Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Generelt om det å ha barn

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 07-06-2009, 08:02   #1
Supermedlem

SiRi_25 sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Meldinger: 758
MP Rating: 0% (0)
SiRi_25 har mye å være stolt av.SiRi_25 har mye å være stolt av.SiRi_25 har mye å være stolt av.SiRi_25 har mye å være stolt av.SiRi_25 har mye å være stolt av.SiRi_25 har mye å være stolt av.SiRi_25 har mye å være stolt av.SiRi_25 har mye å være stolt av.SiRi_25 har mye å være stolt av.SiRi_25 har mye å være stolt av.SiRi_25 har mye å være stolt av.
nattbleie eller ikke??

Nå trenger jeg noen kloke mamma-hoder her

Snuppa har vært tørr på dagen i over 1 år, men har fortsatt hatt såpass våte nattbleier at vi har valgt å beholde denne. Vi kuttet ut nattbleien for en tid tilbake (2 mnd?) og en stund gikk det veldig fint. Hun har uhell innimellom, men periodevis samt den siste uka har det vært nesten hver natt. Jeg begynner å bli skikkelig lei av å vaske sengetøy, det går en maskin hver dag nå.

Jeg tenker at hun kanskje ikke er klar for å sove uten ennå og at det går på selvtilliten hennes når hun til stadighet våkner våt.

Mannen min mener at hvis hun tisser på seg vil hun tilslutt merke at dette er ubehagelig og dermed slutte med det.

Jeg mener at hun kanksje ikke har kontroll og ikke produserer nok hormon som hindrer at hun produserer så mye væske på natta - anti-diuretisk hormon.

Har prøvd å snakke med henne om det og hun mener iblant at hun vil sove med bleie.

Hva tror dere?

SiRi_25 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 07-06-2009, 09:44   #2
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 16,856
MP Rating: 100% (24)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: nattbleie eller ikke??

Sitat:
Opprinnelig postet av SiRi_25 Vis post
Mannen min mener at hvis hun tisser på seg vil hun tilslutt merke at dette er ubehagelig og dermed slutte med det.
Nei, så slettes ikke. Sjansen er mye større for at barnet får oppleve så mange nederlag at dette blir veldig negativt for henne isteden. Er man ikke klar, så er man ikke klar. Dette styrer kroppen selv og har som regel fint lite med vilja å gjøre. Spør du helsesøster vil du også få det samme svaret. Du kan ikke tvige barn til å lære dette når det er kroppen selv som styrer dette. Å ta bort nattbleia for en som ikke er klar kan få uheldige konsekvenser.

Sitat:
Jeg mener at hun kanksje ikke har kontroll og ikke produserer nok hormon som hindrer at hun produserer så mye væske på natta - anti-diuretisk hormon.

Enig med deg der ja. Hun er nok ikke klar enda, og har ikke enda kommet i den fasen hvor kroppen er helt klar for dette. Jenta mi slutta med dagbleie da hun var 2 år og 4 mnd. Nå to år seinere er hun enda ikke klar for å kutte nattbleia. Kroppen hennes er rett og slett ikke klar enda og vi må ta tiden til hjelp.

...og Berta er atter igjen nybakt mamma
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-06-2009, 17:24   #3
Supermedlem

SiRi_25 sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Meldinger: 758
SiRi_25 har mye å være stolt av.SiRi_25 har mye å være stolt av.SiRi_25 har mye å være stolt av.SiRi_25 har mye å være stolt av.SiRi_25 har mye å være stolt av.SiRi_25 har mye å være stolt av.SiRi_25 har mye å være stolt av.SiRi_25 har mye å være stolt av.SiRi_25 har mye å være stolt av.SiRi_25 har mye å være stolt av.SiRi_25 har mye å være stolt av.

godt å høre at du er enig med meg Nattbleie innføres igjen!

SiRi_25 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-06-2009, 22:43   #4
Supermedlem

Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 935
Rikke har et ubeskrivelig bra rykte.Rikke har et ubeskrivelig bra rykte.Rikke har et ubeskrivelig bra rykte.Rikke har et ubeskrivelig bra rykte.Rikke har et ubeskrivelig bra rykte.Rikke har et ubeskrivelig bra rykte.Rikke har et ubeskrivelig bra rykte.Rikke har et ubeskrivelig bra rykte.Rikke har et ubeskrivelig bra rykte.Rikke har et ubeskrivelig bra rykte.Rikke har et ubeskrivelig bra rykte.

Et lite tips når dere velger å slutte med nattbleie igjen (fikk det av min erfarene flerbarnsvenninne):

Re opp sengen med flere lag tisseunderlag/laken, og ha rene truser og en klut parat. Oppstår det uhell om natten, kan dere enkelt nappe vekk øverste lag og få på tørr truse, nesten uten at barnet forstår hva som skjer før det igjen legges tilbake i sengen. Så slipper barnet føle på det og bli flau.

Utmerket måte å re opp også når barnet har omgangssyke

lykke til når tiden er inne
Gammel 11-06-2009, 07:39   #5
Medlem

konepoona sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: akershus
Meldinger: 261
konepoona har et ubeskrivelig bra rykte.konepoona har et ubeskrivelig bra rykte.konepoona har et ubeskrivelig bra rykte.konepoona har et ubeskrivelig bra rykte.konepoona har et ubeskrivelig bra rykte.konepoona har et ubeskrivelig bra rykte.konepoona har et ubeskrivelig bra rykte.konepoona har et ubeskrivelig bra rykte.konepoona har et ubeskrivelig bra rykte.konepoona har et ubeskrivelig bra rykte.konepoona har et ubeskrivelig bra rykte.

vi har hatt de samme tilfellene her som HI beskriver,vi har prøvd oss frem i perioder,men startet med bleier igjen.nå er han 4,5 år og vi må vel prøve litt igjen.
storesøster var ferdig med nattbleien (etter mange tidligere forsøk) når hun var nærmere 5,5.år, satser på at kroppen styrer dette selv denne gangen også.tror det er veldig viktig å ikke lage så mye styr av det.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 03:34.