Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Høytider
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 20-11-2002, 15:06   #1
Medlem

Mother sin avatar

Medlem siden: Jun 2002
Sted: Byen e Bergen...
Meldinger: 408
MP Rating: 0% (0)
Mother er fantastisk mot andre.Mother er fantastisk mot andre.Mother er fantastisk mot andre.Mother er fantastisk mot andre.Mother er fantastisk mot andre.Mother er fantastisk mot andre.Mother er fantastisk mot andre.Mother er fantastisk mot andre.Mother er fantastisk mot andre.Mother er fantastisk mot andre.Mother er fantastisk mot andre.
Piratkopiering av fotografbilder, dårlig gjort eller?

Vi har en kjempegod fargeprinter, og jeg tenkte at jeg skulle kopiere bildene som vi har tatt hos fotografen. Betalte 1500,- for 8 prøvebilder i et skinnalbum, og kopieringen koster fra 550,- og oppover. Har bestilt to forstørrelser, og de har jeg tenkt å kopiere i printeren. Dette har vi gjort før med vanlige bilder, og det er faktisk ikke mulig å se forskjell.

Er det dårlig gjort eller? Har tross alt betalt fotografen 2600,- kroner for 8 prøvebilder i et skinnalbum + 2 forstørrelser!

Mother
Mother er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-11-2002, 15:11   #2
Isabella
Gjest

Meldinger: n/a

Nei, jeg synes ikke det er dårlig gjort.
Du har ikke bunnet deg til å bestille flere kopier hos fotografen. At folk etterhvert har så bra utstyr hjemme at de kan ordne sånne ting selv, er noe f.eks. fotografer bare må regne med.
Så kopier med god samvittighet du!
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-11-2002, 15:21   #3
ingera
Gjest

Isabella, det du skriver er direkte feil. Fotografer har copyright på bildene de har tatt, dvs. de eier rettighetene til all videreformidling av dem. Ergo er det strengt forbudt og kopiere dem, om en har aldri så bra utstyr. Det er også f.eks forbudt å legge dem ut på internett uten tillatelse.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-11-2002, 16:14   #4
Medlem

Beate sin avatar

Medlem siden: Nov 2001
Meldinger: 250
Beate er en ukjent størrelse akkurat nå.

Hva!!? Hvor i all verden står det hen?
Vi har akkurat tatt en sånn serie, og ikke har jeg skrevet under på noe eller fått noe papirer som tilsier det du sier her.
Jeg har da vitterlig betalt fotografen for å utføre en jobb for meg, da er det vel opp til meg hva jeg vil gjøre med resultatet?
Beate er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-11-2002, 16:22   #5
ingera
Gjest

Dere kan lese mer her:

http://foto.no/cgi-bin/nyheter/visnyhet.cgi?id=220
Gammel 20-11-2002, 20:39   #6
Zita
Gjest

Jeg mener at du kan trygt gjøre hva du vil med bildene dine så lengde du ikke selger dem eller offentliggjør dem.
Hva du gjør innenfor hjemmets fire vegger må vel bli din sak, enten du kaster dem eller leker deg på data`n.
Gammel 20-11-2002, 22:35   #7
Seniormedlem

Kengu sin avatar

Medlem siden: Jan 2002
Meldinger: 2,455
MP Rating: 100% (1)
Kengu har en strålende fremtid.Kengu har en strålende fremtid.Kengu har en strålende fremtid.Kengu har en strålende fremtid.Kengu har en strålende fremtid.Kengu har en strålende fremtid.Kengu har en strålende fremtid.Kengu har en strålende fremtid.Kengu har en strålende fremtid.Kengu har en strålende fremtid.Kengu har en strålende fremtid.

Vi har fått scanna inn våre fotografbilder, og framkaldt dem som digitalbilder via internett. Sikkert ikke helt lov, men det driter jeg en lang marsj i....
Gammel 20-11-2002, 22:59   #8
Seniormedlem

Babymamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2002
Sted: Sunnmøre
Meldinger: 1,741
Babymamma er et navn alle kjenner.Babymamma er et navn alle kjenner.Babymamma er et navn alle kjenner.Babymamma er et navn alle kjenner.Babymamma er et navn alle kjenner.Babymamma er et navn alle kjenner.Babymamma er et navn alle kjenner.Babymamma er et navn alle kjenner.Babymamma er et navn alle kjenner.Babymamma er et navn alle kjenner.Babymamma er et navn alle kjenner.

Men hvordan kan AllFoto forstørre fotografbilder til en billig peng????????
Gammel 20-11-2002, 23:26   #9
Æresmedlem

Nennemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2001
Meldinger: 32,578
Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.Nennemor har et ubeskrivelig bra rykte.

Jeg synes ikke det er dårlig gjort! Fotografbilder er en av de tingene her til lands som er til de grader overpriset! Vi tok våre bryllupsbilder i Nederland, et land som generelt ikke er så mye billigere enn her og betalte en brøkdel av hva vi måtte ha gitt her hjemme.

Kopier i vei med god samvittighet. Hadde de holdt et mer anstendig prisnivå ville folk ha bestillt mer bilder.

Er man litt munter av sans og sinn, går gjennom livet med søkende trinn,
gleder seg litt over andres hell- da kommer lykken helt av seg selv
Nennemor er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 20-11-2002, 23:32   #10
ingera
Gjest

Jeg vil bare presisere at jeg ikke svarte på om det var dårlig gjort eller ikke, ville bare gjøre oppmerksom på at det faktisk finnes regler angående opphavsrett ol.

Tror vi alle og enhver har syndet når det kommer til disse fotografbildene
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 09:57.