Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter

Svar

Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 18-11-2004, 22:33   #1
Supermedlem

karna sin avatar

Medlem siden: Feb 2003
Meldinger: 959
MP Rating: 0% (0)
karna er et navn alle kjenner.karna er et navn alle kjenner.karna er et navn alle kjenner.karna er et navn alle kjenner.karna er et navn alle kjenner.karna er et navn alle kjenner.karna er et navn alle kjenner.karna er et navn alle kjenner.karna er et navn alle kjenner.karna er et navn alle kjenner.karna er et navn alle kjenner.
Oppsigelse i permisjonstiden

Fanken ramle, nå er jeg såååå forbanna at jeg tror jeg flyr i flint her jeg sitter. Saken er den at bedriften som jeg jobber i har to gesjefter i året det er sommer og jul. Da permitterer de og sier opp folk hele tiden.

I dag så ringte sjefen min meg og fortalte at jeg var innkalt til et "57" møte på onsdag (info om oppsigelse). Jaha, sier jeg. Men hvorfor i alle dager blir jeg satt på lista når jeg er ute i permisjon sier jeg. Nei, det viste han ikke. Så sier jeg at jeg ikke skjønner hvorfor jeg har blitt innkalt siden permisjonen min ikke er ferdig før før 27 juni 2005 . nei, han hadde ikke peiling, men det var så mye oppsigelser nå, så noen måtte de bare ta . Ble dritsur av hele tlf. samtalen, så sier han til meg, men jeg ser i papirene dine at du skal jobbe her hele februar og det må vi jo oprettholde, for sånn var loven . Akkurat som o mjeg har så jævela lyst til å jobbe de 20 dagene når jeg vet at de kommer til å si meg opp.

Jeg har nå tatt kontakt med fagforeningen som jeg er medlem i, håper de klarer å hjelpe meg. De skal også være med meg på møtet på onsdag.

Men har de virkelig lov til dette her og ta kontakt med meg så lenge jeg er i svangerskapspermisjon? jeg trodde ikke de hadde lov til å "røre" meg jeg da. Vet jo at jeg kan bli sagt opp når jeg kommer tilbake, men at de ikke har lov til å si meg opp. For jeg mener at jeg skal ha 14 dagers varsel på meg. Og det vil jo da si at jeg kommer tilbake 27 juni og får evt. beskjed den 27 eller 28 og så ha 14 dagers frist på meg.

Noen som vet noe om dette?
Gammel 18-11-2004, 22:40   #2
VIP-Medlem

Abritta sin avatar

Medlem siden: Jan 2002
Sted: Trånnheim
Meldinger: 8,766
Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.Abritta har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Oppsigelse i permisjonstiden

Mener de ikke kan "røre" deg så lenge du er i permisjon.
Ei heller langtidssykmeldte kan sies opp.

Håper organisasjonen din kan hjelpe deg!
Gammel 19-11-2004, 08:15   #3
Seniormedlem

LilleBlomst sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Meldinger: 2,393
LilleBlomst har en strålende fremtid.LilleBlomst har en strålende fremtid.LilleBlomst har en strålende fremtid.LilleBlomst har en strålende fremtid.LilleBlomst har en strålende fremtid.LilleBlomst har en strålende fremtid.LilleBlomst har en strålende fremtid.LilleBlomst har en strålende fremtid.LilleBlomst har en strålende fremtid.LilleBlomst har en strålende fremtid.LilleBlomst har en strålende fremtid.

Du kan jo undersøke med trygdekontoret, men jeg mener at de ikke har lov til å si deg opp i permisjonstiden. I starten av min permisjon var det mange oppsigelser, omplasseringer og permiteringer av ansatte det jeg også jobber, men jeg fikk opplyst som sagt at loven ikke gir dem mulighet til å si deg opp så lenge du er i permisjon.
Gammel 19-11-2004, 11:53   #4
Nene
Gjest

Meldinger: n/a

Var i en lignende situasjon med førstefødte i 2002.

De kan faktisk si deg opp i permisjonen så lenge den er saklig, men oppsigelsestiden begynner ikke før permisjonen din er ferdig. Så har du 3 mnd oppsigelse kan de ikke si deg opp før 28 juni 2005 med 3 mnd etter det!

Siden du er fagorganisert er du helt sikkert i trygge hender!

Noe ånkli herk å bli sagt opp og få unødvendige bekymringer når man skal være hjemme å kose seg med barnet.

Lykke til videre!

Oppsigelsesvernet under graviditeten

Oppsigelsesvernet under graviditeten
Etter aml §65 er en gravid arbeidstaker vernet mot oppsigelse på grunn av graviditeten. Det vil si at man ikke er beskyttet mot oppsigelse som følge av vanlig driftsinnskrenking. Det er arbeidsgiver som må bevise at oppsigelsen er saklig begrunnet i annet forhold enn graviditeten.
Dersom oppsigelsen skyldes graviditeten, er den usaklig og dermed ugyldig. Om fremgangsmåten for å angripe en usaklig oppsigelse, se brosjyren "Oppsigelse og avskjed".
Gis oppsigelsen under svangerskapspermisjonen og den er gyldig, vil ikke oppsigelsestiden begynne å løpe før kvinnen er tilbake i arbeid, se aml. §65 nr 2. Dersom du får oppsigelsen 1.10 og har permisjon frem til 1.12 vil oppsigelsestiden begynne å løpe først når du er tilbake i arbeidet.

Fra Arbeidsmiljøloven:
§ 65. Oppsigelsesvern ved svangerskap, etter fødsel og adopsjon.
1. Arbeidstaker som er gravid kan ikke av den grunn sies opp. Oppsigelse som finner sted mens arbeidstakeren er gravid, skal anses å ha sin grunn i dette forhold dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig. Graviditeten må legitimeres ved legeattest dersom arbeidsgiveren krever det.
2. Arbeidstaker som er fraværende fra arbeidet i henhold til bestemmelsene i §§ 31 og 32 må ikke sies opp med virkning i fraværsperioden når arbeidsgiveren er klar over at fraværet skyldes disse grunner eller arbeidstakeren uten unødig opphold gir beskjed om at dette er grunnen for fraværet. Er arbeidstakeren lovlig sagt opp til fratreden på et tidspunkt som faller innenfor det i §§ 31 eller 32 nevnte tidsrom, er oppsigelsen gyldig, men oppsigelsen forlenges med dette tidsrom.
Første ledd gjelder for permisjon i inntil ett år. For permisjon utover ett år og for permisjon etter § 31 A, gjelder nr. 1 første og annet punktum tilsvarende.
3. Ved tvist om en oppsigelses rettmessighet etter denne paragraf får bestemmelsene i §§ 61 og 62 tilsvarende anvendelse. Har arbeidstakeren oversittet fristene for å kreve forhandling eller gå til søksmål, kan retten gi oppreisning for fristoversittelsen, dersom arbeidstakeren krever det og retten finner det rimelig.
Endret ved lov 6 jan 1995 nr. 2 (i kraft 1 feb 1995).

Klem Nene og Marlene
  Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 19-11-2004, 12:51   #5
TBM
Supermedlem

TBM sin avatar

Medlem siden: Nov 2001
Sted: Østlandet
Meldinger: 1,070
TBM er fantastisk mot andre.TBM er fantastisk mot andre.TBM er fantastisk mot andre.TBM er fantastisk mot andre.TBM er fantastisk mot andre.TBM er fantastisk mot andre.TBM er fantastisk mot andre.TBM er fantastisk mot andre.TBM er fantastisk mot andre.TBM er fantastisk mot andre.TBM er fantastisk mot andre.

Nene har helt rett.

Jeg vil forøvrig tro at du kan bli permitert i selve oppsigelsestiden din, men da vil du ihvertfall få den lønnen du har krav på når du er permitert.

Bare la være å stille på møtet - du er i permisjon og de kan sende deg et brev i såfall.
Svar

Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are Av
Pingbacks are Av
Refbacks are Av

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 20:15.