Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Høytider
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 04-10-2004, 11:30   #21
Supermedlem

Yrla sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Meldinger: 1,482
MP Rating: 0% (0)
Yrla har en strålende fremtid.Yrla har en strålende fremtid.Yrla har en strålende fremtid.Yrla har en strålende fremtid.Yrla har en strålende fremtid.Yrla har en strålende fremtid.Yrla har en strålende fremtid.Yrla har en strålende fremtid.Yrla har en strålende fremtid.Yrla har en strålende fremtid.Yrla har en strålende fremtid.
Sv: Tips til å ha i barnas adventskalender...

Khaki: Andre små ting som vi gjør :

*Tenne jule-utelysene (da har vi voksne vært å hengt dem opp kvelden før)
*Om dere har adventstake så kan det å tenne et nytt lys i staken være en aktivitet.
*Vi har også med ryddig av rommene på lille-lille julaften., slik at det blir plass til de nye lekene
*Bake lussekatter 12 des. og gå på besøk til mormor og morfar med lussekatter den 13. des.
*Sende julekort
*Skrive ønske lister. De som ikke kan skrive klipper ut fra leketøysreklameblad. (Vi sender det ikke til nissen, men til slektninger i nord)
*skatte kart over hvor lørdagsgotteriet ligger gjemt.
*Besøk til biblioteket for å låne julebøker.
*Låne en julefilm og kose oss sammen med julekaker.

Ser at jeg har litt problemer med å finne de raske og lette tingene.....

- det kan jo være å lese en bok eller se i fotoalbum sammen. Du vet kanskje hva ditt barn synes er morsomt og som dere kanskje ikke får gjort så ofte.

Yrla er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-10-2004, 11:35   #22
Agre
Gjest

Meldinger: n/a

Enkelt og raskt:

-I dag får dere nugatti på brødskiva!
Eller noe annet pålegg/mat de liker spesielt godt.

-Pakke inn julegaver sammen

-Bade med masse skum

Det varierer jo med barnas alder og personlighet hva som er gøy... og som de kanskje ikke får lov til hver dag.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-10-2004, 11:37   #23
Marit
Gjest

Meldinger: n/a

Sitat:
Opprinnelig postet av Sussiemor
Nå selger de jo ferdige poser med 24 ting i til og pakke inn og ha i adventskalendere da, en pose som passer til gutt og en til jente. Veldig enkelt så slipper man å lete etter 24 ting synes jeg.. De selger dem i leketøysbutikker og på Narvesen + bokhandlere.
Jeg har drevet og sett på disse ferdog pakkene, men må nok si at de ikke passer til mine barn. De vil liksom ikke ha bare alt dette småteriet, og så bør jo barna da være ganske store før en kan kjøpe disse pakkene.
Nei her blir det som alle andre år, gå rundt og se om man finner noe som passer til kalenderen, men det er jo ikke sikkert eldste mann vil ha kalender en gang i år. Så før jeg begynner og handle inn til kalender blir jeg nok nødt til og spørre han om han vil ha det. Utover det tilpasser jeg kalenderen til hvert enkelt barn, de er jo to forskjellige individer så da trenger de to forskjellige advents kalendere. Det er bortsett i fra lørdager da da får de det samme.
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-10-2004, 11:37   #24
Supermedlem

GamleMinni sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Sted: Akershus
Meldinger: 533
GamleMinni er en kommende stjerne på ryktebørsen.GamleMinni er en kommende stjerne på ryktebørsen.GamleMinni er en kommende stjerne på ryktebørsen.GamleMinni er en kommende stjerne på ryktebørsen.GamleMinni er en kommende stjerne på ryktebørsen.GamleMinni er en kommende stjerne på ryktebørsen.GamleMinni er en kommende stjerne på ryktebørsen.GamleMinni er en kommende stjerne på ryktebørsen.GamleMinni er en kommende stjerne på ryktebørsen.GamleMinni er en kommende stjerne på ryktebørsen.GamleMinni er en kommende stjerne på ryktebørsen.

Kjempefint. Tusen takk.
GamleMinni er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-10-2004, 11:38   #25
Supermedlem

July sin avatar

Medlem siden: Nov 2001
Sted: Bergen
Meldinger: 1,296
July er fantastisk mot andre.July er fantastisk mot andre.July er fantastisk mot andre.July er fantastisk mot andre.July er fantastisk mot andre.July er fantastisk mot andre.July er fantastisk mot andre.July er fantastisk mot andre.July er fantastisk mot andre.July er fantastisk mot andre.July er fantastisk mot andre.

Yrla: aktivitetskort var en kjempelur ide!! Med tre unger er det uaktuelt å ha tre små pakker hver dag med dill. Så jeg tror jeg kommer til å varierer litt i år mellom aktivitet, noen fornuftige pakker (altså noe de trenger og setter pris på) og noe godterier. kommer iallfall til å ha lørdagsnopet i om lørdagen.

Ifjor hadde jeg et gulvpuslespill. Fordelte bitene litt hver dag og på julaften fikk de hver sin bil som de kunne kjøre på puslespillet (bilveier). En suksess Tja, de satte pris på det, men i ettertid har de knapt lekt med det.

July og trekløveret
July er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-10-2004, 14:31   #26
Seniormedlem

Alan sin avatar

Medlem siden: Apr 2003
Sted: Drammen
Meldinger: 1,968
Alan er som en lysfontene.Alan er som en lysfontene.Alan er som en lysfontene.Alan er som en lysfontene.Alan er som en lysfontene.Alan er som en lysfontene.Alan er som en lysfontene.Alan er som en lysfontene.Alan er som en lysfontene.Alan er som en lysfontene.Alan er som en lysfontene.

Jeg tror vi gjentar suksessen fra i fjor, en Dumle eller en bamsemums eller en liten eske med Gomp el.l. Gaver synes jeg mine er for små til.
Gammel 04-10-2004, 14:40   #27
Veteranmedlem

vimjer sin avatar

Medlem siden: Dec 2001
Meldinger: 3,902
vimjer har en strålende fremtid.vimjer har en strålende fremtid.vimjer har en strålende fremtid.vimjer har en strålende fremtid.vimjer har en strålende fremtid.vimjer har en strålende fremtid.vimjer har en strålende fremtid.vimjer har en strålende fremtid.vimjer har en strålende fremtid.vimjer har en strålende fremtid.vimjer har en strålende fremtid.

"24 ting til adventskalenderen" skal ikke inn i dette huset flere ganger.
(det er "dritt" som strøs overalt og blir kastet i januar)

Jeg pleier å kjøpe pakker med Brio togbane som jeg deler opp, i tillegg til duplo/ lego, småbiler og playmo.

I år reiser vi på ferie den 11 desember, så det blir bare "halv" adventskalender for oss i år.
(mange halve da, vi har jo en del barn)
vimjer er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-10-2004, 15:04   #28
Seniormedlem

ElinM sin avatar

Medlem siden: Jul 2002
Meldinger: 1,582
ElinM har en strålende fremtid.ElinM har en strålende fremtid.ElinM har en strålende fremtid.ElinM har en strålende fremtid.ElinM har en strålende fremtid.ElinM har en strålende fremtid.ElinM har en strålende fremtid.ElinM har en strålende fremtid.ElinM har en strålende fremtid.ElinM har en strålende fremtid.ElinM har en strålende fremtid.

Vi hadde en blanding mellom pakker og aktiviteter i fjor. Kan være vanskelig å finne på nok passende aktiviteter når barna er små, syns jeg. Av aktiviteter valgte jeg også ting som naturlig hører med til juleforberedelsene. Noe av det passer nok helst for litt større barn. Nevner f.eks.

Lage div julepynt (maling/pynting av julekuler, kremmerhus, fletting av kurver osv)
Lage julegaver til besteforeldre etc
Lage navnelapper til julegavene
Pakke inn julegaver
Bake julekaker
Pynte pepperkaker
Lage julegodteri
Pynte juletre
Adventsstund hver søndag (tenne lys, lese bok om jule-evangeliet)

Sitat:
Opprinnelig postet av Yrla
Jeg har valgt å ikke gi små gaver i kalenderen (blir alt for mye gaver etter min smak) Vi har aktivitets kalender. Ikke noe store greier, men ting vi alikevel ville gjort i desember og som barna synes er gøy.

Eksempler:
Lage småkaker
Kjøpe juletre/Pynte juletreet
Besøk i svømmehallen
lage julelys
Gå å se en juleforestilling
Juletrefest
Pynte huset til jul
lage pepperkakehus
kjøpe juleklærne
Gå på kino for å se en julefilm.
Gammel 04-10-2004, 15:48   #29
Supermedlem

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Oslo
Meldinger: 758
millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.millamin har en strålende fremtid.

Vi har gjort som Ylva og Elin M - hatt aktivitetskalender. Det har falt i veldig god smak her...

Snakket med en venninne som har 3 barn i tillegg til at de voksne har kalender, de fant ut at de fort hadde brukt i snitt 50 kroner på hver - noe som utgjør 6000,- på 24 dager... Hun fikk helt sjokk over regnestykket og i år lager hun aktivitetskalender og bruker pengene på noe annet....

Easy to do - easy not to do ... !
millamin er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 04-10-2004, 15:52   #30
Supermedlem

Yrla sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Meldinger: 1,482
Yrla har en strålende fremtid.Yrla har en strålende fremtid.Yrla har en strålende fremtid.Yrla har en strålende fremtid.Yrla har en strålende fremtid.Yrla har en strålende fremtid.Yrla har en strålende fremtid.Yrla har en strålende fremtid.Yrla har en strålende fremtid.Yrla har en strålende fremtid.Yrla har en strålende fremtid.

Noen år, før vi begynnte med aktivitets kalender, så malte jeg hjerter i vinduene. Jeg rutet det store kjøkkenvinduet inn, og malte et stort hjerte i hver rute for hver dag som gikk. Tilslutt så hadde vi 24 hjerter som fylte hele vinduet. En smule inspirert av "jul i skomakergata".

Mine tanker om kalender er at det er en nedtelling frem mot jul, ikke at gavedrysset begynner 1. desember. Jeg hadde planer om å holde på denne hjerte kalenderen, men følte presset fra barna med at "alle de andre har skikkelige kalendere". Aktivitets kalenderen inneholder ikke andre ting enn vi ville gjort uansett i desember, men jeg synes det er veldig koselig å pakke og henge opp små lapper med beskjeder oppi. Små gaver vil jeg ikke gi, Uansett om de er nyttig eller ikke. For meg blir det litt kræsj å få en gave hver dag. Jeg er kanskje litt ekstrem på dette, men jeg mener mann ødelegger noe av det magiske om det magiske blir noe som skjer hver dag.

Yrla er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 10:47.