Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lek, stimulering og oppdragelse
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!
 





Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 21-07-2008, 00:24   #1
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2004
Sted: Tønsberg
Meldinger: 212
MP Rating: 0% (0)
Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.
Gutten er gal etter søtsaker

Trenger noen reflekterte tanker til å hjelpe oss her i huset. Har en 3 år gammel gutt som er vill etter søtsaker. Normalt nok. Men han klatrer opp i øverste hylle i skapene, forsyner seg i frysern med is osv. Vi har snakket og snakket og formant. Vi låser døra til vaskerommet der frysern står om natta, ellers står han opp og spiser mange is før vi har våknet (før 06.00) Når vi gjemmer evt godteri enda bedre (eller unngår å ha i hus) så går han i kjøleskapet og finner sjokoladesaus, syltetøy, i skuffen etter kjeks, sukker, Freia kakeblandinger ja han er helt rå etter å finne noe søtt han kan stappe i seg. Et ubevoktet øyeblikk med ulåst vaskeromsdør så har han vært i frysern og funnet en is, lurer seg ut av huset og gjemmer seg et eller annet sted i hagen og koser seg med stjålet godteri.

Ja, har jeg en fishermans friend i veska så får han tak i den. Fatter ikke at han liker det.

Som dere skjønner så er ikke løsningen å "ikke ha søtsaker i hus".

Å snakke med ham hjelper ikke, han vet han ikke får lov og gjemmer seg når han stjeler, evt gjør det om natta når vi sover. Kan ikke låse ham inne om natta. Har prøvd straff som timeout og kjeft/skjennepreken... biter ikke på. Ønsker på generelt grunnlag ikke å bruke straff som metode i oppdragelsen. Ingen form for straff, det virker ikke på vår gutt, da må i såfall straffen være svært sterk så de skjenneprekenene sparer jeg til krisesituasjonen hvor jeg må få han til å høre umiddelbart.

Har noen av dere vært borti liknende situasjon og hva har dere gjort? Eneste jeg kommer på er å ha en boks der han får noe oppi hvis han ikke tar noe uten lov på en hel dag... er han ikke for liten til å "utsette" belønningen og la fornuft styre sitt umiddelbare behov for noe godt.

Skal vi bare vente på at han vokser det av seg, eller gi han en kilo sjokolade så han spyr av det til slutt??

Vi er litt rådville nå. Han er sta og viljesterk så maktkamp vil være svært krevende. Hvordan få en 3-åring til å samarbeide egentlig?

Jenta vår er jo en engel i forhold, overhørte henne si neitakk da gutten tilbød henne en riskjeks. "Jeg vil ikke ha hvis du ikke har spurt om lov til å ta" sa hun og hun er 4,5 år. Imponerende.
__________________
Scribonia
Scribonia er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-07-2008, 01:22   #2
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2004
Meldinger: 2,163
MP Rating: 0% (0)
saxpia har et ubeskrivelig bra rykte.saxpia har et ubeskrivelig bra rykte.saxpia har et ubeskrivelig bra rykte.saxpia har et ubeskrivelig bra rykte.saxpia har et ubeskrivelig bra rykte.saxpia har et ubeskrivelig bra rykte.saxpia har et ubeskrivelig bra rykte.saxpia har et ubeskrivelig bra rykte.saxpia har et ubeskrivelig bra rykte.saxpia har et ubeskrivelig bra rykte.saxpia har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Gutten er gal etter søtsaker

Oj, den var ikke enkel, nei.

Vet ikke helt hva jeg skal si ... Men han har ikke mangel av noe slag, siden behovet for søtsaker er så sterkt?
__________________
Saxpia, mammaen til go'jentene Maya august-04 og Mina januar-06 og go'gutten Max juli-08



Jeg vil heller smile på en sykkel, enn gråte i en limousin
saxpia er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-07-2008, 17:07   #3
VIP-Medlem
 
meowouch88 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Sted: Tønsberg
Meldinger: 5,972
Blogginnlegg: 3
MP Rating: 0% (0)
meowouch88 har et ubeskrivelig bra rykte.meowouch88 har et ubeskrivelig bra rykte.meowouch88 har et ubeskrivelig bra rykte.meowouch88 har et ubeskrivelig bra rykte.meowouch88 har et ubeskrivelig bra rykte.meowouch88 har et ubeskrivelig bra rykte.meowouch88 har et ubeskrivelig bra rykte.meowouch88 har et ubeskrivelig bra rykte.meowouch88 har et ubeskrivelig bra rykte.meowouch88 har et ubeskrivelig bra rykte.meowouch88 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Gutten er gal etter søtsaker

Oi...

Jeg har heller ingen råd, så jeg signerer Saxpia.

Håper noen kommer med noe smartere snart
__________________
Alene med Thea født 09.01.06
Thea sitt fotoalbum (oppdatert 29/10) Meo`s verden (Oppdatert 07/11)
Habituell abort (1 sa + 3 ma)
Det ordner seg!
meowouch88 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-07-2008, 17:36   #4
Æresmedlem
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 18,739
MP Rating: 100% (4)
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Gutten er gal etter søtsaker

Jeg ville fått tatt blodprøver av ham, for å se om det finnes noen forklaring på søtsuget der.

Ellers må jeg si at jeg stusser litt på at han står opp alene og fyker rundt i huset på egen hånd, og jeg forstår ikke hvorfor dere ikke kan la være å ha både kjeks og kakeblandinger i hus? Eventuelt begrense til et skap med barnesikring på? Vi har aldri slikt i hus...
__________________
“God, grant me the serenity to accept the things I cannot change,
the courage to change the things I can,
and the wisdom to know the difference.”
Reinhold Niebuhr

Hjertemamma med hjertebarnet'05 Støtt LHL!


Sist endret av Niobe; 21-07-2008 kl 17:50.
Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-07-2008, 17:48   #5
Moderator
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2002
Meldinger: 8,279
MP Rating: 100% (1)
Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.Babe har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Gutten er gal etter søtsaker

Jeg stusser også litt på at han står opp om natten osv alene... her er det ingen som får stått opp uten at jeg våkner.

Han bør sjekkes ja, for å se om det er noen grunn til, det tydeligvis desperate, behovet for søtsaker.

Jeg hadde fjernet alle fristelser, og om nødvendig fotefulgt ham og hindret ham fra å lete - helt konsekvent! Til slutt bør han ha lært hva som er tillatt og ikke....
__________________
Babe & 4 barn;
Storesøster 04.02.94, mellomsøster 21.12.96, lillesøster Sandra 09.08.04 og lillebror Truls 26.12.07
PM
Babe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-07-2008, 18:13   #6
Seniormedlem
 
lijander sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 2,431
Blogginnlegg: 1
MP Rating: 0% (0)
lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Gutten er gal etter søtsaker

Skjønner godt at du er rådvill der ja. Ikke har jeg noen gode råd heller.. Man kan jo ikke slutte å ha alt i hus heller..

De som sier dere bare må slutte med å ha søtsaker i hus, tror ikke de leste hele innlegget. Du skrev jo at han spiste både syltetøy og sukker, og det er jo kjekt å ha i hus

Hva med å finne på ett eller annet belønningssystem for når han ikke har gjort det? Feks hvis han ikke forsyner seg selv i løpet av dagen, så får han en is til kvelden...? Da får han spise isen med god samvittighet og ingen kjeft

Videre kan det jo være som de andre sier at det er noe han mangler, og ville derfor sjekket opp i det hos legen...

Det er så lett å si at man stusser på at barnet er oppe på natta og henter søtsaker, mens dere sover. Men er det noe barn klarer, så er det nettopp det

Meg og min bror var feks ute og luftet hunden i firetiden vi, når jeg var 4 år og han 6 år. Og mamma passet godt på hele tiden, men hun kunne jo ikke låse oss inne på rommet for natta heller..
__________________

En januardag 07 kom ett mirakel, aug 08 fikk vi oppleve det mirakelet igjen. Nå vet vi hva kjærlighet er

Lille R rørte noe ved oss alle, hvil i fred
lijander er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-07-2008, 18:15   #7
Seniormedlem
 
lijander sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 2,431
Blogginnlegg: 1
MP Rating: 0% (0)
lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.lijander har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Gutten er gal etter søtsaker

Men er det bare søtsaker han er slik med, eller er det sånn med alt dere "nekter" han?

Tror ikke det kommer noe godt ut av å fotfølge ungen for at han ikke skal gjør noe galt..
__________________

En januardag 07 kom ett mirakel, aug 08 fikk vi oppleve det mirakelet igjen. Nå vet vi hva kjærlighet er

Lille R rørte noe ved oss alle, hvil i fred
lijander er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-07-2008, 18:31   #8
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2004
Sted: Tønsberg
Meldinger: 212
MP Rating: 0% (0)
Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.
Sv: Gutten er gal etter søtsaker

Ja, han vet godt hva som er tillatt og ikke. Det er ikke tillatt å hente mat i skap/skuffer uten å spørre først. Han bryr seg bare ikke om det, behovet er for stort og han er for umoden til å utsette det.

I går kveld da vi skulle se til barna som vi trodde sov (vi satt og så på TV i samme etasje, åpen løsning så vi bør få med oss det meste) ja da var han ikke i senga si. Vi fant han bak døra til storesøster. Han hadde gått i kjøleskapet og funnet en sjokoladesaus, helt den i et litermål, henta seg skje og satt og kosa seg. Fatter ikke at vi ikke hørte det. Han vet å være musestille. Vi sover jo med åpen dør for å høre ham.

Klart vi kan låse alt inn, unngå syltetøy osv. Ikke ha sukker, ikke ha melis, rosiner, ikke ha frukt... men jeg syns det er tungvindt og jeg syns en gutt på 3 år må lære å styre seg. Det må da være en metode som noen andre har brukt.
__________________
Scribonia
Scribonia er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-07-2008, 18:51   #9
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2004
Sted: Tønsberg
Meldinger: 212
MP Rating: 0% (0)
Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.Scribonia er et navn alle kjenner.
Sv: Gutten er gal etter søtsaker

Jeg lurer på om han faktisk er sulten og om vi må presse han til å spise mer slik at han ikke blir så "fysen" mellom måltider. Og bare få frukt eller yougurt etter/i forbindelse med måltider. Jeg orker bare ikke slike mase-måltider hvor jeg maser på ungene om at de må spise mer. De spiser alltid opp maten sin for det må de før de får gå fra, men vi maser ikke.

Har i noe søtt så foretrekker han det, men finner han ikke så tar han riskjeks eller kavring. Han hadde jo fått det hvis han bare hadde spurt. Han får også frukt mellom måltider bare han spør først.

Hvis ikke det hjelper får vi prøve med noe belønningsystem. Type hvis han ikke har tatt noe uten lov før frokost, skal han få yougurt som premie til frokosten. Vet ikke om han er for liten til å forstå det?
__________________
Scribonia
Scribonia er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 21-07-2008, 19:03   #10
VIP-Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Meldinger: 6,312
MP Rating: 100% (5)
Mamma Rosa har et ubeskrivelig bra rykte.Mamma Rosa har et ubeskrivelig bra rykte.Mamma Rosa har et ubeskrivelig bra rykte.Mamma Rosa har et ubeskrivelig bra rykte.Mamma Rosa har et ubeskrivelig bra rykte.Mamma Rosa har et ubeskrivelig bra rykte.Mamma Rosa har et ubeskrivelig bra rykte.Mamma Rosa har et ubeskrivelig bra rykte.Mamma Rosa har et ubeskrivelig bra rykte.Mamma Rosa har et ubeskrivelig bra rykte.Mamma Rosa har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Gutten er gal etter søtsaker

Selvfølgelig nytter det å ikke ha slike ting i huset.
Mamma Rosa er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 00:33.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com