Her i huset er vi stadig på byen og stadig på besøk hos folk. Jeg prøver å ha rutiner på sovetid for Dokka, men det hender det sklir litt ut. I somer har det gått helt over stokk og stein
Jeg har alltid stelleveska med. I den er det bleier, ekstra skift, en boks "Folk i farta" (Småfolk sin, oppbevares i romtemp og spises som den er), vannflaske (avent sin no-spill-kopp) og annet som er kjekt å ha.
Vi bor i gangavstand fra sentrum, ca 4 km. Jeg drar gjerne til byen tidlig på dagen, spiser lunsj på cafe og håper Dokka sovner rett etterpå. Det er det ikke alltid hun gjør.
Hun sover hvilen sin en gang mellom 11 og 15... fra 20 minutter til 1,5 time. Dette gjelder og om vi er hjemme. Har aldri hatt faste sovetider den Dokka mi
Er vi på besøk på kvelden og vi vet det blir seint steller jeg henne for kvelden der vi er. Har vi anledning og det passe sånn så legger jeg henne i senga der vi er. Da trenger jeg ikke passe sånn på klokka
Om hun har pysjen på avhenger av om jeg vet at det kommer til å bli seint når vi drar hjemmenfra om morgenen
Hun sover da fint i en body! Håndkle til kveldsbadet låner vi hos verten, kveldsmaten likeså (kan være det blir vafler til kvelds
).
Hun våkner alltid når hun flyttes, men sovner igjen greit. Neste morgen er det rise and shine kl. 07:00 uansett.
Det er spiseforbud i bilen, gjelder voksne og barn, så all spising foregår før avreise.
Melk i flaske har hun bare fått på dagtid (skjeldent!), etter at hun sluttet med pupp 1 år gammel.
Hun har alltid en tutekopp med vann i senga, som hun som regel drikker opp i løpet av natta. Sulten er hun alltid på morgenen uansett sist inntatte måltid
Hun får en skalk å
Alle familier og barn er forskjellige. Rutiner som passer for oss trenger ikke passe for dere. Prøv deg frem. Vil tro at å dra til byen tidlig på dagen vil hjelpe på trøtte og grinete unger på kvelden.
Kanskje du kan prøve å tilbringe hele dagen i byen, når dere først er der? Spis lunsj på cafe/ restaurant, lek i parken eller på en lekeplass, gjør byturen til noe mer enn et jag etter å rekke å handle alt på kortest mulig tid. Så får ungene tid til å suge til seg alle inntrykk og føler at de har vært på byen de også.
Dokka er helt i sitt ess når vi er i sentrum! Da flørter hun med forbipasserende, klatrer opp og prøvesitter alle benkene i Storgata, speiler seg i butikkvinduer og er helt i hundre. Og så sovner hun i vogna på vei hjem (tar 45 min å gå hjem), uansett tid på dagen