|
 |
20-12-2005, 20:41
|
|
Medlem
Medlem siden: Mar 2004
Meldinger: 111
|
babywatcher/angelsound?
Hei!
Noen her som har erfaring på disse hjertelyd-monitorene? Har lyst til å kjøpe en slik en, men lurer på hvem av dem som kommer best ut...
Noen som vet sånn ca pris disse ligger på og hvor de er å få kjøpt. Har f. eks babyshop slike? Jeg har sett på www.babywatcher.no , men har hørt at de har enormt lang leveringstid...
|
20-12-2005, 21:36
|
|
Medlem
Medlem siden: Mar 2005
Meldinger: 84
|
Sv: babywatcher/angelsound?
Vi hadde en angelsound kjøpt på coolkidz, tror den kostet en 3-400 da. Var veldig fornøyd, fungerte utmerket. Kjekk å ha hvis man er urolig, og for å få en bekreftelse på at babyen er i aktivitet der inne.

|
|
|
21-12-2005, 11:31
|
|
Veteranmedlem
Meldinger: 3,119
|
Du, nå kommer jordmorstudenten i meg frem. Noen ting jeg vil du skal tenke på FØR du kjøper en sånn...
Hva om du ikke finner lyd hver gang du prøver? Det er lett å fange inn mors puls, og du kan bli urolig av det for det gir da lavere segnaler enn 120 innimellom. Skal du springe til sykehuset når du ikke finner lyd? Hvor ofte skal du lytte? Hva vet du om forskning på skader ved bruk av sånne? Det er ultralydbølger som sendes inn, og de kan varme opp vevet. Ultralyd er en velsignelse når svsk skal følges opp, men bruken av det skal være nyttig! nyere forskning stiller spmål med nødvendigheten, og anbegaler faktisk jordmor å lytte mest mulig med trestetoskop fremfor dopler/ctg ol. Hvor godt tåler ett foster på 12 uker oppvarming? Skal du lytte over noen sek hver gang? Lytte mange ganger daglig? Hvor varmt blir fosterets vev etter 15 min lytting hver dag? Dette er spmål en muligens bør tenke gjennom.... Ikke det at jeg vet best, men dette er noe vi diskuterer på skolen... på en annen side er det betryggende å vite at en kan sjekke lyd. Det kan du uten sånn også, med å ta en tur til jordmor/sykehus. Jeg sier ikke at alt sånt er farlig, men mener bruken bør begrenses siden ingen enda har kartlagt langtidseffekter, men en vet at vevet varmes opp. Og en kan ikke redde babyen før rundt uke 24 uansett....
Et godt alternativ til dopler er jordmorstetoskop. Får det for rundt 100,- og mannen kan høre! Men trengs øving, og en kan bli redd om en ikke hører. Helt gratis er det å bruke tomme dohylster og hører med! En familie jeg var med på fødselen til hadde brukt det mye!
Lykke til i valget, mener ikke å kritisere et evnt kjøp, men synes en bør tenke seg godt om så en vet hva en gjør...
Anna Charlotte januar-04
|
|
|
21-12-2005, 12:24
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Oct 2004
Sted: Nordens Paris
Meldinger: 1,196
|
Sitat:
Opprinnelig postet av @nne
Du, nå kommer jordmorstudenten i meg frem. Noen ting jeg vil du skal tenke på FØR du kjøper en sånn...
Hva om du ikke finner lyd hver gang du prøver? Det er lett å fange inn mors puls, og du kan bli urolig av det for det gir da lavere segnaler enn 120 innimellom. Skal du springe til sykehuset når du ikke finner lyd? Hvor ofte skal du lytte? Hva vet du om forskning på skader ved bruk av sånne? Det er ultralydbølger som sendes inn, og de kan varme opp vevet. Ultralyd er en velsignelse når svsk skal følges opp, men bruken av det skal være nyttig! nyere forskning stiller spmål med nødvendigheten, og anbegaler faktisk jordmor å lytte mest mulig med trestetoskop fremfor dopler/ctg ol. Hvor godt tåler ett foster på 12 uker oppvarming? Skal du lytte over noen sek hver gang? Lytte mange ganger daglig? Hvor varmt blir fosterets vev etter 15 min lytting hver dag? Dette er spmål en muligens bør tenke gjennom.... Ikke det at jeg vet best, men dette er noe vi diskuterer på skolen... på en annen side er det betryggende å vite at en kan sjekke lyd. Det kan du uten sånn også, med å ta en tur til jordmor/sykehus. Jeg sier ikke at alt sånt er farlig, men mener bruken bør begrenses siden ingen enda har kartlagt langtidseffekter, men en vet at vevet varmes opp. Og en kan ikke redde babyen før rundt uke 24 uansett....
Et godt alternativ til dopler er jordmorstetoskop. Får det for rundt 100,- og mannen kan høre! Men trengs øving, og en kan bli redd om en ikke hører. Helt gratis er det å bruke tomme dohylster og hører med! En familie jeg var med på fødselen til hadde brukt det mye!
Lykke til i valget, mener ikke å kritisere et evnt kjøp, men synes en bør tenke seg godt om så en vet hva en gjør...
|
som jeg skulle sagt det selv, bare da som sykepleier på barneavdelinga...
Sist endret av ingridlille; 21-12-2005 kl 12:32.
Begrunnelse: kremt, skrøyt visst litt her... :fnise:
|
|
|
21-12-2005, 13:32
|
|
Medlem
Meldinger: 111
|
Takk for det, men jeg har tenkt mange tanker omkring dette og søkt en del på dette, har lest en del diskusjoner om dette. Både positive og negative. Jeg har ikke kjempestore forhåpninger til dette... men etter å ha gått et helt svangerskap med så store bekymringer og liten forståelse av legen så anser jeg et slikt apparat som et godt hjelpemiddel i dette svangerskapet her.
Jeg har ikke en lege som slipper meg inn for å høre forsterlyden akkurat når jeg vil, så dere som har den muligheten er heldige der... Har mistet to ganger, og den første gangen ringte jeg til sykehuset, hvor jeg faktisk ble ledd av og bedt om å ta kontakt med fastlege over helgen... så selv om sykehus og lege/jordmor skal være imøtekommende og omsorgsfulle mot gravide så er min erfaring langt fra slik...
Men uansett, skal prøve dette ut, og får jeg det ikke til, så selger jeg den bare igjen...
|
21-12-2005, 13:39
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Horten
Meldinger: 8,118
|
Jeg har også angelsound. Lærer fort hvor babyen pleier å være og da tar det ikke mer enn et par sek å høre at hjertet slår! Er veldig fornøyd med den! Har ikke brukt den mye, men veldig greit å ha i hus om jeg ble ekstra bekymra.
Når du skal lytte bruk feks litt babyolje under, så hører du bedre. Og som regel finner du hjertet nede på venstre side rett over skambenet (noen ganger på høyre)

|
|
|
22-12-2005, 20:19
|
|
Supermedlem
Meldinger: 1,023
|
Jeg kjøpte meg angelsound når jeg gikk gravid. Brukte det kun noen få ganger og da bare de sekundene det tok å høre at alt var vel. Jeg ville ikke brukt det til stadighet og over lengre tid ettersom en ikke vet hvorvidt det er skadelig for barnet. Dessuten merket jeg at den lille dunket til når jeg brukte det, sikkert fordi han ikke likte det (tror jeg da). Men det lille jeg brukte den så hjalp det meg veldig når jeg var bekymret, og jeg tror ikke det er noe mer skadelig enn for de som går ofte til kontroll og bruker doppler hos lege/jordmor.
|
22-12-2005, 22:38
|
|
Veteranmedlem
Meldinger: 3,119
|
Sitat:
Opprinnelig postet av Anno
jeg tror ikke det er noe mer skadelig enn for de som går ofte til kontroll og bruker doppler hos lege/jordmor.
|
Alle aparater fungerer på ulike lydbølger. Jeg vet ikke hva de ulike bruker.... Det jeg tenkte med å skrive at en kunne ta en kontroll hos lege/jordmor var at de da kan lytte med trestetoskop (Pinard stetoskop).
Anna Charlotte januar-04
|
|
|
22-12-2005, 23:36
|
|
Supermedlem
Meldinger: 1,023
|
Sitat:
Opprinnelig postet av @nne
Alle aparater fungerer på ulike lydbølger. Jeg vet ikke hva de ulike bruker.... Det jeg tenkte med å skrive at en kunne ta en kontroll hos lege/jordmor var at de da kan lytte med trestetoskop (Pinard stetoskop). 
|
Ja hadde de bare brukt det så, men hos meg så ble det kun brukt doppler  Dessuten så var det som regel utenom kontortid jeg trengte å "sjekke". Tror heller ikke det hadde vært så populært å rent ned døren på kontoret deres heller, de hadde begge nok å gjøre
|
 |
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 20:14.
|