Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Generelt om det å ha barn

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 11-08-2009, 13:16   #21
Medlem

Mama Maria sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Sted: Porsgrunn
Meldinger: 165
MP Rating: 0% (0)
Mama Maria har en strålende fremtid.Mama Maria har en strålende fremtid.Mama Maria har en strålende fremtid.Mama Maria har en strålende fremtid.Mama Maria har en strålende fremtid.Mama Maria har en strålende fremtid.Mama Maria har en strålende fremtid.Mama Maria har en strålende fremtid.Mama Maria har en strålende fremtid.Mama Maria har en strålende fremtid.Mama Maria har en strålende fremtid.
Sv: Når ungene er utslitt etter en bytur eller andre turer... hva med mat på kvelden?

Her i huset er vi stadig på byen og stadig på besøk hos folk. Jeg prøver å ha rutiner på sovetid for Dokka, men det hender det sklir litt ut. I somer har det gått helt over stokk og stein

Jeg har alltid stelleveska med. I den er det bleier, ekstra skift, en boks "Folk i farta" (Småfolk sin, oppbevares i romtemp og spises som den er), vannflaske (avent sin no-spill-kopp) og annet som er kjekt å ha.
Vi bor i gangavstand fra sentrum, ca 4 km. Jeg drar gjerne til byen tidlig på dagen, spiser lunsj på cafe og håper Dokka sovner rett etterpå. Det er det ikke alltid hun gjør.
Hun sover hvilen sin en gang mellom 11 og 15... fra 20 minutter til 1,5 time. Dette gjelder og om vi er hjemme. Har aldri hatt faste sovetider den Dokka mi

Er vi på besøk på kvelden og vi vet det blir seint steller jeg henne for kvelden der vi er. Har vi anledning og det passe sånn så legger jeg henne i senga der vi er. Da trenger jeg ikke passe sånn på klokka
Om hun har pysjen på avhenger av om jeg vet at det kommer til å bli seint når vi drar hjemmenfra om morgenen Hun sover da fint i en body! Håndkle til kveldsbadet låner vi hos verten, kveldsmaten likeså (kan være det blir vafler til kvelds ).
Hun våkner alltid når hun flyttes, men sovner igjen greit. Neste morgen er det rise and shine kl. 07:00 uansett.

Det er spiseforbud i bilen, gjelder voksne og barn, så all spising foregår før avreise.
Melk i flaske har hun bare fått på dagtid (skjeldent!), etter at hun sluttet med pupp 1 år gammel.
Hun har alltid en tutekopp med vann i senga, som hun som regel drikker opp i løpet av natta. Sulten er hun alltid på morgenen uansett sist inntatte måltid Hun får en skalk å

Alle familier og barn er forskjellige. Rutiner som passer for oss trenger ikke passe for dere. Prøv deg frem. Vil tro at å dra til byen tidlig på dagen vil hjelpe på trøtte og grinete unger på kvelden.
Kanskje du kan prøve å tilbringe hele dagen i byen, når dere først er der? Spis lunsj på cafe/ restaurant, lek i parken eller på en lekeplass, gjør byturen til noe mer enn et jag etter å rekke å handle alt på kortest mulig tid. Så får ungene tid til å suge til seg alle inntrykk og føler at de har vært på byen de også.
Dokka er helt i sitt ess når vi er i sentrum! Da flørter hun med forbipasserende, klatrer opp og prøvesitter alle benkene i Storgata, speiler seg i butikkvinduer og er helt i hundre. Og så sovner hun i vogna på vei hjem (tar 45 min å gå hjem), uansett tid på dagen
Gammel 11-08-2009, 13:37   #22
Medlem

Sandtrollet sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Meldinger: 195
Sandtrollet er fantastisk mot andre.Sandtrollet er fantastisk mot andre.Sandtrollet er fantastisk mot andre.Sandtrollet er fantastisk mot andre.Sandtrollet er fantastisk mot andre.Sandtrollet er fantastisk mot andre.Sandtrollet er fantastisk mot andre.Sandtrollet er fantastisk mot andre.Sandtrollet er fantastisk mot andre.Sandtrollet er fantastisk mot andre.Sandtrollet er fantastisk mot andre.
Sv: Når ungene er utslitt etter en bytur eller andre turer... hva med mat på kvelden?

Hvor gammel er egentlig storesøster, hun som får flaske før hun legger seg?
Er det henne som skal begynne på skolen, eller missforstod jeg nå?

Sandtrollet er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-08-2009, 15:50   #23
Seniormedlem

Marry sin avatar

Medlem siden: Feb 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 2,545
MP Rating: 100% (2)
Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.Marry har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av Sandtrollet Vis post
Hvor gammel er egentlig storesøster, hun som får flaske før hun legger seg?
Er det henne som skal begynne på skolen, eller missforstod jeg nå?
Tror hun er 2 år.
Gammel 11-08-2009, 18:50   #24
Seniormedlem

Heidipus sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Telemark
Meldinger: 2,165
Heidipus har et ubeskrivelig bra rykte.Heidipus har et ubeskrivelig bra rykte.Heidipus har et ubeskrivelig bra rykte.Heidipus har et ubeskrivelig bra rykte.Heidipus har et ubeskrivelig bra rykte.Heidipus har et ubeskrivelig bra rykte.Heidipus har et ubeskrivelig bra rykte.Heidipus har et ubeskrivelig bra rykte.Heidipus har et ubeskrivelig bra rykte.Heidipus har et ubeskrivelig bra rykte.Heidipus har et ubeskrivelig bra rykte.

Vi har også en times kjøring til byen, og vi drar enten hjem før det blir for sent, eller så får de mat og pysj/tannpuss før hjemreise, så det bare er å bære de i seng heime.
Heidipus er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-08-2009, 19:12   #25
Supermedlem

geysirland sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 1,092
Blogginnlegg: 37
geysirland har et ubeskrivelig bra rykte.geysirland har et ubeskrivelig bra rykte.geysirland har et ubeskrivelig bra rykte.geysirland har et ubeskrivelig bra rykte.geysirland har et ubeskrivelig bra rykte.geysirland har et ubeskrivelig bra rykte.geysirland har et ubeskrivelig bra rykte.geysirland har et ubeskrivelig bra rykte.geysirland har et ubeskrivelig bra rykte.geysirland har et ubeskrivelig bra rykte.geysirland har et ubeskrivelig bra rykte.

Jada vi er på byen minst 3 ganger i uka... nei fra spøk til alvor... til du som skrev det... og til du som skrev at hun bruker flaske når hun skal på skolen...

Det har skjedd 3 ganger i sommer... de tre gangene vi har funnet på noe annet enn å sitte hjemme.

Og de har ikke tatt noe skade av det for å si det sånn..det er heller sånn at det første 2 åringen spør om dagen etter..hvor skal vi idag da???? vil visst ut å farte hver dag hun hvis det hadde vært opp til henne.

Det som har skjedd er at 2 åringen har fått ei flaske vanlig melk før hun sovner... er hun utslitt og vil sove så pusser jeg tenna i senga...går greit det og. Minsten har jeg også bare lagt med en flaske melk..han har fint lite tenner enda så det går greit uten tannpuss og da har de sovet til morgen til ca kl 7... da har de sovna i 17 eller 17.30.

Ja de har lagt seg med klærne på også... det er ikke så himla viktig syns jeg når de er trøtte. Da vi jeg mase minst mulig med dem.

Så har vi tatt igjen det forsømte dagen etter.

Jeg orket bare ikke å sitte hjemme hele sommer'n har stort sett sittet hjemme i 2,5 år nå..så det er morsomt å komme seg litt ut... trene på å bli litt sosial igjen.
Gammel 11-08-2009, 19:16   #26
Supermedlem

geysirland sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Meldinger: 1,092
Blogginnlegg: 37
geysirland har et ubeskrivelig bra rykte.geysirland har et ubeskrivelig bra rykte.geysirland har et ubeskrivelig bra rykte.geysirland har et ubeskrivelig bra rykte.geysirland har et ubeskrivelig bra rykte.geysirland har et ubeskrivelig bra rykte.geysirland har et ubeskrivelig bra rykte.geysirland har et ubeskrivelig bra rykte.geysirland har et ubeskrivelig bra rykte.geysirland har et ubeskrivelig bra rykte.geysirland har et ubeskrivelig bra rykte.

Me like... ja jeg har brukt den Folk i farta boksen også. Den er hendig ellers har jeg brukt disse nye middagsboksene når de blir tomme..vasker de og lager brødbiter ned på dem så har men flere måltider med seg. Så har jeg ikke med vanlig melk ..redd for at den skal bli sur. Men det som har funka er å koke vann og ha på flasker og ha aliminiums folie rundt så holder det seg lunka hele dagen og så blander jeg på NAN hvis det går litt fort i svingene sånn at han slipper å vente på å finne ett sted å sette seg ned lissom. Det kan man gi mens han sitter i vogna.

Ja det er sånn vi har lagt opp det. Drar når minsten har sovetid... slik at han får slappet av i bilen. Så er vi der vi er til de blir trøtte igjen og så drar vi hjem. DA spiser vi der vi er..og prøver å lage det til noe koselig. Nei det er intet stress...vi tar oss god tid med alt. Alt blir på barnas premisser og skal jeg kjøpe noe så blir det bare en ting eller noe sånt. Noe mer blir det ikke tid til.

Jeg syns det har funka bra det opplegget jeg la opp.

Sitat:
Opprinnelig postet av Mama Maria Vis post
Her i huset er vi stadig på byen og stadig på besøk hos folk. Jeg prøver å ha rutiner på sovetid for Dokka, men det hender det sklir litt ut. I somer har det gått helt over stokk og stein

Jeg har alltid stelleveska med. I den er det bleier, ekstra skift, en boks "Folk i farta" (Småfolk sin, oppbevares i romtemp og spises som den er), vannflaske (avent sin no-spill-kopp) og annet som er kjekt å ha.
Vi bor i gangavstand fra sentrum, ca 4 km. Jeg drar gjerne til byen tidlig på dagen, spiser lunsj på cafe og håper Dokka sovner rett etterpå. Det er det ikke alltid hun gjør.
Hun sover hvilen sin en gang mellom 11 og 15... fra 20 minutter til 1,5 time. Dette gjelder og om vi er hjemme. Har aldri hatt faste sovetider den Dokka mi

Er vi på besøk på kvelden og vi vet det blir seint steller jeg henne for kvelden der vi er. Har vi anledning og det passe sånn så legger jeg henne i senga der vi er. Da trenger jeg ikke passe sånn på klokka
Om hun har pysjen på avhenger av om jeg vet at det kommer til å bli seint når vi drar hjemmenfra om morgenen Hun sover da fint i en body! Håndkle til kveldsbadet låner vi hos verten, kveldsmaten likeså (kan være det blir vafler til kvelds ).
Hun våkner alltid når hun flyttes, men sovner igjen greit. Neste morgen er det rise and shine kl. 07:00 uansett.

Det er spiseforbud i bilen, gjelder voksne og barn, så all spising foregår før avreise.
Melk i flaske har hun bare fått på dagtid (skjeldent!), etter at hun sluttet med pupp 1 år gammel.
Hun har alltid en tutekopp med vann i senga, som hun som regel drikker opp i løpet av natta. Sulten er hun alltid på morgenen uansett sist inntatte måltid Hun får en skalk å

Alle familier og barn er forskjellige. Rutiner som passer for oss trenger ikke passe for dere. Prøv deg frem. Vil tro at å dra til byen tidlig på dagen vil hjelpe på trøtte og grinete unger på kvelden.
Kanskje du kan prøve å tilbringe hele dagen i byen, når dere først er der? Spis lunsj på cafe/ restaurant, lek i parken eller på en lekeplass, gjør byturen til noe mer enn et jag etter å rekke å handle alt på kortest mulig tid. Så får ungene tid til å suge til seg alle inntrykk og føler at de har vært på byen de også.
Dokka er helt i sitt ess når vi er i sentrum! Da flørter hun med forbipasserende, klatrer opp og prøvesitter alle benkene i Storgata, speiler seg i butikkvinduer og er helt i hundre. Og så sovner hun i vogna på vei hjem (tar 45 min å gå hjem), uansett tid på dagen
Gammel 11-08-2009, 21:03   #27
VIP-Medlem

lucifine sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 5,183
MP Rating: 100% (1)
lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av geysirland Vis post
. Men det som har funka er å koke vann og ha på flasker og ha aliminiums folie rundt så holder det seg lunka hele dagen og så blander jeg på NAN hvis det går litt fort i svingene sånn at han slipper å vente på å finne ett sted å sette seg ned lissom. Det kan man gi mens han sitter i vogna.

Jeg syns det har funka bra det opplegget jeg la opp.
Bra opplegg syntes jeg, bare en ting jeg må peke på.. Nan skal blandes ut i minst 70 grader i henhold til anbefalingene fra who. Jeg pleide ta med en termos med kokvarme vann og en flaske med fryst vann.. så målte jeg ut halve vann mengden med det varme, tilsatte pulveret og så målte jeg opp det kalde, tilsatte det og vips: drikkeklar MME. Dette forutsetter at du har med en måleflaske i tilegg til den som skal drikkes fra, en god termos og muligheten til å fryse vann på forhånd (evnt kjøpe imsdal).
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 11:53.