what happens to you when you're busy making other plans" ~John Lennon~

Turbo høst-03 , : Snuppa vår-06
Nicy er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-10-2008, 20:51   #4
Æresmedlem

snuppa sin avatar

Medlem siden: May 2002
Sted: Hjemme
Meldinger: 10,121
MP Rating: 100% (1)
snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.snuppa har et ubeskrivelig bra rykte.

La barnet sitte til det sier i fra selv. Sover barnet er det bare å kjøre. Dette med at ryggen tar skade er bare en myte. Det finnes ingen beviser på at barnet tar skade av det. Bruk sunn fornuft og gi barnet pauser når det trenger det.
Jeg er visst ferdig som babylager

snuppa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-10-2008, 21:06   #5
Moderator

Monen sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Sted: Lier
Meldinger: 1,396
Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.Monen har et ubeskrivelig bra rykte.

Syns det er så vanskelig det der, jeg. For en fysioterapaut bør jo vite hva hun driver med?
Vi skulle gjerne kjørt lenger av gangen, for snuppa storkoser seg i bilstolen..
Vi skal nedover til jul igjen, så det hadde vært greit å vite.
Gammel 02-10-2008, 21:13   #6
VIP-Medlem

Strikkis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meldinger: 8,178
Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.Strikkis har et ubeskrivelig bra rykte.

ikke søren om jeg hadde vekket en sovende baby fordi det hadde gått lang tid.

jeg hadde kjørt til babyen var lei/sulten/bleieskift osv..

Strikkis er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 02-10-2008, 21:14   #7
Veteranmedlem

mammmamia sin avatar

Medlem siden: Mar 2006
Sted: Østlandet
Meldinger: 3,405
mammmamia har et ubeskrivelig bra rykte.mammmamia har et ubeskrivelig bra rykte.mammmamia har et ubeskrivelig bra rykte.mammmamia har et ubeskrivelig bra rykte.mammmamia har et ubeskrivelig bra rykte.mammmamia har et ubeskrivelig bra rykte.mammmamia har et ubeskrivelig bra rykte.mammmamia har et ubeskrivelig bra rykte.mammmamia har et ubeskrivelig bra rykte.mammmamia har et ubeskrivelig bra rykte.mammmamia har et ubeskrivelig bra rykte.

Mange fysioterapeuter er ikke oppdaterte, og gir rådene sine basert på "gamle dager", da bilstolene var bratte, dårlig polstret og uergonomiske for barnet. Så lenge babyen har det bra er det bare å kjøre, en liten baby trenger uansett jevnlige pauser til amming, bleieskift osv, så så ekstremt lenge er det jo som regel ikke mulig å kjøre i strekk uansett Vi kjørte Trondheim-Oslo da lillesnuppa var 4 dager gammel og stoppet 3 ganger på turen, og har siden kjørt samme strekning maaange ganger uten problemer og uten stopp annenhver time, da hadde vi aaaldri kommet frem
Gammel 02-10-2008, 21:18   #8
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 18,433
MP Rating: 100% (24)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Snuppa
Dette med at ryggen tar skade er bare en myte.
Sier hvem og på hvilket grunnlag?

Jeg har til gode å se dokumentasjon på at ryggen tar skade av dette, men jeg har også til gode å se noe som dokumenter at ryggen ikke tar skade av det.

Derfor tar jeg inntil jeg får dokumentasjon på det ene eller andre, anbefalingene om å redusere sitting (ikke at en skal ta lange turer, men bruke hodet og begrense mange og lange turer uten pause) hos spedbarn stort sett alvorlig og stiller meg undrende til at det skal være en myte når jeg ikke har sett dokumentasjon på hverken det ene eller andre. Det jeg ser er kun synsing om hva som er bra eller ei.

Personlig hadde jeg tatt turen, men jeg ville tatt pauser underveis, dog en to timers tur for en sovende baby hadde jeg glatt tatt. Det handler vel mer om lengden totalt sett og hyppigheten av slike ting enn en enkelt biltur sier fornuften meg.
Gammel 02-10-2008, 21:24   #9
Seniormedlem

Cathie sin avatar

Medlem siden: Apr 2006
Sted: Akershus
Meldinger: 2,799
Cathie har et ubeskrivelig bra rykte.Cathie har et ubeskrivelig bra rykte.Cathie har et ubeskrivelig bra rykte.Cathie har et ubeskrivelig bra rykte.Cathie har et ubeskrivelig bra rykte.Cathie har et ubeskrivelig bra rykte.Cathie har et ubeskrivelig bra rykte.Cathie har et ubeskrivelig bra rykte.Cathie har et ubeskrivelig bra rykte.Cathie har et ubeskrivelig bra rykte.Cathie har et ubeskrivelig bra rykte.

Det jeg har hørt fra en fysio er at så lenge ikke babyen sier fra selv er det bare å kjøre, de begrenser seg selv naturlig med behov for mat og bleieskift.
Han hadde vært med på et forskningsprosjekt om spedbarn og rygger også ifm bilseter, og i India og andre land blir barn bært i sjal og den fasongen barnet fikk på ryggen ble ca samme. Selvfølgelig er et barn bedre støttet i et sjal, men så lenge det er en babstyol var det ikke noe problem sa han.
Gammel 02-10-2008, 21:28   #10
Medlem

Medlem siden: Aug 2008
Meldinger: 113
anita791 har mye å være stolt av.anita791 har mye å være stolt av.anita791 har mye å være stolt av.anita791 har mye å være stolt av.anita791 har mye å være stolt av.anita791 har mye å være stolt av.anita791 har mye å være stolt av.anita791 har mye å være stolt av.anita791 har mye å være stolt av.anita791 har mye å være stolt av.anita791 har mye å være stolt av.

Kommer ann på bilstolen. Men vi kjørte til Otta i sommer(fra gardermoen omtrent) og det gikk bra. Matilde var da 2 mnd. Vi hadde et stopp. Vekket ikke jentungen for å ta pause. De nye setene er utviklet så bra nå at de skal tåle å være en stund i de. Før sa de max en time med de minste.
anita791 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Stikkord
2 mnd baby i bilstol

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 01:03.