|
|
12-06-2009, 08:12
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Mar 2007
Sted: Telemark
Meldinger: 1,198
|
Stimulering av "smart" 2 åring
|
|
Ja nå i det siste har storebror vist sin frustrasjon ved og kaste ting i veggen og ødelegge. Han kjeder seg tydelig og jeg syntes det er litt vanskelig og stimulere han
Han tar ting veldig fort og er spess glad i puslespill. Tar lett 50 brikker og har han gjort det en gang har han fotografisk hukomelse og husker det til neste gang. Da bruker han bare 1min eller så. Vet hvor alt skal ligge. Han kan halve alfabetet og kan "lese" (kjenne igjen) Navnet sitt, mamma, pappa og onkel. Han teller til 20 og kan alle fargene (de vanlig fargene).
Og nå er liksom alt kjedelig for han får ikke nok utfordringer. Men jeg syntes det er vanskelig. Syntes liksom det er for tidlig og kjøpe bøker med bokstaver og sånn.. eller er det ikke det? Data skjønner han ikke noe av så sånne data-lære programmer blir nok for vanskelig. Jeg kjøper nye puslespill men etter å ha lagt dem 5-6 ganger så er han lei. blir jo litt dyrt og drive på sånn.. Han er en aktiv gutt og elsker og leke ute. Da er det ikke noe problem. Men inne-aktiviteter trenger jeg tips til.
|
12-06-2009, 08:52
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2006
Sted: Akershus
Meldinger: 2,682
|
Sv: Stimulering av "smart" 2 åring
|
|
Hvordan er han i forhold til å tegne, eller drive med modelleire? Det er hvertfall veldig populært her... Modelleire er kjempestas! Også duplo!
|
|
|
12-06-2009, 09:10
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2008
Sted: sør/vest
Meldinger: 2,317
|
|
|
Barna våre har vært igang med data fra de var 2. Så vi har hatt lek og lær program fra den alderen - husker de hadde et kjekt med teletubbi i starten, men det er jo over 12 år siden vi kjøpte det
De fleste barn bli nok litt leie av å legge samme puzlespill 5-6 ganger, iallefall om det ikke er noen utfordring. Men det finnes jo puzlespill i utallige vanskelighetsgrader. Nå i disse fantastiske IT dager så kan dere jo lage puzlespill selv på dataen. Veldig stas med å puzle seg selv.
Jeg hadde ikke vært redd for å kjøpe bøker beregnet på større barn. Vår midtimellom har to eldre søsken og han har hatt tilgang på slike bøker/blader hele livet - og brukt dem på lik linje som dem. Noen av de første bøkene er også veldig enkle.
Kanskje det også hadde vært en ide å presenter noen nytt for han . Et enkelt instrument foreksempel. Vi startet alt for sent med slik ting med våre barn (som resulterte i at det bare er en av dem som spiller) - men nå når pianoet er i hus så ser jeg jo hvor interessert minstemann er i det og at han alt kan spille starten av flåklypa med bare litt hjelp av storebror
93, 96, 99 og 08
Sist endret av Tash; 12-06-2009 kl 09:13.
|
|
|
12-06-2009, 09:24
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jul 2002
Sted: Ikkje i Bergen
Meldinger: 4,701
|
|
|
Er han i barnehage?
|
|
|
12-06-2009, 10:26
|
|
Medlem
Medlem siden: Sep 2007
Meldinger: 379
|
|
|
Så flink han er!
Vår sønn er fire måneder yngre enn din, men jeg kan jo si litt hva vi gjør sammen med han.
- Vi leker med rim og regler. Han begynner å kunne flere av dem utenat nå, og synes det er kjempegøy! Rim og regler er med på å stimulere til lesing og skriving etterhvert. (Da er det å rime en viktig ferdighet.)
- Vi leser bøker for en god del eldre barn i tillegg til pekebøker for mindre barn. Jeg mener at det er viktig å oppøve evnen til narrasjon, dvs. hvordan en fortelling er bygget opp. Han kan sitte lenge på fanget å lese Albert Åberg, enkle eventyr med bilder etc. Vi leser ikke teksten som står, men forteller historien med egne ord til bildene. Han lever seg inn i hvordan personene tenker, føler, og synes synd på barn som gråter etc.
- Sanger med bevegelse. Kjøp en sangbok med sanger til musikkbarnehage. (De har cd er og sangbøker + instrumenter på Faktaforlaget: Norsk fakta forlag - Småbarn - Musikkbarnehage) Det er gøy med rasleegg, triangler etc. Sing Sang-kortene er også gøy.
- Det er jo ingenting i veien for å begynne med en "lete-etter-bokstaver-lek". Hvor mange A`er kan du finne i avisen? Begynne å fortelle hva som står på ulike logoer: Melk, Cola, etc. Det første stadiet i leseutviklingen er å kjenne igjen logoer. Synes han er kjempeflink som kjenner igjen noen ord allerede. Men alt dette må selvfølgelig bare være en lek og lystbetont.
Sist endret av Sunniva L.; 12-06-2009 kl 10:31.
|
|
|
12-06-2009, 10:40
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Sep 2002
Meldinger: 588
|
|
|
Lag ham et tangram sett! Det vil nok gi ham en utfordring.
Kjøp bokstavbøker, tallbøker eller oppgavebøker. Ikke no problem det.
Selv om det står kanskje 4-5 på dem betyr ikke det at ikke han kan gjøre dem.
Lego -kjøp byggesett, gjerne smålego og sitt sammen med ham og se om han kan bygge dem alene.
Dataprogrammer er også lure, som josefine, labbe langøre og (husker ikke de andre pedaogiske lærespillene) Det finnes også en del spill på nettet dersom du søker på f.eks. puslespill eller tilsvarende på engelsk. Da slipper du å kjøpe nye til ham. (Bare husk å sitte med ham når han holder på på nettet..)
Eventuelt om dere prøver å lære ham et instrument? Mini keyboard er ikke så dyre og bøker har de på biblioteket..
Har du forresten sett siden lykkeligebarn.no - Foreldrenettverket for hyt begavede barn
Der er det informasjon om kjennetegn og et forum for dem med begavete barn.
Husk det er du som kjenner ditt barn best. Gi ham utfordringer han kan bryne seg på, uansett hvilken alder de er laget for. Det viktigset er at han får utviklet seg i sitt tempo, som muligens er litt raskere enn de fleste andre barn
Sist endret av Callie; 12-06-2009 kl 10:44.
|
|
|
12-06-2009, 12:22
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Mar 2007
Sted: Telemark
Meldinger: 1,198
|
|
|
Tusen takk for mange gode tips.. Da har vi litt og henge fingrene i.. Jeg syntes det er kjempegøy og sitte og pusle, bygge, lese og tegne med han.. Modellkitt er ikke det helt store. Han klarer ikke og finne den helt store gleden i det. Men han liker og tegne. Nå begynner tingene han tegner og ta så smått form og av og til kan vi faktisk se hva det skal forestille
Han er i bhg, men tror nok han er helt på nivå med de andre barna der. men hjemme så legger nok jeg mer merke til hvor mye han kan. f.eks så har han ukedagsregler hvor han synger alle dagene, han kan mange av mnd (jan, feb, osv), Han er glad i sanger med bevegelse og lille petter edderkopp og liknende synger han ordrett, med alle bevegelser.. kjempestas. Men fra høsten skal han over på stor avdeling og da blir det nok litt og bryne seg på
Callie: Hva er tangram sett?? Vi har et minikeyboard stående og han er veldig glad i og spille, men han kan ikke spille ordentlig liksom. Og det kan ikke jeg heller.. ikke kan jeg noter heller så jeg er nok ikke noen god læremester. Men kan jo være gøy og lære noe sammen også.
Tash : Jeg prøver meg på ulike vanskelighetsgrader. det siste jeg kjøpte sto det fra 6år+, men han tok det lett også.. Vanskelig det der. Skal prøve og se om han forstår seg på data da.. har ikke prøvd det enda..
Hva slags dataspill er bra da? Hva anbefaler dere?
|
12-06-2009, 12:46
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Jan 2006
Sted: Bergen, vel
Meldinger: 5,103
|
|
|
Labbe Langøre- og Josefinespill er gode, det er morsomme og har mye innhold. Finnes et Labbe Langørespill fra 1 1/2-3 år, det er greit for å lære å bruke pc og mus, men ikke så veldig utfordrende. Lærer litt bokstaver og sånt, da. Snuppa her elsker Josefine og gjengen, det har masse forskjellige spill, alt fra å spill "piano" med crazy dyrelyder, til hestritt og handle i butikken med penger osv osv. Tenker han ville synes det var gøy, det samme med Labbe Langøre 3-5 år.
|
12-06-2009, 12:57
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 1,599
|
|
|
Pegebogen kan jo være grei dataferdighet å starte med. Yngste fixet den ved 18 mnd alder.
Geomag er jo moro (hold det unna yngste!).
Bildelotto
Memory
Stigespill
Fiskespillet
|
|
|
12-06-2009, 13:38
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Jan 2006
Sted: Bergen, vel
Meldinger: 5,103
|
|
|
Forresten, Orchard Toys har veldig mange fine spill for de yngste, vi har Tummy Ache og Shopping List, de er superpopulære her i huset. Litt eldre barn liker dem også, og de er ganske rimelige!
Amazon.co.uk: orchard toys
Sist endret av Emmami; 12-06-2009 kl 14:00.
|
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 21:15.
|