Gå tilbake   NybaktMamma - Møteplassen > Diskusjoner > Lover, regler og rettigheter
Registrér deg nå, så kan du straks bli med i vårt nettsamfunn!
Alle registrerte brukere får:
  • Egen identitet i forumet/nettsamfunnet
  • Starte nye diskusjoner
  • Svare i andres diskusjoner
  • Skrive egen blogg, og svare i andres
  • Redigere egne meldinger
  • Sette opp egne epostvarslinger
  • Selge eller kjøpe via våre rubrikkannonser
  • Søke gjennom millioner av meldinger
  • Sende private eller offentlige meldinger
  • Opprette ett eller flere fotoalbum
  • Kommentere andres bilder
  • Endre utseende på sin offentlige profil
  • Bestemme egen grad av anonymitet
  • Bruke personlig kontakt- og venneliste
  • Opprette eller delta i sosiale nettverk
  • Finne mange nye og hyggelige venner
  Og mye, mye mer... Helt gratis!
Registrer deg nå!
 





Svar
 
LinkBack Diskusjonsverktøy Visningsmodus
Gammel 01-09-2008, 11:28   #1
Supermedlem
 
Leah sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2002
Sted: Akershus
Meldinger: 982
MP Rating: 0% (0)
Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.
Selvstendig, bør jeg tenge forsikring..

.. Hvis jeg planlegger å bli gravid?

Nå er det jo heldigvis nye regler, slik at selvstendige har like rettigheter som vanlige arb.takere mht utbetaling i permisjonstiden.

Men så lurer jeg på om jeg bør tegne en forsikring, i tilfelle jeg blir sykemeldt i svangerskapet. I utgangpunktet har jeg 65% av inntekten min fra dag 17.

Med forsikring kan jeg f.eks tegne slik at jeg får 100% fra dag 17.
Jeg vil jo få et bedre grunnlag hvis jeg skulle bli sykemeldt.


Spm. 2:

Når de regner "de tre siste årene", er det tre år tilbake i tid eller tre år før innehverende år?


Spm. 3:
Noen som vet om det er datoen man fakturerer en kunde (sender ut faktura) eller om det er måneden kunden betaler (pengene kommer inn) som legges til grunn?

Greit å vite hvis det er en stor regning man sender ut som kommer i nærheten av inntektsåret..
__________________
Leah er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-09-2008, 13:53   #2
Seniormedlem
 
c3po sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 2,704
MP Rating: 0% (0)
c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Selvstendig, bør jeg tenge forsikring..

Spm 2 og 3 er nesten det samme, så jeg svarer. Det er pensjonspoengene dine for de siste 3 skatteårene som legges til grunn. Dine fakturaer for inneværende år blir dessverre ikke tatt i betraktning ved permisjonsberegning. Ihvertfall her i Oslo. Hvis det praktisere annerledes andre steder, vil jeg være veldig interessert i å vite dette.

Så for meg, som allerede har hatt en permisjon med 65% lønn, ville det ikke lønne seg økonomisk for meg å bli gravid igjen før om lenge, da snittet av pensjonspoengene for 2006 (permisjon med 65% av lønnen), 2005 (vanlig år) og 2004 (ble ikke innvilget permisjonspenger pga. utenlandsopphold) ville bli veldig lav for min del.
__________________
c3po er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-09-2008, 14:17   #3
Supermedlem
 
Leah sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2002
Sted: Akershus
Meldinger: 982
MP Rating: 0% (0)
Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.
Sv: Selvstendig, bør jeg tenge forsikring..

Takk for svar.

Jeg har ikke regnet det ut enda, men håper at inntekten min tolv mnd tilbake i tid er så høy at 25%-regelen kommer inn i bildet.

At snittet siste tolv mnd avviker mer enn 25% fra snittet av tre siste år.

Alternativet er å få en vanlig jobb, men det vil jeg jo ikke når jeg først har kommet igang som selvstendig.

Sitat:
Opprinnelig postet av c3po Vis post
Spm 2 og 3 er nesten det samme, så jeg svarer. Det er pensjonspoengene dine for de siste 3 skatteårene som legges til grunn. Dine fakturaer for inneværende år blir dessverre ikke tatt i betraktning ved permisjonsberegning. Ihvertfall her i Oslo. Hvis det praktisere annerledes andre steder, vil jeg være veldig interessert i å vite dette.

Så for meg, som allerede har hatt en permisjon med 65% lønn, ville det ikke lønne seg økonomisk for meg å bli gravid igjen før om lenge, da snittet av pensjonspoengene for 2006 (permisjon med 65% av lønnen), 2005 (vanlig år) og 2004 (ble ikke innvilget permisjonspenger pga. utenlandsopphold) ville bli veldig lav for min del.
__________________
Leah er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-09-2008, 14:59   #4
Seniormedlem
 
c3po sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 2,704
MP Rating: 0% (0)
c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.c3po har et ubeskrivelig bra rykte.
Sv: Selvstendig, bør jeg tenge forsikring..

Jeg kjenner ikke denne 25%-regelen. Hva er den? For i 2007 tjente jeg garantert mer enn snittet de tre foregående årene.
__________________
c3po er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Gammel 01-09-2008, 15:24   #5
Supermedlem
 
Leah sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2002
Sted: Akershus
Meldinger: 982
MP Rating: 0% (0)
Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.Leah har en strålende fremtid.
Sv: Selvstendig, bør jeg tenge forsikring..

"En forskjell på 25 % eller mer mellom årsinntekten og gjennomsnittlig pensjonsgivende inntekt kan få betydning for hvilken inntekt som skal legges til grunn."

Dette skal også gjelde selvstendige har jeg fått beskjed om fra NAV.

http://www.nav.no/805351686.cms

Det er så masse jeg lurer på, og en annen ting er:

I lovteksten heter det dette:

"1 Innledning
Barne- og likestillingsdepartementet legger med dette fram forslag til endringer i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven) kapittel 14 om ytelser ved svangerskap, fødsel og adopsjon og kapittel 8 om sykepenger. Endringene gjelder selvstendig næringsdrivendes rett til svangerskapspenger og foreldrepenger med 100 prosent dekning av inntekt oppad begrenset til 6G, samt innskrenking av dekningsområdet til forsikring for tillegg til sykepenger og foreldrepenger mv. (tilleggsforsikringen)."

Det som er uthevet, betyr det at svangerskapsrelatert sykefravær gir deg rett til 100% sykepenger???

Har hørt noen rykter om dette..

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld...html?id=509014

Jeg er i utgangspunktet en skikkelig paragraf-rytter, men i dette tilfellet hvor jeg nå er selvstendig er det helt håpløst. Jeg får overhodet ikke noe hjelp fra mitt lokale NAV kontor, da det er et annet kontor i en annen kommune som tar sakene her. Disse kan man ikke komme i kontakt med, kun ved at mitt lokale NAV kontor sender disse en mail.
Dette har de gjort flere ganger, men man får ikke tilbakemelding.

Det er så uakseptabelt, at jeg har lyst til å kontakte Trygdesjefen i kommunen for å få til et møte!

Sitat:
Opprinnelig postet av c3po Vis post
Jeg kjenner ikke denne 25%-regelen. Hva er den? For i 2007 tjente jeg garantert mer enn snittet de tre foregående årene.
__________________
Leah er logget av   Opprett en ny diskusjon (avsporing) med denne meldingen som utgangspunkt. Svar med sitat
Svar



Diskusjonsverktøy
Visningsmodus

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye diskusjoner
Du kan ikke svare på meldinger/diskusjoner
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB-kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are


Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 07:17.




Powered by vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2008, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.2.0
Alt innhold ©2001-2008 NybaktMamma.com