|
Vis resultat: Når begynner barn å kunne manipulere andre mennesker?
|
Fra de er nyfødt.
|

|
2 |
11.11% |
Fra ca 3 mndr.
|

|
1 |
5.56% |
Fra ca 6 mndr.
|

|
2 |
11.11% |
Fra ca 9 mndr.
|

|
1 |
5.56% |
Fra ca 1 år.
|

|
0 |
0% |
Fra ca 1 1/2 år.
|

|
2 |
11.11% |
Fra ca 2 år.
|

|
1 |
5.56% |
Fra ca 3 år.
|

|
1 |
5.56% |
Fra førskolealder.
|

|
0 |
0% |
Fra barneskolealder.
|

|
0 |
0% |
Fra ungdomsskolealder.
|

|
0 |
0% |
Fra etter ungdomsskolealder.
|

|
1 |
5.56% |
Ikke alle lærer seg å manipulere folk.
|

|
5 |
27.78% |
Aldri.
|

|
2 |
11.11% |
 |
|
16-02-2007, 20:21
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Jan 2006
Meldinger: 1,013
|
Når begynner barn å kunne manipulere?
Hva mener du? Er barn født med den evnen, eller er det noe bare noen av oss lærer oss når vi blir store? Og hva er din definisjon av å manipulere?
|
|
|
16-02-2007, 20:40
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Feb 2003
Meldinger: 1,318
|
Sv: Når begynner barn å kunne manipulere?
Jeg har ikke stemt, for meg er ordet manipulering veldig negativt, og jeg ville aldri brukt det om et barn. I mitt hode handler det du sannsynligvis vil belyse om intelligens  Barns evne til å forstå sammenhenger fasinerer meg veldig.
Mvh abcde
|
|
|
16-02-2007, 22:39
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: May 2006
Meldinger: 4,645
|
Mulig jeg er både trøtt og treg, men jeg skjønner ikke helt hva du mener. Manipulere som å være i stand til å forandre/påvirke omgivelsene sine?
|
16-02-2007, 22:49
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Dec 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 4,597
|
Jeg har ikke stemt for jeg var litt usikker på definisjonen. Men jeg kan jo komme med en historie. For noen måneder siden (snuppa var 20-22 måneder) så fant hun ut at barneplaster var kult. Vi fortalte henne at man ikke fikk plaster på fingeren uten at man hadde vondt. Et par minutter senere kom hun hylende med "vondt i fingeren", og mannen min ga etter og ga henne plaster. Den fingeren hun ville ha plaster på var en helt annen enn den hun først sa hun hadde vondt i.
Dette er jo et ganske tydelig eksempel på at vårt barn evnet å lyve for å oppnå en fordel mens hun var under 2 år.
Jeg ble ganske skremt av det hele. Dette var jo egentlig et litt søt historie, men hva blir det neste gang? Og gangen etter det?
|
16-02-2007, 23:19
|
|
Supermedlem
|
Sitat:
Opprinnelig postet av abcde
Jeg har ikke stemt, for meg er ordet manipulering veldig negativt, og jeg ville aldri brukt det om et barn. I mitt hode handler det du sannsynligvis vil belyse om intelligens  Barns evne til å forstå sammenhenger fasinerer meg veldig.
Mvh abcde
|
Enig. Manipulering er veldig negativt for meg òg. Men jeg hører det ikke sjelden. "Han vet hva han skal gjøre for å manipulere oss...". Brukt om babyer! F.eks. som søker mer kontakt enn foreldrene har tilmålt barnet den kvelden...
|
|
|
16-02-2007, 23:21
|
|
Supermedlem
|
Sitat:
Opprinnelig postet av lex
Mulig jeg er både trøtt og treg, men jeg skjønner ikke helt hva du mener. Manipulere som å være i stand til å forandre/påvirke omgivelsene sine? 
|
Nei...det jeg tenker på når folk snakker om at barna er manipulerende, er at de er utspekulerte, at de forstår hele den gitte situasjonen godt og at de likevel velger å gjøre noe som sårer foreldrene. Eller noe sånt...
|
|
|
17-02-2007, 00:42
|
|
VIP-Medlem
Medlem siden: Nov 2005
Sted: Tr.heim
Meldinger: 9,051
|
Tenker på den filmen som ble lagt ut her, fra AFV, med lille gutten som bevisst bruker gråten for å få oppmerksomhet eller hva han ville ha..
Det blir jo kanskje å manipulere når foreldrene går på det. Men det er jo ikke manipulering når foreldrene ikke gir etter.
Så kanskje det ble litt feil å bruke manipulere..
Når barn begynner med slik...atferd(?), aaner ikke. Men de er ganske små som Tjorven kommer med eksempel på.
være sammen med voksne som ikke later som
om de er overmennesker?"
Jesper Juul
|
|
|
17-02-2007, 05:39
|
|
Veteranmedlem
Medlem siden: Feb 2004
Sted: På en rosa sky
Meldinger: 3,254
|
Det er klart alle barn ved en viss alder lærer seg å være litt utspekulerte, selvom noen har svart at ikke alle barn blir det. De lærer seg knep for å få goder de ønsker. Og jeg tror det skjer ganske tidlig, som fra historien til Tjorven. Som hun sier, så var jo det veldig uskyldig, men likevel er det et bevis på at de er utspekulerte. Eller flinke til å bruke hodet til logisk tenking, om man heller vil kalle det det.
"Om jeg sier jeg har vondt i fingeren, og hyler, da får jeg mer plaster!" Ganske logisk for et så lite barn, og utrolig smart tankegang på et barn under to år. Så etterhvert vil også barnet lære seg hvordan det kan overgå, eller lure, foreldrene neste gang. Feks ved leggetid, når barnet ikke vil sove. Barnet vet at det ikke er lov å tulle eller leke ved sengetid, derfor spør det hele tiden etter vann for at foreldrene skal komme inn. For vann er greit, det kan de ikke nekte.
Manipulerende og utspekulerte er negative ord i denne sammenhengen, selvom utspekulert ikke trenger å være det, da det betyr "lur". Likevel er det helt klart at de relativt raskt evner å bruke hodet på denne måten.
Jeg svarte fra 1 1/2 år. Frem mot to-årsalderen tror jeg de fleste barn vil klare å finne måter å bruke tankegangen på, som iblant kan føles utspekulert for de voksne.
|
|
|
17-02-2007, 09:38
|
|
Supermedlem
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Ålesund
Meldinger: 794
|
Jeg syns det blir feil å bruke ord som manipulere, lyve, at de er utspekulerte, at de lurer foreldrene bevisst når det er snakk om små barn.
Vil heller si at de tenker logisk.
Plaster får vi på vond finger - hvordan får vi vond finger? - vi slår oss - kanskje ikke hardt, men likevel - så går vi og får et plaster. Vil ikke si det er utspekulert eller manipulerende.
Ei jente jeg kjenner ville inn og sa ho frøys (2,5 år). Mora kjente på henne, ho var god og varm og sa det til jenta. Da tok jenta av seg vottene sine, stakk hendene i snøen og sa til mora: NÅ er jeg kald; skal vi gå inn?
Logisk..
Tror barn gjør det som er nødvendig der og da for å få det som de vil uten å tenkte så mye over det. Vet at barn helt opp til 5 år kan gjøre potensielt farlige ting med andre barn uten å tenke på konsekvens, så utspekulert?
Noen blir det med alderen, andre blir det aldri.
|
|
|
17-02-2007, 14:41
|
|
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2004
Sted: I Nord
Meldinger: 1,863
|
Aldri
|
|
|
 |
|
Diskusjonsverktøy |
|
Visningsmodus |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 23:16.
|