Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Høytider
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 26-11-2007, 15:10   #1
Seniormedlem

Polkadot sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Sted: Ulverum
Meldinger: 1,873
MP Rating: 0% (0)
Polkadot har en strålende fremtid.Polkadot har en strålende fremtid.Polkadot har en strålende fremtid.Polkadot har en strålende fremtid.Polkadot har en strålende fremtid.Polkadot har en strålende fremtid.Polkadot har en strålende fremtid.Polkadot har en strålende fremtid.Polkadot har en strålende fremtid.Polkadot har en strålende fremtid.Polkadot har en strålende fremtid.
Kalkun og tilbehør

Jeg skal for første gang lage jul her hjemme, og det er blitt bestemt at vi skal ha kalkun, da samboern min ikke syns noe særlig om ribbe, og pinnekjøtt har han aldri smakt, så det tar vi ikke sjansen på i år.

Men hvordan tilbereder jeg kalkunen, og hva har jeg som tilbehør?
Gammel 26-11-2007, 16:15   #2
Seniormedlem

Vina sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: I nytt hjem!
Meldinger: 1,815
MP Rating: 100% (1)
Vina har et ubeskrivelig bra rykte.Vina har et ubeskrivelig bra rykte.Vina har et ubeskrivelig bra rykte.Vina har et ubeskrivelig bra rykte.Vina har et ubeskrivelig bra rykte.Vina har et ubeskrivelig bra rykte.Vina har et ubeskrivelig bra rykte.Vina har et ubeskrivelig bra rykte.Vina har et ubeskrivelig bra rykte.Vina har et ubeskrivelig bra rykte.Vina har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Kalkun og tilbehør

Når vi har kalkun pleier jeg først og fremst å koke kraft av kråsen (innmaten som følger med) og så lager jeg saus på denne kraften! Og så må du ha oppi en dæsj med fløte i sausen til slutt!

Som tilbehør har vi kokte poteter, rosenkål, gulrøtter og fersk ananas!

Lykke til!

Snuppa sept-05
Lillebror mars-08
Vina er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 26-11-2007, 16:49   #3
Supermedlem

Lilly* sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Sted: Sørlandet
Meldinger: 678
Lilly* har mye å være stolt av.Lilly* har mye å være stolt av.Lilly* har mye å være stolt av.Lilly* har mye å være stolt av.Lilly* har mye å være stolt av.Lilly* har mye å være stolt av.Lilly* har mye å være stolt av.Lilly* har mye å være stolt av.Lilly* har mye å være stolt av.Lilly* har mye å være stolt av.Lilly* har mye å være stolt av.

Det står veldig greit forklart med oppskr-brosjyren som ligger inni kalkun-pakka. Husk å ha litt sukkerkulør i tillegg i sausen, da den ofte nesten blir hvit... Jeg foretrekker den ihvert fall lysebruuuun... Vi pleier å ha poteter, gulrøtter, blomkål, evt brokkoli, rosenkål og paprika chips til. Digg å dyppe dem i sausen....
Åhhhhhrk! Ble sulten nå!!!!
Gammel 26-11-2007, 17:35   #4
Seniormedlem

Iben005 sin avatar

Medlem siden: Mar 2002
Sted: Kristiansund
Meldinger: 1,570
MP Rating: 100% (6)
Iben005 har en strålende fremtid.Iben005 har en strålende fremtid.Iben005 har en strålende fremtid.Iben005 har en strålende fremtid.Iben005 har en strålende fremtid.Iben005 har en strålende fremtid.Iben005 har en strålende fremtid.Iben005 har en strålende fremtid.Iben005 har en strålende fremtid.Iben005 har en strålende fremtid.Iben005 har en strålende fremtid.

Waldorfsalat er et must til kalkun
Gammel 26-11-2007, 17:47   #5
Supermedlem

olebrumm sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Sted: sørlandet
Meldinger: 1,066
olebrumm har en strålende fremtid.olebrumm har en strålende fremtid.olebrumm har en strålende fremtid.olebrumm har en strålende fremtid.olebrumm har en strålende fremtid.olebrumm har en strålende fremtid.olebrumm har en strålende fremtid.olebrumm har en strålende fremtid.olebrumm har en strålende fremtid.olebrumm har en strålende fremtid.olebrumm har en strålende fremtid.

Jeg bruker Toro viltsaus men har bare i krafta, en boks fløte å litt rømme...
Så stapper jeg kalkunen full med epler og svisker, syns det setter en ekstra god smak på kjøttet..
Å kjenner at det ikke blir lenge til vi skal ha en sånn middag....
Gammel 26-11-2007, 17:56   #6
Supermedlem

Hannesen06 sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Ringerike
Meldinger: 592
Hannesen06 har en strålende fremtid.Hannesen06 har en strålende fremtid.Hannesen06 har en strålende fremtid.Hannesen06 har en strålende fremtid.Hannesen06 har en strålende fremtid.Hannesen06 har en strålende fremtid.Hannesen06 har en strålende fremtid.Hannesen06 har en strålende fremtid.Hannesen06 har en strålende fremtid.Hannesen06 har en strålende fremtid.Hannesen06 har en strålende fremtid.

Vi bruker fløtesaus til vi (pose) og så har vi i kraften som blir av kalkunen. Babygulerøtter og rosenkål som tilbehør.
Gammel 26-11-2007, 18:31   #7
Seniormedlem

Munin33 sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 1,635
MP Rating: 100% (4)
Munin33 har en strålende fremtid.Munin33 har en strålende fremtid.Munin33 har en strålende fremtid.Munin33 har en strålende fremtid.Munin33 har en strålende fremtid.Munin33 har en strålende fremtid.Munin33 har en strålende fremtid.Munin33 har en strålende fremtid.Munin33 har en strålende fremtid.Munin33 har en strålende fremtid.Munin33 har en strålende fremtid.

Sitat:
Opprinnelig postet av Iben005
Waldorfsalat er et must til kalkun
Ja, ingen kalkun uten waldorf her i huset. Det er digg, det
Gammel 26-11-2007, 19:23   #8
VIP-Medlem

Venna sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Sted: Oslo
Meldinger: 5,777
Venna har et ubeskrivelig bra rykte.Venna har et ubeskrivelig bra rykte.Venna har et ubeskrivelig bra rykte.Venna har et ubeskrivelig bra rykte.Venna har et ubeskrivelig bra rykte.Venna har et ubeskrivelig bra rykte.Venna har et ubeskrivelig bra rykte.Venna har et ubeskrivelig bra rykte.Venna har et ubeskrivelig bra rykte.Venna har et ubeskrivelig bra rykte.Venna har et ubeskrivelig bra rykte.

Kok kraft (mye) på innmaten.
Smør inn kalkunen med smør + salt og pepper (inni og utenpå)
Kalkunen bør vannes med kraft hver halvtime.
Lag saus ved å brune smør, ha i mel og så sped ut med kraft.
Eventuell saus:
1 pose viltsaus
1 pose rødvnssaus
1 pose fløtesaus
NAMMERS!
Evt. flere poser om dere er mange...

Av tilbehør har vi babygulerøtter, rosenkål,evt brokkoli, ananasringer, svisker (hater det) mandelpoteter og lefser som vi dypper i sausen.

GLEDER MEG TIL JUL!!!!!!!!!!!!!
Gammel 26-11-2007, 22:05   #9
Supermedlem

Linka1 sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 720
Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.Linka1 har en strålende fremtid.

Vi langsteker kalkunen fra ca kl 8-9 om morgenen og til middagstid (kl 17). Tror jeg bruker å ha ovnen på va 80 grader (husker ikke helt). Har på salt og pepper en dag før eller så, og legger i langpanne. Og så fyller jeg den med eplebåter og svisker. Koker det som ligger i posen (krås, hjerte etc) i et-par timer for å få mer kraft til saus. Det er godt med mye saus!!! Har både sukkerkulør i sausen (for fargen sin skyld) og en dæsj rødvin for smaken. Men ellers er det bare vanlig saus laget som hjemmelaget brunsaus.
Ellers bruker vi rosenkål og kanskje babymais til, pluss eplebåtene og sviskene. Og tyttebærsyltetøy. Mmmm...kjempegodt! Skulle ønske at vi også skulle ha kalkun på julaften (som jeg er vant til), men vi skal feire sammen med foreldrene til samboer, og de bruker ribbe og riskrem. Godt det også da, men ganske mye tyngre enn kalkun.

Lykke til med kalkunmiddag på julaften da! Kan nesten ikke slå feil!
Gammel 26-11-2007, 22:11   #10
Seniormedlem

Muffe sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: På Vinterbro :)
Meldinger: 2,120
Muffe har en strålende fremtid.Muffe har en strålende fremtid.Muffe har en strålende fremtid.Muffe har en strålende fremtid.Muffe har en strålende fremtid.Muffe har en strålende fremtid.Muffe har en strålende fremtid.Muffe har en strålende fremtid.Muffe har en strålende fremtid.Muffe har en strålende fremtid.Muffe har en strålende fremtid.

Waldorfsalat og ikke noe særlig mer egentlig

Hustråden er oppdatert med bilder! (25.April! )
Muffe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 01:47.