|
|
|
09-09-2008, 19:17
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Jun 2006
Sted: mellom bakka og berg
Meldinger: 3,211
|
Noen flere som har begynt med trassen?
Her har vi begynt å så en forsmak de siste dagene. I dag da vi kom hjem fra jobb og bhg var lillebror fast bestemt på at han skulle ha pupp. Han hylte så han var blå i ansiktet da han ikke fikk. Da middagen kom på bordet la han seg på gulvet og hylte og sparket med beina, kikket opp på meg med jevne mellomrom for å se om jeg fulgte med
Kan ikke huske at storebror begynte SÅ tidlig, selv om jeg har endel tydelige minner fra sommeren rett før han var 2 år med han liggende på butikkgulvet foran isdisken, men meg stående ved siden av og ventet på at det skulle gi seg
09-09-2008, 20:50
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2007
Sted: Ålesund
Meldinger: 2,476
|
Tell me about it...
Her gjør han heeeele tiden ting han vet GODT han ikke får lov til, etterfulgt av hodet ned, og dåååådyrøyne opp på oss. Kaster leker og kikker om vi får med oss at han gjorde noe galt...
Idag var vi en tur å handla. Måtte bla handle gave til svigers, og før vi var ferdige slo mini seg vrang og sto i bue i vogna. Han roa seg litt en stund (vi pleier å ha smokken å lure med i slike tilfeller, men hadde dag glemt den såklart ) Så jeg sa til sambo at vi kanskje skulle gå innom bakeriet å kjøpe en bolle slik at vi ble ferdige med det vi skulle. Da hører vi en meeegasint stemme fra vogna som krever: BOLLLEEEE!! Så det ble til at han fikk det da.. Lite "pedagogisk riktig" kanskje, men der og da føltes det veeeldig riktig for meg
Gruer meg noe voldsomt til den 3-års trassen, og gjett om han kommer til å utnytte meg i butikker osv. Jeg HATER oppmerksomheten man får i slike øyeblikk, så jeg gir som oftest etter (erfart da jeg var med lillesøster når hun var yngre ) jeg får bare lære meg å bli sterk, og tenke at de fleste i butikken sikkert vet hvordan jeg, stakkars meg, har det
|
09-09-2008, 21:17
|
|
Veteranmedlem
|
akkurat det med oppmerksomhet på butikken gjør meg ikke så mye. Regner med at de fleste andre har hatt erfaring med trassige unger før, og det går somregel overraskende fort over når man først bare sender tydelige signaer på at dette ikke blir noe av. Men jeg syntes det er utrolig slitsomt og det stjeler utrolig mye tid når man skal ha en liten "diskusjon" om det meste som skal spises, kles på eller hva vi nå "diskuterer"
Men det er jo en viktig del av utviklingen, og jeg syntes jo det er flott å ha gutter med meiniger og egne tanker
09-09-2008, 21:19
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Mar 2006
Meldinger: 1,006
|
Jeg har vel egentlig aldri tenkt på det som trass, men Lillesøster har veldig sterk vilje på visse ting til visse tider, ja! Og så lenge språket ikke strekker til, regner jeg med at det gir seg utslag i temper tantrums etc. Jeg har en enorm tålmodighet med henne, og har faktisk blitt positivt overrasket over meg selv. Antakeligvis er det pga femåringen - har øvd daglig på å takle sinne i tre år allerede Men jeg er ikke like tålmodig med han, og er veeeeldig glad for at en av mine beste venninner er spesialist i barnepsykologi
Av en eller annen grunn har Lillesøster bestemt seg for at vogn er noe tull allerede - hun går helt bananas når vi setter henne oppi. Og den vesle damen vandrer et par kilometer lett som bare det! Når hun blir for sliten sier hun bare "titte ned" og setter seg rett ned. Foreslår jeg å sette henne i vogna sier hun bare "nei", og dersom jeg er så frekk å sette henne oppi vogna, står hun i bue og hyler til hun slipper ut igjen. Vi er blitt observert av diverse kjente i slike situasjoner, og de syns det er relativt underholdende, hehe!
Jeg syns det er veldig fascinerende at en så liten kropp kan bli så vanvittig sint når den ikke får viljen sin - skulle tro hun hadde fått heftig juling noen ganger, også er det f.eks. bare fordi jeg har sagt nei til at hun kan sitte på bordet
|
|
|
09-09-2008, 21:23
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2007
Sted: Ålesund
Meldinger: 2,476
|
Hehe, ja, klart det er viktig og en del av utviklinga... men var det ikke her vi skulle få sutre litt vi mødrene da
Her skal han da ikke ha på seg strømper eller sko når han sitter i vogna. Tok de av seg i går når vi var i butikken, og da kom en eldre dame bort og sa: stakkars, du som ikke har noe på beina dine. Da var det sikkert 7. gangen han hadde tatt de av igjen
|
09-09-2008, 21:26
|
|
Veteranmedlem
|
De e nå litt søte da
09-09-2008, 21:36
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 3,416
|
Trass og trass. Vi har iallfall en meget bestemt lita frøken i hus. MIIIIIIN er et ord vi stadig hører, og det kan være alt fra noe på butikken til noe i huset. Hvis jg er i skapet og hun ser noe hun vil ha så roper hun MIIIIIIN. Hun er også ekstremt vanskelig å legge for tiden. Vi bruker ca en time på henne og er sure og leie begge to når hun endelig sovner. Det er skikkelig drygt.. får vel vurdere om hun sover for mye på dagen ... Ellers er hun meget rutinepreget og skal ha sko, jakke og lue når hun går ut, og det skal være DE skoa og DEN jakka, alt etter hva hun hadde tenkt den dagen...
F eks i sted var jeg og lille i barnehagen en tur etter middag og lekte (altså barnehagen rett nerri byggefeltet her). Vi segla og huska og alt det der, men så fant jeg ut at vi skulle gå hjem til sandkassa i hagen... jeg løfta henne opp og bar henne hjem og hun hylte høyt hele veien... far i huset som sto inne å lagde blåbærsyltetøy hørte oss hele veien.... "jeg gir meg aldri" er mottoet hennes... sta som et esel..
Gode råd:
tell til ti
trekk pusten dypt
bruk sov i ro i ørene
nei ikke vet jeg, håper d går seg til iallfall.
|
|
|
09-09-2008, 22:32
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 2,491
|
AJ ligger til og med å sier "min, min, min" i søvne. :knegg
|
|
10-09-2008, 12:51
|
|
Medlem
Medlem siden: Mar 2006
Meldinger: 401
|
Min har akkurat begynt å finne seg et hjørne eller en krok som han stiller seg i, med ryggen mot den han er sint på, og så står han der og furter mens han titter over skulderen innimellom for å se om ikke det er noen som synes synd på ham snart
|
|
10-09-2008, 13:16
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 2,491
|
Vi har sånn leke gressklipper til AJ, den kjører han på bikkja med hele tiden. Så igår kastet jeg den ut på verandaen (ja, han har den inne... ).
Men jeg hadde gitt han advarsel, så da var det greit..
Idag begynte han igjen, da gav jeg han beskjed om at hvis han gjorde det så kastet jeg den på verandaen igjen. Da gikk han til veranda døra, og sa "nei, nei, nei"
|
|
|
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 03:27.
|