Min eldste er en liten nøtt. Noen dager er feks fiskekaker skikkelig yummi, mens andre dager er det skikkelig æsj.
Hun hyyyyyyyyyyyyyyyyylgriner hvis jeg ikke fjerner maten og gir henne kjeks isteden

Noe som selvsagt ikke skjer.
Jeg har lest flere steder at "det er foreldrene som bestemmer HVA barnet skal spise, og barnet som bestemmer HVOR mye". Greit nok det, det praktiseres også her hjemme. Men hvordan skal jeg vite om hun liker maten jeg serverer? Særlig når det den ene dagen er OK, mens andre ganger ikke?
Hva gjør dere når dere møter "nei, vil ikke spise det"-problemet?
Jeg har nødig lyst til å servere noe annet, for da regner jeg med at det tar kort tid før hun skjønner at dette kan hun spekulere i. Mannen min vil helst ikke at barn skal legge seg sultne (han har personlig erfaring med det), mens jeg mener at det ikke gjør noe om hun hopper over et måltid. Men hva når måltidet som hoppes over er det siste for dagen?
Enden på visa ista var at jeg måtte gi henne masse ting å bli distrahert av, og "lure" mat inn i munnen på henne. Så nesten all maten forsvant likevel. Og jenta ble blid som en sol da hun fikk kjeksen etterpå.