Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lek, stimulering og oppdragelse
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!
 





Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 08-08-2008, 21:14   #1
Juniormedlem
 
klinkekula sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 29
MP Rating: 0% (0)
klinkekula er fantastisk mot andre.klinkekula er fantastisk mot andre.klinkekula er fantastisk mot andre.klinkekula er fantastisk mot andre.klinkekula er fantastisk mot andre.klinkekula er fantastisk mot andre.klinkekula er fantastisk mot andre.klinkekula er fantastisk mot andre.klinkekula er fantastisk mot andre.klinkekula er fantastisk mot andre.klinkekula er fantastisk mot andre.
ødelegger leker

Hei. Jeg har en gutt på vel fire år som er svært lite interessert i å bevare lekene sine. Hva skal jeg gjøre med det? han kan gå løs på en leketraktor med hammer til den går i tusen knas - og viser som regel ikke anger etterpå, kommer med en eller annen "voksenarbeid-forklaring".

Det virker som om at han ikke tenker over at det han gjør er feil. Selv om jeg gang på gang på gang forteller han at det å ødelegge lekene ikke er akseptabelt. Han er impulsiv og handler som oftest før han tenker, hvordan retter vi oss etter det?

Idag finnes så mye ræl på markedet og av og til ser jeg jo at han rett og slett er uheldig. Men det må kunne gå an å bevare lekene sine litt og ikke bare slenge de rundt om og gi blaffen. "Vi kan jo bare kjøpe nytt", sier han da når noe blir ødelagt. Jeg prøver å ikke kjøpe så mye leker, besteforeldrene kjøper sin del her i gården, og er inne på tanken om å be de om å ikke kjøpe mer enn til bursdag og jul. Men da kommer de til å tilte. Hva gjør jeg?? Takk for at du tok deg tid
__________________
to fine fyrer
klinkekula er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 08-08-2008, 21:31   #2
Juniormedlem
 
klinkekula sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 29
MP Rating: 0% (0)
klinkekula er fantastisk mot andre.klinkekula er fantastisk mot andre.klinkekula er fantastisk mot andre.klinkekula er fantastisk mot andre.klinkekula er fantastisk mot andre.klinkekula er fantastisk mot andre.klinkekula er fantastisk mot andre.klinkekula er fantastisk mot andre.klinkekula er fantastisk mot andre.klinkekula er fantastisk mot andre.klinkekula er fantastisk mot andre.
Sv: ødelegger leker

- og mens jeg legger fram den ene situasjonen må jeg spørre: hvordan i all verden får man barna til å høre etter på hva foreldre sier? jeg føler at jeg eksploderer (iallefall inni meg) for den minste ting og er så lite humoristisk for tiden. Jeg ser at jeg tar saker alt for alvorlig - og ønsker at jeg ikke tar det så tungt om ikke alle mine forventinger blir innfridd. Blir fort sint og oppfarende, og det har hendt at jeg ahr fysisk tatt i gutten fordi jeg gang på gang må repetere ting for han. Triste greier. Måtte bare få ut litt frustrasjon
__________________
to fine fyrer
klinkekula er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-08-2008, 20:59   #3
VIP-Medlem
 
Medlem siden: Jan 2002
Sted: Østlandet
Meldinger: 9,501
MP Rating: 100% (2)
Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.Happy har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: ødelegger leker

Den boka som har hjulpet meg mest når jeg har slitt med liknende problemer (jada, leser den igjen og igjen og igjen for å ta unna frustrasjonen som stadig kommer) er "De utrolige årene" av Webster Stratton. Hvorfor jeg liker den? Den gir meg konkrete måter å håndtere situasjoner på og så forklarer den hvorfor. Den forteller også om hvilke måter som ikke er så smarte og hvorfor. Boka kan leses litt og litt, man trenger ikke lese hele for å begynne å bruke metodene. Jeg har tid til å lese 5 linjer når jeg er på do
__________________
- Happy -
Turbo (-02), Sprell (-03), Liten (-05)
Happy er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-08-2008, 22:42   #4
Veteranmedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Sørlandet
Meldinger: 3,593
MP Rating: 100% (1)
lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.lucifine har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: ødelegger leker

Her er et mammatips fra min mamma: ta ALLE lekene i en søppelsekk og pakk den vekk. Forklar gutten hvorfor og at han må tjene dem tilbake, en om gangen. La han gjøre (små)ting for deg for å "tjene" tilbake en leke. På denne måten lærer han at alt har en verdi, at det er ikke "bare" å kjøpe nytt.. Vet ikke hvor pedagogisk korrekt dette er men det virker.. Husk å alderstilpasse både samtalen før, under og etter leke innsamlingen samt at du alderstilpasser "jobbene" hans. Du kan jo ikke forvente at han skal vaske badet liksom.. Men han kan kanaskje hjelpe deg i hagen, eller et eller annet "småjobb"?
__________________

Jeg hra nå lræt meg tuohc metdone og kan skriev 300 ord i mintutet.
lucifine er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 09-08-2008, 23:22   #5
Æresmedlem
 
Berta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,212
MP Rating: 100% (22)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: ødelegger leker

Vi har aldri mye leiker fremme. Vi lar leiker rotere og har til enhver tid mye leiker i kjelleren. Da setter ungene både mer pris på det de har, og leikene blir ikke så kjedelige og verdiløse.

Når det gjelder leiker, prøver jeg også å være nøye med hva vi får i hus og gir gladelig gode ønskelister til jul og bursdag. Jeg prøver å samle leiker rundt noen få temaer og i samme serie så vi ikke får så mye ræl, og det har stort sett gått bra.

Vi har feks mye kjøkkenting, dokker med tilbehør, lego og tretog. Dette er temaer som vi prøver å fylle på med istedenfor en drøss med annen drit som er populært en dag og så bare blir liggende som skrot fordi det ikke hører med til noe eller bare er dårlige leiker.
__________________
Berta er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 10-08-2008, 22:41   #6
VIP-Medlem
 
Medlem siden: Jan 2005
Sted: Vestlandet
Meldinger: 5,154
MP Rating: 100% (1)
millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.millact har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: ødelegger leker

Vi gjør det også sånn som Berta skriver. Tar bort leker og tar dem heller frem etter hvert og rotere. Da blir det omtrent som nye leker og mer stas!

Vi prøver også å ha noen få temaer. Kjøkken og kjøkkenting er populære, likeså duplo, puslespill og dukketing. Så går det endel i perler for tiden og tegnesaker. Jenta er heldigvis ikke begynt med polly pocket og slike småting enda.
__________________
Jente 20 feb 05
Gutt 23 sep 08
(UCF på SM)
millact er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-08-2008, 09:36   #7
Veteranmedlem
 
Tjorven75 sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 4,520
MP Rating: 0% (0)
Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.Tjorven75 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: ødelegger leker

Takk for tips dere. Vi har samme problem som HI.

Vi kjøper nesten ikke leker, men det gjør besteforeldrene til gangs. Så det er helt stappfullt på det lille rommet til snuppa. Vi får kanskje rydde unna litt, og heller rotere. Bare dumt at vi har så liten lagringsplass.

Søndag morgen trampet snuppa i stykker dukkesenga si med vilje. Hun har fått den av min mors kjæreste, og vi fortalte at han ville bli lei seg hvis han fikk vite at hun hadde ødelagt den med vilje. Snuppas respons var at han ikke trengte å komme på besøk, og at vi i hvert fall ikke måtte si noe om senga. Så hun innser jo at det hun har gjort er galt, men angeren kommer etterpå.

Noen flere gode råd om å få dem til å innse alvoret i handlingene FØR det gale skjer?
__________________
Tjorven
stolt mor til snuppa (januar 2005) og knerten (oktober 2007)
Tjorven75 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 11-08-2008, 10:03   #8
VIP-Medlem
 
meowouch88 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Sted: Tønsberg
Meldinger: 6,028
Blogginnlegg: 3
MP Rating: 0% (0)
meowouch88 har et ubeskrivelig bra rykte.meowouch88 har et ubeskrivelig bra rykte.meowouch88 har et ubeskrivelig bra rykte.meowouch88 har et ubeskrivelig bra rykte.meowouch88 har et ubeskrivelig bra rykte.meowouch88 har et ubeskrivelig bra rykte.meowouch88 har et ubeskrivelig bra rykte.meowouch88 har et ubeskrivelig bra rykte.meowouch88 har et ubeskrivelig bra rykte.meowouch88 har et ubeskrivelig bra rykte.meowouch88 har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: ødelegger leker

Sitat:
Opprinnelig postet av lucifine Vis post
Her er et mammatips fra min mamma: ta ALLE lekene i en søppelsekk og pakk den vekk. Forklar gutten hvorfor og at han må tjene dem tilbake, en om gangen. La han gjøre (små)ting for deg for å "tjene" tilbake en leke. På denne måten lærer han at alt har en verdi, at det er ikke "bare" å kjøpe nytt.. Vet ikke hvor pedagogisk korrekt dette er men det virker.. Husk å alderstilpasse både samtalen før, under og etter leke innsamlingen samt at du alderstilpasser "jobbene" hans. Du kan jo ikke forvente at han skal vaske badet liksom.. Men han kan kanaskje hjelpe deg i hagen, eller et eller annet "småjobb"?
Det var akkurat dette jeg tenkte også Signerer fra a-å!
__________________
Alene med Thea født 09.01.06
Thea sitt fotoalbum (oppdatert 29/10) Meo`s verden (Oppdatert 01/12)
Habituell abort (1 sa + 3 ma)
Det ordner seg!
meowouch88 er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 07:05.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com