Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!

Svar

LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 25-09-2008, 06:56   #1
Seniormedlem

roxette sin avatar

Medlem siden: Jan 2006
Sted: Jørpeland- Rogaland
Meldinger: 2,534
MP Rating: 100% (14)
roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.
Noen som vet- har peiling på rettigheter.

Jeg har fått meg skikkelig bekkenlåsning. I går låste det seg skikkelig, så jeg ikke klarte å gå uten støtte. Klarte ikke gå med den ene foten. Sånn var det også da jeg sto opp i dag, men kjenner det begynner så vidt å løsne i nå...

Men så lurte jeg på... Jeg er arbeidsledig, og har gått hjemme med ungene alltid. Mannen min er den eneste som jobber, så ikke har vi råd til barnehage plass til han minste heller...

Har jeg rett på noe gratis barnehageplass siden jeg har sånne problemer??

Og hva med om faren må gå hjemme med ungene, fordi jeg ikke klarer å ta meg av dem?? Han har jo ikke mange fridager å gå på...

Er det noe annet jeg har rett på?? Må få tak i krykker i dag, noen som vet om det koster noe å låne krykker... Her er det ikke hjelpemiddelsentral, så jeg vet ikke om det er hos legen jeg får tak i krykker i så fall.

Går gratis til fysio en gang i uka, lurer på å spørre om å få oftere behandling.
Gammel 25-09-2008, 07:09   #2
Seniormedlem

roxette sin avatar

roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.roxette har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Noen som vet- har peiling på rettigheter.

Rett på gratis hjemmehjelp f.eks.??? Så kan iallefall husarbeidet bli lettet fra mine skuldre... Hvor går jeg for å søke om dette evt.??
Gammel 25-09-2008, 07:15   #3
Æresmedlem

Niobe sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 18,874
MP Rating: 100% (4)
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.

Du må snakke med legen din først og fremst.

Dere har nok ikke krav på noe gratis barnehageplass. I beste fall prioritert barnehageplass. De eneste tilfellene med "gratis" barnehageplass jeg vet om, er i tilfeller der barnevernet har satt barnehageplass som forutsetning for videre omsorg.
Mannen din kan bruke sykt-barn dagene, de gjelder også "barnepassers sykdom", men han har jo ikke mer enn 10 av dem. Etter det må han ta fri uten lønn eller ta ut ferie.
Hjemmetjenesten kan sikkert være aktuelt, men slik det er her i kommunen nå så får man hjelp hver 3. uke. For min del så vet jeg at det utgjør så lite at vi foreløpig ikke har giddet å styre med det.
Reinhold Niebuhr

Hjertemamma med hjertebarnet'05 Støtt LHL!

Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-09-2008, 07:52   #4
Seniormedlem

roxette sin avatar

Huff. De gjør det så utrolig vanskelig for oss som har problemer.... Hadde jeg nå hatt dagmamma til minsten... Var jo planen det, men så kunne hun ikke /kan ikke på ei stund iallefall pga. sykdom og operasjon, så da står jeg liksom her... Foreldrene mine er uføretrygdede, så de orker ikke å ha ungene ubegrenset. Hu eldste har endelig full barnehage da... Men vet ikke hva jeg skal gjøre med minsten....

Mannen min må ta ut ferie etter fødselen min, siden jeg har keisersnitt. Mer har vi ikke råd til.
Gammel 25-09-2008, 10:28   #5
Urt
Seniormedlem

Urt sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: På toppen
Meldinger: 2,398
MP Rating: 0% (0)
Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.

Krykker kjøper du enten på apoteket eller snakker med legekontoret. Dei bør veta kor du henvender deg for å få låna. Men me fann ut av vinningen gjekk opp i spinningen. Det blei dyrare å låna enn å kjøpa sjølv.

Ellers var det liten og inga hjelp å få. Heldigvis tåler ungane perioder der mammaen ikkje klarer å henga heilt med i svingane.

Men det er fryktelig slitsom og lite gøyt mens det står på.

Tidligare Nemi80
Urt er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-09-2008, 11:08   #6
Seniormedlem

roxette sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Urt Vis post
Krykker kjøper du enten på apoteket eller snakker med legekontoret. Dei bør veta kor du henvender deg for å få låna. Men me fann ut av vinningen gjekk opp i spinningen. Det blei dyrare å låna enn å kjøpa sjølv.

Ellers var det liten og inga hjelp å få. Heldigvis tåler ungane perioder der mammaen ikkje klarer å henga heilt med i svingane.

Men det er fryktelig slitsom og lite gøyt mens det står på.
Hvor mye kosta det å låne i forhold til å kjøpe?? Har snakka med legekontoret nå, og der kosta det 200 kr å låne... Men då får eg jo ha de så lenge eg trenge de....

Slitsomt for ungene med ei mamma så ikkje klare någen ting. Men dattera mi ser ut til å forstå det litt... Da eg låg på sofaen i går så kom hun å la teppe over meg og strøk meg på armen... såååå søt

Men slitsomt og. Klare jo ikkje å fungere skikkelig som eg mamma bør kunne fungere. Og så får jeg den dårlige samvittigheten i tillegg... Bakte boller med dattera mi i går, og lovte henne å bake pepperkaker til jul, men det må vi visst bare glemme i år... Ikke kan jeg være med å leke som hun vil heller. Hun har akkurat lært å klatre på voksne, og snurre rundt, og det kan hun jo ikke gjøre på meg.

I dag e minsten kjempelei/ gretten... Han syns nok d e kjedelig å være hjemme med meg. Klarer ikke være så mye ute meg han heller når eg nesten ikkje klare å gå... Har lagt han nå. Han våkna kl. 5 i morges, men virke ikkje som han har tenkt å sove heller.
Gammel 25-09-2008, 11:15   #7
Urt
Seniormedlem

Urt sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: På toppen
Meldinger: 2,398
MP Rating: 0% (0)
Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.Urt har et ubeskrivelig bra rykte.

Eg lurer på om eg betalte rundt 300,- for mine. Men her måtte eg betale depositum og så dagsleige/vekesleige. Og då kosta det mindre å kjøpe sjølv. I alle fall når eg trengte dei i nokre månader.

Tidligare Nemi80
Urt er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-09-2008, 15:10   #8
Æresmedlem

Niobe sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Rogaland
Meldinger: 18,874
MP Rating: 100% (4)
Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.Niobe har et ubeskrivelig bra rykte.

Sitat:
Opprinnelig postet av roxette Vis post
Huff. De gjør det så utrolig vanskelig for oss som har problemer.... Hadde jeg nå hatt dagmamma til minsten... Var jo planen det, men så kunne hun ikke /kan ikke på ei stund iallefall pga. sykdom og operasjon, så da står jeg liksom her... Foreldrene mine er uføretrygdede, så de orker ikke å ha ungene ubegrenset. Hu eldste har endelig full barnehage da... Men vet ikke hva jeg skal gjøre med minsten....

Mannen min må ta ut ferie etter fødselen min, siden jeg har keisersnitt. Mer har vi ikke råd til.
Hvem er "de"? Man kan vel nesten ikke forvente at det skal finnes en skreddersydd løsning for enhver situasjon man kan havne i heller...

Poden har forøvrig alltid en mamma som henger dårlig med i svingene. Det handler for vår del mye om vane og tilpasning. Vi må ligge et hakk foran oss selv i løypa. Er det mulig å finne en annen dagmamma til minsten? Evt. snakke med legen om prioritert barnehageplass?
Reinhold Niebuhr

Hjertemamma med hjertebarnet'05 Støtt LHL!

Niobe er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 25-09-2008, 21:33   #9
Seniormedlem

roxette sin avatar

Sitat:
Opprinnelig postet av Niobe Vis post
Hvem er "de"? Man kan vel nesten ikke forvente at det skal finnes en skreddersydd løsning for enhver situasjon man kan havne i heller...

Poden har forøvrig alltid en mamma som henger dårlig med i svingene. Det handler for vår del mye om vane og tilpasning. Vi må ligge et hakk foran oss selv i løypa. Er det mulig å finne en annen dagmamma til minsten? Evt. snakke med legen om prioritert barnehageplass?
De, er vel de som lager reglene her i samfunnet. Greit at de ikke har regler for alt, men da kunne de jo prøve å ordne noe for oss når vi først kommer å forteller hvordan vi har det, men siden det ikke er noe klare regler, så er det ikke noe særlig hjelp å få... Har fått tilbud om en dagmamma, for et par mnd, men føler det blir så ustabilt for sønnen min å bytte dagmamma ofte, og nye folk som forsvinner etter kort tid, så det vil jeg ikke. Må være noen som ikke har planer om å slutte etter 8 uker liksom...

Barnehage har vi dessverre ikke råd til... Men håper vi får ordnet oss etterhvert... Må få meg en jobb, men det er ikke så lett i min tilstand da.
Gammel 25-09-2008, 22:24   #10
Æresmedlem

Berta sin avatar

Medlem siden: Aug 2002
Meldinger: 15,212
MP Rating: 100% (22)
Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.Berta har et ubeskrivelig bra rykte.

Kommunen skal kunne tilby deg feks krykker. Er behovet enda ikke permanent dokumentert eller har hatt varighet på 2 år, er det kommunen som skal bidra med ting som feks krykker til gratis utlån. Ellers er det hjelpemiddelsentralen men du kommer ikke under den regelen enda, for de hjelper kronisk syke av en viss varighet.

Jeg mener ikke å være tøff mot deg, men hverdagen kan være tøff. Du vil hverken få gratis hjemmehjelp eller gratis barnehage med bekkenløsning eller låsning. Det skal desverre en del mer til, og selv de som etter hvert har fått innvilget hjemmehjelp må også betale en viss sum for det per mnd.

Det er mange som sliter rundt om i landet og et sted må grensa settes fordi om alle som sliter som det du gjør, hadde det ikke gått rundt. Sånn er det desverre, og så får du bare gjøre det beste ut av det.

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 07:09.