Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Generelt om det å ha barn

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 10-06-2009, 18:52   #1
Supermedlem

xtina sin avatar

Medlem siden: Aug 2006
Meldinger: 1,177
MP Rating: 100% (1)
xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.
Hvordan får jeg min stankelbein av en 10åring til å spise skolematen?

Ganske fortvilt her nå altså.
Min 10åring er bare "skinn og bein", han spiser egentlig greit hjemme, men flere ganger i uka så har han ikke rørt skolematen. Er den rørt så er det kanskje bare tatt ei halv skive.
Jeg har prøvd alt av pålegg han vil ha (sjokoladepålegg får han ikke), jeg har prøvd laptop lunshbox med mye spennende uten hell.

Grunnene han oppgir for at han ikke har spist er: glemte det, var ikke sulten, rakk ikke osv osv. Hundrevis av unnskyldninger.
Jeg har tryglet, truet kjeftet og bedt han om å spise maten sin, og forklart han viktigheten, men Nei

Jeg synes det er kjempeviktig, han kan ikke gå en hel dag på den ussle skiven han spiser til frokost? Hvordan skal jeg få han til å spise?

xtina er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-06-2009, 19:18   #2
Supermedlem

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 1,434
MP Rating: 0% (0)
Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Hvordan får jeg min stankelbein av en 10åring til å spise skolematen?

Vi hadde samme problemet med P en stund i fjor. Jeg snakka med lærerene hennes slik at de holdt et øye med at hun spiste på skolen. P visste om dette, og avtalen var at hun skulle ta opp matboksen og i allefall ta et tygg. Dette sa jeg også til lærerne, slik at det ikke ble et press for å spise, men at hun skulle prøve å finne tid og ro til det.

Det gikk seg til etterhvert, og nå spiser hun hver dag.
Gammel 10-06-2009, 20:08   #3
VIP-Medlem

emin sin avatar

Medlem siden: Dec 2001
Sted: Harstad, Troms
Meldinger: 9,816
MP Rating: 100% (5)
emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.emin har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Kreps-77 Vis post
Vi hadde samme problemet med P en stund i fjor. Jeg snakka med lærerene hennes slik at de holdt et øye med at hun spiste på skolen. P visste om dette, og avtalen var at hun skulle ta opp matboksen og i allefall ta et tygg. Dette sa jeg også til lærerne, slik at det ikke ble et press for å spise, men at hun skulle prøve å finne tid og ro til det.

Det gikk seg til etterhvert, og nå spiser hun hver dag.
Vi har samme problemet med storesøster, bare at hun nekter å spise frokost også. Vi har snakket med lærerne, men de følger det tydeligvis ikke opp. Som regel har hun spist en halv skive eller noe, maks en hel, og vi har prøvd alt inkludert sjokoladepålegg, bare for å få mat i jenta. Men neida. Tynne stilken min.

Faren er av typen som blir kvalm ved tanken på frokost og ikke spiser før lunsj, så hun er vel samme ulla. Synes likevel hun bør spise lunsj i det minste. Hun får jo nesten ikke mat i seg før til middag. *stort frustrasjonssukk*

Tips mottas med takk!

sitter bakovervendt i Britax Secura
Hobbyblogg
emin er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-06-2009, 20:12   #4
Supermedlem

Kreps-77 sin avatar

Meldinger: 1,434
Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.Kreps-77 har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av emin Vis post
Vi har samme problemet med storesøster, bare at hun nekter å spise frokost også. Vi har snakket med lærerne, men de følger det tydeligvis ikke opp. Som regel har hun spist en halv skive eller noe, maks en hel, og vi har prøvd alt inkludert sjokoladepålegg, bare for å få mat i jenta. Men neida. Tynne stilken min.

Faren er av typen som blir kvalm ved tanken på frokost og ikke spiser før lunsj, så hun er vel samme ulla. Synes likevel hun bør spise lunsj i det minste. Hun får jo nesten ikke mat i seg før til middag. *stort frustrasjonssukk*

Tips mottas med takk!
Det er for dårlig av lærerne at de ikke følger det opp. Jeg er selv lærer, og spesielt på slutten av mellomtrinnet og på ungdomsskolen følger jeg med at elevene spiser mat. Det er så viktig å fange opp sike ting tidlig, i tillegg har det mye å si for læring og konsentrasjon at man spiser.

Når det gjelder frokost har vi til tider spilt kort eller brettspill mens vi har spist. Da glir det som regel ned ei brødskive uten at hun har noe fokus på spisinga.

Det er ikke lett dette...
Gammel 10-06-2009, 20:22   #5
Medlem

Metemor sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Meldinger: 379
Metemor har mye å være stolt av.Metemor har mye å være stolt av.Metemor har mye å være stolt av.Metemor har mye å være stolt av.Metemor har mye å være stolt av.Metemor har mye å være stolt av.Metemor har mye å være stolt av.Metemor har mye å være stolt av.Metemor har mye å være stolt av.Metemor har mye å være stolt av.Metemor har mye å være stolt av.

Jeg ville også ha snakket med læreren om dette, og bedt hun/han om å holde et øye med det.

Jeg er også lærer, og vi har flere slike avtaler med foreldrene. Noen ganger hvis barna ikke spiser, må de sitte inne i friminuttet for å spise. Noe av maten skal i dem uansett.
Gammel 10-06-2009, 21:00   #6
Supermedlem

xtina sin avatar

xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.xtina har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Metemor Vis post
Jeg ville også ha snakket med læreren om dette, og bedt hun/han om å holde et øye med det.

Jeg er også lærer, og vi har flere slike avtaler med foreldrene. Noen ganger hvis barna ikke spiser, må de sitte inne i friminuttet for å spise. Noe av maten skal i dem uansett.

Ja jeg tror jeg bare får gjøre det altså, han spiser jo ikke ellers. Unntaket er om det er noe spesielt og jeg har sendt med kjeks, kvikk lunsj eller noe. Da er det skrapt når han kommer hjem(skivene ligger igjen da)

xtina er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-06-2009, 21:06   #7
Medlem

Sirikit sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Meldinger: 185
Sirikit har en strålende fremtid.Sirikit har en strålende fremtid.Sirikit har en strålende fremtid.Sirikit har en strålende fremtid.Sirikit har en strålende fremtid.Sirikit har en strålende fremtid.Sirikit har en strålende fremtid.Sirikit har en strålende fremtid.Sirikit har en strålende fremtid.Sirikit har en strålende fremtid.Sirikit har en strålende fremtid.

Litt ved siden av problemstillingen; men jeg skulle virkelig ønske vi hadde varm skolemat i norske skoler, slik de har de ellers i Norden. Utrolig at Norge er dårligst i klassen på den måten, og utrolig at ingen av partiene (bortsett fra SV delvis) går inn for varm skolemat. Særlig i ungdomsskolen synes jeg dette burde vært innført, da det da begynner å bli vanlig å skippe matpakke (klart det, matpakke er kjedelig) og isteden kjøpe seg en brus og en bolle; med de konsekvensene det har på konsentrasjonen.

Det er klart påvist hos de som har hatt varm skolemat som prøveprosjekt i Norge at ungene er mye mer opplagt og konsentrerte som følge av innføringen (som de nå legger ned pga manglende midler)
Gammel 10-06-2009, 21:10   #8
Seniormedlem

Lykkelig77 sin avatar

Sted: Harestua
Meldinger: 2,028
Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.Lykkelig77 har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Sirikit Vis post
Litt ved siden av problemstillingen; men jeg skulle virkelig ønske vi hadde varm skolemat i norske skoler, slik de har de ellers i Norden. Utrolig at Norge er dårligst i klassen på den måten, og utrolig at ingen av partiene (bortsett fra SV delvis) går inn for varm skolemat. Særlig i ungdomsskolen synes jeg dette burde vært innført, da det da begynner å bli vanlig å skippe matpakke (klart det, matpakke er kjedelig) og isteden kjøpe seg en brus og en bolle; med de konsekvensene det har på konsentrasjonen.

Det er klart påvist hos de som har hatt varm skolemat som prøveprosjekt i Norge at ungene er mye mer opplagt og konsentrerte som følge av innføringen (som de nå legger ned pga manglende midler)
Signerer! Jeg ser svensk og vant til å få varm lunsj hver dag i barnahage og skole til og med videregående.
Gammel 10-06-2009, 21:35   #9
Supermedlem

xtina sin avatar

Helt enig, jeg tror det hadde gjort til at min gutt hadde spist iallefall. Ellers leste jeg et sted om et privat firma i Bærum(?) som leverte sunn og god mat til de som abbonerte. Skulle gjerne betalt for det jeg, hadde tilbudet vært her.

Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 03:24.